رواية حكاية قدر كاملة بقلم نور شريف عبر مدونة دليل الروايات
رواية حكاية قدر الفصل الثاني عشر 12
انا فرحانة قوي يا يونس، هجبلك الواد الي هيشيل اسمك، ولو جت بنت، يبقي خير من ربنا، انت فرحان ان حامل.؟
يونس بفرحة: انا فرحان قوي قوي يا قدر، انتظرت اليوم الي تكوني فيه مراتي وتبقي حامل مني؟
السيدة بفرحة: مالك يا يونس وشك بيضحك اكده..
يونس بفرحة: قدر حامل ياماا، ايي رائيك لو سفرنا القاهرة كام يوم ورجعنا، هقول لي يامن..
السيدة زغرطط بفرحة: الف مبروك يا بتي، عايزة الدار كلها اطفال، وكمان من ولدي يونس..
درة قاعده في اوضتها بتفكر، اخاف يعرف ان بمثل عليه، ان تعبانة والله يا يامن هاخد حقي منك والي زيك، هروح اكلم حسن ”
يامن دخل عليها الاوضة لاقها قاعده وباين عليها العصبية، مالك يا درة قاعدة مش علي بعضك..
درة بصت في عنيه بقوة: كيف انا قاعده اكده فاضية مش عايزة انزل، انا هقعد اهنا مش هنزل..
يامن اتوتر من نظرتها وسبها ونزل.. مالها درة حاسس انها متغيرة معايا، المفروض انا الي اتغير عشان افعالها بس انا بعملها كويس، يمكن عشان بحبها..
درة قفلت الباب بلمفتاح: ايوة يا حسن نفذت كلامك، وعملت ان تعبانة واغمي عليه وان شوفته شكله وحش البيت اتقلب عليا، هنزل اشوف اخبار البيت اي..
في بيت العمدة ”
انت لسه بتمد يدك عليا يا ادهم، ياريت لو يدك لمست جسمي تاني تبعد عني احنا لسه مش اتجوزنا كيف لم نتجوز كل يوم هضرب اصعب من اكده..؟
ادهم بعصبية: انا بحبك والي بيغلط عندي لازم يتعاقب علي عملته يا اية..عايزك تيجي ونسافر مع بعض بره مصر..
اية بستغراب: ادهم هو نا ليه شايفاك مش بتصلي ولا اي حاجة حتي مش بتحلف بي الله، انت مش زينا ولا اي..
ادهم بتوتر: كيف يا اية الكلام ده، انا مؤمن، لم نسافر هنتجاوز مع عايلتي هتحبك قوي..
اية: انت بشري زينا ولا ج..ن “.
قدر قاعده بتشرب عصير و فجاة درة نزلت ولابسه عباية ضيقة، ازيك يا قدر اخبارك اي مع يونس..
قدر بصتلها من فوق لي تحت: انا و يونس بخير الحمدلله، اخبارك مع يامن، وعقلك الباطل لسه بيشوفه وحش، عايزة اقولك علي خبر حلو قوي…!
درة بستغراب: اي هو الخبر ده يا مراة الغالي..
قدر: انا حامل؟
درة بصدمة: كيف يا قدر، انتي مش بت بنوت..
قدر بخبث: لاء انا مراة يونس و حبيبته وهو جوزي وليا حقوق عليه و هو ليه حقوق عليا، طبيعي ابقي حامل..
درة من غير نفس: الف مبروك علي الحمل، بس يونس كان مش في نيته انه يخلف..
قدر بخبث: وخلفت ربنا يحفظه ليا، امين ياارب..
درة دخلت المطبخ بغيرة: حامل من يونس، انا لازم اجيب الولد لي حماتي قبلها،، دي عايزه تاخد حقي وتبقي مراة الكبير، يامن طلقني منه وعذبني عشان الي حصل، هدفعك تمن غالي اوي يا يامن.
في الشارع”
هي الحجه دي قاعده اهنا ليل نهار فين اهلها..قرب منها بخبث: ازيك يا حجه اي جابك اهناا..
ام سلوي بصتله بعدم فهم: انا عايزة بتي، حادثة، عمل..
مجهول بستغراب: هتنفع امي، تحاول تق*تلها وتستافد منها تقريبا المراه دي مجنونة، بيشد درعها فجاة..
ام سلوي بعصبية: بعد عني يا واكل ناسك، بعدد..
ام سلوي جريت بخوف ووقعت علي الارض بقلة حيلة..
كويس كده اقدر اخدك معايا.. بص حوليه بتوتر واخدها في العربية و مشيي..
درة حضرت الاكل علي السفرة و حطط في الاكل بتاع قدر
حبوب منع الحمل وابتسمت بخبث..
قدر ساعدتها لكن الطبق بتاع قدر اتبدل بطبق السيدة..
السيدة قعدت تاكل ولاقت طعم غريب عدتت الموقف وكأن محصلش حاجه، قامت دخلت المطبخ لاقت شريط منع الحمل في الزبالة..
يلهوي قدر مش عايزة الواد..
الحق يا يونس مراتك بتاخد حبوب منع الحمل، لو مش عايزة الطفل انا عايزه هي اي الحريم الي قلبها اسود دي..
قدر بصدمة والله ما اخدتها صدقني..
يونس بعصبية: كيف يا قدر الحبوب دي بتعمل اي في المطبخ..
درة واقفه بتتضحك بخبث: اول ما اتجوز يامن هسيبك في حالك..
يامن بص علي درة الي بتضحك، وعرف انها السبب، وهي ليه بتعمل كل ده..
قدر صدقني: مش انا يا يونس..
يونس ضربها بلقلم: بطليي كذب بقاا..
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حكاية قدر ) اسم الرواية