رواية فراشة فوق النار كاملة بقلم ميفو السلطان عبر مدونة دليل الروايات
رواية فراشة فوق النار الفصل الخامس و العشرون 25
استيقظ زيدان في الصباح ليجد معشوقته بين احضانه ليشعر بالراحه ويتنهد فقربها يحرقه فهو جن في بعادها ليجدها تتململ ليقربها منه ويمسد علي بطنها لتبتسم بحالميه شديده لتشعل قلبه وتفتح عينها لتجد زيدان قريبا منها وهيا في احضانه ويبتسم لها بوله شديد لتفزع من قربه وتحاول ان تنتفض ولكن حملها لا يساعدها فابتعدت بعصبيه وزقته بعيدا وهتفت بغضب.. انت اتجننت هو فيه ايه..
ليبتسم ويتنهد :::صباح الخير يا قلب زيدان.. حبيبي صاحي قمر عالاخر ومخلي قلبي كده هيموت عليه.🌿 استغفروااااا 🌿
لتهتف بغضب ::بقلك ايه بطل بقه كلامك ده انت بارد كده ليه.. انت بتعمل فيا كده ليه…
ليقترب منها ويشدها اليه وهيا تقاومه ليتحكم بها.. ماتهدي بقي كده هو انا هعمل ايه وانت بحالتك دي بس علي الاقل حسي بيا.. دانا جوايا حاجات شابطه هتموتني.
لتنفضه وتضربه.. اوعي بقه بلاش قله ادب.. بلا شابطه بلا زفت انت خلاص اتجننت باين عليك لتقوم وتاخذ ملابسها وتدخل الحمام وهيا تشتمه وهو يضحك بشده عليها وتنهد وقام ليلبس ملابسه هو ايضا لتخرج لتجده منتظرا اياها..
لتهتف:: ايه انت هتفضل قاعدلي ماوراكش شغل.. دا حاجه تزهق.. ماتقوم تمشي من هنا.
ليقول.. كده يا ديدا انا لحقت اشبع منك يا قلبي انا راشق معاكي انهارده ومش رايح في حته.. مستني اميرتي تطلب بس وانا انفذ..🌿صلوا على الحبيب 🌿
لتهتف… طب يا سيدي شكرا اتفضل هويني اديني بطلب اهوه.. دا حاجه زفت وانا اعصابي تعبت…
ليقوم ويقترب منها ويمسك يدها لتحاول ان تسحبها الا انه شدد عليها وقبلها بشده.. طب ننزل نفطر وهخش المكتب اريحك مني شويه بس ما تتعشميش يا قلبي.. انا لابد جنبك لحد ما تحن يا قمر.. انت مالك بقيتي حلوه كده الواد اللي جوه دا محليكي كده ليه…
لتهتف غاضبه::: واشمعني واد ليه مايكونش بنت انت هتتحكم من دلوقتي…🌿 سبحان الله وبحمد
ليضحك عليها.. اي حاجه يا قلبي المهم انه منك.. دا وش السعد لولاه ماكنتيش معايا وفي حضني…
لتصرخ هيا… اه عشان هبله وبراعي ربنا وسيادتك ماصدقت.
ليتنهد.. الحمد لله انك قلبك دهب انت يا ديدا حد جميل ومثالي وراقي برنسيسه.اميره تتشالي عالراس. ميفو السلطان
لتهتف بغضب… اه باماره الاهانه والضرب وشد الشعر باماره رميك ليا عارف لو عملت ايه عمري ماهنسالك اللي عملته.
ليقترب ويشدها ويحتضنها ليهتف.. عارفه يا جيدا انا متاكد ان هيجي يوم وتسامحي وانا مستني اليوم ده لانك مابتعرفيش تكرهي وعارف انك بتحبيني وهستني تحت رجلك.
لتصرخ.. ووجعي اعمل فيه ايه.. بحبك مش بنكر ولا اعرف انكر بس قربك بيوجعني يا اخي حاسه اني رخيصه.
ليعتصرها لتستكين وتنتحب… كان يقطع لساني والله يا قلبي انا استاهل اتعذب وراضي والله راضي.🌿 استغفروااااا
لتدفعه وتهتف.. تتعذب والا تولع ماليش علاقه وهات اخرك بقه وانا هسود عيشتك عشان تطلقني وتسيبني لتتقدم امامه وتنزل ليتنهد سودي يا قلبي براحتك والله لو قطعتيني ماهنطق.
لينزلا ليجلسا علي مائده الفطار ليمر بعض الوقت في صمت لياتيها تليفون لتمسك تليفونها… لتفتحه وزيدان جالس لتهتف.. ايوه يا عمر ازيك اخبارك .لا والله معلش ظروف منعاني ارجع… قلقت عليا كتر خيرك انت حد طيب وحنين انا ليا غيركو يا عمر.
كان زيدان ينصت ويخبط بيده علي المنضده بلا وعي من غيظه فهو لا يعلم من عمر ويبدو انهم متعارفان. ليهتف بتكلمي مين.
لتنظر اليه غاضبه ولا ترد لتهتف… طب يا عمر روح انت جمع التبرعات وانا لما اقدر هبقي اكلمك واجي معاك. لتضحك.. عارفه انك مابتمشيش من غيري بس انا في اخر ايامي وهولد مش قادره… لتهتف مرتبكه.. هاه بتقول ايه لتحمر خجلا ليشتعل زيدان. ليشد منها التليفون ليسمعه يقول… ماتحمليش هم يا جيدا انا جنبك والولد انا هراعيه واصرف عليه بس انت بس ترضي عني والله ونتجوز.
ليصرخ زيدان… هو مين اللي هيتجوز يا زفت انت جنازه شالتك يا بعيد.
لتقوم هيا وتشد السماعه ليصرخ انت بتشدي ليه مين البيه اللي عايز يتجوز جنزوه بدري.
لتبتعد وتهتف معلش يا عمر هبقي اكلمك..🌿 استغفروااااا
ليقترب ويصرخ في الفون.. لا يا زفت مش هتكلمك عقربه لاشتك.
لتقفل الخط وتستدير وتصرخ.. فيه ايه انت عايز تفضحني.
ليهتف غاضبا… مين البيه اللي عايز يتجنز مين ده دانا اموته.
لتهتف…. دا عمر اللي رعاني وخلي باله مني بعد ما راميتني.. عمر اللي ماسابنيش ولا يوم اللي حن عليا عمر اللي حبني وموجوعه اني مش عارفه احبه لانه قلبه دهب. عمر اللي كان هيصرف علي ابنك لو ماعرفتش الحقيقه وكت هتفضل راميني. انت ليك عين تتكلم والا اصلا تتحكم. ليك عندي ايه حته ورقه تترمي وتندعس في الارض يا زيدان بيه خليك حابسني عادي بس اخرتها عمري ما هبقي ليك لتستدير ليندفع ويحتضنها ويهتف… طب اعمل ايه طيب عشان قلبك ووجعك يخف اعمل ليه موجوع علي وجعك وليكي الف حق تقولي بس مش متحمل حد يقرب منك والله اموت نفسي اهون. ليديرها.. يا جيدا كان غصب عني والله غصب عني بس عارف ماليش مبرر بس هموت عليكي انا اتقطعت ومستني اتقطع الف مره عشانك ليرفع وجهها كانت دموعها تسيل ليهمس بعشق والله عشانك ليحتضنها لتستكين فهي موجوعه وتحتاجه.
لتأتي الخادمه وتخبرهم انه يوجد سيده بالخارج تدعي فكريه تريد مقابله الست جيدا لتبتعد جيدا علي الفور وهيا تشعر بالسعاده فهي بمثابه امها لتهرب منه علي الفور وهيا اخيرا ستجد حليفا لها في هذا البيت.. اما هو فتنهد وقام ليذهب الي عمله فهو يعلم انها ستنشغل بها ليتركها في امان معها لعلها تكون سبب في تهدءتها والتأثير عليها تجاهه………كانت جيدا سعيدا بحضور فكريه فهي تعتبر امها التي ربتها.. لتذهب اليها لتحتضنها فكريه وتقول في حزن.. كدا يا جيدا.. كدا يا حبيبتي الشهور دي كلها ماعرفش عنك حاجه..🌿 الحمدلله 🌿
لتهتف جيدا بحب.. حقك عليا يا دادا غصب عني والله مانت عارفه اللي جرالي مش قليل..
لتقول فكريه…. عارفه يا حبيبتي وعرفت اللي عمله سعد والمزغوده التانيه منه لله.. دول مش بني ادمين و سي جراح وسي زيدان وقعو في الخيه دي ماهم سنين بيقطعو في بعض… والله جراح بيه من ساعه ما مشيتي والهم راكبه واول ماخرجتي بعت الحرس يدورو عليكي. وكان هيموت.. والا يوم ما زيدان بيه جاله.. كانت مدعكه وصوتهم كان جايب اخر الشارع.. وان هما يتفقو دي كانت من رابع المستحيل.. كله عشانك يا قلب دادتك…
لتتنهد جيدا وتحس ان توافق زيدان مع جراح كان مستحيلا الا انه حدث من اجلها لتشعر بداخلها بشئ من الراحه لا تعلم مصدره…لتكمل فكريه.. انا عايزه اطمن عليكي يا قلبي عامله ايه وربنا هداكي وجابك لجوزك اخيرا الحمد لله بدل المرمطه..
لتهتف جيدا.. هداني اه وجه فوق دماغي البيه حابسني وال ايه سامحيني وزفتيني.. فاكر ان اسامحه… انا اسامحه ال..
لتقول فكريه بمراضيه.. انت قلبك كبير يا ديدا وقلبك زي الدهب والله دول عملو اللي مايتعمل عشانك وزيدان بيه بيحبك موت والله كان هيتجنن عليكي.. وانت بنتي وعارفاكي بتحبيه وهتفضلي تحبيه…
لتهتف جيدا مستنكره.. احب ايه يا داد.. دا واحد رماني وباعني وصدق فيا اني خاينه.. ارجعله ازاي واثق فيه ازاي.. انت فاكره اني اقدر اسامح كده..
لتهتف فكريه.. اه هتقدري عشان انت بنتي اللي عارفاها..انت مش زي حد فاكره لما كان جراح يزعقلك وابوكي يجي يزعله تكدبي وتقولي ماعملش عشان ما يزعلوش وخايفه عليه. انت مابتعرفيش تقسي يا قلبي مسامحه من غير حاجه وهتسامحي انت بتحبيه يا حبيبتي والست بتنسي لحبيبها كل حاجه.. ..
🌿صلوا على الحبيب المصطفى
لتقول جيدا.. وعشان بحبه اهين نفسي وكرامتي.. ارجع ليه وهو دبحني الف مره… ازاي قوليلي اعملها ازاي.. وبدات دموعها تنزل.. انا اه بحبه ومش هكذب عليكي بس تعبانه اوي وموجوعه اوي… وجوده قدامي اصلا بيوجعني مش عارفه هكمل ازاي وانا مش قادره ارجعله..
لتقول فكريه.. هتكملي وتبقي زي الفل.. ادي نفسك بس فرصه يا قلب دادتك وسيبي الايام هتداويكي وهو بيتمنالك الرضا.. طب قوليلي هو انت تقدري والا تستحملي يروح لواحده تانيه.. والله ابدا.. دانا عارفاكي وخبزاكي… اه زعلانه وموجوعه.. بس هو يحفي عشان يراضيكي وانت تقعدي كده تتأمري وتتشرطي.. امال الواد اللي جاي ده عايزاه ينزل يلاقي امه في حته وابوه في حته.. والا تيجي واحده تاخده منك وتنسيه مراته وابنه… تقدري علي كده..
لتسرح جيدا قليلا وتتنهد بغلب فهي لا تقدر علي ذلك خاصه بعد ان اصبحت بقربه…
لتكمل فكريه.. بصي بقه سيبي نفسك وما تقمطيش كده الا دا وحش في الحمل وهو مزعلك اديله علي دماغه واتحكمي واتامري.. ماتهنيهوش لحد مايقول حقي برقبتي وشويه دلع علي شويه مكر وسويه عالجانبين.. انما تسيبيه وترمي طوبته تبقي هبله.. وانا بنتي مش هبله..
لتهتف جيدا.. لا يا دادا انا مش عايزاه انا خلاص هعيش عشان اربي ابني..
لتهتف فكريه.. يا خيبتك يا بنت الدالي.. عايزه تسيبي الراجل.. يا بت عليا دانا فقساكي دانتي بتموتي فيه .. الكلام ده تقوليه لحد تاني…. انا هقوم دلوقتي واجيلك تاني..
لتشعر جيدا بالحزن لا خليكي والنبي اقعدي معايا..
لتقول فكريه… حاضر هجيب حاجتي واجيلك يا قلبي.. بس علي شرط اللي اقوله تعمليه.. وجراح اخوكي مالهوش الا انتي وانت مالكيش الا هوا.. نفسه يكلمك ويسمع صوتك وانا قلتله هكلمك…
🌿 سبحان الله العظيم 🌿
لتهتف جيدا.. ليه يكلمني ليه مش قلبه جمد عليا ووجعني.. خلاص كل واحد في حاله..
لتقول فكريه بمراضيه… ويهون عليكي.. دا مهموم هم السنين من الشغل واللي عمله سعد وجعه وبعدك خلص عليه.. اهدي حبيبتي واوعديني انك هتتغلبي علي شيطانك.. هو نفسه يشوفك وموصيني استسمحك.. لتحن جيدا اليه قليلا وتقول.. حاضر يا دادا بس تبقي جنبي…
لتسعد فكريه وتقول.. يحضرلك الخير يا غاليه.. انا هروح اجهز حاجتي واجي معاه انه يجي لحد بيت زيدان دي كبيره اوي يا حبيبتي والا انت مش حاسه بأخوكي.. أخوكي مش قليل انه يتنازل كده ويبقو الاتنين بعاد عن الاذيه ويتقابلو دي حاجه عاملينها عشان مين مش عشانك.. يبقي نزعل اه نبعد لا.. مش هوصيكي بقه.. الواد التاني ده بهدليه براحتك انما تسيبيه لا يا قلب دادتك من جوا.. ربنا يهدي سرك…لتنصرف فكريه وتجلس جيدا وتفكر في كل ما قالته وانها فعلا تحب زيدان ولكنها ليست قادره علي مسامحته هكذا وانها لن تحتمل بعده وهو ملتصق بها هكذا.. فهي قد توجعت الشهور الفائته بما يكفي وفاق احتمالها فهي قد ماتت في بعده.
اما زيدان فقد بدا يستعيد حيويته وشعر بسعاده طاغيه ان حبيبته في امان في بيته واحس جميع العاملين بتغيره من الهم الشديد الي السعاده المفرطه.. ليدخل عليه علي ويهتف.. مالك يا عم انت اتبدلت.. ماتفرحني..
ليهتف زيدان..روحي اتردتلي يا علي.. جيدا رجعتلي اخيرا…
ليبتهج علي ويقول.. الله ازاي لقيتها فين احكيلي..ليشرع زيدان في قص كل شئ عليه.. لينظر علي اليه بذهول… ايه يا زيدان انت حبستها انت اتهطلت في عقلك..
ليهتف زيدان.. مانا ماكنش في ايدي حاجه اعملها.. فاكره انها تيجي وتمشي كده وتسيبني دانا اموت فيها دانا ماصدقت لقيتها اسيبها ازاي انا ماقدرش يا علي…
ليهتف علي.. طب دي هتعملها ازاي يا ابني واحد حابس واحدة هتراضيها ازاي…
ليبتسم زيدان ويقول. جيدا بتحبني وانا متأكد واللي بيحب مش هيبعد وانا عليا اني اقربها مني مش هسيبها لزعلها كده هعمل اللي اقدر عليه عشان تسامحني…
ليهتف.. طب وجراح ايه نظامه…
ليقول زيدان… انا وجراح ماعدش ينفع نقف لبعض عشان جيدا والعيل اللي جاي يلاقي له اهل وعيله مش غيلان بتقطع ببعض و وقوفنا جنب بعض عشان جيدا كسر حاجات كتير.. اتمني ان جراح يستجيب ويكمل فيها..
ليهتف علي.. والله يا ابني اتمني دا تبقي راحه وخلصنا من الهم ويا رب تصلح امورك مع جيدا بس انت يا معلم اقعد زن عليها لحد بس ما تحن ليك.. ربنا معاك….. ليهتف زيدان في نفسه.. اه والله ربنا معايا.
*******
كانت كارما جالسه مع امها لتهتف.. يا بنتي بقى جوزك بيراضيكي انت عايزه ايه ثاني.
لتهتف كارما حانقه… و اللي عمله قليل يا ماما انا يتقال عليا واني ما طلوش ليه ان شاء الله ابن مين هو يعني عشان يتنطط عليا اذا كان هو جراح الدالي انا كارما سليمان اذا كان هو ما حدش يطوله انا كمان ما حدش يطولني.
ليقترب منها ويهتف… قلت لك الف مره حقك عليا عايزاني اعمل ايه تاني.
لتهتف…. ما طلبتش منك عمايل يا جراح لتقوم وتتركهم لتنظر اليه امها وتهتف معلش يا حبيبي معلش اتحمل كارما عناديه وكرامتها بتحطها قدام اي حد.
لينظر اليها ويهتف….. يا طنط انا مش كده ما بعرفش اعمل زي ما الناس بتعمل انا شخصيتي غير ومع ذلك اهو بحاول على قد ما اقدر.
لتنظر اليه وتهتف… لازم يا حبيبي بنتي تحس ان هي لها قيمه وان انت مهما كانت شخصيتك هتحاول تتنازل عشانها انا عارفه بنتي لازم تحس ان انت اتغيرت وان انت مش بتتكبر عليها يا ابني.
ليتنهد ويقوم فهو صعب في شخصيته وصعب ان ينكسر لاحدا ولكنه يحبها ويريدها فليحاول الف مره كي يراضيها.
كانت هي تاكل نفسها وتقف البيه شهور وانا ساكته وم بتكلمش عشان حالته وجاي دلوقتي يقول لي اعمل لك ايه ماشي يا جراح هتفضل زي ما انت مغرور ومتكبر بس انا بقى مش هتنازل ابدا.
ليدخل عليها كان متعبا لينظر اليها ويهتف هتفضلي تاكلي في نفسك كده كتير مش هتعقلي بقى
لتنظر اليه بغضب وتهتف… اكل نفسي ولا ما اكلش نفسي اظن كده خلاص انا وقفت جنبك على قد ما قدرت وما عملتش حاجه طول الشهور اللي فاتت.
ليتنهد هو ويجلس…. اه انت بدات بقى عشان تسدوي لي عيشتي من اول وجديد مش كده. فتنظر اليه غاضبه وتهتف…. انا لا عايزه اسود عيشتك ولا عايزه ابقى في عيشتك من الاساس.
ليقوم هو ويقترب منها ليشدها اليه ويهتف طب اعمل ايه اعمل ايه اكثر من كده ما انا قلت لك اني بحبك عايزه ايه تاني. جراح الدالي بيحبك وواقع لشوشته ارحميني بقا . ميفو السلطان
لتنظر اليه بغضب… صحيح عاوزه ايه تاني جراح بيه بجلاله قدره حب الجربوعه اللي ما تطولوش والمفروض هي تحمد ربنا الف مره ان هو تنازل وحبها مش كده مش ده اللي في دماغك عاوزه ايه تاني صحيح.
ليصرخ… هو انت دماغك دي متركبه شمال واحد بيقول لك ان هو بيحبك تديله له موال قصاده انا مش فاهم انت عايزه ايه.
لتنظر اليه بقهر… ولا عمرك هتفهم انا عايزه ايه اللي انا عايزاه انت ما تعرفش تعمله لان دي مش شخصيتك.. جراح االي حاسس بنفسه بزياده وعالي قوي ويبص للناس من فوق وكارما عايزه حاجه هو ما يعرفش يعملها ولا يقدر يعملها لان دي مش شخصيته لتستدير.
يندفع ويمسكها قولي انت عايزه ايه اعمل لك ايه يعني. يا كارما انا مش سهل عليا ان انا اقعد اتحايل على حد كده انا مش قليل انا عايزك في حياتي حبيبتي ومراتي.
لتهتف….. وانا مش عايزاك تتحايل ياجراح وتيجي على نفسك وتقول لي مش سهل عليا لا من فضلك خلي محايلتك لنفسك لتقف مره واحده لتهتف واه انا كده عايزه ارجع الشغل..
ليقطب جبينه ويهتف… نعم يا اختي عايزه تعملي ايه.
لتقول.. عايزه ارجع الشغل كريري ومستقبلي وحياتي اللي هينفعني مليش غيرها.
انزل بقى من فوق .انزل من المكان اللي انت قاعد فيه وباني لنفسك فيه عرش لوحدك احنا بشر احنا بشر ما حدش فوق حد. ليصرخ هو… هو انت بتدوري تتخانقي وخلاص انت ايه مشكلتك . لتصرخ فيه وتقول… مشكلتي… مشكلتي ان انا مش حاسه ان انا متجوزه حاجه عاليه عليا .مشكلتي انت مش حاسه اني متجوزه نجمه في السما ماحدش يطولها .انا مش حاسه يا اخي مش حاسه ان انا طولت نجمه من السماء مش حاسه ان انا بقيت في امل كبيره. مش حاسه انا متجوزه ايه .انا متجوزه راجل عادي زي بقيت الناس وانا بنت عاديه زى بقيت الناس .انت اللي عندك مشكله مش انا . انا انسانه طبيعيه بحس لاني بشر . انت اللي عندك اكبر مشكله .انت مش حاسس انك طبيعي زي الناس. لا انت حاسس انك فوق الناس وده طول ما هو بينا عمرنا ما نتلاقى الحب بيدوب المسافات ده ان كان اصلا بينا انت حاسس. ان انت اتنازلت لما حبتني وحاسس ان انا المفروض ارضى و ابقى مبسوطه واحمد ربنا ان واحد زيك حبني وانا مشكلتي ان انا حاسه بنفسي كويس قوي مش حاسه ان انا دخلت امله كبيره احمد ربنا عليها لا انا اللي يخش حياتي. هو اللي يحمد ربنا ان انا دخلت حياته لحد كده حياتنا هتقدر كده وانا متاكده ان انت هتفضل كده يبقى سيبني في حالي الله يخليك وكل واحد يعيش حياته. بطريقته ليقترب.
ويشدها هوا ويهتف حياتك… هي حياتي فاهمه لو انطبقت السماء على الارض ما تخرجيش منها انا صعب وطبعي صعب بس مش هتحمل انك تبعدي عني ليحتضنها بشدها. كارما انا جوايا ليكي مشاعر الدنيا ارجوكي ما تبعديش عني. ليرفع وجهها انت ازاي مش حاسه بمشاعري لتدمع عينيها فمشاعره قويه ولكنها كانت موجوعه من تجبره عليها فهو يعاملها من فوق ليقترب ويلمس شفتيها انت حبيبتي مش هسيبك مهما حصل جراح الدالي ما بيسيبش حاجه تخصه لازم تفهمي ده وانت تخصيني وكل حاجه فيك تخصني بقى لي شهور ساكت بس انا كفايه عليا كده وانت لازم تفهمي ان حياتك من بعد ما دخلتي حياتي بقت حاجه ثانيه وما ينفعش يبقى ليكي حاجه فجاة حست بالوجع لتدفعه مره واحده وتصرخ وتقول……..
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية فراشة فوق النار) اسم الرواية