Ads by Google X

رواية احببت وصية رسول الله الفصل السابع 7 - بقلم نورهان محمد

الصفحة الرئيسية

  رواية احببت وصية رسول الله كاملة بقلم نورهان محمد عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية احببت وصية رسول الله الفصل السابع 7

  

بعد مده انتهوا من طعامهم وتوجهوا مره اخري إلي الريسبشن

وساد جو من السعاده والبهجه والمرح

ولم يخلوا من كلمات واحاديث احمد المضحكه ولا من حكم الجد حامد أيضا

الجد حامد بهدوء عايز ابلغكم بحاجه

الحاضرين اتفضل

الجد حامد المستشفي الخاصه بعمر اخدت التصريح ونقدر نفتتحها في أي وقت

محمد بدهشه بجد طيب الحمد لله

لتبدأ الهتافات والمباركات لعمر وعائشه أيضا فهي الان زوجته واصبحوا شخصا واحد

عمر بسعاده يعني حاليا انا اقدر افتتحها

احمد اكيد طبعا بس عايزين نبتدي البحث عن الدكاتره والمساعدين اللي هيشتغلوا معاك

عمر تمام احنا نتجمع بليل ونعمل كشف بالاحتياجات ونبدأ في الإختيار

عمر ل والده طبعا حضرتك يابابا مجهز كل المعدات اللي هنحتاجها

محمد ايوه طبعا كل اللي طلبتوا وصل وجاهز في المستشفي

عمر طيب تمام انا هجمع الملفات اللي كنت محضرها وهعرضها عليكم بليل

حسن وانا ممكن أساعدكم بردو وعارف ناس ممكن تشتغل معاك وهجبلك اسمائهم بليل

عمر طيب تمام كل واحد عارف حد يقدر يفيد ويكون قد المسؤليه يجهز كل حاجه عنو وهنتناقش بليل

احمد تمام

عائشه بحب وموده مبارك يا عمر وربنا يتمم فرحتنا بالخير

عمر بابتسامه يارب ياعائشه

وفي هذه الأثناء ارتفع صوت آذان المغرب معلن موعد الصلاة

انقطع حديثهم ليرددوا الآذان

وبعد دقائق من ترديد الآذان

الجد حامد عارفين فضل ترديد الآذان بيكون سبب لدخول الجنة:

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «إذا قال المؤذن الله أكبر الله أكبر فقال أحدكم الله أكبر الله أكبر ثم قال أشهد أن لا إله إلا الله قال أشهد أن لا إله إلا الله ثم قال أشهد أن محمدًا رسول الله قال أشهد أن محمدًا رسول الله ثم قال حي على الصلاة قال لا حول ولا قوة إلا بالله ثم قال حي على الفلاح قال لا حول ولا قوة إلا بالله ثم قال الله أكبر الله أكبر قال الله أكبر الله أكبر ثم قال لا إله إلا الله قال لا إله إلا الله من قلبه دخل الجنة»

بعد ترديد الآذان صمتوا لبعض الوقت ليقطع ذلك الصمت حديث عائشه هاتفه بهدوء

طيب يلا ياجماعه نصلي دلوقتي دا الرسول صلي الله عليه وسلم قال حين سأله الصّحابيّ الجليل عن أيّ الأعمال هي أحبّ إلى الله ، فقال عليه الصّلاة و السّلام : الصّلاة على وقتها

مش عايزين نأخر فرضنا أي ان كان السبب

احمد عندك حق ياعائشه يلا ياجماعه نتوضي

بعد دقائق احمد بعد اذنكم عايزين عمر يصلي بينا بعد غياب

حسن ومحمد يلا يااعمر

تقدم عمر وصلي بهم

وكان مشهد صلاتهم جميل

وفي الجهه الاخري كانت عائشه تقف تصلي بهم هي الاخري

وكان بالرغم من قلة عددهم الا ان شكلهم كان مبهج

بعد دقائق انتهي الجميع من صلاته

حسن انا هستأذن واجيلكم علي الساعه تسعه وبردو علشان اكون حضرت معلومات عن الناس اللي قولتلك عليهم

محمد ان شاء الله يا حسن بس متتأخرش

حسن حاضر

الجد حامد انا هقوم ارتاح شويه وصحوني لما تتجمعوا

عمر وانا هطلع احضر الملفات يلا ياعائشه تعالي اطلعي معايا

عائشه بابتسامه حاضر

احمد بمزاح كعادته عمر

التفت له عمر بانتباه

احمد لا اله الا الله

عمر بابتسامه مخفيه محمد رسول الله ياحبيبي

ليكمل هو الآخر بمزاح مش هغيب كتير كلها ساعه

احمد لا كتير حاول تخليها ساعه الا عشره

عمر بس كده حاضر هحاول

زينب وهي تحادث اختها كنا بنقول عمر هو الهادي العاقل اللي فيهم

طلع ماشاء الله اجن منهم

فاطمه اه والله دا لسه كمان لما يندمج واحمد يقوم بالواجب مش هنخلص

زينب والله يافاطمه عندك حق بس بردو انا عندي اللمه دي بالدنيا كلها

فاطمه ربنا يديم لمتنا ويفرحنا بيهم

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

كانت تصعد عائشه امامه وبداخلها سعاده من نوع آخر

دخلت عائشه الشقه وخلفها عمر

عمر بقولك ياعائشه اعمليلي مج نسكافيه وانا هحضر الملفات

عائشه حاضر يا عمر

أحضرت عائشه النسكافيه وجلست بجواره تنظر إليه وهو يتطلع علي الملفات باهتمام وعملية

عائشه بحب علي فكره انت ربنا هيكرمك وان شاء الله هتكون انجح دكتور في الدنيا كلها

عمر بانتباه بتقولي الكلام دا علشان حساه من جواكي ولا علشان عمليتي واهتمامي

عائشه علشان الإتنين شايفه حاجات حلوه اوي فيك واحساسك واهتمامك كل دا بياكدلي انك هتكون دكتور رحيم باللي حواليك

لتكمل هو ممكن انت اتغيرت شويه لما سافرت لكن العرق المصري والطيبة هي اللي غلبت في الآخر

عمر اه هو ممكن فعلا انا اتغيرت لان بريطانيا مختلفه كتير عن مصر

بس كويس انك لسه لامسه الطيبه اللي جوايا

ليكمل وهو ينظر في عينيها ولأول مره منذ فتره كبيره هاتفا عائشه

عائشه بانتباه نعم

عمر هو انا كنت في نظرك شخص مش كويس

عائشه لا طبعا بس بصراحه انا كنت زعلانه بعدم اهتمامك بيا طول فتره سفرك

عمر اقترب منها وقبل اعلي رأسها هاتفا حقك عليا بس كانت ظروف بقا

عائشه ولا يهمك أهم حاجه انك بخير

ليبتسم ثم يعود بنظره إلي الملفات التي امامه مره اخري

ويظل يراجع في هذه الملفات لفتره من الوقت

الا ان قطع ذلك آذان العشاء

ليرددوا الآذان

ومن ثم يلتفت عمر وينظر إلي عائشه بابتسامه وبلمسه مرح يلا نصلي الاول علشان

احب الاعمال الي الله الصلاة على وقتها ولا خير في عمل يأخرنا عن الصلاة

عائشه بضحكه جميله اختطفت قلب عمر ايه دا يا عمر دا نفس الكلام اللي قولته من شويه

عمر بانتبأه اه اه الصراحه الواحد بيستفاد كتير من كلامك

عائشه ربنا يزيدنا علما

عمر ياارب يلا بينا بقا علي المصلي

عائشه تمام يلا

توجهوا إلي المصلي وهو الركن الهادي الخاص بهم

وبعد دقائق انتهي عمر وجلس مسندا ظهره وبدأ في التسبيح

عائشه ابتسمت بداخلها ف عمر من أول يوم بدأ ان يتغير

بعد دقائق انتهي عمر هاتفا يلا بينا ننزل

توجهوا سويا إلي الاسفل وبالتحديد الجنينه

احمد ياهلا ياهلا نورتونا والله

وعلي فكره انتوا اتقبلتوا معانا في الشغل علشان الالتزام بالمواعيد

عمر بضحكه يااخي انت ايه دا انا لما بشوفك تلقائي بضحك

احمد يلا ابدأ عد في الجمايل

خديجه بمقاطعه لا يا عمر لازم تتعود احنا علي الحال دا من زمان

احمد ومالو يااختي الحال دا والله احرمك منو

خديجه لا وعلي ايه احنا اسفين

عمر وهو ينظر إليه بتوعد استني عليا يااحمد

ليكمل حديثه وهو يجلس بجوار خديجه ويحتضنها بشده وسط نظرات عائشه واحمد

عمر وحشتني اوي ياخديجه ومش لاحق اقعد معاك

خديجه وانت كمان ياحبيبي والله

لتكمل وبعدين الأيام جايه كتير وهزهقك

عمر ايه دا انتي اتعديتي من احمد

احمد ومالو احمد بقا انتو اهو اللي بتبدوأ معايا

ليكمل تعالي ياعائشه نروح نقعد بعيد ونسيبهم مع بعض

أخذ عائشه وتوجه بها إلي الارجوحه وجلس بجوارها

احمد عائشه عامله ايه ياحبيبتي

عائشه بحب كويسه يا قلب عائشه

احمد بمزاح ولما انا اكون قلبك عمر يكون ايه

عائشه بكسوف اكتفت ان تنظر في الأرض

احمد خلاص ياستي ماعلينا خلينا في المهم عامله ايه مع عمر وبجد

عائشه الحمد لله كويسه

احمد لو في حاجه قوليلي واكلمه انا عارف ان العلاقه بينكم طول فتره سفره كانت مش تمام

عائشه والله هو من أول مانزل امبارح وهو بيتعامل معايا كويس

احمد ربنا يسعدكم دايما ويرزقكم بالذريه الصالحه

في المكان الآخر

خديجه وهي جالسه ومستنده رأسها علي كتفه وشارده

عمر مالك ياخديجه

خديجه بحب انا كويسه انا بس فرحانه برجوعك وانك بقيت معانا بعد فترة غياب كبيره

عمر وان شاء الله مش هغيب عنكم تاني

خديجه ان شاء الله ياحبيبي

وظل عمر يحادثها ويسترجع ذكرياتهم معا الا ان قطعهم دخول حسن وتوجهوا اليهم

حسن السلام عليكم

توجهه احمد هو الآخر إلي عمر وجلس معهم

واستأذنت عائشه وخديجه وتوجهوا إلي الداخل

كانت تدخل عائشه وخديجه وهما يتحدثان عن دراستهم

ليقاطعهم محمد بتسائل حسن وصل

عائشه ايوه ياعمي وقاعد مع احمد وعمر

طيب انا هاخد جدكم ونطلع وانتو بقا جهزوا أي حاجه نشربها

عائشه حاضر

ترجلت عائشه إلي الداخل مع خديجه وحضروا المشروبات وبعض الحلويات وخرجت بهم

ليقف عمر ويتوجها إليها وياخذ منها ما كانت تحمله

ترجلت عائشه مره اخري إلي الداخل

عائشه بتسائل ماما وخالتو فين

خديجه

ماما كانت بتكلم طنط هند في التليفون

وخالتو دخلت تنام علشان تعبت من الواقفه طول اليوم

عائشه بلهفه مالها ماما

خديجه متقلقيش هي كويسه

عائشه طيب انا هطلع اطمن عليها وانتي جهزي كل حاجه علشان نذاكر شويه

خديجه حاضر

توجهت عائشه إلي غرفته والدتها وكانت تنام زينب بعمق وارق واضح

ف علي مدار الأيام الماضيه تعبت زينب كثير

قبلت عائشه رأسها وايديها وخرجت

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

خديجه احنا عايزين نذاكر شويه ونعوض عدم حضورنا في الجامعه

عائشه ان شاء الله هنشد حيلنا ونحاول نلم المنهج وربنا يعينا

خديجه يارب ياعائشه

لتمر ساعتان وهما مندمجان في مذاكرتهم ولم يشعروا بالوقت

ليقطع ذلك الاندماج احمد بمرح ماشاء الله دحيحه الدفعه قفشتكم

عمر يابني ارحمهم شويه

عائشه ايوه قولوا يا عمر يبقا هو والمنهج علينا

احمد بجديه هو كلامكم كان صح ولا ايه

خديجه ايوه يااحمد انت كنت فاكرنا بنهزر

احمد انا هكون معاكم انا وعمر واللي يحتاج حاجه يقولنا وهنساعدكم

عمر بتشجيع ايوه وان شاء الله هيكون ليكم جوائز وهدايا ايه

عائشه بفرح طفولي بجد يا عمر

عمر بابتسامه طبعا ياعائشه

خديجه لا دا لو كده انا مش هقوم من علي الكتاب

احمد بمرح انت بتاخد قرارات من نفسك مين اللي هيجيب هدايا

عمر بمرح أيضا انت ياحبيبي اللي هتجيب كل الهدايا دكتور جامعي والمفروض بقا تدعم اللي حواليك

احمد اه تصدق صح فكرتني

عمر لو علي كده متقلقش كل شويه هفكرك

كان يدخل محمد والجد حامد في هذا التوقيت

عمر بهدوء انا تعبان جدا وهطلع ارتاح يلا ياعائشه

الجد حامد اتفضلوا يابني

خديجه وانا كمان هدخل انام

احمد وهي جات عليا انا كمان هدخل انام

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

في شقه عمر

عمر انا تعبان جدا وجعان نوم

عائشه بملامح عبوس هتنام

عمر اه مالك زعلانه ليه

عائشه بحزن انت هتنام ومش هتصلي قيام الليل

عمر بابتسامه انا كنت تعبان بس انتي عندك حق لازم اصلي قبل ماانام

عائشه بفرحه طفوليه فرحتني اوي يا عمر انا هتوضي وانت كمان اتوضي

في المصلي

صلي كل منهما ما استطاع من القيام

عمر الواحد حاليا حاسس بكميه راحه وسكينه غريبه

عائشه اه طبعا هقولك ايه حلو جدا واللي كانت سبب في اني اللتزم في قيام الليل

بسم الله الرحمن الرحيم

{ تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ }

قالت هذه الايه بصوت عذب ترتاح له القلوب

عائشه وهقولك تفسيرها ومعناه ان هؤلاء الذين يقومون من علي فراش النوم، يتهجدون لربهم في صلاة الليل، يدعون ربهم خوفًا من العذاب وطمعًا في الثواب والأجر والرحمه ، ومما رزقهم الله ينفقونه في طاعة الله وفي سبيله

عمر بإعجاب شديد ايه الجمال دا عرفتي الحاجات دي امته

عائشه انا وخديجه اتعلمنا حاجات كتير اوي في أمور دينا

عمر باستغراب ربنا يزيدكم

عائشه يارب

عمر تمام كده انا هقوم انام بقا

عائشه تمام يا عمر اتفضل

ترجل عمر إلي غرفته وكانت عائشه خلفه وتوجهت هي الاخري إلي غرفتها

عمر تصبحي على خير ياعائشه

عائشه بابتسامه وانت من اهل الخير يا عمر

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

في غرفته

اخذ عمر يفكر بشرود واستغراب

عمر في نفسه انا مستغربك ياعائشه ومش عارف احكم عليك

ظل يفكر ويتذكر أشياء واشياء إلي ان غفي مكانه

اما في غرفة عائشه

كانت تجلس علي الاريكه بسعاده وامل وحب ومشاعر متغايره بداخلها

فهي في يوم واحد جعلت أشياء جديده تضاف لحياة عمر

لتظل تهاتف نفسها بسعاده اه عمر بدأ يتغير ياعائشه بدأ يتغير

عائشه بحب انا اقرأ الأذكار وبعدين سورة الملك وانام

ويالفعل اختتمت يومها بوردها الجميل اقل مايقال عنه انه افضل ماننهي به يومنا

لتعفوا مكانها من التعب

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

في الصباح

تشرق الشمس علي فيلاتهم لتعلن عن بدأ يوم جديد

عائشه تفتح عينها بدهشان وتعب

لتفيق اخيرا وتستعد لتبدأ يومها

اخذت دشا دافا وتوضت وصلت فرضها بخشوع وتضرع

ودعت الله ان يهدي عمر وان يقربه إليه قرب المحب لاقرب المحتاج

وقرأت اذكارها وتوجهت إلي الخارج

ومن بعدها حضرت له فطاره

عائشه وهي تطرق الباب عدة طرقات

لياتيها الاذن اخيرا

عائشه بابتسامه انا صحيت من بدري

عمر لا انا خدت دش وصليت وكنت لسه هخرج

عائشه اه تمام الفطار جاهز وكادت ان تخرج إلي ان اوقفها عمر

عمر عائشه استني

عائشه بانتباه وهي تنظر إليه نعم يا عمر

عمر اقعدي ياعائشه

عائشه جلست واتي عمر بعدة شنط وجلس بجوارها

عمر بحزن عائشه انا اسف كان لازم تاخدي هديتك من أول ماوصلت

عائشه عادي يا عمر وبعدين ولا يهمك انا عارفه انك كنت مشغول

عمر بابتسامه تمام ليكمل ياريت يعجبوكي

عائشه بخجل طبعا يا عمر وكفاية إن الهدايا منك

عمر اكتفي بابتسامه إليها

ليكمل انا عارف اني مقصر معاك بس انا هحاول تاني مع نفسي وان شاء الله كل حاجه هتكون بخير

عائشه بخجل من تقاربهم ان شاء الله يا عمر

لتكمل عائشه وهي تمسك بالشنط وتخرج من الغرفه يلا يا عمر الفطار هيبرد

خرج عمر خلفها وجلس ينتظرها علي السفرة

عائشه بعد دقائق خرجت هاتفه شكرا يا عمر الحاجات حلوه جدا وذوقك جميل جدا

عمر اهم حاجه انهم عجبوك وبعدين مفيش شكر بينا

عائشه بطيبه عندك حق

توجهت عائشه وعمر إلي الاسفل

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

في الاسفل القي عمر السلام وتوجهوا وجلسوا معهم

وبعد فتره من الوقت

عمر تمام احنا دلوقتي نروح نتمم علي المستشفي وبعدين نشوف موضوع الدكاتره اللي هنقابلهم

توجه عمر بصحبه احمد وحسن إلي المستشفي

وقبل أن يخرج حث عائشه وخديجه ان يستغلوا هذه الفتره في تحصيل اكتر نسبه من المذاكرة

وودع عائشه وذهب إلي المستشفي

ومحمد توجه إلي الشركه أيضا

لنصل إلي نهايه اليوم

في المساء

بعد تناولهم العشاء

احمد يااه كان يوم شاق ومتعب جدا

عمر اه عندك حق

عائشه ربنا يعينكم ويقويكم

فاطمه طيب ووصلتوا لايه

عمر المستشفي تمام ناقصها التجهيزات الاخيره

والحمد لله كمان قدرنا نحدد اغلبيه الدكاتره والمساعدين اللي هيشتغلوا في المستشفي

زينب طيب الحمد لله يابني وربنا يكملهالك بالخير

عمر يارب ياخالتو

لتمر الدقائق وكل منهما يتحدث مع الآخر

عائشه وقفت وتحركت نحو ارجوحتها

ليلتفت إليها عمر ويتوجه نحوها ويجلس بجوارها

عمر قومتي ليه

عائشه لا عادي بس قولت اغير المكان

عمر اه ليكمل ذاكرتي انهارده

عائشه اه الحمد لله ذاكرت كميه كبيره

عمر طيب كويس الحمد لله

ليكمل عايز الامتياز السنادي كمان ياعائشه

عائشه بدعاء ياارب يا عمر ان شاء الله خير

ليقطع حديثهم رنات هاتفه

عمر بارتباك وأخذ يفكر في نفسه

عائشه طيب انا هقوم وانت رد علي تليفونك

لم يستطيع عمر ان يجيبها اكتفي بالنظر إليها فقط

عمر وهو يتحرك بفونه و بعدها أجاب علي المتصل الووو

ميار موري عامل ايه وحشتني

عمر الحمد لله انتي اللي عامله ايه

ميار كويسه

لتكمل بتسائل عملت ايه في المستشفي

عمر الحمد لله قربت علي افتتاحها

ليكمل وانتي عملتي ايه لقيتي المستشفي اللي بتحلمي بيها

ميار اه لقيتها وهبدأ شغل قريب

عمر اه كويس بالتوفيق

ميار اه صحيح مقولتليش

ليقطعها عمر اه معلش انا لازم اقفل دلوقتي علشان في حد بيتصل

ميار تمام هكلمك تاني باي

ليلتفت عمر إلي عائشه يجدها تحادث خديجه

توجه إليهم مره اخري ولكنه شرد لبعض الدقائق

خديجه مالك يا عمر سرحان في ايه

ولكنه لم يجيب

احمد كعادته اخذ يحرك يده امام وجه عمر وهو يهتف اللي واخد عقلك يتهنابوا

عمر بانتباه بتقول ايه

احمد لا انت مش معانا خالص

عمر لا معاك

عائشه بانهاء للحديث هو بس اكيد مجهد شويه

زينب طيب اطلعوا استريحوا شويه

عمر تمام انا فعلا محتاج انام

صعد عمر وعائشه خلفه وكان صامتا تماما يفكر في أمر هذه الفتاه

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

مرت عدة أيام بأحداث مختلفه

منها انشغال عمر واحمد بأمر المستشفي

ومحمد بالشركه

وعائشه وخديجه بمذاكرتهم

وزينب وفاطمه الاعتناء بعمهم وامور الفيلا

وفي هذه الفتره بدأ اهتمام عمر ب عائشه يزيد

وبدأ عمر ان يفهم عائشه اكتر

وكان حفاظهم علي وردهم اليومي كما هو مع لمسات عائشه له

وحثها علي ان يتقرب عمر من ربه أكثر فأكثر

في المساء كان عمر جالسا في غرفته يفكر بشرود

إلي ان قطع شروده رنات هاتفه

عمر مين

الطرف الآخر كده تنسي صوتي

عمر هو انت وبعدين جبت رقمي ازاي

الطرف الاخر ويعني دي حاجه صعبه عليا

ليكمل عامل ايه يا عريس والعروسه عامله ايه معاك

عمر بغضب اخرس يا….. ومتجبش سيرتها علي لسانك

الطرف الآخر لينا قاعده علي فكره سلام

عمر بغضب استن…

ليغلق معه ويترك عمر في افكاره إلي ان يغفوا مكانه من كثره تفكيره

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

في منتصف الليل

يفيق عمر بفزع علي طرقات علي باب شقتهم

وأثناء خروجه وجد عائشه تخرج هي الاخري من غرفتها

عائشه بقلق في ايه

عمر مش عارف ربنا يستر

فتح عمر الباب وصدم مكانه

عمر بصدمه انت………

google-playkhamsatmostaqltradent