Ads by Google X

رواية بيان الفصل الحادي عشر 11 - بقلم حسناء رمضان

الصفحة الرئيسية

 رواية بيان (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم حسناء رمضان

رواية بيان الفصل الحادي عشر 11

بيان
Part 11... 
Hassnaa Ramadan.. 🖤

حرم المنياوي: ها يعمر، هتختار مين
بيان: مش محتاج يختار حد، ولا احنا عايزين حد يختارنا على اهله، احنا عايزينكوا تتقوا الله وتسيبونا في حالنا
مامتها: ايوا، خلي ابنك المصون يبعد عننا وخلاص، مش عايزين حاجه تاني، وادي ابنكوا في حضنكوا اهو، بس احنا نضمن منين ان ابنك ميتعرضلناش تاني
حرم المنياوي: زي ماقولت، ابني هيسافر بره، ومش هيرجع البلد دي تاني، وصدقيني يا انسه بيان انتي اخر واحده ممكن ابني يحطها في دماغه او تعجبه، فمتقلقيش قوي يعني
المنياوي: ها يعمر، كلنا متفقين اهو

عمر: يعني دلوقتي بتخيروني بين شغلي ومستقبلي واهلي وبين الحق، وانا دلوقتي هختار الحق، هختار بيان، ليه، لان لو انتوا هتعرفوا تموتوا ضميركوا فانا مش هعرف، وانا عارف ومتأكد ان كرم بيه مش هيسكت، وهيحاول يإ•ذيهم، حتى لو سافر زي مابتقولوا، سهل جدا يطلب من حد هنا انه يقوم بالواجب 
المنياوي: انا وعدتك يعمر، وانت عارفني لما بوعد
عمر: لا للاسف معرفش حد فيكوا، كل اللي اعرفه اني مش هسيبهم، مش يمكن ربنا بعتني وخلاني جيت هنا عشان اكتشف الج•ريمه اللي عايزين ترتكبوها في حق الناس دي! 
حرم المنياوي: يعني انت بتختار البت دي عليا يعمر؟ 
عمر: بختار اللي يريح ضميري يامي، مقدرش اطيعكوا في حاجه غلط
المنياوي: هتخسر كل حاجه يعمر
عمر: انا اصلا خسران كل حاجه 
حرم المنياوي: عمر، من النهارده تنسى ان ليك ام، تنساني خالص، معنديش ابن غير كرم، مش عايزه اشوف وشك تاني

كانت بصاله بعيون كلها دموع وهو ملامحه كلها جامده 
سابته ومشت والمنياوي بص لعمر بصه اخيره ومشي وراها

مامتها: ليه كدا يابني، يبني اللي ملوش خير في اهله ملوش خير في حد
عمر: خير!، في دول! 
مامتها: هيفضلوا اهلك برضو مهما عملوا، هما اللي دايمينلك يابني
عمر: متشغليش بالك، المهم انا ماشي، عايزين حاجه! 
مامتها: طيب هو انت عندك بيت تاني غير دا؟ 
عمر: لا، ليه
مامتها: امال هتبات فين
عمر: لا اي حته عادي
مامتها: اي حته ازاي يابني، هتنام في الشارع؟ 
عمر: اكيد لا، ممكن اروح فندق 
مامتها: لا يابني، طب اسمع، اخرج براحتك ولما ترجع ابقى تعالى على هنا، دا بيتك وكتر خيرك انك مخلينا عندك، احنا التلاته هننام في اوضه، وانت نام في اوضتك براحتك 
عمر: عشان تاخدوا راحتكوا، وبعدين عشان لو بيان محتاجه تقعد تذاكر
مامتها: لا يبني ميرضنيش تنام بره وتسيب بيتك، وبعدين انت طول النهار بره، دا وقت النوم بس يعني
بيان: ااه، مش محتاج تقعد في الشارع
مامتها: وكمان عشان تبقى تاكل من الاكل اللي بعمله
عمر: طيب، زي ماتحبوا، في اكتر من اوضه، يعني لو بيان حابه تنام في اوضه لوحدها عشان تذاكر، وانا هفضل في اوضتي مش هخرج
مامتها: اللي يريحك يابني، المهم تنام في بيتك 
تقى: عمو عمر، مش قولت هتخرجني على البحر؟ 
عمر: اولا، مش عايز اسمع عمو دي تاني، ثانيا لو جاهزه ممكن اخدك دلوقتي وننزل، ايه رأيك
تقى بفرحه: ينفع يماما؟ 
مامتها: لا بلاش تعطليه
تقى: يماما عايزه اروح
عمر: مفيش مشكله خليها تيجي معايا 
مامتها: طيب هتاخد بالك منها صح! 
عمر: متقلقيش، يلا يتوتو

مشت معاه وهي ماشيه لفت وشها وطلعت لسانها لبيان
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حرم المنياوي: انا مش مصدقه، بقى ابني انا، يختار ناس غريبه عليا!، انا مش قادره اصدق 
المنياوي: سيبيه، مصيره هيتعلم الادب ويتعلم ازاي يعني يحترم اهله ويحافظ عليهم
حرم المنياوي: انت هتاخد منه كل حاجه فعلا؟ 
المنياوي: طبعا، لحد مايرجع ويبقى تحت ايدي تاني 
حرم المنياوي: طب وكرم، انا قلبي واجعني عليه قوي، مش عارفه ليه عمل في نفسه كدا
المنياوي: متقلقيش، مينفعش يتسجن، كفايه الفضيح•ه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مامتها: ربنا يرزقه ويعوضه خير يارب، ربنا يبعد عنه ولاد الحرا. م كلهم يارب
بيان: لسه مش مصدقه انه ابنهم، ازاي دا من العيله دي، ازاي بس
مامتها: عنده اصل وضمير، ربنا يحفظه لشبابه يارب
بيان: ماما انا حاسه اننا متقلين عليه قوي، مشوفتيش نعس ازاي ع الكنبه ياعيني ومحسش بحاجه! 
مامتها: شوفت يابنتي، بس اعمل ايه، مفيش ف ايدينا حاجه نعملها، هنروح فين، ماحنا مش عارفين كرم دا ممكن يعمل ايه
بيان: ربنا ياخده، انسان حقي•ر
مامتها: قوليلي يبيان بجد، عملك حاجه! 
بيان: يماما سألتيني السؤال دا مليون مره، قولتلك معملش حاجه 
مامتها: بتطمن عليكي، في كل الاحوال دي حاجه متعيبكيش ابدا
بيان: عارفه يماما، بش اتطمني، والله بجد ملمسنيش
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عمر: هاا ياستي، ايه كمان
تقى: خلاص كفاية دي حاجات كتيره قوي 
عمر: لا مش كفاية قولي بس عايزه ايه كمان
تقى: امم، عايزه دبدوب
عمر: دبدوب؟ 
تقى: ااه، عشان الدبدوب بتاعي بيان خدته مني
عمر: خدته ليه بيان هانم
تقى: عشان هي رخمه، بتحضنه وهي نايمه
عمر: اممم، طب تعالي 

خدها واشتروا حاجات كتير وراح معاها اشتروا لبس
وهما خارجين عمر وقف مكانه وتنح 
شاف رولا بتركب مع واحد العربيه
ركب عربيته وطلع وراها 
لحد مانزلوا عند البيت، شافه وهو حاضنها وطالعين البيت وهما بيضحكوا
فضل باصص وهو مش مستوعب، كان عايز يطلع وراهم بس مقدرش، حس انه مش قد المواجهه دي
فضل مع تقى ف العربيه نص ساعه وبرضو منزلوش، مقدرش يصبر اكتر من كدا وطلع وراهم وقفل على تقى العربيه
خبط ع الباب 

فتح الشاب دا وهو قالع، عمر شافه اتجن، زقه ودخل جوا وفتح الباب بقوه، وشاف رولا في الوضع اللي كان بيتمنى ميكونش صح... 

رولا: عمر!؟؟ 
فضل باصصلها وهو مش مستوعب حاجه، قوته مأسعفتوش انه يعملها حاجه، اكتفى ب انه يخرج من الشقه بسرعه وراح للعربيه
رجع البيت 

مامتها: حمدلله على السلامه، ايه كل دا
تقى: شوفتي يماما عمر جابلي ايه، جابلي حاجات كتير قوي
مامتها: ليه يابني بس التعب دا
عمر بشرود: لا ولا تعب ولا حاجه
مامتها: انت كويس يابني
عمر: ها، ااه كويس، انا هستأذن وادخل اوضتي عشان تعبان
مامتها: اتفضل يابني 

سابهم ودخل الاوضه وقفل على نفسه ومسك دماغه

بيان؛ تعالي يابت وريني جابلك ايه
تقى: بصي بصراحه هو جابلك الدبدوب دا، قولتله انك بتحبي باندا راح جابلك منه، وقالي اديكي من الحاجات دي بس انا مش هديكي
بيان: ليه ياختي، هو مش قالك اديها، وبعدين يحيوانه انتي مين قالك تقوليله يجيبلي حاجه!، انتي مجنونه؟ 
تقى: انا مالي، هو وداني هناك وانا جبت دا ليا، بعدين قالي هاتي واحد لبيان عشان متاخدوش منك، قولتله انك بتحبي باندا راح جابه
مامتها: عيب يابنتي كدا، مكنتش اشتريتي حاجه 
تقى: والله ياماما ماقولتله عايزه حاجه، احنا لفينا شويه ع البحر، بعدين قالي تعالي نشتري حاجات، وانا روحت معاه

الباب خبط
قامت بيان فتحت
بيان: نعم؟
رولا: عمر فين
بيان: استني انده عليه
رولا: اوعي كدا
زقتها ودخلت وهي بتنده عليه
فتح الباب وخرج لما سمع صوتها 
رولا: عمر، عمر صدقني انت فاهم غلط، عمر ارجوك اسمعني
عمر:..... 
رولا: عمر، ارجوك، صدقني انت فهمت غلط، ارجوك رد عليا
عمر: غلط!، في سريره! 
رولا بعياط: عمر، ارجوك افهمني، انا هقولك ليه عملت كدا، صدقني هقولك الحقيقه، بس ممكن تسمعني، تعالى ندخل جوا ونتكلم، لو سمحت
عمر: مفيش حاجه هنتكلم فيها، لو سمحتي اطلعي بره، مش عايز اشوفك تاني 
رولا: عمر، لو سمحت
عمر بعصبيه: قولت اطلعي بره، مش عايز اشوف خلقتك قدامي، واعتبري كل اللي بينا انتهى، وعشان اخفف عليكي الموضوع، انا دلوقتي عمر بس، مش عمر رجل الاعمال اللي حبيتيه، يعني دلوقتي خسرت كل حاجه 
رولا: ايه، يعني ايه
عمر: دا اللي هامك طبعا
رولا: لا طبعا يعمر، انا بحبك، ارجوك اسمعني بس، هقولك انا ليه عملت كدا
عمر: شايفه ان دا ليه مبرر يعني! 
رولا: لا، بس، بس 
عمر: اطلعي بره، سمعتي؟ 
لما متحركتش مت قدامه وواقفه تعيط راح مسكها من ايدها وخرجها بره وقفل الباب 
دخل اوضته تاني من غير مايتكلم مع حد
فضل طول الليل في الاوضه مخرجش، فونه عمال يرن بس مبيردش، مش مستوعب انه خسر كل حاجه في نفس الوقت 
دخل خد دش وصلى وطلع يعمل قهوه
اتعمد انه يكح عشان لو في حد بره 
دخل المطبخ لقى بيان 
عمر: كنت، كنت هعمل قهوه

بيان لاحظت عينيه الحمرا فخمنت انه كان بيعيط، بس معقول!، معقول واحد زي دا ممكن يعيط! 
بيان: طيب هو انا كنت بعمل ليا، ممكن اعملك معايا، لو حابب يعني
عمر: ماشي
سابها ودخل البلكونه وهي عملت القهوه ودخلت وراه
بيان: اتفضل
عمر: شكرا 
بيان: احم، انت كويس! 
عمر بصلها لثواني ورجع بص للبحر تاني
عمر: لا
بيان بهدوء: امم، هو انا مقدره ان اللي انت فيه مش سهل، بس اعتقد انت قوي
عمر: وعرفتي منين اللي انا فيه
بيان: موضوع اهلك، واخوك مسجون، وانت وخطيبتك سيبتوا بعض، يعني كل دا مش سهل اكيد، بس يعني انت قوي
عمر: ليه
بيان: ليه ايه
عمر: قوي ليه، بناءا على ايه بتقولي كدا
بيان: يعني بصراحه لو هنتكلم ع المظهر فواضح جدا انك قوي، ولما قضيت معاك شوية وقت حسيت انك قوي نفسيا كمان مش جسديا بس
عمر: قضيتي معايا شوية وقت؟ 
بيان: ااه، هو مش كتير، بس يعتبر خدت عنك فكره 
عمر: يمكن 

سادت بينهم لحظة صمت وهو باصص للبحر بنظرات جامده وهي نظراتها بتروح للبحر وترجع تبص عليه تاني

بيان: احم، هو، هو انا هفضل محبوسه هنا؟ 
عمر: محبوسه!
بيان: ماهو انا مش بخرج، ابقى محبوسه
عمر: عايزه تروحي فين
بيان: الجامعه
عمر: قولتلك ع الحل
بيان؛ طيب شغلي
عمر: قولتلك ع الحل
بيان: طيب عندي مشاوير تانيه لازم اعملها، وبعدين بقالي كتير مبعملهاش وبصراحه مش هقدر استنى اكتر من كدا
عمر: مش فاهم، مشاوير ايه
بيان: مشاوير بقى وخلاص 

مراوغة بيان خلته افتكر منظر رولا، بس استغرب وحس ان لا، هي مش زي رولا اكيد
بيان: بتبصلي كدا ليه؟ 
عمر: ولا حاجه، بس مش فاهم، اصل يعني انتي كنتي مخطو*فه، وفي حد بيهد*دك، المفروض والطبيعي تكوني خايفه تخرجي، وايه المهم اللي خليكي تخاطري وتخرجي
بيان: هو مهم بجد، مهم جدا كمان، ولازم اعمله فعلا
عمر: لما الدنيا تهدى ابقي اعملي اللي انتي عايزاه
بيان؛ هنزل بكرا
عمر: دا عِند! 
بيان؛ ااه، لا، قصدي يعني انا لازم انزل، معنديش حل تاني
عمر: مش خايفه! 
بيان: لا، ااه، قصدي يعني ماهو  انا لازم اخرج يعمر بجد
عمر: طيب مشوارك دا هياخد قد ايه
بيان: يعني بص يمكن كام ساعه كدا
عمر: طب بكرا في الوقت الفاضي عندي هاخدك اوديكي مكان مانتي عايزه
بيان: بس انا مش عايزه حد يشوفني وانا رايحه 
عمر: ازاي
بيان: عايزه اروح لوحدي
عمر: امم، طيب بيان انا قولتلك على الحل الوحيد، انا هوديكي، معنديش فكره انتي عايزه تروحي فين ولا هتعملي ايه بس مينفعش تخرجي لوحدك، الا لو عايزه يحصلك حاجه 
بيان: طيب ماشي، بس انت هتقف بعيد، و دا مش هيبقى بكرا بس، دا، كل يوم

عمر بصلها بعدم فهم، مفيش في دماغه غير فكره واحده مش عارف يفكر في غيرها
هز راسه على كلامها
بيان: ممكن طلب كمان؟ 
عمر: همم
بيان: ينفع متقولش لماما؟ 
عمر: ليه يبيان
بيان: صدقني مش هتوافق، هتخاف عليا، يعني انت قولها انك هتخرجني، او هتوديني اي مشوار تبعك، متقولهاش اني مصممه اخرج، والله مش هترضى، لو سمحت
عمر: وايه اللي يخليني اوافق على كلامك! 
بيان: اممم، اعملك بشاميل؟ 
 ابتسم على عفويتها وبص بعيد
 ‏بيان: ايه مش بتحبها؟ 
 ‏عمر: بحبها، بحبها يبيان
 ‏بيان: طب ايه رأيك، حاجه مقابل حاجه 
 ‏عمر: ولو انه مش كفايه، بس ماشي 
 ‏بيان: شكرا
 ‏عمر: على ايه
 ‏بيان: على كل حاجه، وقفتك معايا في كل حاجه، بصراحه مش عارفه من غيرك كنا هنعمل ايه، حقيقي شكرا

بصلها وهو ساكت بس قطع نظراته صوت صريخ واحده ست... 

  •تابع الفصل التالي "رواية بيان" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent