رواية جعلني احبه كاملة بقلم سارة بكر عبر مدونة دليل الروايات
رواية جعلني احبه الفصل الرابع 4
يحيى : احم امال فين العروسه
صالح : نازله حالا اهي
يحيى : طب ممكن يا حج نخرج احنا نقعد برهت عقبال مهي تيجي و يتكلموا
علي : يحيي اقعد
صالح : ممكن يا ولدي
علي : يحيى متسبنيش
يحيى : اي ياض مالك انشف كده
علي : ماشي ماشي
______________________________
في اوضه ندي
هاجر : قموره اوووي ي ندي ولا باين عليكي انك 12 اليشوفك يقول 20
ندي : ميرسي اووووي+ انا نزله بقي
وفعلا نزلت ندي لمحت باباها و شاب خرجين من الصالون ___ اوبااا بابا طفش العريس لحظه لمحت حد قاعد في الصالون___ و بعدين بقي طب ادخل الصالون ولا امشي علي الجنينه انا اطلع انام احسن ولا اشوف مين الفي الصالون دا الاول ممكن ممكن يكون هو.
وفعلا دخلت الصالون
ندي : احم السلام عليكم
علي : سمع صوتها ارتبك وكان باصص ف الارض ورد السلام ب العفيه. و… علي… كم.. الس.. لام
ندي في نفسها هو جاي يتعلم الكلام ولا اي
علي : فضل ساكت ساكت ساكت
ندي : لا دا طلع اخرص مليش دعوه مش موافقه ها يلا بقي
علي : وهو باصص ف الارض بصي انا معرفكيش ولا شوفتك قبل كده وبصراحه انا لسه قدامي تلت سنين تعليم ومكنتش عاوز اتجوز بس للاسف انا اتغصبت عليكي وانتي اصلا عيله صغيره ف انا بترجاكي ارفضي الخطوبه دي علشان ذي مقولتلك انا مغصوب
ندي : ماشاء الله طلع بيتكلم بيتكلم لا دا طلع بلاعه و اتفتحت ندي سمعت كلام علي كلو و اتحولت
ندي : والله مغصوب لي يا كميله غصبوك لي و بعدين انت بتتكلم وانت باصص ف الارض لي هتعمل فيها مكسوف دا قنا كلها عارفه علي الانصاري الدنجوان وعاوز تكلمل تعليمك علشان تعرف تتصرمح مع بنات مصر وبعدين مين دي العيله صغيره هااا وانا اصلا المش موافقه عليك
علي سمع صوتها اتفاجا وراح تلقائى بص عليها يعرف الصوت دا جاي من اين واول مشفها زوهل علشان كانت لبسه فستان هادي و جميل اووي وحطا مكياج هادي برضو وطبعا لبسه كعب مبينها انها طويله شويه وشعرها كحكه ونازل منها شعر متمرد عن الباقي ومكنش باين عليها انها صغيره خااالص
علي في نفسوا ااااا انا ممكن ارجع ف كل كلمه قولتها عادي خالص __ و انتبه لكلمها هو انتي ازاي تكلميني كده انتي اتجننتي ولا اي
ندي: انا حره
علي: ماشي انا هكلم ابوكي و مدام مش موافقه ابقي قوليلوا و بعت رساله لي يحيى و قالوا يدخل حاج صالح
يحيى: طب يا حاج ممكن تدخل تشوفهم كده وانا هروح مشوار
صالح: ماشي يا ولدي
_____________________________
في بيت رغد
ريم: عامله اي يا رغد
رغد: الحمدالله
ريم: هو عمر هيتاخر ولا اي
رغد: ابيه عمر اول مره يتاخر كده اصلا
ريم: هو شغال اي
رغد محاسب
ريم: ممم
رغد: ممكن اطلب منك طلب رفيع اووي
ريم: اطلبي
رغد عوزاكي تجربي الخمار كده
ريم: يووو تاني يا رغد
رغد: معلش علشان خاطري معلش معلش معلش
ريم: خلااص خلاص هجربوا
رغد: خدي الموڨ هيكون حلو علشان انتي بيضه
وفعلا جربتوا وكانت تشبه الملاك كانت حلوه اووي ودا طبعا لان العفه لا تنقص من جمالهن شئ العكس بتزيد
رغد: حلو اووي ي ريموا والله
ريم: حلو اه بس انسي اني البسوا
رغد: طب تعالي نشهد خالتي..خالتي ي خالتي في نفس الوقت كان عمر بيفتح بابا الشقه ودخل واول مشفها بي
عمر: ماشاءالله ربنا يبارك فيكي
رغد: ممم عمر جه و بتبص لريم البقي وشها يشبه حبه الطماطم طب اي رايك انت ي ابيه مش هي بي احسن ميت مره من الطرحه
عمر حس بنفسوا انو مبحلق فيها و غض بصره عنها هو اه حلو ربنا يحميها و شعر ب اجراح كبير وداخل الاوضه بتعتوا
رغد: يلا ي ستي عمر بجلالت قدرو هو القالك انك حلوه يبقا اتاكدي انك قمررر
ريم: انا مبسوطه اووي
رغد: هاا هتلبسي امتا
ريم: تعالي بكره نروح نشتري
رغد: و بكره لي روحي بدا انهاردا و اعتبري اول هديه ليكي منه علي المناسبه الحلوه دي
ريم: متشكره 😍😍بصي انا هروح بقي علشان بصراحه مكسوفه اني احضر انهاردا
رغد: ماشي
ريم خرجت من شقه رغد و نزلت بس لحظه اي دااا دا يحيى واقف تحت شباك اوضه رغد بيعمل اي و عمال كل شويه يبص علي الشباك __ طب ارحلوا ولا لا اعمل اي خلاص هروح
_______________________________
يحيى خرج من عند صالح الديب وماشي كان كل الفي دماغوا انو زعل رغد اصبح و انو شاف انها كانت علي وشك العياط ف فجاه لقي نفسوا تحت بتها وتحت شباكها و عمال يبص عليه و مستني انها تطلع طب اطلع بحجه اني اشوف عمر طب اطلع بحجه اي وفجاه
ريم: اقفش حرامي بتعمل اي هنا
يحيي: ريم ولا حاجه هكون بعمل اي يعني كنت ااا بتمشا
ريم: والله ماشي ماشي هحاول اصدق
يحيى: بس تعالي هنا اي القمر داا
ريم: عجبك
يحيى: قمر والله يا قلبي
كان عمر واقف في الشباك و سمع الحوار من اول ما يحيى قالها اي القمر داا وكمان كان مفكر انو جاي يوصلها
عمر اخد نفس عميق __ربنا يسعدهم يارب
_________________________________
نرجع تاني لبيت صالح الديب
صالح: اي ي ولاد عملين اي
علي: تمام ي عمي
ندي:تمام
علي: ااا انا حابب اعرف رايها يا عمي
صالح : طب اي رجيك يا ندي
علي قاعد و مستني رفض ندي
ندي: والله يا بابا طلع ظريف وانا موفقه علي الخطوبه
علي اتصعق من كلامها
صالح: يبجا علي خيرت الله
علي: اااا طب استازن انا بقي
صالح: لي يبني منت جاعد
علي: لا كده كفايه مع السلامه يا عمي مع السلامه يا ندي
ندي بنظره تحدي __مع السلامه
______________________________
ريم: انت جيت هنا لي يا ابيه
يحيي:.هاخد اخوكي يا اوختي اصلو عند نسيبوا
ريم: اه
علي خارج و في عيونه نظره الحيره و ركب العربيه جمب يحيى
يحيى:.مالك مش علي بعضك لي
علي: غرببه اووي يجدع وراح حكي كل حاجه بس ي سيدي بقي البت المفعوصه دي تتحداني انا انا
يحيى 😂😂😂معلش ي علي معلش بس هي حلوه
علي: ااااا لا وغير كده نظرتها البت اكنها عارفه و فاهمه بتعمل اي
يحيى فهم انو بيغير مجره الكلام ف محبش يحرجوا
ريم: احسن والله شكلها دي هي الهتربيك
علي: بسم الله الرحمن الرحيم انتي هنا
ريم: اي اظمر قبل الكلام ولا اي 😂
علي : انتي لبسه اي
ريم: دا خمار حلو
علي: مممم جميل و ااه ومش محجبه
يحيى: وانا لما ريم قالتلي انها مشفتش وشها فكرتها منتقبه 😂
علي: منه لله الكان السبب
_______________________________
في بيت يحيي الأنصاري
سليم: علي راح ي اخوي
دياب: ربنا يستر علي البت من علي احسن يطفشها
امينه: مش كان المفروض نروح انا و صابرين نشوفها برضو
سليم: وانتي تروحي لي هو انتي الهتجوزيها
امينه: لا بس دي هتكون مرات ابني
دخل علي و يحيى و ريم__السلام عليكم
الكل__و عليكم السلام. انبهرو كلهم بمظهر ريم الرائع و اتفقوا اني دي فكره رغد
________________________________
في بيت صالح الديب
هاجر: هاا عملتي اي
ندي في نفسها الحمد لله ي هاجر انك مش انتي الكنتي قاعده معاه كان زمانك بتعيطي من القالوا
هاجر: يابنتي بقولك اي الحصل
ندي: حححح هحكيلك ___
هاجر: يخربيتوا في حد يقول كده
ندي: ااه شوفتي بس والله هوري.
______________________________
مر الاسبوع بسرعه في خلال الاسبوع عمر رفض اني ريم تيجي تحضر قران مع رغد علشان بداء انو يتعلق بيها و خصوصا بعد ارتداءها الخمار.
ريم زعل اووي انو بيبعدها عنو وحست انو مش عوزها خالص وقررت انها تنتبه لدراستها.
يحيى كان مع ابوه ف كل خطوه وفي كل مجلس و بدا انو يحل قضا يا و مشاكل البلد هو بنيابه عن ابوه و قرر انو يبعد رغد عن حياتوا و عن تفكيرو و مكنش بيشوفها طول الاسبوع دا.
اما رغد بقي كانت عادي خالص خالص كانت بتذاكر و تحفظ قران بس زعلت اني عمر قالها انها هي التحفظ ريم و كان يحيي بيجي علي بالها مش كتير بس كانت بتستغفر.
علي بقي كان كل مايوم يخلص يدعي اني اليوم التاني ميجيش مكنش عاوز الاسبوع يخلص علشان خلاص هيخطب ندي ولحد دلوقتي هو ميعرفش اسمها ولا فاكر شكلها كل الفكرو طوله لسنها عليه.
ندي كانت بتدعي اني يوم الجمعه يجي في اقصي سرعه علشان قررت انها تزل علي وانها تخلي يحبها غصب عنو.
يوم الخطوبااااا..
بيت كبير البلد يحيي الأنصاري كان متزين علي اكمل وجه و بيت صالح الديب كمان ندي قامت من بدري وراحت الكوافير وعلي لسه نايم
المغرب اذنت و علي رايح يجبها من الكوافير
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية جعلني احبه ) اسم الرواية