رواية احببت وصية رسول الله كاملة بقلم نورهان محمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية احببت وصية رسول الله الفصل الثالث عشر 13
ناموا سويا بعمق
ليفيق عمر علي انين بجانبه
عمر بخوف عائشهههه فوقي
كانت عائشه بدأ صوت ضعف وحزن يصدر منها وبدأت ان تتكلم بخفوت والدموع تسيل من اعينها
هاتفه بصوت مكسور بابا متزعلش مني طيب انت ماشي ليه بابا متمشيش وتسبني
عمر امسك بيدها وأخذ يملس علي وجهها وهتف بصوت قريب من وجهها فوقي ياعائشه دا حلم فوقي ياحبيبتي
لتفزع عائشه مره واحده وتهم جالسه علي الفراش وبدأت ان تبكي بشده
عمر عدل من وضعيته هو الآخر وجلس بجوارها وأخذ يملس علي شعرها بحنان وهو يهتف إليها بلطف وحنيه محاولا تهدأتها
عمر اهدي ياحبيبتي انتي خلاص صحيتي والحلم خلص اهدي
عائشه بدموع وصوت مبحوح آه ياعمر بابا جالي في الحلم ومرديش يكلمني وكان زعلان مني
انا اكيد بعمل حاجه مزعلاه مني انا قلبي بيتمزق من الحزن
انا عملت ايه الا بابا لا يمكن انو يكون زعلان مني في تربته
اقترب عمر منها واحتضنها محاوله منه لتهدأتها
ليهتف بتسائل آخر مره روحتي المقابر امته
عائشه قبل ما تنزل بكام يوم
عمر اه يعني فتره بسيطه
ليكمل طيب في حاجه كنتي بتعمليها ووقفتيها او رجعتي فيها
عائشه لا دا دايما في بالي وعلي طول بدعيلوا
عمر طيب في ايه
عائشه مش عارفه انا لا يمكن استحمل ييجي في منام تاني ويكون زعلان دي الحاجه الوحيده اللي كانت بتريحني لما كان يجيلي في المنام
عمر لا ان شاء الله المره الجايه في المنام هيكون فرحان
ليكمل وبكره بإذن الله هنروح المقابر
عائشه بحزن واضح وهي تمسح دموعها تمام
لتكمل انا اسفه صحيتك من النوم وقلقتك
ليرتفع الآذان في هذه الاثناء
عمر وهو يقبل رأسها متقوليش كده وبعدين دا موقف عادي وممكن يحصل لأي حد وكمان ياستي دي احلي حاجه علشان نصلي الفجر
ترجلوا سويا وكل منهما توضي وصلوا في غرفتهم لم يخرجوا إلي المصلي الخاص بهم
وبعد الانتهاء من الصلاه
عمر مالك ياعائشه انتي لسه زعلانه
عائشه بدموع وحزن ايوه خايفه اوي
احتضنها عمر واخذ يملس علي ظهرها بحنان إلي ان غفت مكانها
عدل عمر من وضعيته وغفي هو الآخر وهو مستند عائشه
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
في الصباح
استيقظ عمر بتعب من هذه النومه ليجد عائشه مازالت علي وضعيتها
عدل عمر وضعيتها وترجلت للداخل ليأخذ دشا دافا ويتوجه إلي عمله
خرج عمر بعد دقائق ولم يجدها لينتهي من تحضير نفسه ثم
توجه خارج الغرفه ليجدها في المصلي
عمر استغربت لما خرجت ومكنتيش موجوده في الاوضه
عائشه منا بردو حسيت بقلق لما قومت من جنبي وقولت اقوم اتوضي واصلي
عمر تمام
ليكمل لو جاهزه نروح الاول قبل مااروح المستشفي
عائشه تمام هحضر الفطار واجهز
عمر لا احنا هنفطر بره
ليكمل قومي اجهزي انتي
عائشه تمام
توجهت عائشه إلي الداخل واستعدت مره اخري
وكان عمر ينتظرها في الريسبشن
عائشه هدخل بس اطمن علي علي ميار وابلغها اننا نازلين
عمر تمام
توجهت عائشه نحو غرفه ميار ولكن الغرفه كانت فارغه
لتخرج عائشه بقلق ميار مش جوا
عمر طيب رني عليها يمكن خرجت
وبالفعل امسكت بهاتفها ولكن لم تجيبها ومن الواضح أن ميار تركت هاتفها في الداخل
عمر يعني هتكون راحت فين
عائشه مش عارفه
لتكمل يمكن في الجنينه فتحت عائشه نافذت الريسبشن لتجدها جالسه مع خديجه
عائشه وهي تأخذ نفسها براحه الحمد لله تحت مع خديجه
عمر طيب كويس الحمد لله
ليكمل لو جهزتي يلا
عائشه ايوه جهزت
عمر وهو يجمع اغراضه تمام يلا بينا
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
في الجنينه
عائشه توجهت اليهم قائله صباح الخير
انا عمر اكتفي ان يلوح بيده إليهم وتوجه ليخرج عربيته
خديجه وميار صباح النور ياعائشه
عائشه قلقت لما صحيت ودخلت الاوضه ومكنتيش موجوده
ميار اه منا صحيت بدري ولقيت خديجه قاعده قولت اقعد معاها شويه ومرضتش اقلقك
عائشه تمام ياقلبي
خديجه انتي خارجه ولا ايه
عائشه ايوه هنروح المقابر
لتكمل وهاجي ان شاء الله ونبدأ مذاكره علشان مفيش وقت
خديجه تمام ان شاء الله
استأذنت منهم عائشه وتوجهت نحو العربيه وركبت متوجهين إلي المقابر
خديجه بابتسامه كنا بنقول ايه
ميار كنا هنتكلم في اهميه قراءة أذكار الصباح والمساء
لاننا امبارح اتكلمنا في الصلاه وبعدها الأذكار وبعدين هناخد فضل صلاه قيام الليل وقراءة سوره الملك
خديجه بابتسامه تمام نبدأ بالاذكار ليها فضل عظيم جدا جدا منها كسب رضا الله عزّ وجلّ.
-وبتحفظ المكان الذي يبيت فيه الإنسان.
وبتديم الصلة بالله – عزّ وجلّ- والقرب منه والأنس به.
ذكر الله عزّ وجلّ للعبد في الملأ الأعلى.
وبتحفظنا من الحسد والعين.
وبتمد جسمنا بالقوة والطاقة.
وبتغفر الذنوب والسيئات.
– وبتزيد الحسنات والثواب.
وسبب في دخول الجنة بفضل الله وكرمه.
وبتحفظنا من شر الإنس والجنّ وشر كلّ المخلوقات.
– التمتع بحفظ الله عزّ وجلّ وحمايته.
ودوام نعم الله – جلّ وعلا- والبركة فيها.
بتزيل الهم والغم والحزن في الدنيا والآخرة.
طمأنينة القلب وانشراح الصدر و التحصن من الشيطان ومكائده
دول كده نبذه بسيطه عن اهمية الأذكار ينفع بقا نضيع الاجر دا كل يوم أي ان كان السبب
ميار بابتسامه عندك حق فعلا ان بدأت استجيب واهتم بالصلاه دا انا حتي ظبط المنبه علي صلاة الفجر وقومت صلي حقيقي إحساس سكينه وراحه ميتوصفش
لتكمل ميار ماتقولي فضل قيام الليل
خديجه وان شاء الله لما تداومي علي كل الحاجات دي هتحسي بسعاده وانشراح وطمأنينة
لتكمل خديجه بابتسامه حاضر
فضل صلاة قيام الليل كثيره جدا منها
عناية النبيّ – عليه الصّلاة والسّلام – بـ صلاة قيام اللّيل حتى تفطّرت قدماه، فقد كان يجتهدُ في القيام اجتهادًا عظيمًا.
صلاة قيامُ اللّيل من أعظم أسبابِ دخول الجنّة.
صلاة قيامُ اللّيل من أسباب رَفع الدّرجات في الجنّة.
المحافظونَ على صلاة قيام اللّيل مُحسنونَ مُستحقّون لرحمة الله وجنّته، فقد مدح الله أهل قيام اللّيل، وعدَّهم في جملة عباده الأبرار.
مدح الله أهل قيام اللّيل في جملة عباده الأبرار، فقال – عزَّ وَجَل -: « وَالَّذِينَ يَبِيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِيَامًا».
صلاة قيام اللّيل أفضَلُ الصّلاة بعد الفريضة.
صلاة قيامُ اللّيل مُكفِّرٌ للسّيئاتِ ومنهاةٌ للآثام.
شرفُ المُؤمن صلاة قيام اللّيل.
صلاة قيامُ اللّيل يُغْبَطُ عليه صاحبه لعظيم ثوابه، فهو خير من الدّنيا وما فيها.
ميار بابتسامه ايه الجمال دا انا من انهارده قيام الليل هيكون الفرض السادس في يومي
خديجه بابتسامه ان شاء الله كمان هتعرفي حاجات اكتر وهتنبهري
واخذوا يتبادلوا الحديث في أشياء اخري
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
في عربيه عمر
ساد صمت تام لبعد الدقائق
عمر مالك ياعائشه
عائشه الحمد لله ياعمر بخير انا بس بفكر
عمر متقلقيش ان شاء الله خير
عائشه ان شاء الله
بعد مدة وصلوا اخيرا إلي المقابر
نزلوا وتوجهوا نحو الداخل وعندما وصلت عائشه لمدفن والدها اخذت تبكي بشده وحرقه
عمر اهدي ياعائشه اهدي ياحبيبتي
اخذت تدعوا له كثيرا ودموعها كانت تهبط بشده إلي ان قطعها عمر
يلا يا عائشه انتي كده هتتعبي اكتر
نظرت عائشه نظره مطوله إلي مدفن ابيها ثم توجهت معه إلي الخارج
وأثناء رجوعهم كان عائشه تبكي بصمت وبدون ان تتفوه باي كلمه
عمر بحزن علي حالتها ممكن تهدي ياعائشه علشان خاطري
وبعدين هو دا الصبر علي البلاء
عائشه والله صابره اللي مزعلاني زعل بابا في المنام دي قاهراني اوي وخصوصا اني مش عارفه السبب
عمر ان شاء الله خير
بعد مده وصلوا إلي الفيلا
عمر نزل مع عائشه هاتفا بحب وهو يقبل رأسها متزعليش بقا وانا ان شاء الله هحاول اجي بدري انهارده
عائشه بابتسامه تداري بها حزنها حاضر ان شاء الله خلي بالك من نفسك
لتكمل لا اله الا الله
عمر بابتسامه حاضر ليكمل محمد رسول الله
ترجلت عائشه إلي الداخل
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
في الجنينه
اخذت تتلفت عائشه بنظرها علي خديجه او ميار
ولكن لم تجدهم وكان الجالس في هذه الأثناء هو احمد
ترجلت إليه عائشه وجلست بجواره
أحمد بمرح كنتي فين علي الصبح كده واللي اسمو جوزك دا مش بياخد اذني ليه قبل ما تخرجوا انا شكلي بقيت مش مسيطر
عائشه بابتسامه بسيطه احنا اسفين
احمد باستغراب مالك ياعائشه انا حاسس انك متغيره في حاجه مزعلاك
عائشه بدموع كنا في المقابر
أحمد طيب ما احنا بنروح المقابر كتير لكن انتي متغيره المرادي
عائشه حلمت ب بابا امبارح وكان زعلان ومش راضي يكلمني في الحلم
احمد بحزن ياعائشه هيفضل زعلان منا لحد ماالحق يرجع
عائشه طيب يااحمد هنعمل ايه انا مش هقدر استحمل اشوفوا في المنام زعلان انا من امبارح وانا شبه منهار
أحمد انا هرجع اشوف الموضوع دا من تاني
عائشه بحزن تمام ياعمر
اقترب احمد منها واحتضنها وقبل رأسها ومسح لها دموعها هاتفا مش عايز اشوف دموعك دي تاني لانها بتقتل فيا ياعائشه
عائشه وهي تشدد من احتضانه ربنا يباركلنا فيك
أحمد ويباركلي فيكم ياحبيبتي
عائشه وهي تخرج من احضانه انا هقوم اقعد مع ماما وخالتو شويه من لما عمر رجع وانا مقصره في حقهم
أحمد عادي ياحبيبتي احنا مقدرين كده كويس وبعدين دي واجبات أي زوجه
ليكمل بمزاح لكي يخرجها من حزنها انا مثلا لما اتجوز خديجه مش هخليها تعرفكم تاني
عائشه بابتسامه يسلام لما نشوف داانت مش هتقدر تسيبنا تانيه
لتكمل بهزار وبعدين هتسيب اكل ماما وخالتو
أحمد بتفكير تصدقي عندك حق خلاص سحبت كلامي علي اتفقنا زي ماهو انا مقدرش اجازف بأكل خديجه لا لا وتقمص الدور بحركات مضحكه
عائشه طيب هقولها اخليها تحرمك من اكلها
لتكمل لا انا لو قعدت معاك مش هقدر اقوم وانا واحده صاحبه مذاكره
أحمد قومي يابت من هنا
ترجلت عائشه إلي الداخل وهي تضحك
خديجه بتضحكي علي ايه اكيد قابلتي احمد كوميدي بره
عائشه وهي مازالت تضحك هو فعلا احمد كوميدي كان بيضحكني
خديجه عمل ايه تاني
عائشه كان بيتكلم عن الاكل
خديجه كان لازم اتوقعها
لتكمل تتخيلي اخوك كان بيتفق معايا علي ايه
عائشه ايه
خديجه بيقولي ياخديجه انتي لازم تتعلمي الاكل انا مش هقضيها دليفري
لتكمل قولتلوا انا بعرف اطبخ يقولي يا ست انا بسمعها كده وبسمع البنت ترد تقول حاضر هتعلم
قولتلوا انت بتقول ايه يقولي والله ماعارف انا بقول أي حاجه وخلاص
عائشه احمد دا مشكله بس والله عامل بهجه غريبه
خديجه عندك حق
لتكمل هنذاكر دلوقتي ولا ايه
عائشه ايوه ان شاء الله هدخل بس اقعد مع ماما وخالتو شويه وبعدين نذاكر
لتكمل بتسائل ميار فين
خديجه كانت بتقول هتحضر شنطتها علشان هتمشي وطلعت معاها وبالصدفه لقينا المفتاح علي السور
عائشه ايوه منا سبت النسخه بتاعتي علشان لو حبت تطلع ترتاح
لتكمل خلاص انا هقعد مع معاهم شويه واطلع اشوفها والله هتوحشني انا خدت علي وجودها في البيت
خديجه والله وانا كمان
عائشه طيب انا داخله تعالي معايا
توجهت عائشه وخديجه إلي الداخل
وتبادلوا الحديث في جو مبهج
وبعد حوالي ساعه خرجت عائشه وتوجهت نحو شقتها
وكانت ميار انتهت من إعداد شنطتها
عائشه بدموع انتي هتمشي خلاص
ميار وهي تحتضنها ايوه ان شاء الله بس متقلقيش كل يوم هكون عندك علشان تعلميني انتي وخديجه امور الدين
عائشه بجد طيب تمام هنستناك
ميار تمام
لتكمل هنزل انا بقا مازن علي وصول وكمان عايز احضر كل حاجه هناك علشان ابتدي شغل مع عمر
عائشه علي خير ان شاء الله
ترجلت ميار إلي الاسفل وكان مازن في انتظارها وودعتهم وغادرت
مع مازن
في بيت عمة ميار
كانت مفاجاه لعمتها لتصدم عمتها منها ولكن صدمه مختلفه في ممزوجه بفرحه وسعاده برويه ميار وايضا بأنها ارتدت الحجاب
وكانت اروي أخت مازن سعيده أيضا بأنها وجدت ونيس لها
نسيبهم بقا مع بعض
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
واستقر عمر في المستشفي وبدأ رحلته مع علاج المرضي
وكان مشغول بشده معهم وكان يحرص علي ان يكون سبب بعض الله في تخفيف الألم
وبدأت عائشه وخديجه أيضا في المداومه علي مذاكرتهم
يوم الخميس واخيرا كتب كتاب احمد وخديجه
عائشه هتروح المستشفي ايوه ساعتين وراجع
عائشه تمام ترجع بالسلامه
عمر الله يسلمك ياحبيبتي
وتوجه عمر إلي الداخل والقي السلام وكانت الفيلا ممتلي بالحركه
فيعتبر هذه هي أول فرحه بالمنزل فكتب كتاب عمر وعائشه كان بعد وفاه والدها وكان الجو حينها ممتلي بالحزن
وبعدها غادر عمر إلي المستشفي وترجلت عائشه إلي الداخل عند خديجه
خديجه بتوتر انا مش مصدقه اني خلاص هكون انهارده مرات احمد
عائشه لا ياستي صدقي وهتكوني حرم الدكتور أحمد رسمي فهمي نظمي بس بردو مفيش اختلاف كبير نفس العيله
لتكمل وهتعيشي معاه بإذن الله العمر كلو وربنا يقويك بقا عليه
خديجه دي احسن حاجه في الدنيا كلها
عائشه بابتسامه فينك يااحمد تيجي تسمع الكلام الحلو دا
أحمد وهو يترجل للداخل انا اهو بتقولوا ايه بقا
عائشه مش بنقول يادوب بنشكر فيك بس
احمد بمزاح كده هشوف نفسي عليكم وانا متواضع
خديجه بابتسامه يسلام
احمد ايوه طبعا
عائشه ايه الورقه اللي اشتغلت دي
احمد يابنتي كتب كتابي انهارده ودا لازوم الشغل وكده
عائشه تمام هعديها انهارده
ليقطعهم دخول ميار بابتسامه انا جيت
عائشه نورتي البيت ياقلبي
خديجه نورتي ياحبيبتي
ميار طيب دلوقتي بقا اتفضل بره ياعريس ومش هتشوف عروستك الا علي كتب الكتاب
أحمد ان كان كده امرها سهل هانت
وخرج احمد وبدوا في الاستعداد
وبعد عدة ساعات
كده احنا خلصنا وكانت ترتدي خديجه فستان باللون الابيض الذي زاد من جمالها
عائشه انا هطلع اجهز واكلم عمر وهنزل علي طول
ميار تمام اطلعي وانا بردو هجهز نفسي
عائشه تمام
وتوجهت وأثناء خروجه كان عمر يترجل للداخل
عائشه بابتسامه حمدالله علي السلامه
عمر الله يسلمك ياحبيبتي
عائشه يلا بينا بقا علشان نجهز
عمر تمام
توجهوا سويا إلي الاعلي
خديجه وميار ايه القمر دا
عائشه انتو اللي قمرات
لتكمل عروستنا جهزت يلا نطلع بقا
خديجه انا خايفه ومتوتره
ميار احنا معاك وكل حاجه هتكون بخير وهيكون يوم حلو ان شاء الله
عائشه ايوه ان شاء الله
توجهوا إلي الخارج وكانت الجنينه مرتبه بشكل مبهج ورقيق
أحمد بمرح عروستي وصلت بس انا مش هتكلم غير بعد كتب الكتاب
عمر هو دا الصح وبعدين كلها دقايق
أحمد عندك حق
وبدأ الماذون في كتب الكتاب
ليقطعهم دلوف شخصا ما
هاتفا ينفع بردو تكتبوا الكتاب من غير
ليلتفت الجميع نحو الصوت بصدمه …….
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية احببت وصية رسول الله ) اسم الرواية