رواية اعادة تاهيل معقدة كاملة بقلم زهرة عصام عبر مدونة دليل الروايات
رواية اعادة تاهيل معقدة الفصل الخامس 5
نوح كان قاعد ناسي نفسه وسط الشغل لحد ما نسرين دخلت علية فجأة و قفلت الباب و هي بتقول في سرها:- الليلة يا نوح الليلة هتبقي ملكي للأبد و اتمتع بكل العز دا بقي
نوح بصلها و اتصدم و قال:- انتي اية اللى مقعدك لحد دلوقتي كل الشركة روحت و اية اللى انتي لبساه دا
نسرين بدلع:- مستنيالك يا نونو و إلا أنت عاوزهم يقولوا إن السكرتيرة مقصرة في شغلها
نوح وقف مره واحده و قال:- سكرتيرة اية و شغل اية دا انتي نهار اللي خلفوكي مش معدي انتي مكفكيش اللي عملته في إيدك دي لسة مخفتش يظهر عاوزة باقي جسمك زي إيدك كدا
نسرين خافت لوهلة و بعدين قررت إنها تكمل اللي بتعمله بصتله و اتحركت قدامة بدلع و بقت تنزل هدومها اكتر و تبين جسمها اكتر
نوح واقف صلب متهز فيه شعرة و قال بهدوء:- لمي الدور يا نسرين و إغذي الشيطان و امشي من قدامي دلوقتي يدل ما هتندمي على كل حاجه و انا مش بهزر و انتي اكتر واحده عارفة إن كلمتي مش بتنتني
نسرين بدلع:- و فيها اية يعني لما يحصل كدا أنا بحبك و أنت عارف كدا كويس
نوح بسخرية:- بتحبيني وإلا بتحبي فلوسي خليكي واضحة يا نسرين عشان أنا فاهمك كويس أوي واللي في دماغك دا مش هيحصل
نسرين بتصميم:- هرفع عليك قضية و اقول اعتد.ي عليا
نوح بابتسامة سخرية:- اعمليها و افضحي نفسك و عيلتك لكن أنا محدش يقدر يجي جمب سمعتي يا روحي و دا آخر تحذير ليك اخرجي بكرامتك بدل ما تخرجي من غيرها
نسرين قربت منه و حطت ايديها على كتفه و لسه هتقرب منه اكتر نوح زقها وقعها على الأرض و رفع سماعة التليفون و قال:- اطلعلي حالا دقيقة على الساعة و تكون في مكتبي
نسرين بقت مستغربة هو بيعمل ايه حاولت تقوم عشان تلبس هدومها لكن نوح كان لية رأي تاني
ضغط بجذمته على اديها المحروقة و قال:- يمكن تحسي بالذنب اللي كنتي ناوية تعملية بصلها قوي و كمل مش واحدة زيك اللي تهز في نوح التوبي شعرة انتي زي ما بيقولوا كدا عاهره و نوح ملوش في النوع دا لسه هيكمل لقي الباب بيخبط
نوح بثبات:- أدخل
الحارس دخل و قال:- طلبتي يا فندم
نوح بثبات اكتر:- ايوة يا كمال أدخل خد الز.بالة دي و شاور على نسرين و ترميها بره الشركة بنفس منظرها دا
نسرين بصدمة:- نعم عاوز تخرجني الشارع بقميص النوم
نوح بحاجب مرفوع:- والله أنا مضربتنيش على إيدك عشان تدخلي تعرضي نفسك عليا و زي ما عملتي معايا اعملي مع غيري و خلي الشعب يفرح يا نونو و بص لـ كمال و قال:- زي ما هي كدا ترميها في الشارع
كمال بتوتر:- بس يا نوح بشا
نوح و هو بيلبس جاكت البدلة و بيلم الورق قال بغمزة:- خلصانة يا كمال تَمِمْ يا بشا و سابهم و مشي
كمال بص لـ نسرين و للحظة شيطانة صورلة أنه يقرب منه لكنه قال:- استغفر الله العظيم و مسك نسرين من اديها و جرها وراها و هي بتترجاه يقف تلبس هدومها
كمال شاف الفستان بتاعها على كرسي المكتب شدة بسرعة في ايده و نزل أحد تحت خرجها من الشركة و رمي الفستان في وشها و قال:- اخلصي البسي و إنتي واقفة هنا بدل ما نوح بشا يجي يكرشك بره الشركة بمنظرك دا
نسرين لبست فستانها و مشيت و هي بتقول:- انا تعمل فيا كدا يا نوح الكـ ـلب برضوا مش هتبقي غير ليا و مبقاش نسرين لو معملتش اللي في دماغي
❈-❈-❈
أيمن بصلـ أم أشرف و قال:- يعني دا آخر كلام عندك يا أم أشرف مش هتتنازلي غير بالفلوس
أم أشرف بكبرياء:- أيوة هو دا آخر كلام يا أيمن الميت ألف جنيه كاش يكونوا قدامي هاجي معاك نتنازل بكره في القسم غير كدا يبقي فتكم بعافية بقي
الشيخ حمزة:- استهدي بالله و اقعدي يا أم أشرف الكلام أخد و عطا و انتوا جيران و حبايب و مش من دلوقتي من زمان وإلا اية
أم أشرف بلوية بوز:- لا يخويا من النهارده لا جيران ولا حبايب كنا حبايب وقت الست السكرة أم تمارة لكن دا جايب لينا واحدة هشك بشك تتامر عليا و عاوزة تمشي الكل على مزاجها تمشية هو ماشي لكن إحنا لا
الشيخ حمزة:- طب نسيب سيرة الست مرات الأستاذ أيمن على جنب و قولي اية اللى يرضيكي
أم عبده:- هي هتغني يا شيخ حمزة مهي قالت الميت ألف جنيه كاش الله
أيمن:- خليكي إنتي في حالك يا أم عبده الكلام مع أم أشرف
أم أشرف:لا كلة اللي الست أم عبده دي حبيبتي و تدخل براحتها دا انا لو هشحت كدا مبحبش غيرها
أم عبده بشماتة لـ أيمن:- تسلميلي يا أم أشرف يختي اهو الواحد متوانس بالناس المحترمة اللي زيك انتي و الست أم تمارة مش معقول يعني هنتوانس بناس خريجه كبا’ريهات
الشيخ حمزة حط ايدة على وشة و قال:- ما خلاص بقي يا جماعة بلاش كلام على ناس مش موجوده معانا كدا أم أشرف قالت اللي عندها يا أستاذ أيمن موافق وإلا لا مع العلم إن لو وافقت الكلام دا هيكتب بورق حتي الفلوس اللي هتدفعها عشان لما حد يخلف الاتفاق هيدف عوض للطرف الثاني
أيمن قعد يفكر و قال:- مواقف خلاص هنزل أسحب الفلوس من البنك و اجيلك
الشيخ حمزة:- اقعد البنك زمانه قفل بكره الصبح تروح تجيبهم و الساعة عشرة تكونوا عندي هنا في البيت
أم أشرف قامت هي و أم أيمن و قالت:- عنينا ليك يا شيخ حمزة و بصت لـ أيمن من فوق لتحت و قال لـ أم عبده رجالة متجيش غير بالعين الحمرا
أيمن خرج من عند الشيخ بيفكر اللي بيعمله دا صح وإلا غلط بص قدامة و قال:- يا رب أنا مفيش قدامي غير فلوس جهاز البنات هاخدهم بقي و أمري لله المهم دولت تخرج عشان تجبلي الواد
صوت جواه قاله:- طب و بناتك اية مش هتشيل حاجة ليهم للزمن
أيمن:- ما يطلعوا يشتغلوا و بلاها علام و كلام فارغ الست ملهاش غير بيت جوزها
الصوت :- يا أخي اتقي الله فيهم بقي دول لحمك
أيمن:- هما أصلا ميستاهلوش الفلوس دي دول عالم رمم أصلا و أنا مش هصرف جنيه عليهم تاني هكتفي بيبتي و دولي حبيبتي لازم أنفذ ليها طلباتها عشان تجبلي باهر سالم غانم كدا
و كمل طريقة للبيت و هو بيمني نفسة أنه هيجيب الولد اللي يورثه و يشيل إسمه
أم أشرف ماشية مع أم عبده و قالت:- تفتكري اللي عملته دا صح يا ام عبده
أم عبده:- صح الصح كمان يا أم أشرف كفاية إنك هتساعدي الست أم تمارة مشفناش منها إلا كل خير و الصراحة هي تستاهل كل خير كفاية إنها يعتبر بتربي في يتامي
أم أشرف:- على خيرت الله الفلوس اللي ما يتسمي هيجبها كلها هتروح لـ فتحية تصرف منها على بناتها كفاية إن الراجل العر.ة دا مش بيصرف عليهم ولا بيديهم قرش و سايبهم كدا
أم عبده بلوية بوز:- زي ما قولتي والله يا أم أشرف راجل عر.ة هتستني منه اية جوز الرا.قصة دا شوية شوية و هيمسك الصاجات و يقف وراها في الكبا.رية يلم ليها النقطة يختي
❈-❈-❈
فتحية بصت الفلوس اللي معاها و حسبت و قالت:- لو جبت كرتونه مانجة و قفص طماطم على شوية خضار و فاكهة و بعتهم قدام البيت هنا هيوفوا بالغرض
بس يا عالم إن كان المشروع دا هينفع وإلا لا ؟
تمارة دخلت عليها فجأة و هي بتقول:- ينفع اتكلم معاكي شوية ؟؛
فتحية :- تعالي يا تمارة اقعدي
تمارة قعدت قدامها و قالت:- لية مش عاوزاني أساعدك انا هشتغل بالنهار و بليل هحضر دروس و اذاكر
فتحية:- لا يا تمارة انتي ركزي في مذاكرتك مش عاوزه احملك حمل كبير عن سنك
تمارة لسة هتعترض فتحية ردت عليها و قالت:- أنا خلاص لقيت حل هجيب شوية خضار على شوية فاكهة و هنسترزق منها
تمارة:- بس يا ماما
فتحية:- مفيش حاجه اسمها بس في نسمع الكلام متخلنيش أزعل منك يا تمارة روحي يلا ذاكري
تمارة مشيت و هي زعلانة على حالهم و فتحية رددت جواها:- منك يا يا أيمن يا ابن أم أيمن اشوف فيك يوم يا بعيد روح
جوري و لينا دخلوا على فتحية بعد ما سمعوا كلامها مع تمارة و فهموا ظروفهم
فتحية:- نعم انتوا كمان ؟
جوري :- إحنا ممكن نعتمد على نفسنا في حتت الدروس و اللي مش فاهمة حاجة التانية تساعدها و نوفر فلوس الدروس دي يا ماما
فتحية:- انتوا سمعتوني و أنا بكلم تمارة ؟!
لينا قعدت جمب فتحية و قالت:- أيوة و إحنا زعلانين منك خالص على فكرة إحنا المفروض عيلة واحدة محدش يخبي عن التاني حاجة لكن انتي خبيتي علينا إن مش معاكي فلوس
فتحية:- مين قال كدا أنا معايا و فلوس مستورين يا حبايبي و الحمد لله ربنا يدمها علينا نعمة
جوري :- بس يا ماما
فتحية بحزم :- أنا مش عاوزه أسمع كلام في الموضوع دا تاني مفهوم ؟ كل حاجه هتبقي تمام و مفيش واحدة هتسيب دروسها و أنا من نحيتي مش هقصر معاكم في أي حاجة لينا رب ساترنا و هيدبرها من عنده و يلا كل واحد على مذاكرتها
جوري و لينا بصوا في الأرض و راحوا على اوضيتهم و فتحية بصت عليهم بقهر و قالت:- حاسين باللي إحنا فيه يا حبايبي و عاوزين تساعدوا امكم ربنا يجعل فيكم الخير و البركة و يعوضني بيكم خير قادر يا كريم
❈-❈-❈
زيزي و دولت نايمين على الأرض تحت رجل رضا و رضا حاطة رجليها على جسمهم بكل قسوة
دولت :- يح الأرض سقعة خالص يا زيزي
زيزي:- استحملي يختي على ما سبع البرومبة بتاعك يشوف لينا حل و يخرجنا من الخرابة دي بس أما أشوفك يا أم أشرف و رحمة الغاليين لكون مخلياكي تقولي حقي برقبتي
دولت :- مش هنيجي نحيتها انتي عاوزه تشرفي في المخروبة دي تاني تحت رجل الولية دي
رضا داست على كتف دولت بغيظ و قالت:- ولولو عليكي ساعة و انفضوا يا بعيدة يعني سيبتك تنامي و برضوا مش قادره على لسانك و لما أعلم عليكي تاني دلوقتي ؟
دولت:- إحنا آسفين يا معلمة رضا غلطة غير مقصودة اعتبريني عيلة و غلطة هتعملي عقلك بعقل عيلة
رضا لوت بوزها بغيظ و قالت:- أنا هنام اصحي الصبح ألقي الفطار جاهز مفهوم ؟
دولت و زيزي هزوا رأسهم بنعم و زيزي قالت:- مفهوم يختي بس ممكن ننام على السرير اللي هناك دا قالتها و على بتشاور على السرير
رضا:- لا مش ممكن عشان تبقوا تتعلموا الأدب صح اللي يدخل الزنزانة دي ميخرجش منها غير و هو أدب و اخلاق اسألي عليا هيقولك المعلمة رضا تهذيب و تصليح و كله بما يرضي الله و بصتلهم بقرف و نامت على السرير و هما جمب السرير على الأرض
زيزي:- وربنا ما هرحمك يا أم أشرف و كملت بتفكير:- يا تري يا أيمن خليت بالك من الكبار.ية وإلا كبرت دماغك حاكم أنا عرفاك هتكبر دماغك طلما الموضوع مش علي هواك
❈-❈-❈
نوح دخل البيت لقي ست كبيرة قاعدة على كرسي متحرك و بتشغل أشغال يدوية قرب منها و باس على رأسها و قال:- اية يا جميل اللي مصحيك لحد دلوقتي ؟
– مستنياك يا حبيبي اتاخرت لية كدا ؟
نوح :- معلش يا تيتا كان عندي شغل كتير و نسيت نفسي فيه انتي لية تستني كل دا مدخلتيش ارتاحتي لية ؟
– مش هقدر أرتاح غير ما أشوفك قدامي داخل اوضتك اتعودت على كدا خلاص و بصت في وشه و قالت:- أنت مالك شكلك متغير لية ؟
نوح اتنهد و سرح و هو بيقول:- هو الإنسان ممكن يعمل أي حاجة كدا عشان يوصل للفلوس توصل أنه يفرط في شرفة ؟!
– مش كله زي بعضه يا نوح زي ما فيه الوحش فيه الحلو صوابعك مش زي بعضها يا نوح
نوح باس على اديها و قال:- لا يا ذكية كلهم زي بعض إنتي متعرفيش اية اللى حصل.. الكل بيتقرب مني عشان الفلوس و الجاه و المال عمري ما هلاقي حد يقرب مني عشان شخصي عشان كدا لازم ابقي صارم مع الكل
ذكية:- لا يا نوح أكيد ربنا شايلك حاجة كبيرة أوي و بكرة تقول تيتا قالت بكرة تيجي اللي توقعك على جدور رقبتك و تخليك تجري وراها بعد ما تكسب ثقتك يا حبيبي
نوح بسخرية:- مفتكرش و مش هيحصل يا تيتا كل البنات دلوقتي مايصة و متنفعش تفتح بيت .. اللي عاوزة شوبنج و اللي عاوزه تسافر معدش فية البساطة و كمل بضحك و بعدين لسة بدري على الكلام دا في كلية لازم تخلص يا ذيكو.
ذكية ضحكت و قالت:- ربنا يبارك فيك يا نوح يا ابن وهيبة يا رب و يوقفلك ولاد الحلال و يهديلي أبوك و يرجع من الغربة بقي
نوح باس على رأسها و ايديها و قال:- ربنا ما يحرمنا منك ولا من دعواتك الجميلة دى يا تيتا يلا عشان تنامي و زق الكرسي بيها لحد اوضيتها و ساعدها و خرج على اوضة سرح في كلام ذكية و قال:- يا تري هيجي يوم و القي فيه فعلاً اللي تغير حياتي و تحبني لـ ذاتي مش لفلوسي وقف قدام الشباب و سرح في القمر اللي كان مكتمل
❈-❈-❈
تمارة كانت واقفة قدام الشباب تفكر في مشاكلهم و إزاي هيحلوها و قالت:- ربنا يدبرها من عنده بقي و وقفت مضايقة فجأة نسمة هوا جت على وشها أجبرتها أنها تبتسم بصت للقمر و سرحت فية و قالت بدون وعي :- يا تري في يوم من الأيام هيجي اللي أثق فيه و أدخله حياتي وإلا زي ما بقول دايما بقيت معقدة ؟ هيقدر ينسيني اللي حصلي وإلا خلاص كدا اترسغ في الذاكرة فاقت لنفسها و قالت:- اية اللى إنتي بتقولية دا يا غبية الر.جالة كلها زي بعضها مفيش را.جل يستحق يدخل حياتي كلهم كلا.ب و ميتهلوش اللي الر.مي في الشارع و قفلت الشباك و دخلت
نوح كان مبتسم جت نسمة هوا شديدة خليت الابتسامة تختفي من على وشة فقفل الشباب و هو بيقول:- ما كنا ماشيين حلو لازم الهوا يشد دلوقتي و غير هدومة و نام
❈-❈-❈
تاني يوم الصبح
زيزي و دولت صحيوا من بدري يحضروا فطار للعنبر كله
زيزي:- مش كان زماني دلوقتي نايمة على سريري و باكل أحسن أكل مش قاعدة بحضر فطار للمتاعيس دول
دولت:- اسكتي بقي بدل ما تسمعك و تسيبهم علينا تاني و أنا ليا كلام دا مع اللي كانت السبب في رميتنا دي و رحمت أبويا لهخليها تقول حقي برقبتي بس مش دلوقتي ليكي روقة يا أم أشرف
رضا بصراخ:- اية الفطار لسة مجهزش ؟
زيزي بابتسامة تودد:- حالا يا معلمة يكون عندك في السرير حالا و نكزت دولت في دراعها بتصنع و قالت:- خلصي يا بت المعلمة مستعجلة
دولت بصتلها بصدمة و غيظ و زيزي حركت شافيفها و قالت:- نكسبها بدل ما يتحط علينا و نتبهدل تاني خليكي ناصحة
دولت لوت شفتيها بغيظ و قالت:- طيب أما نشوف هنخلص من الهم دا امتي عشان أنا خلاص جبت جاز يا أما
زيزي:- اخرسي طيب مش دلوقتي لحسن الحيطان ليها ودان و كل اللي هنا تبعها حد يسمعك و يروح يقولها هناخد علقة أسخن من العلقة اللي فاتت يختي
دولت سكتت بغيظ و هي بتقول في نفسها:- فينك يا ايمون تشوف دولي حبيبتك حصل فيها اية و لسة متمرمطة إزاي صحيح محدش بياخد كل حاجه
❈-❈-❈
لينا كانت بتلبس لبس المدرسة و هي متحمسة جدا تروح عشان تشوف تأثير تمارة على فدوة
تمارة دخلت عليها و قالت بمرح :- اية الابتسامة اللي من الودن للودن دي يختي اللي يشوفك دلوقتي ميشفكيش امبارح و انتي بتقولي مش عاوزه أروح المدرسة تاني
لينا ضحكت جامد و قالت:- تؤ طلما عندي أخت زيك كدا يبقي مشيلش هم أي حاجه في الدنيا دي و باست تمارة و كملت انتي حبيبتي يا تيمو
تمارة:- أيوة يختي ثبتيني ثبتي
لينا بعت ليها بوسة في الهوا و قالت:- بحبك قد البحر بسمكاتة يا تيمو و لبست شنطتها و جريت على المدرسة
تمارة بصوت عالي: لينا
لينا رجعت ليها بسرعة و قال:- ها يا تيمو نسيتي حاجة
تمارة طلعت فلوس من جيبها و قالت:- خدي و لو حد زعلك تاني تعالي قوليلي أختك يا بت مش قليلة في البلد و لو عاوزة تعرف حاجة بتعرفها و باست على رأسها و قالت:- يلا على المدرسة
لينا بصت للفلوس في اديها و قالت:- بس يا تيمو دي من مصروفك يعني
تمارة قاطعت كلامها و قالت:- ملكيش دعوة يا لينو يلا على المدرسة
لينا باستها من خدها و قالت:- شكراً يا أجمل تيمو في الكون و جريت على المدرسة
تمارة راحت لـ جوري و قالت:- ها يا برنسيسه مش ناوية تروحي المدرسة وإلا ايه
جوري بلعت ريقها و قالت:- الصراحة يا تيمو النهارده يوم الحصص الترفيهي فيه كتير و إنتي عارفة اللي بيحصل فيها
تمارة ضحكت و قالت:- عارفة يا ستي و طلعت النص التاني من مصروفها و اديته لـ جوري و قالت:- مش عوزاكي تحسي إنك أقل من أي واحدة فيهم انتي أحسن من الكل اينعم ظروفنا صعبة اليومين دول لكن ربك قادر يعدلها و مفيش بيت مفهوش مشاكل و مش بيعدي باذمة مالية يا جوجو تمام
جوري هزت رأسها بنعم و قالت بفرحة:- ربنا يخليكي ليا يا تيمو و ميحرمنيش منك أبدا و جريت لبست و طارت على المدرسة
تمارة ضحكت عليهم و خرجت جهزت لبسها و لمت كتبها و خرجت على المدرسة بهدوء قابلت ورد
ورد :- يا برودك يا شيخة ماشية على قشر بيض و إحنا متأخرين على المدرسة
تمارة بضحك :- إنتي عارفة مبحبش أحضر الطابور يا ورد على ما يخلصوا بقي
ورد :- عمري ما شوفت حد ببرودك دا لا و الادهي إنك مصاحبة بواب المدرسة فبيدخلك أول ما تروحي من غير ما المديرة تاخد بالها كانت كرشتنا شهر من المدرسة
تمارة:- كبري دماغك يا بنتي مش بنروح على أول حصة يبقي عادشي جدا
❈-❈-❈
أيمن صحي بدري و جري على البنك عشان يسحب الفلوس اللي أم أشرف طلبتها منها
أشرف:- حار و نار في جتتك يا أم أشرف أنا مش عارف الويلة كلـ ـبه الفلوس دي شايفة نفسها على اية دي حرمة صعرا.نة مش هاممها غير الفلوس
دخل سحب الفلوس و حطهم في شنطة و خرج و هو بيقول بحسرة متقلقش يا باهر هجبلك غيرهم عبال ما تيجي أكون حوشتلك ضعفهم يا حبيبي هو انا ليا غيرك دا أنت هتبقي نور عيوني و سندي في الدنيا الغدارة دي
❈-❈-❈
لينا دخلت الفصل بثقة و بصت لـ فدوي من فوق لتحت بقرف و قعدت مكانها
فدوه:- أنا تبصيلي كدا يا شحاتة و ربنا لوريكي يا بنت الصر’مة بس اخلص من أختك الأول بصت ليها و وقفت قدام الفصل و قالت:- بعد اذنكم يا جماعة عاوزة أقول حاجة
الفصل كله انتبه و فدوه بلعت الإهانة و قالت:- أنا حابة أعتذر لـ لينا على كل حاجة عملتها معاها أنا غلط و عرفت غلطي و بعتذر ليكي يا لينا اتمني تسامحيني
لينا بغرور:- كلمة سماح شلتها من قاموسي بسبب واحدة زيك ادعي ربنا يسامحك أحسن و قربي منه على و عسي يهديكي و تعرفي غلطك مع الناس
هدي ميلت على لينا و قالت ليها :- اعتذرت إزاي دي دا لو كان حد قال ليا مكنتش هصدق لا أكيد في حاجة
لينا :- اكيد طبعا بس أنا معرفش كل حاجه عند تمارة حاولت معاها قعدت تقول كلام كبير أول و معقد
هدي:- مش مهم المهم إني عشت و شفت اليوم اللي فدوه تعتذر فيه قدام الكل دي بتعاملنا كأننا شغالين عندها يا بنتي
لينا :- أحسن أهي تمارة كسرت غرورها اللي مطلعها السما دا
فدوه كانت بتبص عليهم بغيظ و حقد و هي بتقول:- صبركم عليا يا ولاد الشحاتين صبركم عليا مبقاش أنا فدوه إلا ما أخد حقي من الكل و أولهم تمارة دي
❈-❈-❈
أيمن راح على الشيخ حمزة و معاه الفلوس و أم أشرف راحت وراه و طبعاً خدت أم أيمن معاها
أيمن:- الفلوس أهي يا شيخ حمزة جهزت الورق اللي هنمضي عليه عشان أخد الست أم أشرف تتنازل في القسم
الشيخ حمزة:- طبعاً جهزته يلا خلينا نخلص
أم أشرف باعتراض:- لا لما أعد الفلوس الأول أصل انا عرفاك يخوي نصا.ب كبير
أيمن بزهق:- عدي يا أم أشرف عدي خلينا نخلص
أم أشرف عدت الفلوس و أيمن قال:- خلصتي يلا امضي بقي
أم أشرف:- الفلوس دي ناقصة عشرة جنيه تجبها الأول
أيمن بغضب و زعيق:- عشرة جنيه عشرة جنيه طب و ربنا ما أنا دافع مليم تاني
أم أشرف ببرود:- براحتك و أدي قاعدة
الشيخ حمزة بقي يبصلهم بزهول الاتنين و مش عارفه يضحك وإلا يعمل ايه
الشيخ حمزة:- خلاص العشرة جنيه دي عندي أنا يا أم أشرف خديها أهي و طلع العشرة جنيه و ادهلها
أم أشرف:- تشكر يا شيخ حمزة و مسكت القلم مضت على الورق و أخدت الفلوس و قالت:- الفلوس دي أمانة معاك يا شيخ حمزة لحد ما أروح اخرجلة المحروسة و أمها
الشيخ حمزة بنفاذ صبر:- ماشي يا أم أشرف الفلوس أمانة معايا
أم أشرف راحت مع أيمن اتنازلت عن المحضر و مشيت مستنتش حتي تشوفهم
أيمن خلص الإجراءات و أخد دولت و زيزي و خرجوا
دولت بغيظ:- أنا يتعمل فيا كدا و أنا لسة مكملتش أسبوع جواز ماشي يا أم أشرف هربيكي بس استحمي الأول أصل قعدت البورش علمت على قفايا
أيمن خدهم و روحوا البيت و لسة هيدخلوا البيت أيمن لمح تمارة جاية مع ورد و هي بتضحك و قالت لـ ورد بصوت عالي سمعته دولت و زيزي:- كفارة يا ورد نومت البورش سايبة اثر والله عبال المرة الجاية
ورد ضحكت بصوت عالي و قالت:- وربنا انتي دماغ يا بت
أيمن ملكيش دعوة بيها يا دولت ادخلي يلا
عدي ساعتين زمن و زيزي جابت الفرقة و دخلت عند أيمن تعملوا بروفا قبل ما يرجعوا الكبار.ية
مكملوش ساعة و سمعوا خبط جامد على الباب
أيمن فتح الباب و شاف الشاويش بيضحكله و قال:- شوف يا شيخ مقدرتش أبعد عنك إزاي هات المودام و أمها و اتفضلوا معايا انتوا التلاتة مطلوب القبض عليكم
زيزي:- يا وجعة مربرة هنرحع تاني لرضا لا مش عاوزة
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية اعادة تاهيل معقدة ) اسم الرواية