رواية ملاك تتحدى قاسي (كاملة جميع الفصول) بقلم ايه عامر
رواية ملاك تتحدى قاسي الفصل السادس 6
انــــا وفيت ب وعدي ونزلت فصلين بتمنه القي تقدير والتفاعل يرجع
صلي علي الحبيب
🦋🦋البارت 6🦋🦋
اللهم يسر لنا ما نخاف عسره .. »
وفرِّج لنا ما نزل ڪربه ..»
إنك أنت الواحد القهار ..»
والعزيز الغفار ..»
💞💞💞💞💞💞💞💞
صفت السيارات أمام بوابه قصر ''المحمدي ''
ذلك القصر الذي لا وصف له من شده جماله اهو ب هذا الجمال من الخارج أما عن الداخل ماذا يكون
كان هذا الكلام اللي تقوله اليسار لنفسها حتي قاطعها ذلك الصوت
ايسر بغرور : اكيد مبهورة من القصر عشان عمرك ما شوفتيه غير في التليفزيون
اليسار بسخريه وكبرياء : لا وانت الصادق مبهوره من حال القصر
ياما في ناس عايزه في عشه وقلوبهم محبه وسعاده وخير وناس تانيه عايشه في قصور وفيلا بس قلوبهم حامله كره وحقد وشر
الناس مش اللي عايشه فيه الناس بقلوبهم ونويهم
عند حق ي بنتي في كل كلمه قولتيها قالتها ماجده التي تتسند علي يد ايسر
اكتفت ان تنظر لها ب ابتسامه محبه وكان هو ينظر الي اليسار بغضب وقرر كسر هذا الكبرياء والغرور لدى هذه الفتاه ف هي تقوي وتتحدي ولا أحد تجر علي ذلك من قبل فهو لا يري أحد ب هذا الكبرياء والثبات ف جميع النساء تتمني نظره واحده منه إلا هي .....
هي اول من تحدده ...
هي اول من سخرت منه ...
هي من بدأت ب الحرب معه وهو مستعد لها
وسوف يحطم لها كبرياء وغرور حواء الذي تتمت بيه
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
دخلو القصر وكانت اليسار مبهور من جمال القصر
اليسار بهمس : تبارك الرحمن فيما أبدع بسم الله مشاء الله تبارك الله سبحانه وتعالي منظر في غايه الجمال والذوق عالي جدا
ماجده ب ابتسامه : علي فكره ده زوقي ايه رأيك
اليسار ب انبهار : مشاء الله تبارك الله زوق حضرتك جميل جدا وحلو اووي
ماجده بحب : حبيبتي تسلمي
اليسار : الله يسلم عمره وقلبك من كل شر
ماجده بحزن لحظته اليسار : ي رب
اليسار : مالك كده هو انتي مش عرفه انه ربنا بيحبگ
نظرت لها ماجده ب استغراب
اليسار ب ابتسامه : ايوه بيحبك لانه ربنا بيحب يسمع صوته وهو بيدعيه ويقول اسمه
تعرفي ꧁ آنِ آلَلَهّ آذِآ آحًبً عٌبًدٍ آبًتٌلَيَهّ ꧂
يعني ربنا مش بيوجع حد ولا بيتعبو إلا لما يكون بيحبو
(ربً أّلَخِـيِّر لَأّ يِّأّتٌـيِّ أّلَأّ بً أّلَخِـيِّر )
ماجد ب ابتسامه رضا : ربنا يبارك فيكي ي بنتي ويحميكي انتي كلام حلو ويريح
اكتفت اليسار ب ابتسامه
وصعدو الي أعلي
كان ينظر لها ب انبهار وتركز شديد ف كيف لها أن تخفف من الألم ب هذا الراحه
بعد مده خرجت اليسار من غرفه ماجده
كان أيسر يفكر فيها
الي متي هذه الفتاه تكشف عن شخصيتها
فهي
دواء بكلامها
كبرياء في حديثها
وغرور في تحديها الي متي ...
ظل يفكر الي انا قطع تفكيره خروجه من من الاوضه
ف نهض وقرر كسر كبريائها
صفاء .. صفاء
نعم ي ابني
ايسر بخبث : معلش ي داداه خالي الخدم ينضفو اوضه الضيوف وأكمل ب سخريه
عشان التمرجيه اقصد الممرض تقعد فيها
اليسار بسخريه هي الاخري : ي سبحانك ي رب رغم انه حالتو متيسره انه يتعلم مش في حكومه ده انترنشولن بس تعمل ايه بقا في ناس متخلفه من صغرها ومش بتفهم
ده kg1 عارفه انه ممرضه (nurse ) بس شكله سقط ابتدائي
كانت تحول صفاء كبت ضحكتها علي كلام اليسار وشكل ايسر
وتوقفت الي أن سمعت صوته
ايسر بغضب : انتي تقصدي مين ب الكلام ده وبعيد راح فين هي وكاله
اليسار بهدوء : والله كل واحد أدري بنفسه وانا مس وجهت لك كلام وبعدين انا مشي انا كده خالصت شغلي ومدام ماجده مش هتصي غير الصبح اقعد اعمل ايه
ايسر : انتي هنا عشان تهتمي ب امي وتكو ني معها
اليسار :هي دلوقتي أخدت النوم وهو في نسبه منوم مش هتصي غير الصبح اقعد اعمل ايه انا هروح ارتاح والصبح هكون هنا
ايسر : تقدري تقعد هنا في اوضه لكي
اليسار : بس انا مش هقعد هنا انا هروح بيتي
ايسر : انتي هتكوني هنا عشان امي ده شغلك
اليسار : انا عارفه شغلي كويس اووي وعارف اعمل ايه ومش اعمل ايه مش مستنيه رأيك
kalterMensch
وغادرت دون سماع رده
.............................................
مرة الوقت وها هي قد وصلت الي بيتها
دخلت واخدت تغير ملابسها واددت فريضها
جلست علي السرير تنظر حولها وتبكي
نعم تبگي ....
تبكي علي الوحده التي تعيشها كانت تعيش مع عائلتها بكل حب وسعاده وفرح وراحه
الي أن آت الكابوس الذي دمر شمل العائلة انهي كل شيء من السعادة والفرح وحولهم الي بركه من الحزن والدموع
مسحت دموعها بقوه وهي تتذكر كلمات والده انا
ا لا تنزل منها دموع ضعيف كانت تتذكر كلماته كأن الحديث يحصل أمام
Flash
سليم : ايسو ي قلبي
كانت تنظر له ولا تتكلم فقط تبكي
سليم : يعني ايسو زعلانه من سولي دلوقتي
هزت رأسها ب لا
امال مالك كان يقول هذا وهو يجلس بجوارها
اليسار بدموع : بيتريقو عليه واهانوني في المدرسه
سليم : وانتي عملتي ايه عشان يهنوكي
اليسار بدموع : كل اللي انا عملتو انتي لقيتهم ب يتريقو علي بنت لسه جديده عشان عندها مشكله في رجلها قولت انه حرام عليكم قامو اهنوني انا
سليم بهدوء : وانتي رديتي عليهم ازي
اليسار : مش راديت وفضلو يهينو فيه طول الوقت واخدت تبكي بقوه
سليم : بس انتي غلطتي
نظرت له ب استغراب ف أين الغلط الذي ارتكبته هو من علمها مساعده المحتاج
نظر لها بهدوء واكمل كلامه انتي غلطتي لما مأخديش حقك ورديت كرامتك انتي ساعدتهم ف اهانتك اكتر انك ظهرتي ضعفك وعيط ومش رديت عليهم ب قوه
انتي لو كنتي راديتي عليهم ومش عيطي كانو سكتو وعمرهم ما فكرو أنهم يعملو كده تاني
سليم : طول ما انتي ضعيفه وبتهربي من كل مشاكل ب العيط عمرك ما تقدري تحافظي علي كرامتك
مش تجيبي حقك ب العنف انك تضربي إلا جرحك لا
لا دينا عمره ما قال كده
احنا لازم تحافظ علي كرامتنا بس ب أصول دينا
انك توجهي الشخص بنفسه لانه اكيد الشخص اللي ب يسخر من غيره مش شخص مكتمل ولا مفيهوش غلط ب العكس هو بيدري عيوبه في سخريته ب الآخرين
ده ربنا قال في كتابه العزيز
꧁ يِّأّيِّهّـأّ أّلَذيِّمنِ أّمًنِوٌأّ لَأّ يِّسِـخِـر قُوٌمً مًنِ قُوٌمً عٌسِـيِّ أّنِ يِّکْوٌنِأّ خِـيِّرأّ مًنِهّـمً꧂
ف لازم تكوني قويه اوعي حد يشوف دموع ضعفك تاني ابدا اوعدي ب كده
اليسار ب ابتسامه : أوعدك
Black
مسحت دموعها بقوه : وحشتني اوووي ي بابا ووحشني حضنك أوعدك انتي أكون ديما قويه ومش ضعيفه
واوعدك كمان انه اجيب حقگ من اللي كان السبب في فراقنا
ونامت في سباق عميييبق
Stop
نكمل البارتي الجاي
# توقعاتكم
ايه سبب فراق اليسار عن والدها
# ملاگ - تتحدي- قاسي
« جــحيم الايسر»
Àya Âmer «ýõķä»
صلي علي المختار
🦋البارت 7🦋
ــــ وعَسىٰ القادِم ڪلهُ خَير وعَسىٰ الله أن يهَبنا أعظم مِمَّا حلمنَا بِه
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
في صباح شمس يوم جديد
استيقظ اليسار وتوجهت الي الحمام واددت فريضها وقرأت الوتر اليومي في تشعر ب سعاده واحه عن صلاتها
*الصلاه حلوه؟*
_*طبعا الصلاه حلوه ، بتهون عليك الحُزْن والتعب النفسي اللي انت مش قادر تتغلب عليه ؛ الصلاه بتشيل تعب الجسم وتخليك إنسان تاني ؛ إنسان نضيف ؛ الصلاه بتريح القلب والبال وبتخلي حياتك كويسه ؛ الصلاه هي أول طريق لگل حاجه أنت عايزها أول طريق ل راحه قلبك وبالك أول طريق ل حلمك اللي بقالك سنين مش عارف تحققه ؛ الصلاه خير لگل حاجه وأول حاجه قلوبنا لما تكون زعلان قوم صلي وأمسكي المصحف كلم ربنا وشوف بعدها هتگوني حاسس ب أي أو عامل ازاي لو حالك وقف ومش لاقي شغل قول " اللهم قدر لي الخير حيث كان" الصلاه حلوه وقرب ربنا ديما جميل قربوا من ربنا ي جماعه عشان ربنا يصلح حالكم ل حال كويس ؛ ربنا فعلا جميل*
وارتدي ملابسها واستعدت للذهاب لعملها نزلت الدرج ووجدت من يعترض طريقها گ صباح كل يوم
اليسار بغضب : أستغفر الله العلي العظيم علي الصبح
حسن : ي صباح العسل ي ست البنات عامله ايه مش ناويه تحني بقا
اليسار بغضب شديد : أحن ليه ايه ده في أحلامك انه اتجوزك
حسن بخبث : مهو انتى بتاعتي براضكي او غصب عنك وافتكري الكلام ده لانه مش هسيبك
اليسار : أعلي ما في خيلك اعملو انا مش بخاف والله العظيم لو ما بعدت عني لا أبلغ عنك في القسم
راجل ناقص وزباله اتفوووو😮💨😮💨
مني دي 😂
.....^......^.....^......^.....^......^.....^
ýöķà
تيجو نروح مكان كده
متخافش ي بابي ايسر خاتم في أيدي والكل عارف انه خطيبي
..... : بس مفيش حاجه رسمي ده كلام بس
اصبر بس وهيبقا رسمي والكل هيعرف انه حرم ايسر المحمدي وحش الاقتصاد
..... : ده لو حصل ي سلمي هنتنقل نقله تانيه خالص
سلمي : هيحصل ي بابي مش تقلق ايسر ده بتاعي لوحدي
نتعرف بقا 😏😏
سلمي المصري : تتميز ب الشعر الأشقر ( مصبوغ طبعا 😏😌)
والعيون البني تبلغ من العمر 26 سنه
تسعي للحصول علي ايسر ب أي ثمن تدعي أمام الجميع انها خطيبته ...
""""""""،،،،،،،،""""""""،،،،،،،،،
بعد مرور وقت
وصلت اليسار الي قصر المحمدي
وقفت امام بوابه القصر
ففتحت لها صفاء
اليسار : السلام عليكم ورحمه الله تعالي وبركاته
صفاء : وعليكم السلام ورحمة الله تعالي ي بنتي اتفضلي
اليسار : تسلمي ي رب انا الممرضه الخاص ب مدام ماجده
صفاء : اه ي حبيبتي عارف اتفضلي مدام ماجده لسه مش صحيت لانه لسه بدري علي معادها
اليسار : انا هطلع لها ولو ممكن تحضري لها الفطار معلش بقا هنتعبك معنا
اليسار : تعبك راحه ي بنتي والله العظيم انا حبيتك وتخلتي قلبي
اليسار : تسلم ي رب انا هطلع لها
وصعدت الي الدرج
صفاء : بسم الله مشاء الله ربنا يحميكي ي بنتي صحيح
(🌹اجعل من يراگ يدعو لمن رباگ 🌹)
ربنا يبارك في أهلك
صعدت اليسار الدرج ووجدت عند صعودها هاتفها يرن ب اسم صديقتها المقربة جنه
ف أجابت عليه
اليسار : السلام عليكم ورحمه الله
جنه : وعليكم السلام وحشتني اوووي ي ايسوو
كده هقعد انا 5 شهور من غيرك ازي ولا بتهربي منه' عشان انا بدبسك
اليسار بضحك : وانتي اكتر ي جنتي والله العظيم لا والله مش عشان تدبسني ب هي مدام ماجده شوفت نظره في عنيها وهي بطلب مني اني أشرف انا علي حالتها هي اللي خالني أوقف حاسيتها زي امي ومعرفتش أرفض واكسر ب خاطرها
جنه : أنا عارفه قلب الطيب ده هيودكي لوره وبعدين ي قادرررة تتحدي ايسر المحمدي وحش الاقتصاد ده انتي اتكتبلك عمر جديد
اليسار : انا مش عرفه ليه انتم محسسني انه بتكلم عن رئيس الجمهوريه ده واحد مغرور وشايف نفسو
جنه : ده أمر من رئيس الجمهوريه ي بنتي ده أصغر مليونير
نسبهم يرغووو ونروح نشوف ايسر
كان في غرفه الرياضه يلعب رياضه الضغط كان يرتدي شورت قصير ويجلس عاري الصدر كان يلعب بجديه كأنه في سباق كان يتذكراليسار طريقه كلامها و تحديها كبريائها وكل شئ فيها ولكن قطع تفكيره صوت هاتفه ف قام وذهب لرد
.........................................
عند الرغيين 😂😂
اليسار : مش عرفه اعمل ايه والله بفكر اعمل له محضر في القسم
جنه : ده احسن لكي عشان يبطل يتعرض لكي
اليسار : هشوف ي جنه يلا هقفل انا بقا وأما أخلص هكلمك
جنه : تمام ي عمري في رعايه الله
...........نتعرف بقا علي جنتي
جنه حميد : تتميز ب الشعر الأسود والعيون البني والبشرة البيضاء
حوريه من الجنه
ويزيد جمالها هو نقابها لا يظهر غير عيونها ولكن من يرهم يسحر بهم
تبلغ من العمر 22 سنه
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
بينما كانت تصعد اليسار الي غرفه ماجده
كانت تضع الهاتف في الشنطه ووقت خروج ايسر ومشيت وفجأ خبط في شئ ضخم
اليسار بتعب : اه ايه ده
ايسر : مش تفتحي
اليسار وهي ترفع وجها فوجده عاري الصدر نظرت خلفها مسرعه
ايه اللي حضرتك عامله ده
ايسر : وأنا عملت ايه انا اللي ماشي مش شايف وبعدين بصي ليه وانتي بتتكلم
اليسار : حضرتك مش شايف انك غلطان انت ازي تخرج عريان من أوضتك ب المنظر ده
ايسر : والله انا في بيتي واعمل اللي انا عايزه
اليسار : لا مش تعمل اللي انتي عايزه كده حرام لانه في خدام في القصر وممكن أي حد منهم يشوفك ب المنظر ده
ايسر بخبث : والله انا شايف انه هما بيقعدو يتأملو فيه ب الساعات ويتمنو راضي
اليسار : لو حضرتك عارف كتاب ربنا كويس كنت سمعت عن الآيه اللي بتقول
_ربنا قال "وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ
يعني زي ما رسولنا الكريم علمنا انه لازم غض البصر سوء رجل او ست يعني مش ينفع واحده تكون ماشيه في الشارع او قاعده في حته وفي شب معدي تقعد تتأمل وتعاكس فيه لانه حرام هو مش حلالك عشان تعملي كده
"" دي كانت وجه نظري ""
كان ينظر لها ب انبهار واعجآب شديدة
الي متي ...
الي متي ...
الي متي ستظل هذه الفتاه الي كشف مميزاتها ف هي مثل حبل النجاه من الموت
مرت من جواره ولا ترفع بصرها تجهو وذهبت الي غرفه ماجده
كان أيسر سرحان في هذه الفتاه التي دخلت الي حياته
هو رأي نساء لا تعد وكتير منهم حاولوا التقرب منه
أما هي لا ترفع بصرها تجهو ابد ف هي تحافظ علي تعليم دينها
اه منك سوف أفقد عقلي علي يدك نظر بحيره وغادر الي غرفته
....... في غرفه ماجده .......
اليسار : ي صباح السعاده والفرح علي قلبك
ماجده : صباح الورد علي عيونك ده احلي صباح ليه النهارده
اليسار : حبيبتي
ماجده : مالك ي بنتي لو هتزعلي من كلمه بنتي انا اسفه بي انا بعتبرك كده حساكي فيكي حاجة
اليسار : وانا بعتبرك امي وربنا يعلم مش تقلي انا كويسه يلا عشان تفطري وتأخدي العلاج
ماجده : بس بعد ده هتكلم احكي لحد يمكن تروحي
وذهبو الي المائده وتناولو الإفطار
ولكن رن هاتف اليسار فذهب لكي ترن
اليسار في الهاتف : كل شيء تمام والأمور كويس
ايوه ما انا هعمل كده وأغلقت الهاتف وجاءت لتذهب فوجدت 😳😳
Äya Âmer «ýöķâ»
•تابع الفصل التالي "رواية ملاك تتحدى قاسي" اضغط على اسم الرواية