رواية نفوس مريضه (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم تسنيم حمدي
رواية نفوس مريضه الفصل الرابع والعشرون 24
.......
كان معتز ونور قاعدين علي البحر بعد ماخروج من المستشفى وبرغم الهوه البارد بس هدواء المكان قادر يهدي الاعصاب
معتزابتسم وهو قاعد جنب نور :تعرفي اني بعشق المكان دا.. وباجي ديما هنا كل ماحس اني مضايق و مخـ.نوق ..او لما احس فرحان اوي تلقيني هنا
نور:وانت دلوقتي حاسس بايه
معتز: حاسس اني مرتاح
قالها معتز وفرد جسمه علي الارض وحط راسه علي رجلها
نور :انت بتعملي ايه يامعتز قوم اتعدل.. ماتهزرش
معتز: لا مش هقوم انا مبسوط كده
نور: يابني حد يشوفنا يقول علينا ايه وبعدين هدومك هتتبهدل من الارض
معتز بصلها وابتسم :ماتتبهدل.. وبعدين مافيش حد اصلا موجود هنا
نور بغيظ : طفل اوي علي فكره
معتز: عادي يعني وايه المشكله
قال كده ونور حطت اديها علي شعره بغيظ
معتز: تعرفي يانور انك مختلفه
نور: يعني ايه مختلفه
معتز: مختلفه غير اي حد شوفته قبل كده.. بتقدري تجمعي كل حاجه وعكسها
يعني اللي يشوفك اول مره و يبص لبسك وشكلك يقول عليكي انك شخصيه جامده.. ومستر.جله..ومابتحـ.ـسش.. و
خبطته نور علي كتفه: بس انت لسه هتكمل.. مش ملاحظ انك بتغلط فيا
معتز:دا كان قبل ماعرفك .. وعلي فكره كنت هقول كلام حلو..لو سبيني اكمل
نور ابتسمت:طيب كمل
معتز: لما عرفتك بقا شوفت انك حاجه تانيه خالص غير الشخصيه اللي برسميها للناس
عرفت قد ايه انك جدعه و حنينه بجد
وكمان طيبه..لدرجة الهبل
وبتقدري تسيطري علي انفعلاتك ببرود غريب.. برغم جواكي بيكون عكس كده
نور: هبل وبرود ..امم انا بقول كفايه عليك كلام حلو كده
معتز: هو تقريبا انا بعك صح
نور بضحك: لا مش اوي
معتز: لا اوي..يلا مش مهم
نور: مش مهم.. طيب اعمل حساب اني قاعده معاك طيب
معتز ابتسم: حاضر.. انا مش عارف ليه ديما معاكي بحس براحه غريبه.وبحس اني ممكن اقول كل اللي انا عايزه من غير معمل حساب لحاجه. نور انتي حد جميل اوي
نور برخمه : حد ولا سبت
معتز: لا وسخيفه كمان..بسم الله ماشاءالله.. فينا سخافه من بعض
ضحكت نور عليه وهي بتحرك اديها علي شعره وهو غمض عينه بستجمام شويه
و بصت نور للسلسله اللي في رقبته وافتكرت مسكته ليها في المستشفى ولما حاولت تفتحها ومعرفتش
نور بتردد: معتز هو انا ينفع اسألك ايه حكاية السلسله دي
معتز فتح عينه وبصلها : ايه اللي خليكي تفكري ان ليها حكايه
نور:حستها مهمه بالنسبالك..من يوم ماشوفتك يعني وانت ديما لبسها
معتز:هي فعلا مهمه بالنسبالي..تقدري تقولي تذكار
من شخص هداني بيها قبل ما يمشي
نور:تذكار.. يظهر ان الشخص اللي هداك بيها دا يهمك.. عشان تبقي ديما معاك كده حتي وانت في المستشفي كانت بين اديك
معتز اتعدل وقعد قصدها وهو بيبصلها : يعني دا ماكنش حلم.. انا كنت متاكد اني شوفتك واتكلمت معاكي.. بس ياسين قالي انك مدخلتيش عندي
نور: لا دخلت من غير ماحد يشوفني.. ماكنش ينفع امشي يعني من غير ماشوفك .. وبذات وانا كنت السبب في اللي حصلك
معتز:السبب في اللي حصلي مين اللي قالك كده
نور:ايوه لو ماكنتش اتكلمت معاك يومها
ماكنتش نزلت اصلا من البيت
معتز:هو انتي بجد طبيعية ولا ايه حكيتك.. انتي ليه بتشيلي نفسك ذنب مش بتاعك..انا عملت الحادثه لاني كنت شا.رب ومتـ.ـنيل . وانا اللي جريت علي العربيه عشان تخبـ.طني.. يعني انتي مالكيش دعوه
نور بصدمه: جريت علي العربيه عشان تخبط.ك .. معتز هو انت كنت بتحاول تـ.نتحر
بعد معتز عينه عنها وبص للبحر : اه يانور كنت بحاول.. فكرت ان المـ.وت حاجه سهله.. محتاجه بس لحظه شجاعه والواحد بعدها هيرتاح علي طول
نورشدته من دراعه وخليته يبصلها : الانتحـ.ار مش لحظة شجاعه.. دا ضعف الواحد بيختار الانتـ.حار لانه ضعيف مابقدرش يوجهه مشكله..فابيبقي اسهل طريق قدامه الانسحاب.. وبعدين ايه اللي يخليك تفكر في كده اصلا..وعشان ايه..احنا كنت هنتجنن عليك وانت اللي كنت عامل كده في نفسك..ليه يا معتز
معتز بغضب :لاني لعـ.نه بتصيب اي حد يفكر يقرب مني..لاني بيإذ.اي كل اللي حوليا حتي من غير قصد وببقي سبب في حزنهم وضي.عهم
. و لان وجودي في الدنيا اصلا كان مجرد غلطه..والمفروض ماكنتش ابقي هنا
عشان كده المـ.ـوت للي زي رحمه
نور: انت ليه شايف نفسك بالطريقه دي.. وعمر الموت ماكان حل
معتز: فهمت دا لما وجهته لاني لقيته اصعب كتير مماكنت اتخيل. ساعتها بس عرفت قيمه الحياه
انا شوفت نفسي وانا في اوضة العمليات
و شوفت الدكتره حوليا
وهم بيحاوله ينعشه قلبي
مش عارف دا حصل ازاي..
او حتي انا شوفت دا ازاي
بس كل اللي فكرت فيه وقتها
انا خلاص هقابل ربنا
وكاني بس وقتها افتكرت وجوده
واني هتحساب علي كل حاجه عملتها في حياتي وان في عقاب
وان الموت مش النهايه ابدا
دا مجرد بدايه ل حياه ابديه
كل دا فكرت في وقتها
وانا بغباء لحظه كنت عايز اقبل ربنا
سكران ومنتحر تخيلي
نور: معتز انت محتاج تراجع دكتور نفسي
معتز: نور انا مش مجنون.. انا تايه ومش عارف ابداء منين..ولا اعمل ايه .. حاسس اني لوحدي..
نور: بس انت مش لوحدك يا معتز.مش لوحدك ابدا . انت اللي بتبعد عن الناس اللي بتحبك صلاح وياسين وميرفت وهنا كلهم جانبك وبيحبوك.. ل
قام معتز و قاعد قصدها وبصلها : وانتي
نور:انا ايه
معتز:ليه متقولتيش اسمك معاهم
نور: يمكن لاني وجودي مجرد وقت و هتنتهي..و ماينفعش يبقي اسمي معاهم..بس الاكيد انك هتقابل الاحسن واللي تحب تكمل حياتك معاها وهتفضل جانبك..لانك تستهل كل خير
معتز:انتي شايفه كده ..ان وجودك مجرد وقت لحد ماتم الوصيه وهينتهي
نور هزت رأسها بايجاب: دا الواقع اللي عايشينه يامعتز انا وانت مستحيل نكون مع بعض
معتز بصلها واتكلم بهدوء: انتي صح.. يلا نروح
......
رجعت نور مع معتز قدام العماره بهدوء
معتز:اطلعي انتي انا هروح اجيب لولا
نور:تمام
دخلت نور الشقه وقفلت الباب
جاك جري عليها وهو بيلف حوليها بلعب
ابتسمت لي بهدوء وقاعدت تلعبه وهي حسه بضيق ماكنش المفروض تقول كده
بس دا الصح.. ماينفعش علاقتهم تتطور اكتر من كده.. عشان البعد مايبقاش صعب
فاقت نور من سرحنها علي صوت خبط الباب
راحت تفتح
شافت لولا قدمها لوحدها
نور بستغرب: اومال فين معتز
لولا: معرفش قالي اطلعي انتي.. وانا وريا مشوار
نور: طيب اتفضلي
قالتها نور ودخلت ودخلت وسابتها علي الباب ودخلت لولا ورها ومنها ل الاوضه بهدوء
فضلت نور صاحيه مستنيه معتز لما يرجع
وهي مسكه تلفونها بتردد تكلمه او لاء
اخير رمت الفون وحاولت تنام
.....
كانت لولا قاعده علي السرير بتبص للكيس بين اديها وبتسأل نفسها
هي فعلا هتعمل كده..
بس ايه المشكله دا كلب عادي يعني
طيب انا ليه خايفه كده فين الصعب في دا..
عادل مش هيسكت لو ماسمعتش كلامه
و انا هبقي الخسرانه اكيد
هي سهله انا هدلق الكيس دا في
مياه او اكل جاك دا وخلاص
و انا مالي بقي دا هيبقي ذنب عادل
.....
استيقظت حنين بارهاق واخذت تنظر الي اركان الغرفه بستغرب وعلي ملابسها البيضاء والمغزي الموصول بيدها
ثم نظرت ل جاسر وهو نائم علي الكرسي بجوار السرير
عدلت نفسها لتجلس بصعوبه علي سرير
وخلعت المغذي من يدها
وهي تهز جاسر بخفه
حنين بصوت مرهق: جاسر اصحي.. جاسر
استيقظ الاخر علي هزتها ليفتح عينيه بنعاس:حنين
حنين بستغرب: هو احنا فين.. وانا بعمل ايه هنا
جاسر: احنا في المستشفي عشان انتي تعبانه!!
حنين: تعبانه مالي؟؟
بداء جاسر يفوق ويستوعب ان حنين قاعده قصده وبتكلمه بهدوء: حنين انتي..انتي بتكلمي كده ازاي.. انا مش بحلم صح.. حنين انتي فايقه
حنين: تحلم بايه؟؟ ويعني ايه بتكلم ازاي!! وايه اللي جابنا المستشفى؟؟ هو في ايه يا جاسر
. وانت ماسفرتش ليه!!
ابتلع جاسر ريقه بستغراب وهو ينظر لها قبل ان يحضنها بقوه دون ان يجاوب علي اي من اسألتها
حنين بستغرب: هو في ايه!!!
........
رجعت نور البيت بعد ماخلصت شغل بتعب
واستغرب من صوت نباح جاك بقوه فتحت الشقه بسرعه ودخلت
واتفجاءت من هجـ.ـوم جاك عليها
نور بخوف وهي بتبعده عنه : مالك يا جاك اهدي بس.. جاااك
دفع جاك نور علي الارض ووقف فوقها بشر.سه يحاول نهشـ.ها باسنانه
حاولت نور دفعه عنها بخوف وهي بتبعد راسه عنها
ليزداد زمجرته و نباحه بقوه قبل ان يغـ.ـرز اسنانه بكتفها
صرخت نور بالم
:جاك بس كفايه
قالتها وهي بتبكي بألم وخوف
قبل ان تدفعه بعيدا عنها بصعوبه
لبتعد جاك عنها وهو ينظر الي جر،ح كتفها ليشدد عليه الألم ويعود مهجـ. متها من جديد
جريت نور علي شنطتها بألم ودخلت الغرفه وقفلت الباب بقوه خرجت تلفونها
وكلمت معتز وهي بترتعش بخوف وصوت نبـ.ـاح جاك كان بيزيد وهو بيخبط في باب الاوضه بكل قوته
نور بصراخ:بس بقا كفايه يا جاك كفايه
فتح معتز المكلمه وسمع صرخات نور
معتز: نور مالك بتصرخي ليه
نور ببكاء: الحقني يامعتز جاك.. جاك معرفش في ايه.. انا في الشقه ارجوك تعالي بسرعه
معتز : انا مش فاهم حاجه انتي بتعيطي كده ليه.. ومالوا جاك
قالها وهو بيجري علي عرببته
لولا: في ايه يامعتز مالها نور
معتز: معرفش.. نور ردي انتي رحتي فين نور.. الخط اتقفل
جري معتز بعربيته ولولا جانبه
وصله العماره وجري معتز علي الشقه
ودخل مع لولا و اتصدموا من المنظر وصرخت لولا بفزع
وهي شايفه نور علي الارض مابتتحركش وجاك فوقها بينـ.هش بجسدها بوحـ. شيه
قبل ان يقع بجوارها
اخدت لولا تصرخ صرخات متوصله ورعب
.....
كانت نور وقفه في المطبخ بتعمل قهوه عشان تفوق وتقدر تروح شغلها بعد سهرها طول الليل وهي حسه بارهاق وتعب
وفجاءه سمعت صوت صر.خات لولا
جريت علي اوضة فتحت الباب ودخلت عندها
شافت لولا قاعده علي السرير بتبكي وبتترعش بخوف
نور قربت منها: مالك بتصرخي كده ليه
لولا بخوف: كابو.س.. كابو.س بشع
نور: طيب اهدي خلاص
وخد كوب المياه من علي الكمدينوا بجوارها : خدي اشربي واهدي
خد لولا المياه منها شربت شويه بس حست بغثيان قوي وقامت تجري علي الحمام بتعب
بعد وقت خرجت لولا من الحمام شافت نور قدمها
نور بقلق : انتي كويسه
لولا: اه كويسه
قالتها لولا وهي بتسند علي باب الحمام بتعب وحسه بدوخه شديده ولسه هتتحرك كانت هتقع
قربت نور منها بسرعه وسندتها : شكلك تعبانه... تحبي تنزلي تكشفي
لولا بستغرب: لا ما انا كشفت ومعايا علاجي.. انا بس عايزه انام مش اكتر
نور: طيب اسندي عليا ادخلك الاوضه ترتاحي
لولا سندت عليها وهي مستغربها
ودخلتها نور الاوضه وساعدتها تقعد علي السرير
نور: محتاجه حاجه اعملهالك
لولا برفض: لاء
وخرجت نور بهدوء من الغرفه
سندت لولا راسها علي شباك السرير وهي مستغربه ليه نور بتعمل معاها كده.
وذا استغربها وهي شافه نور دخله الاوضه وماسكه عصير: خدي العصير دا لو حبه تشربيه
حطته علي الكمدينوا وقبل متخرج
لولا ندتها بغضب : هو انتي ازاي كده
.. ازاي قادره تتعملي معايا
وانتي عارفه اني بكر.هك..
وعايزه اقرب من جوزك لاني بحبه
وعايزه اخده منك واخليه يطلقك..
وجتلك بيتك واهنتك.
.عايزه تقوليلي انك ملاك مش بشر
.. انتي بتعملي ليه كده
نور: لا انا مش ملاك انا بشر عادي..
واهنتك ليا انا منستهاش ومتسمحتكيش فيها
.. بس ماتعودتش اشوف حد محتاج مساعده واقف اتفرج عليه حتي لو مابقبلوش وحتي لو عارفه انه بيكر.ني
بس بعمل بالمثل اللي بيقول
اعمل الخير وارميه البحر
وانك تقربي من معتز وانتي موجوده هنا عشان كده .. فهو قبل بوجودك هنا.. ودي حاجه ترجعله.. هو حر
.. وانك عايزه تخلي معتز يطلقني.. فا دا العادي الكل عايز كده فا مش هتجي عليكي يعني
.. وعشان اطمنك احنا كده كده هننفصل.. من غير ماتتعبي نفسك
كده جوبتك علي كل اسألتك حاجه تاني
لولا: لا
خرجت نور من الاوضه
وسابت لولا لوحدها
حطت لولا اديها علي راسها بتعب وارهاق
ووقعت عينها علي الكيس بتاع عادل مرمي علي الارض
خدته بقرف وفضته الشباك وهي بتـ.سب عادل
وراحت لبست بعد ما حست انها احسن وخرجت من الشقه ورجعت شقتها بتعب
.....
دخلت نور المستشفى واستغربت الهرج الموجود في المكان
وعرفت اللي حصل في المستشفى بعد ما مشيت امبارح و صلت ل اوضة مكتبها فتحت الباب واتفجاءة ببيجاد اقعد مكانها وحاطت رجل علي رجل
بيجاد ببتسامه: وحشتيني يا دكتوره بقالي كتير ماشوفتكيش
.....
•تابع الفصل التالي "رواية نفوس مريضه" اضغط على اسم الرواية