رواية حكاية يوسف كاملة جميع الفصول بقلم سلسبيل احمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية حكاية يوسف الفصل الاول 1
اول رمضان اصومه انا و انت
= هوا مين ده الى هيصوم من امته وانا بصوم
– وحيات امي لو فطرت لانكد عليك ده اول يوم!!
= وانتي مالك يا سهر !
– يبنال!! يا مدب يا قليل الزوق.. خد ياض رايح فين
= وسعي من خلقتي يابت بتعملي اي في بيتنا اصلا
– بساعد طنط فالمحشي
لف لي بسرعه: اللعب ورق عنب ؟
– و بتنجان يا يويو
اتكلم وهو بيسحب مفاتيح عربيتة: ده انا هاجي بدري على كدا بس يارب ميحصلش بلوه فالشغل
– طب وحيااااات امي تاني لو فطرت ما هتدوق منه صباع يا يوسف
ظهرت ماما قدامي من العدم: هي صح لو فطرت لا انت ابني ولا اعرفك
= انتوا متفقين على امي بقي طب سلام
طلعت وراه لحد باب الشقه: لو فطرت هعرف يا يوسف
– خشي جوه يابت بأيدك المشمره دي داخله خناقه!
ادركت ايدي الى كنت بغسل بيها البتنجان وحطتها ورا ضهري
قبل ما ينزل رجع بصلي بتركيز: والكام شعرايه الى طالعين دول لسه متحجبوش؟؟
ضحكت على طريقته جامد فا ركز معايا شوية وبعدين دخلني وقفل الباب و نزل
– اهااا قد اية ابنك ده جميل وانا بحبه مع انه جحش.
= ايوا مهو يتحب
– قد اية انتي بتطبلي لأبنك الجحش
= يوسف غلبان اوي وقلبه طيب بس موضوع السجاير وانوه بيفطر ده معرفش ماسكه ليه.
– صحابه الظباط كلهم بيصلوا و بيصوموا محدش بياخد بأيده ليه ده انا فكرت اوصي عليه حد يا ست هدي عشان ياخده لطريق ربنا
= اوعي تعملي كدا يا سهر ، يوسف لو حس اننا بنغصبه هيعاند اكتر انا متأكده ان ربنا هيهديه في يوم وانتي كمان انتي خير لي وهتخدي بأيده
– بس هو يحس على دمه بس
= قال يقولك مش هتجوز ناوي يترهبن الواد
ضحكت: هوقعه بس انتي اصبري
– تربيتي حببتي
__________________________
“صلي على النبي 🩷🦋”
– اية يا يوسف باشا
= خير يا محمد
– شايفك حاطط السجاير جمبك يعني انت مش صايم ولا اية
حرك عينه بزهق وقال فسره: بدأنا بقي
= اهو لحد دلوقتي صايم
– وبعد كدا؟
= لا مش ضامن لو حد نرفزني السجاير جمبي
– طيب المياه قاطعه فالمدريه فا..
لاقيته بيطلع مياه و بيفتحها شدتها منه بعصبيه
= مياة؟؟ هتفطر ولا اية انت عبيط يا محمد
بصلي بأستغراب: هو مكنتش هفطر بس مالك اديقت ليه يا يوسف و..
يوسف كمل وابتسم – وانا بفطر صح.. سيبك مني بس انت عمرك ما فطرت و دايما فالسليم وبتقرأ قرآن وتصلي بتعمل اية بالمياه يا نجم
ضحك: كنت هديهالك تساعدني اتوضي بس
– اها اذا كان كدا ماشي
صبتله مياه و بعد ما خلص كان فيها كتير لسه مسكها وبصلي
= حظك بقي شوية المياة دول تتوضي بيهم ونصلي كلنا
ارتبكت: انا ؟ بس..
= بس اية؟ يأخي دي فرصه يمكن تبقي بدايتك الجديده و كمان ادعي ربنا يسترها ف شغلنا.
هزيت راسي ولكن جوايا سؤال هو ربنا اصلا هيسمعني لما ادعي ولو سمعني! هيستجاب ليا؟!
خلصنا صلاة وحسيت بسلام نفسي رهيب لفيت لمحمد وطلبت منه نتكلم شوية..
– ها قولي في اية
= انت عارف اني مش بصلي
– اها يا يوسف ربنا يهديك
= انا بصلي بس كل فين وفين يعني
– ليه مش منتظم
= مش عارف! بنسي اصلي بحس الموضوع صعب وبحس انوه مش عارف برضو!
– والله يصاحبي شيطان مش اكتر!
= هو ربنا ممكن في يوم يسمعني و يسامحني
– اكيد ربنا غفور و رحيم وبعدين ربنا الوحيد الى مستنيك ف اي وقت تروحله صدقني
قعد شوية مع نفسي اتخنقت وحسيت اني عايز افطر فا فتحت السجاير وشربت منها علطول بدون تفكير وحتي مندمتش! اصل يعني ربنا هيسيب كل الناس ويسمعني انا وهيغفرلي كل الذنوب دي ازاي اصلا!
روحت البيت بعد الشغل وكان فاضل دقايق والمغرب يأذن دخلت بالسجارة قاصد قدام سهر و ماما
سهر بصدمه: انت فطرت !!!!!
يوسف رد ببرود: وسعي عشان جعان
سهر بغيظ بصت لهدي وهي هزت راسها بمعني سيبيه ولكن الاتنين قلبوا وشهم عليه
وبعد الاكل خرج البلاكونه يشرب سجاير تاني فا سهر بصت عليه بغل و راحت ناحيه هدي غمزتلها..
– انا هنزل اجيب السحور
= بأيدك كده؟ وشعرك ده قولتلك اي عليه
– معلش بقي ربنا يهدي
= لا يحببتي مفيش نزول كدا
ضحك بصوتة كله: طب اشطا انزلي
اتفاجئت من ردة فعله وحاولت تداري: عايز زبادي؟
– لاء.
امال الغيره بتاعت الروايات فين ؟ قبل ما اخرج من الباب بصيت على شكلي يلهوي رجاصه؟
عدلت ايدي و دخلت شعري جوا ونزلت لكن سمعته بيضحك!!! بقي الموضوع كده؟؟ كشفني يعني وعارف اني بضايقه بس؟؟
طب وحياااااااات امي لوري امك يا يوسف
نزلت لعمو الى تحت البيت جبت الفول و الزبادي وطلعت علطول بس قبل ما افتح بالمفتاح سمعت صوت يوسف بيزعق: هوا اية الى مش هتعرفي تقوللها امشي! انتي مش بتطرديها هي عندها بيت تقعد فيه
غمض عيوني بصعوبة اكيد مش بيتكلم عني لاء!
– ماما سهر مش عيله ونبي ماشي ؟؟ وانا مش عايز اكلمها انا ياريت تتصرفي
مسكت دموعي بالعافيه وبعدين الباب اتفتح فجأه
- تبع الفصل التالي اضغط على (رواية حكاية يوسف) اسم الرواية