رواية ملاك تتحدى قاسي (كاملة جميع الفصول) بقلم ايه عامر
رواية ملاك تتحدى قاسي الفصل الرابع 4
🦋🦋البارت 4🦋🦋
لا البَوحُ يُطفِئُ مَـا في القَلبِ مِنْ
وَجعٍ ولا الدُّموعُ تُسَلِّينِي فَتنهَمِرُ
عَلِقــتُ مَـا بيـنَ كِتمـانٍ يُؤرِّقُنِـي
وبينَ قلبٍ مِــنَ الخُذلانِ ينصَهِرُ
🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀
وقفنا عند المرحومة اليسار الله يرحمها كانت طيبه والله العظيم 😢😢
فجأه أخرج مسـ.. ـدس من ملابسه وقال
هو ب غضب : اتشهدي علي روحك لانه لسه متخلقش اللي يتحدي الملك ويتكلم ب الطريقه دي
اليسار بثقه : وانت مفكر انه انا هخاف منك لا تبقا بتحلم ولو عايزه تقـ.. ـتل روح ربنا خلقها اقـ.. ـتل بس انا مش هقول غير
وٌلَأنِ بًسِطِ يَدٍکْ آلَيَ لَتٌقُتٌلَنِيَ مًآ آنِآ بًبًسِطِ يَدٍيَ إلَيَکْ لَآقُتٌلَکْ آنِيَ أخِآفُ آلَلَهّ ربً آلَعٌآلَمًيَنِ
وأكملت :لانه الشخص اللي عاوز ينهي حياه روح ربنا خلقها يبقا شخص معندوش قلب ولا يعرف ربنا حتي
هو بغضب : انا فعلا معنديش قلب وطلاما عمله نفسك شيخه اووي انا هخالكي تقبلي ربنا وضغظ علي زناد المسـ.. ـدس
وهي أغمضت عينها
اوعي تعمل كده
كان هذا صوت ماجده التي كانت تحول النهوض بتعب
هو : استني مش تتحركي انتي تعبانه
ايه اللي بيحصل هنا ده
كان هذا صوت د / راشد
راشد بتوتر وخوف : ايسر بيه حضرتك نورت المستشفى ووالده حضرتك كويسة
ايسر ببرود : مهو لو والدتي كان حصل لها حاجه كانت رأسكم متعلقه علي باب المستشفي والفاتحه هتقرأ علي روحكم مع الحلو دي
قال هذا وهو ينظر الي اليسار
اليسار بغضب : انتي مفكر نفسك مين عشان تتحكم فينا وتقول امتا تأخد روحنا وامتا لا
فوق لنفسك انت مفكر انه انا خايف منك لا
قُآلَ لَنِ يَصّيَبًنِآ إلَآ مًآ کْتٌبً آلَلَهّ لَنِآ
عارف يعني ايه يعني لو مكتوب ليه انا اموت كده هـ.. ـموت
ايسر ببرود : خلصتي
تعرفي انه انتي اول واحده تتحدي الملك وتتكلم معه كده وذي ما انا قولت لسه متخلقش اللي يتحدني ولو اتخلق انا همحيه
اوعي تعمل كده ي ايسر هي اللي بسبها انا عايشه لولها كانو خالصو عليه
وقف بصدمه فمن يتجرأ علي الاقتراب من والده الملك
ايسر : انتي بتقولي ايه ي امي
ماجده بتعب : كان في حد عايز يقـ.. ـتلني ولولا هي جت وانقذتني منه كان زماني ميـ.. ـته
اقترب الي ولدته وقال بحنان : بعد الشر عليكى ي امي واللي عمل كده نهايته علي أيدي
د/ راشد : حضرتك لازم ترتحي ومش تتعبي نفسك لانه ده خـ.. ـطر عليكي
ايسر : خلص إجراءات خروجها من المستشفي هي هترجع معيه القصر
د/راشد بتوتر : بس هي محتاجه راحه والانتظام علي العلاج قبل العمليه لانه ده هيفرق معها كتير
ايسر : أظن سمعت انا قولت ايه وانا عارف كويس انا هعمل ايه في طقم كامل من الاطباه والممرضي هيكونو عندها
د/ راشد بخوف : حاضر بس انتي هتمضي إنه انت المسؤال
ماجده بتعب : ايسر
ايسر بحنان : نعم ي حبيبتي ارتاحي وأن شاء الله هتكوني كويسه
😒😒 ي شيخ فاكر انه في ربنا وموجود فعلا العبد ميعرفش ربنا إلا وقت ضعفه قالت هذا الكلام بداخلها
ايسر : عايز أفضل الممرضين والدكاتر عشان هيروحوا عشان يهتمو ب امي ويشرفوا علي علاجها
د/ راشد : تمام ي فندم أفضل الممرضين هيكونو جهزين وهيتبعو معها 3 شهور اللي قبل العمليه
بس انا عايزه اليسار هي اللي تبقا معي 3 شهور دول
راشد بسرعه : لا مستحيل
نظرو له ب استغراب
ايسر بغرور : وانت بتكلم بصفتك ايه انت ناسي مين صاحب المستشفي
راشد : أما مش اقصد بس يعني انه هي رافصه كده
ايسر : وانا صاحب المستشفي وانا اللي أحد ابعدلها تجي هنا
راشد : مهي اللي وقفه دي هي اليسار
نظر لها وظل يردد اسمها بهمس ووجد في عينها نظرات التحدي ف أبتسم بخبث وقال جهز كل حاجه عشان هي اللي هتشرف علي حاله امي
راشد : بس هي الممرضه الخاص وانا معرفش استغنه عنها
نظر له ايسر بغضب وغير لا يعرف لماذا
ايسر : الظاهر انه انت نسيت نفسك ويتكلم مين خلال ربع ساعه كل حاجه تجهز لرجوع ولدتي القصر
اليسار : ومين قالك انه انا موافقه انا مش هتحرك من هنا
نظر له راشد بسعادة وفرح علي رفضها مما زاد غضب وغيره ايسر
ايسر : بس انا اللي حدد ايه اللي يتم
اليسار بتحدي : وانا مستحيل أوفق
كان سوف يتحدث ولكن توقف عندما سمع صوت والدته
ماجده : طب لو طلب انا منك الطلب ده انا حبيتك وعايزة انتي الوحيد اللي تكوني معيه وقد علاجي ممكن كانت تنظر لها برجاء وامتنان
اليسار بحنان عندمت رأت نظراتها لها : انا موافقه
نظرت لها بفرحه
اليسار : بس انا عندي شرط
•تابع الفصل التالي "رواية ملاك تتحدى قاسي" اضغط على اسم الرواية