رواية معلمة من الصعيد كاملة بقلم مريم شعبان عبر مدونة دليل الروايات
رواية معلمة من الصعيد الفصل الخامس 5
ف المستشفي كانوا كلهم قاعدين و يجي عز و حاتم و موده و صابر
عز: في أي جدو ماله
سهام: مش عارفين أنا دخلت الصبح اشوفه عشان ياخد الدواء لقيته مرمي علي الارض
صابر: طيب خير يا جماعة باذن الله
موده: فين زهراء يا طنط
سهام: ف البيت مع نورسين و سند
صابر: طيب يا موده روحي اقعدي معها
سهام: اه يا بنتي بالله
موده: طيب تمام هكلمك اطمن علي جدو
سهام: حاضر يا بنتي
موده: حاتم تعالي معايا
حاتم: تمام بعد اذنكم و يمشوا
ماهر: مين الاخ
عز: ابن عمة موده
ماهر: اه تمام
صابر: خير يا جماعة باذن الله خير
نبيل: يارب يارب
*****
ف فيلا سليم السيد
نورسين: أنا عايزة بابا
زهراء: بابا مع جدو ف المستشفي و شوية و جاين
نورسين: ماشي
زهراء: جاد جاد جاد
جاد: نعم زهراء كلم ماما شوف جدو عامل اي
جاد: حاضر
زهراء: فين سند
جاد: بيلعب برة
زهراء: طيب ممكن تروح تجيبه
جاد: حاضر هكلم ماما و اروح اجيبه
زهراء: ماشي يا حبيبي و يمشي
نورسين: أنا هروح عند بابا
زهراء: نورسين مش ينفع خليكي هنا ثواني هيجيب حاجة و اجي و تقوم
نورسين: أنا هروح عند بابا و تجري
زهراء: نورسين نورسين لا لا و تجري وراها و نورسين تخرج من الباب و تجري علي البوابة زهراء وقعت عند الباب و بعد كده مش قدرت تخرج
زهراء بصوت عالي: جاد جاد جاد شوفت عربية جايه عند نورسين
زهراء: جاد الحقني جاد جاد نورسين لا لا
جاد: في اي
زهراء: نورسين نورسين و تشاور
جاد: يلهوي و يجري علي برة يجيب نورسين بسرعة و يروح عند زهراء
زهراء: كده يا نورسين تعملي فيا كده
نورسين: اسفة يا عمتو بس عايزة بابا
زهراء بعيط: مش قولت مش ينفع نجري برة كده
نورسين: اسفة و تحضنها
جاد: قومي يا حبيبتي هي كويسة و يقومها و يحضنها
جاد: بس هي كويسة خلاص اهدي
نورسين بعيط: أنا اسفة و الله مش هعمل كده تاني
زهراء: خلاص يا حبيبتي روحي العبي مع سند ف الجنينة
نورسين: يعني مش زعلانة مني
زهراء: اه يا حبيبتي
نورسين حضنتها: بحبك و تجري عند سند
جاد: خلاص بقي كفاية عياط
زهراء: لو مكنتيش جيت كان زمان العربية خبطتها
جاد: بعد الشر عليها
زهراء بدموع: أنا هفضل لحد امت كده
جاد: طيب اهدي مفيش حاجة انتِ ست البنات و تدخل موده و حاتم معها
موده: زهراء مالك
جاد: قلقانة علي جدو
موده: يا حبيبتي اهدي هو هيكون كويس
حاتم: طيب امشي أنا بقي
جاد: مين الاستاذ
موده: ابن عمتي حاتم و دول جاد و زهراء ولاد خالي
حاتم: تشرفت بكم بعد اذنكم بقي
جاد:ازاي يعني اتفضل اشرب حاجة
حاتم: لا ربنا يحفظك لازم أمشي عند شغل
جاد: طيب اتفضل و يروح معه لحد الباب
موده: مالك بقي
زهراء: خائفة علي جدو
موده: أنا متأكدة أنه مش ده السبب بس جدو هيكون كويس باذن الله
زهراء: باذن الله و يجي جاد
جاد: منورة يا اخت موده
موده: بنورك
جاد: صح صحابي جاين شوية و هنقعد ف الجنينة
زهراء: هو ده وقت صحابك
جاد: اعمل اي كلموني و قالوا جاين اقول لا
زهراء: روح يا جاد مش ناقصة صداع صحابك مين
جاد: أنا عندي غيرهم مروان و يوسف
زهراء: تمام علي الجنينة و هات سند و نورسين يقعدوا هنا و احنا كده كده هنروح المستشفى شوية
جاد: حاضر و يمشي
زهراء: اوف صحابه دول كلهم فاشلين
موده: هم سنة كام
زهراء: رايحين ٣ ثانوي
موده: ازاي و هو عنده ١٩ سنة
زهراء: كان ساقط ٢ ثانوي مرتين
موده: الله هو ف مدرسة بتاعتكم
زهراء: اه بس هو و الشلة بتاعته فاشلين اساسا
موده: طيب ما حد يبعده عن الشلة دي
زهراء: ازاي هم ف فصل واحد كلهم و بيحبوا بعض اوي هنعمل اي
موده: ربنا يهديهم
زهراء: معلش يا موده ممكن تروحي تجيبي سند و نورسين من برة
موده: حاضر يا حبيبتي و تروح
موده: سند نورسين
سند: موده و يروح عندها و يحضنها
موده: اهلا اهلا عامل اي
سند: الحمدلله
موده: ازيك يا نورسين
نورسين: الحمدلله
موده: بس اي القمر ده
نورسين: حلوة
موده: حلوة بس دي انت جميلة اوي اوي و تضحك نورسين
موده: يلا بقي ندخل جوا نلعب
سند: ما نلعب هنا
موده: مش هينفع عشان صحاب عمو جاد جاين يلا ندخل
سند: ماشي و يدخلوا
*****
ف المستشفي
سهام: حمدلله علي سلامتك يا بابا
سليم: الله يسلمك
عز: كده تخوفنا عليك يا حاج
سليم: انت هنا ليه
عز: عشان اشوفك
سليم: و انا مش عايز اشوفك انت تعبتني اوي
عز: ليه ده انت حبيبي
سليم: اطلع برة
عز: طيب يا جدو حضرتك تعبان بلاش مجهود
سليم: فين موده
سهام: مع زهراء ف البيت
سليم: تمام أنا عايزها كلمها عايزكم كلكم ف موضوع مهم
سهام: طيب لمي تروح
سليم: أنا هروح امت
سهام: بليل باذن الله
سليم: خلاص تمام حد يقولها مش تمشي خليها قاعدة هناك لحد ما اروح
سهام: حاضر روح كلم اختك يا عز اقولها
عز: حاضر
نبيل: ناوي علي اي يا بابا
سليم: لمي نروح هتعرفوا كل حاجة
****
عند موده و زهراء كانوا قاعدين و بيلعبوا مع سند و نورسين و موبايل زهراء يرن
زهراء: ده عز و ترد
زهراء: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
عز: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته عاملة اي يا حبيبتي
زهراء: الحمدلله انت كويس
عز: اه الحمدلله المهم موده عندك صح
زهراء: اه ليه
عز: طيب خليها تقعد لحد ما نجي جدو عايزها
زهراء: حاضر هو كويس
عز: اه و هيخرج شوية
زهراء: الحمدلله
عز: يلا خلي بالك من نفسك
زهراء: حاضر سلام و تقفل
زهراء: يا اخت موده جدو بيقولك أقعد لحد ما يجي هو جاي بليل
موده: اكيد مش همشي غير لمي اشوفه
زهراء: جدعة
موده: هو اي صوت الاغاني العالية دي
زهراء: ده جاد و الشباب
موده: ده ازعاج أنا نازلة اشوف اي ده
زهراء: تعال مش هتقدري عليهم
موده: أنا موده مش هقدر علي شوية عيال عيب عليكي اتفرجي عليا من البلكونة و تمشي
زهراء: تعالي يا مجنونة
سند: هي رايحة فين
زهراء بضحك: هتضرب عمو جاد و صحابه تعالوا نتفرج
*****
عند جاد كان قاعد هو صحابه مشغلين اغاني بصوت عالي و كل واحد ف أيده سيجارة و تجي موده
موده: اي اي الصوت ده و تشوف السجائر
موده: يلهوي اي ده و تروح عندهم جاد اول ما شافها يرمي السيجارة و يقفل الاغاني
جاد: احم موده عايزة حاجة
موده: اي ده
يوسف: مين دي
جاد: بنت عمتي
يوسف: ازيك و يمد أيده
موده: نازل ايدك اي للي ف أيديكم ده
جاد: احم سجائر
موده: في شباب محترمة تشرب سجائر و الاغاني بصوت عالي
جاد:عادي يا موده
موده: عادي في عينك طلعوا علبة سجائر دي يلا
مروان: مالك داخلة علينا كده ليه ما نشرب براحتنا اي الرخمة دي
موده: طيب دقيقة لو السجائر مش طلعت محدش يزعل
جاد: موده لو سمحتي أنا حر اعمل للي انا عايزه اتفضلي جوا لو سمحتي
موده: هات العلبة
جاد: موده لو سمحتي
موده: صوتك يا بابا هات العلبة هدخل
مروان: مفيش علبة و اعملي للي انتِ عايزه مين انتِ اساسا عشان تتدخل في حياتنا
موده: مش قالك بنت عمتو
مروان: تمام تشرفنا هتعملي اي
موده بضحك:هعمل اي ده بيقولك هعمل اي و تجيب مروان من التيشيرت
مروان: اي ده
موده: هات العلبة
مروان: مش معايا
موده: مع مين
مروان: يوسف
موده تبص ل يوسف و تسيب مروان
يوسف: عايزة اي
موده: العلبة و انت ساكت
يوسف: احم ما ما
موده: ما ما ما اي اخلص و تمسكه زي مروان
يوسف يطلع العلبة: اهي خدي
موده: يلا لازم اعمل كده ما من الاول بالاداب لو شوفت واحد فيكم تاني بيشرب سجائر هيكون يومه عسل باذن الله و ترمي يوسف علي الكنبة
موده: سجائر سجائر اي قلة الاداب دي أنا طالعة لو شوفت كد ماسك سيجارة هولع فيه بمعني الكلمة اه و مش عايزة اسمع صوت الاغاني تقعدوا باحترام كده و تمشي و ترجع تبص عليهم تاني
موده: اه اوعدكم أننا نتقابل تاني باذن الله و تدخل
مروان: اوف اي دي
جاد: اسف يا شباب
يوسف: هي دي بنت شوفتها رمتني ازاي ده انا ضهري اتكسر
مروان: اه لمي مسكت التيشيرت ايدها جامدة
جاد: اسف
مروان: عادي يا باشا مفيش حاجة بس هنشرب اي دلوقتي
يوسف: معايا علية تانية
مروان: احلف
يوسف: اه و الله معايا
مروان: علبة شكولاتة صح
يوسف: شكولاتة اي معايا علبة سجائر غير اللي أخدتها الرخمة دي و حد يمسكه من قفه
موده: أنا رخمة و معك علبة تانيه هاتها بقي زي الشاطر كده
يوسف: انتِ طلعتي تاني ليه مدخلتيش ليه
موده: لا كنت واقفة وراك يا عسل هات يلا العلبة و بعدين نشوف رخمة دي
يوسف: اتفضلي
موده: شاطر برافو عليك كده انا احبك يلا سهرة سعيدة يا شباب بعد اذنكم و تدخل
يوسف: محدش قالي أنها ورايا ليه
مروان: ما أنا شاورت لحضرتك بس انت غبي
يوسف: اي ده بجد
جاد: اسف يا شباب يلا بينا علي اي كافيه
يوسف: يلا قبل ما تنزل
****
زهراء بضحك: اي يا بنتي دي
موده: انتِ تعرفي أنه بيشرب سجائر
زهراء: الصراحة اه و قولتله كذا مرة بلاش حرام بس مش بيسمع كلامي بس قالي أنه راجل و كبير منه حقه
موده: غلط جدا علي صحتهم مش عارفة مين للي قال إني للي بيشرب سجائر كده هيكون راجل السجائر حرام بتدمر الصحة مش سيجارة هتعمل منه راجل
زهراء: ربنا يهديهم
موده: يارب المهم هم جاين امت
زهراء: خلاص هم ف الطريق
موده: تمام هدخل اعمل مكالمة و اجي
زهراء: تمام و تروح موده و تكلم رحاب
موده: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
رحاب: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته عاملة اي
موده: الحمدلله بخير و انتِ و لين و خالتو و يارا و موسي عاملين اي
رحاب: كويسين الحمدلله راجعة امت
موده: يومين كده و اجي فين لين
رحاب: نايمة جبتها من الحضانة و نامت
موده: ربنا يحفظها
رحاب: يارب يا حبيتي انتي اي اخبارك بقي احكلي
موده: اه انا ف هم يا بنتي
رحاب: ليه مالك
موده: بصي يا ستي
****
زهراء كانت قاعدة و الباب يخبط و تروح تفتح
زهراء: جدو حمدلله علي سلامتك
سليم: الله يسلمك يا حبيبتي و يدخلوا
نورسين: جدو سليم و تجري عنده
سليم: قلب جدو و يحضنها
سهام: براحة يا نورسين جدو تعبانة
سليم: سيبها و يقعد و يحطها علي رجله
نبيل: فين موده و جاد
زهراء: موده بتتكلم ف الموبايل و تكمل بضحك و جاد موده مشيته هو صحابه
صابر: موده ليه يا بنتي
زهراء: كانوا عاملين دوشة ف علمتهم الاداب الصراحة
صابر: ده اكيد بنتي و انا عارفها اكيد طلعت عينهم
زهراء بضحك: صح يا عمو فين ماهر
عز: عنده شغل
زهراء: تمام
سهام: هروح اقول للبنات نحضر الغداء
صابر: زهراء روحي شوفي موده فين
زهراء: حاضر
صابر: حضرلك الخير
سليم: أقعد يا صابر أنا عايزكم كلكم ف موضوع
نبيل: خير يا بابا
سليم: خير باذن الله لمي يجوا ولاد
******
موده: وبس يا ستي عايزني اتجوز واحد غصب عني
رحاب: تتجوزي غصب ف تحبي اسمه اي
موده: عز
رحاب: تتجوزي عز غصب عنك يعملك وحش يضربك احتمال كمان يحصل اغتصاب عادي جدا كل يوم ضرب و إهانة تسمعي كلام زي السم منه يحرمك من اهلك يخليكي تخافي منه و تخافي أنه يقرب منك و ف الاخر بقي البطل الطيب يحبك و يبدا يعملك حلو و البطلة يا حرام تحبه هي كمان و يعيشوا حياة سعيدة بعد الإهانة و الضرب و الاغتصاب باسم حب بعد عداوة و كمان يعملك فرح جديد و انتي تكوني مبسوطة بالتغير ده و تقولي يا حرام ده انسان لطيف بس انا ظلمته يعملك فرح كبير و يعترف بحبه لكي قدام الناس و انتي مبسوطة و كرامتك بتزغرط وراكم
موده: في أي يا بنتي اي ده كله
رحاب: دي معظم الروايات للي انا قراتها اني البطل يطلع عين البطلة و يولع فيها ف الاخر تحبه و نفس الناس للي بتكتب كده يقولوا حقوق المرأة يلهوي المرأة و هم طلعوا المرأة عادي يحصل فيها ده كله باسم الحب و العشق
موده: الله عليكي يا ست رحاب اي الجمدان ده
رحاب بضحك: سيبني أنا شايلة كتير
موده: طلعي يا ختي طلعي
رحاب: لا كفاية قولي بقي هتعملي اي
موده: مفيش يومين و هيجي يشوف ل حفيده عروسة غيري انا مش هقعد معهم
رحاب: طيب انت اي رايك في عز
موده: عز أنا لسه عارفه من ٣ ايام بس من الظاهر أنه شخص مجنون
رحاب: مجنون
موده: اه يعني ممكن يكون عصبي و خمس دقائق يكون بيضحك عادي مجنون بس عارفه شكله من الناس للي بتضحك كتير بس وقت الجد مش بيحب الضحك أو لما يقلب بيكون صعب
رحاب: اه هو بيتشغل اي
موده: مدرس جغرافيا ف مدرسة بتاعتهم
رحاب: زميل يعني
موده: اه يا ختي زميل
رحاب: كام سنة
موده: أنا عارفة مش هتقفلي غير لما تعرفي كله تفاصيل حياته
رحاب: جدعة كام سنة بقي
موده: ٢٨ غالبا مش فاكرة
رحاب: تمام موده هقفل عشان لين شكلها صحيت هروح اشوفها و اكلمك بليل
موده: تمام يا حبيبتي ف رعاية الله و تقفل و تقف تبص للسماء
زهراء: موده
موده: نعم
زهراء: تعالي جدو و عمو صابر تحت
موده: حاضر
*****
عند جاد ف الكافيه كانوا قاعدين بيشربوا سجائر تاني
جاد: اه احنا بعد كده نتقابل هنا يا شباب
يوسف: هي الاخت قاعدة عندكم كتير
جاد: مش عارفة غالبا كده هتقعد علي طول هتتجوز عز غالبا
يوسف: عز يتجوز دي ربنا معه الصراحة شكلها صعبة اوي
جاد: أنا أول مرة اشوفها كده انهاردة المرتين للي شوفتها فيهم كانت هادية
مروان: دي هادية انت شوفت شدتني أزاي
جاد: خلاص نبطل كلام عليها احنا عندنا مدرسة احنا ٣ ثانوي هنعمل اي و لا ناوين ناخدها ف سنتين دي كمان
مروان: يعني احنا بناخدها ف سنتين بمزاجنا كله ظلم جدك مش عايز ينجحنا
يوسف: انت بارد يا عم احنا بنفتح كتاب اساسا عشان ننجح
مروان: تصدق عندك حق
جاد: أنا عندي خط جامدة للسنة دي
يوسف: خير
جاد: احنا نروح المدرسة كل يوم عشان بابا يسكت
مروان: و الله كده هننجح
جاد بضحك: يمكن لما يشوفوني كل يوم رايح المدرسة يدعولي انجح
يوسف: هو للاسف كلنا هنروح عشان ست الكل عندها السنة دي مهمة اوي
مروان: احم هي مهمة عند كل الناس ماعدا احنا غالبا
جاد: أنا بقول نسهر دلوقتي نسيب ثانوي علي جنب
يوسف: فكرة حلوة
****
موده: حمدلله علي سلامتك يا جدو
سليم: الله يسلمك يا بنتي صابر نبيل عز موده تعالوا عايزكم
نبيل: حاضر يا بابا و يروح سنده و يروحوا المكتب هم و صابر
عز بص ل موده: خير في أي
موده: المفروض أنا للي أسألك انت كنت معه ف المستشفي
عز: مش عارفة حاجة والله
موده: طيب يلا يا خوي نشوف في أي
عز: يلا و يدخلوا
عز: خير يا جدو
سليم: لما فتحت موضوع الجواز كان عايزك تقعدي معنا هنا بس لما رفضت قولت هفضل وراكم لحد ما توافقوا انتوا الاتنين بس حالا لازم ننفذ الوصية
صابر: وصية اي
سليم وصية زهراء
موده: زهراء مين
سليم: والدتك
موده: نعم وصية اي
سليم: وصية اني عز يتجوز موده لمي يكبروا
عز: يا نعم
موده: ده كداب اكيد
صابر: موده عيب اقعدي
موده: مش سامع يا بابا
صابر: عيب تتكلمي مع جدك كده اقعدي معلش يا حاج بس من الصدمة هو الكلام ده صح
سليم: للاسف اه امبارح كنت بيشوف صور زهراء ف فتحت الصندوق بتاعتها لقيت الجواب ده فتحته لقيت الوصية دي اتفضل
صابر: هو خط زهراء
موده: ماما مستحيل تعمل فيا كده انا مش موافقه
سليم: ده وصية بنتي و لازم ننفذها
صابر: موده اطلعي اوضتك فوق عايز اتكلم مع جدك
موده: حاضر يا بابا بس مش هتجوز و تخرج
سليم: وصية بنتي لازم تتنفذ فاهمين
صابر: حاضر يا حاج عز انت موافق علي بنتي أنا عارف انك مغصوب زيك زيها بس موافق تنفذ الوصية
عز: موافق يا عمو موافق
صابر بحزن: تمام أنا هكلم موده و بعد كده نتفق علي كل حاجة
سليم بفرحة: تمام
****
عند موده ف اوضتها بتاكل عسلية بعصيبة
موده: أنا يتعمل فيا ليه يا ماما ليه مستحيل تعملي كده صح
زهراء: يا بنتي اهدي
موده: زهراء أنا روحي ف مناخيري مش عايزة حد يكلمني دلوقتي
زهراء: الحالة جات أنا غلطانة اني قاعدة معكي اساسا
موده: أنا اتجوز غصب عني و الباب يخبط
موده: مين
صابر: أنا يا موده
موده: اتفضل يا بابا
صابر: ممكن تسيبني معها شوية يا زهراء
زهراء: اكيد يا عمو بعد اذنك و تخرج
موده: بابا انا متسحيل اتجوز بالطريقة دي
صابر: طيب اهدي نتكلم بهدوء
موده: حاضر يا بابا
صابر: انت عارفة أننا لازم ننفذ وصية المتوفي و دي وصية مامتك أنا عارفة أنها مش صح بس لازم ننفذها
موده: يا بابا بس
صابر: اسمعني يا بنتي أنا عمري ما جبرتك علي حاجة ولا عمري هعملها بس فاكري اني دي وصية مامتك الله يرحمها
موده: و ماما تعمل كده ليه
صابر: مش عارف يمكن كانت خائفة عليكي
موده: تمام موافقة بس عندي شروطي
صابر: قولي كل للي انتِ عايزه يا بنتي ده حقك أنا اسفة يا بنتي
موده: انت ذنبك اي يعني يا بابا
صابر: عشان جبتك هنا
موده: كل حاجة خير يا بابا ربنا مش بيعمل حاجة وحشة
صابر: اكيد يا بنتي الحمدلله المهم اي شروطك
موده: لا دي لما ننزل تحت هقولها قدام الكل
صابر: تمام يا بنتي يلا ننزل
*****
تحت كانوا كلهم قاعدين و عز قاعد حاطط أيده علي رأسه و تنزل موده و صابر
صابر: خلاص يا جماعة موده موافقة
سليم: بجد يا بنتي
موده: اه بس عندي شروط
نبيل: قولي يا بنتي
موده: نمشي علي ضوابط الخطوبة و هقعد عند عمتي لحد ما يجي معاد الجواز لمي اتجوز هكمل شغل عادي و شرطي الأساسي اني اشتغل ف المدرسة بتاعتكم
سليم: اكيد طبعا شروطك كلها امور يا بنتي
موده عايزة اسمعها من عز موافق أننا نمشي علي الشروط دي
عز: كله تمام ماعدا ضوابط الخطوبة
موده: ليه
عز: عشان هنعمل خطوبة مع كتب كتاب
موده: نعم لا
سليم: يا بنتي
موده: لو سمحت
سليم: ما عشان تقدروا تنزلوا تشتروا كل حاجة براحتكم هنعمل خطوبة و كتب كتاب الأهل بس و الصحاب و تكون بعد فترة كده
موده تبص ل والدها
صابر: ده رايك
موده: تمام موافقة بس خلال الفترة دي هنمشي علي ضوابط الخطوبة تمام
عز: تمام
موده: يلا يا بابا أنا عايزة أمشي
صابر: يلا
سهام: ازاي يعني لازم تأكلوا معنا
موده:معلش أنا تعبانة و عايزة أمشي يلا يا بابا
عز: يلا يا عمي هوصلكم
صابر: لا يا ابني خليك
عز: لا طبعا يلا
صابر: تمام بعد اذنكم يا جماعة و يخرجوا
سليم: الحمدلله الحمدلله عايزك يا نبيل تجهز كل حاجة
سهام: بس كده مش هنلحق نجهز أو اعزم اي حد
سليم: مش لازم الخطوبة و كتب الكتاب للاهل بس علي الفرح هنعمل فرح كبير ساعتها اعزمي براحتك
سهام: باذن الله
*****
عند عز كانوا ف العربية و قدام عمارة هيام
صابر: أنا عارف يا ولاد اني كل واحد فيكم مغصوب علي الجوازة دي بس لعله خير لكم ف بالله التعامل بينكم يكون حلو اه جواز اجباري بس محدش فيكم ليه ذنب راعوا ربنا ف بعض يا ولاد
عز: متخفيش يا عمي بنتك ف عيني
صابر: ربنا يجعلكم زوجين صالحين يارب
عز: طيب ممكن اتكلم انا و موده فوق عند طنط هيام
صابر: اكيد يا بني اتفضل و ينزل
موده: عايزني في أي
عز: انزلي و هتعرفي انزلي
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية معلمة من الصعيد ) اسم الرواية