رواية صغيره على الحب (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم سلمى عيسوي
رواية صغيرة على الحب الفصل الاول 1
ـ╗═══════════════════╔
ـ رواية صغيرة على الحب الحلقة الأولى
ـ╝═══════════════════╚
في منزل يوسف ...!!؟
تدخل فتاه تتميز بخفه ظلها تلك .. دخلت وألقت حقبيتها علي الاريكه واردفت بمرحها المعتاد قائله: -
:-بابي حبيب قلبي...!!
التفت يوسف علي اثر ذلك الصوت وهو يقول بحب بالغ: -
:- حمد لله علي سلامتك يا حور ....!!
قالت حور بتساؤل: -
امال مامي فين مش ظاهره يعني ...!!!
ضحك يوسف علي ابنته المجنونه وقال بضحك:-
في المطبخ المهم دلوقتي ... كنتي فين كده يعني ....!!
حور بطريقه كوميديه: -
حضرتك لسه قايلي حمدلله علي سلامتك يا حور ومكنتش تعرف انا فين ....!!
يوسف بهدوء: -
اهدي كده بس وخدي نفسك وقولي كنتى فين ....!!
حور بضحك: -
ما علينا المهم انهارده كان اخر يوم في الامتحان ...!!
يوسف بصدمه: -
انتي مش قايله يا بت انك خلصتي الاسبوع اللي فات ..!!؟
حور وهي تقطم التفاحه بتلذذ: -
لا ما انا مش بحسب اخر ماده دي اصلا ..!!
خرجت اماني علي اثر الكلام وقالت بدهشه: -
وكانت اي اخر ماده دي يا اخره صبري ..!!
حور بالامبالاه: -
ماده رخمه كده تحت مسمي الفزياء ..!!
اماني بخيبه امل: -
وعملتي اي يا ست حور ..!!؟
حور بتنهيده: -
اهو عملت اللي عملته بقا ربنا يستر ومش اعيد السنه ...!!
اماني وهي تلتقط شبشها:-
نعم يا روح امك تعيدي اي ده انا اقتلك..!!
حور بصدمه:-
بس اهدي كده انا اروح اقعد في اوضتي براحتي لا تقولي اقتلك ولا اعيد السنه يرضيك كده يا حاج يوسف ..!!
يوسف بضحك: -
انا رايح الشركه هموت ناقص عمر لو فضلت ثانيه كمان هنا ...!!
_ خرج يوسف وهو يضحك بشده،، حين دخلت حور غرفتها تبدل ملابسها الخاصه بالمدرسه تلك هي بطلتنا تتميز بخفه ظلها فتاه في الثامنه عشر ولكن عقلها يكبر سنها بمراحل لديها طموح عاليه لا تحت ان تعتمد علي والدها هي شئ .......!!
ـ━🅕🅑/🅐🅛🅕🅐🅝🅝🅐🅝•🅝🅞🅥🅔🅛🅢━❥
في شركه جاسر الهواري ....!!
- دخل ذلك الشاب الذي قتل قلوب الكثير من الفتايات... مرتدي قميصه الابيض بيرز عضلات جسمه الفاتنه وجسده الرياضي ،، ايضا مرتدي بنطلون اسود شعره البني الكثيف تحت نظارته الشمسيه... لتدخل الشمس عيناه تظهر جمال لونها العسلي ونظراته التي تشبه نظرات الصقر و لونها الذي يسحر من نظر اليه ...... مشي بخطوات واثقه غير مبالي لتغزل الفتيات لدي شركته .. !!
دخل مكتبه وخلفه صديقه قائلا بمرح: -
:- الشركه نورت يا حاوي ..!!
اجابه جاسر ضاحكا: -
بنورك يا فارس ..!!
فارس بتساؤل مرح: -
ها هتسهر فين الليله ...!!؟
جاسر بهدوء جامد: -
مليش مزاج ...!!
فارس بضحك: -
خلص هتسهر فين يا هندسه ...!!
جاسر بصرامه: -
شوف شغلك ياض ال خلص ال هو انا فاضي للمسخره دي ...!!
فارس بضيق مصطنع: -
ده انت فصيل ..!!؟
جاسر بسخريه :-
اسمع يافارس بيه السهر ده بيكون بمزاجي انا محدش يمشيني علي مزاجه ...!!
فارس: -
لا وعلي اي ،، انا هطلع للبت الصاروخ اللي بره دي واطلب منها الملف بتاع شركه لبنان ...!!
- عقب جمله فارس دخلت فتاه جميله ولكنها تذهب ذلك الجمال بمساحيق التجميل الكثيره وسارت بخطوات دلال ،، ملابسها تفضح اكثر مما تخفي واردفت بدلع مبالغ: -
:- الملف جاهز يا بشمهندس جاسر ...!!
جاسر بصرامه وصوت حاد : -
حطيه عندك يا لمار واخرجي ..!!
لمار باطاعه خائفه: -
حاضر يا بشمهندس ...!!
-خرجت بنفس خطوات الدلال لها لتثير جاسر ولكنه لا يلتفت لها ونظراته لها بقرف واردف فارس لها وهي بجوار الباب: -
فارس بغمزه : -
انا الاسد اهو ...!!
-خرجت هي واردف جاسر قائلا بضيق من صديقه: -
اسد اي بلا نيله ... اتلم يا زفت انت ...!!
فارس بضحك: -
اي ده انت بتشك في قدراتي علي العموم ..انا رايح اسكندريه انهارده ...!!
جاسر باستغراب: -
وده ليه ان شاء الله ...!!!
فارس :-
امي واحشاني يا عم عايز اروح لها ...!!
جاسر: -
اوك ابقي سلملي عليها ..!!
فارس: -
مش ناوي تنزل اسكندريه بقا ...!!!
جاسر بتنهيده حزن : -
وانزل ليه عشان جدك يسمعنى كلمتين .. انا عمري ما هربت من المواجهه ..!!
فارس. بضحك محاولا التخفيف عنه : -
كله بيروح في الغسيل يا صاحبي..!!
خرج فارس عقب جمله صديقه: -
ابو الفاظك ..!!
ـ━🅕🅑/🅐🅛🅕🅐🅝🅝🅐🅝•🅝🅞🅥🅔🅛🅢━❥
في احد منازل مدينه الاسكندريه..!!
- في منزل ذو اثاث فخم يجلس رجل يظهر عليه علامات الصلابه وقال اخيرا بثبات رجولي :-
:-مراد ابنك مش ناوي يرجع بقا ..!!؟
مراد بهدوء عكس ما بداخله :-
يرجع ازاي يا حاج شلغه كله في مصر ...!!
سليم بثبات: -
اسمع يا مراد انا اديت ابنك الشركه عشان عايزو ينسي اللي حصل من بنت سامر اخوك الله يرحمه انما هو بقاله 7 سنين منزلش اسكندريه ولا مره ... انا قولت كلمه وهتتنفذ يا مراد ابنك خلال سنه يصفي شغله كله ويجي هنا وفرع القاهره اي حد من المدرين يمسكه انما ابنك يرجع يقف مع جده وابوه زي الاول ...!!
مراد وقد اقتنع: -
حاضر يا حاج امرك ،، بس بردو بنت سامر عملت معاه كتير اوي وهو بشر برضو .....!!
سليم: -
بنتنا مهما كان شايله اسم سليم الهواري مهما عملت هتفضل بنت اخوك وقولتلك هجيب حق ابنك بس من غير اذيه ....!!
مراد ولا يعلم ما يدور برأس ابيه: -
اللي عايزو ربنا هيكون يا حاج ...!!
سليم: -
ونعم بالله .. عرفت اخوك التاني جاي امتي ولا لا كالعاده ...!!
مراد :-
كلمته يا حاج مقالش يوم محدد بس قال لما نشطب شقته هايجي ...!!
سليم: -
لازم يرجع يا مراد لازم ....!!
مراد: -
ان شاء الله يا حاج ...!!
ـ━🅕🅑/🅐🅛🅕🅐🅝🅝🅐🅝•🅝🅞🅥🅔🅛🅢━❥
في الشقه المقابله من المنزل...!!
ناهد: -
ها يا لولي عملتي اي في الامتحان ...!!
ليله : -
مش فاكره. . انا رايحه النادي يلا باي ...!!
وتسمع صوت يقول بضحك: -
قاشله كالعاده ...!!
تلتفت وتنصدم .............
ـ━━━🅐🅗🅜🅔🅓•🅐🅛🅕🅐🅝🅝🅐🅝━━━❥
•تابع الفصل التالي "رواية صغيرة على الحب" اضغط على اسم الرواية