رواية نفوس مريضه (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم تسنيم حمدي
رواية نفوس مريضه الفصل الثالث والعشرون 23
دخل الاوضه بسرعه وقفل الباب
واتسعت ابتسامته اكتر لما شاف الممرضه وحنين نايمين
ركن الشنطه اللي معاه علي جانب وخرج منها قيو.د
وهو بيقرب من حنين
بداء يلفها علي اديها ورجليها بخفه وثبتها ب اطراف السرير
ومسك عصابه سوده و حطها علي عنيها
بدات حنين تصحي بسبب الحركه واحساسها بيه
وبقيت تأن لما فشلت ترفع اديها او تحرك جسمها
لاحظ الشخص اللي قدمها حركتها وهو بيحضر الحقنه وبسرعه سابها
و سحب شريط اللصق ولفه علي بو.قها
عشان يمنع صوت صرخها
حست حنين بالهلع لما قابل عيونها الظلمه وبدات تتحرك بعشوئيه وتهمهم بصوت مكتوم .. وهي محرمه من اي حركه او حتي صوت وحد في الاوضه معاها مش عارفه عايز منها ايه.. صرختها ذات بس من غير فايده
رجع الشخص ومسك السرنجه و امبول الدوء
مره اخري وعبئه
ورمي الامبول علي التربيزه
قرب منها وكان هيحقنه ب الوريد بس اتردد
خوفا من ان جاسر يلاحظ اثر الحقنه
وحقنها في المحلول اللي موصول باديها
وبعدها حط سمعات علي ودنها متصله بالفون
وقعد قدمها مستني مفعول العقار يبداء عشان يشغل التسجيل ويجسدلها الماضي صوت وصوره واحساس
وحنين بقت تحاول تفك نفسها وهي بتصرخ بصوت مكتوم
........
بص خالد ل جاسر بستغراب: انت وقفت العربيه ليه
جاسر بضيق: عايز ارجع المستشفى
خالد: ترجع المستشفى تعمل ايه.. دا احنا لسه خرجين منها ماكملناش نص ساعه.. والراجل اللي جاين نقبله متاخرين عليه اصلا
جاسر: مش عارف حاسس اني عايز اشوف حنين عايز اطمن عليها
خالد: مش وقته يا جاسر خالص الحنيه دي
اكيد مش هتتخطف من المستشفى يعني
خلينا نقابل الراجل اللي مستنينا دا
ونرجع علطول..
هو جبلك المعلومات اللي انت عايزها بالعافيه.. ونسخ من القضيه بتاعتها ماينفعش نتاخر عليه اكتر من كده .
جاسر: روح قبله انت
خالد بضيق: اقبله انا اعمله ايه
جاسر كلم الممرضه وانجز
اطمن علي ست حنين.. عشان نخلص
مسك جاسر تلفونه ورن عليها مرادتش وتاني مره الفون كان اتقفل بص ل خالد : تلفونها اتقفل.. انزل يا خالد يلا
انا هرجع المستشفي
خالد: جاسر بس
كان لسه هيعترض بس جاسر كان اتحرك بالعربيه ولف الطريق عشان يرجع المستشفى تحت رفض خالد اللي مش لاقي مبرر للي بيعمله
.....
قربت سناء من عمر
وهو ضامم رجله لحضنه ومخبي راسه بينهم
سناء ببتسامه: لسه بردو زعلان خلاص بقي يا عمر.
دكتوره نور هتجي بكره وبعدين ما هي بتقعد معاك كل يوم ليه زعلان بس
قالتها و قاعدت جانبه علي السرير
رفع راسه وبصلها بملامح بارده :
انتي بتعملي ايه..ومين سمحلك تقعدي جانبي
اتكلم بنبره حاده خلت سناء قامت بسرعه من جانبه وتكلمت بقلق وتوتر
سناء: مش ان.. ان.ت.. اللي طلبت.. حد يكون جانبك.. عشان خايف تكون لوحدك
: خايف!!.. دا انا
ابتسم بتهكم وقف بسرعه وقرب من سناء اللي رجعت خطوتين ل وراه فجاءه
بخوف منه و من نظرة عينه اللي اتحولت من البراءه للتسليه وفيها لمعه غريبه ارتعش ليها جسمها
سناء: معرفش.. دكتور نور.. اللي قالتلي اكون جانبك
جانبي انا .. دا اللي هو انا مين
قالها وعينه لفت الاوضه المليئه باللعب
وبص ل ملابسه الطفليه بشمزاز
سناء: بشمهندس حازم
.. توتو.. كل دا ولسه بتتلغبطي فينا يا نوءه
.. انا بيجاد
سناء بخوف:بيجاا..د هاء
بيجاد بتسليه: انتي خايفه مني.بقي كده . هو انا بخوف
هزت رسها برفض: لا
بيجاد: شاطره
قالها ومسك ايدها فجاءه وقرب وشه منها وهمس ليها: شايفه الاوضه دي..انتي عارفه قد ايه انا بكره الفوضه ..
خمس دقايق. علي مدخل الحمام واغير الهبل اللي لبسه دا
تكون الاوضه بتلمع..وانتي هـــف
نفخ بتسليه
:تكوني اختفيتي من هنا فهمني يا حلوه
هزت سناء راسها بخوف:حاضر حاضر
قالتها وهي بتشد اديها منه بسرعه
وبدات تلم كل حاجه من حاوليها بتوتر.. عشان تخرج من الاوضه
وكأن اللي قدمها حد تاني لازم تهرب منه
مش اللي كانت لسه بتوسيه عشان زعلان
وكانه اتحول ل وحش واعلان عن حضوره
نظرة عينه الحاده وابتسامتة الغريبه
كانت بتحسسها برعب منه
وقف بيجاد قدام الدلاب اللي متقسم ثلاث درف
فتح المكان الخاص بيه عشان يظهر ملابسه كلها باللون الاسود
وخرج طقم لي وهو بيقلع تشيرته الابيض بقرف ورام علي الارض
صرخت سناء بخجل
بصلها بحده :اششششش.. صوتك
حطت سناء اديها علي بوقها بصمت
ابتسم ودخل الحمام وقفل الباب وره بقوه
خلت سناء تتخض و بسرعه لمت الاوضه وخرجت هي بتتخبط بخوف
وقفلت الباب عليه بالمفتاح بخوف
وقف بيجاد قدام المريا بعدم ماخد دوش وغير هدمه وحتي شكله كانه اتغير ليعلان للجميع عن وجوده.. خرج من الحمام وراح ل باب الاوضه
.... وحاول يفتحه وهو متاكد انه مقفل عليه بالمفتاح
ابتسم وقاعد علي سريره وهو بيبص علي الكاميرا شويه وبيشاور عليها بتسليه
وثواني كان واقف قدام الكاميرا لعب فيها
عشان الكاميرا تثيت صورته وكانه لسه قاعد علي السرير
ودخل الحمام تاني
خبط سرميكه في جنب حائط بالحمام
شالها وخد من تحتها فلوس حطها في جيبه وسكيـ.ن صغير
خرج تاني للاوضه ووقف قدام الاوضه ثواني يسمع لو حد بره واتاكد انه مافيش حد وبذات ان المستشفى في الوقت دا بتكون هاديه والمرضه في اوضهم
حط سن السكيـ.ن بقفل الباب ودقيقه واحده
كان بره الاوضه
وبداء يمشي في ممر الغرف الخاصه
احساس الملل كان مسيطر عليه
وهو مقرر يخرج من المستشفى يغير جو
و هو بيسخر من غباء حازم كل ثانيه علي تفكيره العقيم بانه فاكر انه يقدر يحبسه هنا او يسيطر عليه
وهو بيخرج من الممر وقفه صوت همهمه خارج من احد الغرف
قرب من الاوضه
وعلي صوت الهمهم وهو مصحوب بصرخات مكتومه و ضعيفه..
ابتسم بيجاد : حلو.. شكل المرح النهارده هيكون هنا.. مش محتاج اخرج
فتح الباب ودخل الاوضه
بصله الراجل اللي قدامه بصدمه: انت دخلت هنا ازاي
قفل بيجاد الباب وراه وبصله بتسليه ومرح : فتح الباب ودخلت وانا مشي علي رجلي
حتي شوف
قالها وبص علي حنين وشكلها وهي بتحاول تفك نفسها
وشاف العصابه علي عنيها مبلوله بدمعها
والممرضه اللي نايمه علي الكرسي
ولمح السرنجه الموجوده بالمحلول
والفارغ علي التربيزه
قلع جاكته ورام علي جانب وهو بيرفع اكمامه بتسليه: هي الحفله بداءه من بدري
بصله الراجل بتوتر: حفلة ايه ..يلا روح علي اوضتك حالا احسنلك
بيجاد بضيق مصنع: اروح علي اوضتي اعمل ايه واسيب الحفله دي والتسليه
.. وبعدين هو في حد يعامل الجـ.نس اللطيف بالشكل دا
الاخر: لا لا.. انت فاهم غلط دا علاج
قهقه الاخر بتسليه وهو بيفكر ان الممرض دا بيستغل المرضه في الاعتـ.داء عليهم : ايوه ما انا عارف..حتي انت لسه حقنها بي اهو
بس ياتري بقي حقنتها بعلاج ايه
قالها وعينه حطت علي الامبول المكسور
حاول الاخر اخد الامبول بسرعه ليجد سكيـ.ن بيجاد بيخترق التربيزه
قريبه جدا من ايده وجر.حتها بخفه. بعد ايده بألم
واخد بيجاد الامبول من علي التربيزه
وسحب سكـ نته بخفه
وبداء يتفحص العقار بتسليه
بيجاد: اوه.. l. b .d ..
: ما قولتلك دا دواء سيبه
بيجاد: دواء!! لا ما هو واضح
هي المستشفى هنا بقيت بتسلم
دا للممرضين يحقنه بيه المرضه..
الممرض: وايه المشكله
بيجاد: لا دا انا اللي عندي مشكله
انت تعرف يا اخ انا بدوخ علي الماده دي ازاي
دا بيعلي الدماغ بطريقة ولا كانك بتعيش في فيلم 3D
. انامابعرفش اجيبه من بره خالص
وهو موجود هنا.. اشمعنا هي تاخده وانا لا
مش انا بردو حاجز عندكم سويت هنا.
. يعني حقي اخد منه
الممرض بمسيره : اه ما انا بقولك دا علاج.. فاكيد موجود هنا.. ولو حالتك محتاجه هخلي الدكتور يديك منه
بيجاد بضحك: بجد هتخليه يدينه منه
بس ياتري انت تعرف ان العقار دا محظور عالميا
ولا بتديه كده بالحظ
.. لانه لي بعض الاضراره النفسيه والعقليه
انت عارف انه بيخلي الواحد يعيش داخل وهم وهلاوس سمعيه وبصريه و بيجسد لي مخاوفه و ذكرياته القديمه ولا انت مش عارف
الراجل كان مذهول من الواقف قدامه وازاي عارف دا وهو في نظره مجرد مجنون جوه المستشفى
الممرض:.. انت انت تعرفه كل دا منين
بيجاد: ياعم دا اشهر عقار للهـ.لوسه والخيال العالي
بجد زعلان انهم بيمنعه
شوف العالم الظلمه دول
دا حتي مابسببش الاد.مان.. ولا لي طعم ولا لون ولا ريحه.. وبعدين هو حد يطول يعيش الخيال.. مش احسن من الواقع اللي عيشينه دا.. انا بحب الخيال اوي
الممرض : انت صح.. بس دا بيصرفه الدكتره هنا عادي.. اخرج دلوقتي وانا هجيلك ونشوف الموضوع دا
بيجاد: اخرج واسبها كده
قالها وهو بيشاور علي حنين اللي لسه بتبكي
.. هي خايفه ومرعوبه
بيجاد بتمثيل : انا قلبي مايجبنش اخرج اسبها كده مع واحد زيك..مايعرفش يبقي جينتل مان
قالها وقرب من حنين وشد المحلول من دراعها بخفه
: انت بتعمل ايه ابعد عنها
بيجاد دفعه وبصله ببتسامه:اصل انت مش فاهم انا ماكرهش في حياتي قد اللي يقلل من ذكائي ويعملني علي اني غبي
او حتي يقلل من الكيف..والكيف مزاج مابيتخدش غصب
قالها وهو بيقهقه بسخريه وقوه
خاف الممرض منه وحب يخرج بسرعه وينجد نفسه من المـ.ختل اللي قدامه واول خطوه خطها من الباب
وقف بيجاد قدامه بتسليه
انت رايح فين..هو مش انا بكلمك ينفع تسبني كده وتمشي.. دا انا قولت اتسلي معاك شويه
الممرض بغضب : ابعد من قدامي
قالها الممرض ودفعه بكل قوته ..وجري علي الباب
شده بيجاد من الخلف
ولف وبقي قدامه في ثواني ولكـ.مه بقوه مره واتنين وثلاثه وره بعض
بيجاد:مش قولتلك ماتسبنيش وانا بكلمك
را.مي علي الارض تحت رجله
الممرض: ابوس ايد.ك سبني اخرج .. وانا اعمل اللي انت تأمر بيه يا باشا.. حقك عليا انا غلطان
بصله بيجاد بدونيه وقرب منه: طيب ماكنت تقول كده من الاول.. عجبك يعني اللي خلتني اعمله فيك دا
مسح الد.م من وشه: بس عرضك مش مغري
اعمل ايه اصل بيكره اوي اشوف واحد بيقرب من واحده غصب عنها. ومابحبش الاسف
قالها و ضربه برجله بقوه وبسرعه وراه بعضه
صرخ الممرض وهو بيستنجد ويتراجه انه يسيبه
فتح جاسر باب الاوضه ووقف مكانه بصدمه
: ايه اللي بيحصل هنا
قالها وهو بيبص ل حنين بوضعها
وقرب عليها وعينه علي الممرضه النايمه
وبيجاد اللي بيضرب في ممرض علي الارض
فاء من صدمته علي صوت بيجاد
بيجاد بستنكار: هو انت داخل تتصدم.. شوه اللي بتصـ.رخ دي فكها وسكتها صوتها مزعج وصدعني
قالها وهو بيبص ل جاسر اللي اتحرك بسرعه وهو بيفك حنين ومش مستوعب ايه اللي بيحصل وبعد العصابه عن عنيها وشد السمعات بالتلفون بعيد عنها
بصتله حنين ثوني بدموع وخوف وفجاءه اترمت في حضنن
مسك الممرض رجله بيجاد اللي كان متبع المنظر بسخريه و حاول يدفعه عنه بضعف
بصله بيجاد وهو ثابت مكانه وضحك :طيب استر.جل الاول..عشان يبقي اللعب متبادل .. دا انا كنت سايبك تهدي
قالها وضربه براجله اكتر من مره لحد مافقد الوعي
بيجاد بعد عنه بقرف :ممل.
قالها وبص علي ملابسه اللي اتوسخت بتذمر :ماتجيش علي بهدلت الهدوم
وطي علي الجاكت بتاعه وخده وحطه علي كتفه
و قبل مايخرج شاف امبول العقار و خده ومده ل جاسر.. ايه دا
بيجاد: هتحتاجه. ولم الز.باله من الارض
قالها وخرج
حنين فضلت تعيط في حضن جاسر وهي متمسكه بيه
هو في ايه *قالها خالد وهو واقف علي باب الاوضه بعد محصل جاسر
......
لولا واقفت قدام عادل بغضب: انت هتفضل تهد.دني كده لحد امته عايز مني ايه تاني
عادل: لحد ما تبقي شاطره وتسمعي كلامي
لولا: بقولك مش عارفه اقرب منهم وطول ما الكلب دا موجود مابقدرش اخرج من الاوضه
عادل: يعني هو مشكلتك في الكلب
خدي يا ستي.
مد عادل ايده ليها بكيس بدره
لولا بستغرب: ايه دا
عادل: سـ.م حطيه للكلب واخلصي منه
لولا: انت عايزني امو.ت الكلب
عادل: وايه يعني ما كل يوم الناس تسـ.م الكلاب في الشوارع مش قضيه يعني
لولا:انا مالي وبعدين نور هتزعل عليه
عادل: مين دي اللي هتزعل.. هو انتي خايفه علي زعلها
لولا بتردد وافتكرت نور وهي مسكه اديها بطمنها
ورفضت الفكره: انا خايفه منها هي حظرتني اني ماقربش منه خالص
عادل بتهديد: شكل اهلك وحشوكي وعايزه تشوفيهم قريب. وشوفي هيعمله ايه لما يلقه بنتهم الهربانه ومعاها حفدهم وصدقيني ساعتها معتز هيقف يتفرج عليكي ويودعك
خدت لولا الكيس من ايده وسابته ومشيت بهدوء
......
•تابع الفصل التالي "رواية نفوس مريضه" اضغط على اسم الرواية