رواية عروس برنس الصعيد كاملة بقلم اسماء حبيب عبر مدونة دليل الروايات
رواية عروس برنس الصعيد الفصل السابع 7
الضابط وقف العربيه وكان بيكلم البرنس.. رخصك.
البرنس… عامر الديله الرخص.
الضابط بس في الرخص والبطاقه وبصوت عالي…
فتشواااااا العربيااااات دي بسررررررعه.
عامر بص للبرنس بصدمه….. يا برنس ا…
البرنس بهدوء… سيبه وولعلي سجاره.
عامر مكنش مستوبع الي بيحصل والبرنس قاعد ملك ولا علي باله.
العساكر طلعو علي العربيات ومعاهم كلاب بوليسيه وبيفتشو العربيات…
عامر بهمس… يا برنس شكلها مهتعديش علي خير واصل.
البرنس ببرود… ليه!
عامر سكت وبرضو مش مستوعب هدوء البرنس…
عسكري رجع للضابط…… مفيش غير حموله قصب يا باشا.
البرنس قعد لسه في العربيه وحاطط رجل علي رجل وبنفخ دخان سجايره…. ها يا باشا نعدي ولا فيه حاجه تاني.
الضابط بدهشه…. متأكد يا عسكري.
العسكري… ايوه يا باشا مأكد والله فتشناه اكتر من مره.
البرنس بسخريه…. دور تاني لحسن معالي الباشا يطمن.
الضابط بغيظ اداه الرخص …. طيب يا خفيف عدي.
البرنس…. ههههه عدي يا عامر لسحن باين البيه مستعجل وراه شغل وعر قوي.
عامر بسرعه… امرك جنابك.
عدت كل العربيات وعامر كلم البرنس بسرعه… كيييف ده يا برنس اني هتجنن.
البرنس… هخبرك كل حاجه في وقتها يا عامر.
عامر… لاااه متواخذنيش يا برنس اني عايز افهم كييييف ده دا اني داسس الشنط بيدي دهين.
البرنس…. ههههههه هخبرك يا عامر.
عامر… ايوه.
البرنس… عز خابر ان احنا هنعدي من علي الطريق الوعر ده مهنعديش من الطريق العام صوح.
عامر… صوووح الصووح وعلشان اكده امرت نمشي نفس العربيات علي الطريق العام علشان انتوهو وندس شناطنا هنا.
البرنس وبنفخ دخان سجايره…. لاه العربيات الي علي الطريق العام هي الي فيها البضاعه كلها.
عامر بشلل…. كيييف يا برنس دا اني داسيهم بيدي دهين.
البرنس… لما دخلت دوره الميا كانت العربيه اتحركت.
عامر…. طول عمرك بتلعبها صوح هههه.
البرنس… وكده يكون اخدها في مقتل.
عامر… بس مخفتش يا برنس يعني ليكون نصبلك كمين اهناك.
البرنس… اني فهمت دماغك زين يلا علشان نوصل الحموله للتاجر هههههه.
عامر…. ههههههه امرك يا برنس.
اما في مكتب راقي….
كان راجل كبير قاعد مع عز….
عز بفخر…. اعتبر البرنس في القفص دلوقتي يا سمير باشا ومتخفش بضعتك عندي.
سمير…. انتتت توقع البرنس دا لا عاش ولا كان الي يعملها دا لو حصل انت تتسجل في التاريخ هههه.
عز بغيره… هو مش احسن مني وهيجيلك موبيل ياكد كلامي.
ومن قبيل الصدفه الموبيل رن فعلا في الوقت دا.
عز…. ياااه بالسرعه دي كمان رد بقي وشوف.
سمير استغرب ورد علي الموبيل…. الو!
البرنس… ايوه يا سمير بيه معايه.
سمير… ايوه مين؟
البرنس… وااااه مخابرش حسي يا سمير بيه.
سمير بيبص لعز بسخريه وهو لسه بيتكلم…. البـرنـــــس.
البرنس… اومال ايه والله ونسيتني.
سمير… وانا اقدر انساك دا انت علامه متتمحيش.
البرنس… زين الكلام.. البضاعه وصلت.
سمير…. هو لسه م…
المكتب خبط ودخل السكرتير… البضاعه وصلت يا سمير باشا.
عز من صدمتك متكلمش بس علامات الذهول محتليه وشه.
سمير… ايوه يا برنس وصلت بتماام والكمال.
البرنس… زين جوي اكده.
البرنس قفل وسمير بص بضحك لعز الي قاعد في نص هدومه… اي يا عز كلامك دلوقت.
عز وقف ومشي من غير ولا كلمه.
سمير ضحك بعد ما مشي….. هي القوالب نامت والنصاص هتقوم ولا اي يا عز.
عز نزل من عند سمير وركب العربيه بغل… ازاااايىدا حصل!
عز رن علي الضابط…. الوووو ماجد.
ماجد…. اي يا وكسه عمري.
عز… بقي اجبلك شغل علي طبق من فضه تقوووم ترفص النعمه.
ماجد…. لا يا عم دا هي الي رفصتني ولولا ان بنا قرابه كت سحلتك في القسم بسبب بلاغ كااذب.
عز… تشششكر يا زووق.
عز قفل الموبيل خالص ورجع بضهره لورا…. ااااه دا انت برنس ابن برنس صحيح بس هجيييبك هجييبك.
في البت عند هند….
هند روحت البيت ومعاها الطلبات الي مامتها طلبتها….
نبويه… ده كله يااالي ما تتسمي؟!
هند سكته مبتتكلمش….
نبويه…. مالك مش بتردي لي بالعه سد الحنك.
هند…. نعم يا ماما.
نبويه… نعمااا امااا ترفسك يا بعيده خد هنا يا بت.
هند قعدت جمبها وغصب عنها دموعها نزلت….
نبويه باستغراب… مالك يا بت!؟
هند بكدب… ل لا مفيش بس نور وحشتني بس.
نبويه… علي امك برضوووو من امتي وبنت ابوكي بتوحشك!
هند… يعني علشان مش اختي غير من بابا ابقي بكرها!
نبويه… لااا كدا في حاجه انتي مخبياها عليااا.
هند… يلا يا ماما نعمل الاكل لحسن مرات عمي تطلع فينا القطط الفطصانه.
نبويه…. ايوه ام كنافه شيطه يلا بينا.
هند في سرها… وحشاني يا نور اوي ياريتك كنتي جمبي..
( تقريباً مش بفتكرو نور غير في المصايب).
صابر كان بيكلم صحبه في الموبيل…. ايوه يا ابو عموو مش تعرف شغلانه كدا لخوك حبيبك.
عمر…. يا عم كان القرد نفع نفسه.
صابر… كويس انك عارف نفسك.
عمر… يخربيت تقل دمك.
صابر… معلش بعمله بالسمنه البلدي.. يعني مفيش منك منفعه.
عمر… بص في واحد هدلك عليه وهو ممكن يلاقيلك شغل بس دا شغل خطير حبتين.
صابر…. اي هنكلم الناس بالدبابات!
عمر…. لا بس محتاج نباها شويه وواحد بسلك
صابر…. لا متخفش دا انا اسلك في الحديد.
عمر… حلو تعلالي وانا اقعدك معاه.
صابر…. حبيبي يا عمر.
عمر… حبيبي يا مصالح.
صابر… الي حافظي.
عمر… ما كله بتمنو برضو ههههه.
صابر…. نتن.
عمر… من بعض ما عندكم يا سيدي.
صابر فصل الخط…. مش مهم المهم استغل بقييي.
نبويه…. يااا صابر.
صابر… ايوااا.
نبويه… هاتلنا سكر.
صابر… ما هي جمبك اهييي.
نبويه.. مين!
صابر بص لهند…. السكر انااا ماشي.
صابر نزل ونبويه بتكلم هند… الواد دا مهواش عاجبني.
هند سكته…
نبويه… ولااا انتي كمان اططفش وسبلكم البيت.
هند… اه الي هو عند خلتي وبنجيبك وكله ورجعه علي النوم.
نبويه… بوووريه منك… قووومي اعملي الاكل بطلع من ايدك حلو.
هند… اناااا.. شكراً لثقتك الغاليه.
في البيت القديم…
كانت نور لفه الطرحه علي وشها ونازله من علي السلم… هو مفيش حد لي… دا لو امي دعيالي مش هتبقي سالكه بالطريقه دي
نور براحه علشان الجرح واول ما طلعت لقت غابه وفراغ….. يعني انا لما اقول الدنيا رقصتلي وفرجت الاقيها تابت علي حظي!
البرنس من بعيد…. حرصي علسان في ديابه اهنه.
نور بصت ليه بدهشه…. انا فييين!
البرنس… تعالي جوه ولا انتي حابه تبقي عشا الديابه؟
نور رجعت… احم ازيك.
البرنس قعد علي السفره وبيشمر علشان ياكل…. زين.
نور…. زين طيب.
البرنس… كونتي عايزه تهربي!
نور… اه بس لي ممسكتش فيا وقولتلي لاء متهربيش زي الي بشوفه في الافلام.
البرنس… وتمسكك لي هو اني خاطفك لسمح الله؟
نور…. امسك فيا وخلاص يا عم! اي نعم اخر مره حد مسك فيا وامي كانت بترنني علقه مأخدهاش حمار في مطلع بس امسك فيااا!
البرنس… امك! يعني مش يتيمه.
نور…. انا قولت امي!
البرنس…. ايه بقيتي عبده الاترش دلوك.
نور… اسكت هو انا مقولتلكش!
البرنس… لا يا مهفوفك.
نور… اصل انا ابويه اتجوز علي امي فأمي بقي اتجلطط وجتلها السكته وانتقلت الي الرفيق الاعلي علي طول وانا هنا اقتنعت ان مش لوحدي الي بشلها الحمد الله.
البرنس…. امممم وابوكي عايش.
نور… اي دا حمام هو الي اصطاده عامر صح!
البرنس… ردي عليا.
نور… بص انا وليا حكيمه.
ابرنس… كيف ده دا انتي كتله من جالوص الطين.
البرنس بص ليها بابتسامه وسكت..
نور… اي ابتسامه الحبيبه دي!
البرنس… اني! اني محبتش قبل سابق.
نور.. اراااجل.
البرنس وبدأ ياكل … ايوه وانتي وقعتي في الحب قبل سابق؟
نور… وقعت ههههه دا انا اختها زوحليقه والله لحكيلك…
نسيب البرنس الي مهيعرفش ينام غير بحبيتين صداع…
اما في الشارع كان مضلم وصابر ماشي مع صاحبه…
صابر بقلق… احنا ريحين علي فين؟
عمر… الشغل!
صابر وقفه… شغغغل اي دا.
عمر… شغل المزاج.
صابر وقف بصدمه… نهار ابوك ازرق انت بتتتقول اي!
فجأه ومن حظ صابر الاسود كان في كمين….
عمر… صابرررر اجريييييي.
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية عروس برنس الصعيد ) اسم الرواية