رواية اولاد الجيران كاملة بقلم نيرة محمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية اولاد الجيران الفصل الخامس 5
علاء.. جيبي الكوتشينه الاول بي
تجيب حور الكوتشينه وعلاء بيفكر
حور.. خير بقا يا استاء عليوة هتقولي اي
علاء..حور انا… انا بحبك
حور بصدمه.. اي
علاء… انا همشي سلام
علاء يمشي ويسيب حور واقفه بصدمتها
حور.. هو علاء قال اي
بنت صغيره كانت واقفه جنبهم بتبيع ورد
البنت.. قالك انو بيحبك يا ابله وخدي مني الورده دي هديه حلوة الحب
حور… لا شكرا
البنت.. والنبي ما تكسفيني يا ابله ده انا فرحتلك
حور تاخد الورده وتبتسم للبنت وتروح البيت
دعاء.. احنا هنمشي بقا يا حوري عشان اتاخرنا
حور.. طب ابقو تعالو تاني
ملك.. حاضر هنبقا نجيلك
يارا… نيجي اي ده انا اتهنت وتضحك وتكمل كلامها.. هو ده منظر بحث
حبيبه… ده بحث يشلل
حور بضحك مصطنع.. انتو اللي مش دححين
البنات يضحكو ويمشو وتقعد حور هي وحبييه في اوضتهم
حور… حبيبه
حبيبه.. نعم مالك مش مظبوطه لي كده
حور… حبيبه انا مش عارفه اعمل ايه وتبداء تعيط
حبيبه… في اي مالك
حور.. علاء
حبيبه… مالو علاء
حور.. اعترفلي انو بيحبني
حبيبه… اي بيحبك انتي
حور.. مش عارفه اعمل اي
عند علاء اللي بيدخل الكليه بليل علي الساعه تسعه وبيدخل لي مكتب العميد وهو مخبي وشو ويقعد علي الكرسي ويفتح الاب توب ويبداء يبحث فيه
حسام قاعد معا اهلو ويلاقي علاء بيرن عليه يخش جوا ويرد ويفتح الاب توب عشان يعمل شغلو
علاء.. هو اللي ناقل الفلوس لحساب وهمي والحساب باسم بنت
حسام.. جيبلي اسم الحساب عشان انقل الفلوس منو
علاء.. سلمي ابراهيم والرمز **********
حسام ينقل الفلوس لي حساب علاء
حسام… علاء الفلوس اتنقلت علي حسابك اطلع بعد ما تجيب نسخه لكل اللي علي الاب توب في الفلاشه اللي معاك واتاكد ان الفلوس وصلت
علاء… تمم ماشي
علاء ينسخ اللي علي الاب توب علي الفلاشه ويطلع من المكتب وينط من علي سور الجامعه ويبقا ماشي باصص في الفون عشان يرن علي حسام
فجاءة صوت زمارة عربيه عماله تزمر بسرعه رهيبه و ورا بعض وفجاءة الدنيا بقت سوده في عيون علاء وصوت الناس حوليه عملين يقولو ان هو يروح المستشفى
عند حسام تلفونو بيرن رقم غريب
حسام.. الو مين معايا
الشخص.. حضرتك استاذ حسام
حسام.. اه خير حضرتك مين
الشخص… احب اقول لحضرتك ان في شخص عندنا في مستشفى الحياة جلي وحاله حارجه جداا وهو حاليا بين الحياة والموت
حسام.. أنت بتقول اي يعم انت اتجننت
الشخص.. حضرتك تقدر تيجي تتاكد وتقبلو
حسام يقفل الفون ويقوم يلبس ويطلع ويقابل حور علي السلم
حور.. رايح فين دلوقتي يعم انت الوقت متاخر
حسام… علاء عمل حادثه وبين الحياة والموت
حور. بصدمه… اي انت بتقول اي
حسام… مش عارف انا رايحلو المستشفى اللي رنو عليا منها
حور بقلق… انا هجي معاك ينفع
حسام… بس خالتي سميه مش هتقولك حاجه
حور… هبقا ارن عليها يلا بس
ينزل حور وحسام يركبو العربيه ويتحركو وحور ترن علي ولدتها
سميه.. الو يبت انتي فين ده كلو
حور.. انا معا حسام
سميه.. معا حسام فين يبت
حور.. علاء عمل حادثه وبين الحياة والموت و رايحه معاه المستشفى
سميه… ينهار اسود عماله امتا يبت
حور… مش عارفه يا ماما ادينا ريحين
سميه…طيب.. ولما توصلي ابقي طمنيني عليه
حور.. حاضر يا ماما
تقفل حور معا مامتها وتبص لي حسام اللي بيسوق ومتنح
حور.. حسام ممكن اسالك سؤال
حسام.. اتفضلي اسالي
حور.. انت تعرف ان علاء بيحبني ولا لا
حسام.. اه هو قايلي وانا اللي قولتلو انو يعترفلك بس لي
حور.. اممممم… طيب
حسام.. هو عارف انك بتحبي غيرو
حور.. عرف منين
حسام… حور انا هقولك حاجه كا اختي ومش عشان علاء ابن عمي او صحبي بس لما تحبي حاول تدي فرص لشخص بيحبك بجد مش شخص جرحك بكلمه او ضايقك صدقيني كلنا دوقنا الحب من طرف واحه
حور… بس محدش فينا حس بوجعو
حسام.. لا علاء حس كل مره كان بيشوفك فيها ويشوف بصتك لي قاسم قلبو كان بيوجعو انك ممكن متبقيش ليه ديما انا كنت شاهد علي كلام علاء عليكي علاء حبك بجد ولو يطول يجبلك حته من السما يجيبهالك بس تبقي لي حور انتي اتقدملك عرسان كتير قبل كده واللي كان بيطردهم كان بيبقا علاء
حور… علاء كان بيعمل كل ده
حسام.. ولو يطول يعمل اكتر هيعمل علاء عاصر نفسو في الشغل عشان يجيب شقه ويستقر بنفسو لانو كان نفسو يتقدملك جدا
حور… وانت جربت الحب من طرف واحد ده منين
حسام.. انا جربتو مرتين مره في حبيبه اختك زمان ومرة في بنت بس حبينا بعض
حور بمفجاءة… حبيبه اختي انا
حسام… حبيبه لسه سايبه فقلبي اثر لسه سايبه في نفسي علامه كنت بشوف برائتها وكنت بشوفها قدام عيني بس حسيت انها مش ليا فا بطلت اوجع قلبي
حور.. اهي دايرة وبتدرو
حسام.. دايرة وبتدور ازاي
حور.. يعني انا كنت بحب علاء وانا في الثانويه وهو دلوقتي بيحبني بعد نا انا طلعتو من دماغي وقولت انو مستحيل يحبني وانت كنت بتحب حبيبه بس خوفت توطع قلبك بس هي قلبها اتوجع من كبها اللي بطرف واحد
حسام… مين بقا
حور.. دايرة دوارة يوم ليك يوم عليك انا كنت بحب علاء الاول وانت كنت بتحب حبيبه زمان اهو دلوقتي هما اللي بقو بيحبونا
حسام يضغط فرامل فجاءة
حور.. في اي وصلنا
حسام… حور هو انا الشخص اللي حبيبه بتحبو
حور.. اينعم
حسام… انتي بتهزري
حسام… احنا ان لفينا الدنيا مش هنلاقي زايهم لانهم حبونا واحنا كنا بنحبهم
حور.. طب يلا نطمن علي علاء الاول ونشوف الحوار ده بعدين
يوصل حور وحسام المستشفى
حور.. انا عايزة ادخلو
حسام… لو سمحتي هي عايزة تدخل لي المريض علاء نور الدين داود
الممرضه..
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية اولاد الجيران ) اسم الرواية