رواية لم يكن عالمي كاملة بقلم شيماء شاكر عبر مدونة دليل الروايات
رواية لم يكن عالمي الفصل التاسع و العشرون 29
مالك فتح عيونه واحده واحده بألم في راسه
لقي ياسين أقعد قدامه : مش قولتلك متتحركش بعنف عشان متتكهربش
مالك بصله بضيق
ياسين كمل : خلاص هانت وكل واحد يروح لحاله….
مالك بصله شويه وبعدها قال : أمتى….
ياسين : هتعرف في الوقت المناسب
مالك بصله بتفكير : هو انا لو رفضت اي اللى ممكن يحصل
ياسين أبتسم بجانبيه : بسيطه خالص….هتعفن هنا في السجن….وكمان مدام همس في أيدي…
مالك بصله بستغراب ممزوج بضيق : انت بتقول أي؟…
ياسين حط رجل على التانيه وأبتسم : بقول انا خاطف همس…هتستلم مكانى شحنه السلاح… وأخدها منك بسلام… ساعتها أديك همس…
مالك غمض عيونه بغيظ وداس على سنانه بغضب
ياسين أبتسم بجانبيه : أهدي يا مالك هانت خالص…كلها يومين وأخرجك من هنا…..وكمان انا مسحت ملف أجرامك كله…يعنى انت عند الحكومه أبيض ….وكمان تحولك لوحش طلع أشاعه….ولا أي…..
مالك بصله وأبتسم : ولا أي…
ياسين بضيق : بقولك أي يلا…هو عشان أطمنت على ملفك…لاء فوق لنفسك انا ممكن ألبسك أواضي تروح فيها ورا الشمس
مالك أبتسم بجانبيه : انت قلقت كده لي…متقلقش انا معاك…..انا عايز أخرج من هنا وميهمنيش الباقي
ياسين أبتسم : يبقا خلاص هعرفك المعاد قبلها بكام ساعه
مالك بصله : مكان أستلام الشحنه فين؟..
ياسين أبتسم😏 : ميناء أسكندريه
………………………….
أحمد باصص لماما همس بعصبيه : أزاي تسمحلها تروح لمالك
ماما همس بعياط : أختك صعبت عليا…خوفت لتعمل في نفسها حاجه
أحمد بأنفعال : ودلوقتي مش خايفه….دورت عليها في كل حته مش لقيها…..يعالم أي اللى حصلها..سألت عليها في المستشفيات.. في الاقسام…. مش لقيها… وده كله بسببك…
أحمد كمل بأنفعال : أختى لو جرلها حاجه انا مش هسمحك يا ماما
أحمد خرج ورزع الباب وراه ونزل بأنفعال
ماما همس عيطت جامد : ربنا يطمنى عليكي يابنتي
………………………………
همس فتحت عيونها واحده واحده وحطت أديها على رسها بألم فاجئه ألذكرايات هجمتها
همس أعدت بفزع وبصت حوليها برعب
لقت نفسها في مخزن صغير ومليان كراتين
وقفت بخوف وهى مستغربه…..لي حسام خطفها
جريت جهة الباب وخبطت جامد : ياناااس……في حد هنا
همس بصت حوليها تاني بخوف….مفيش تقريبآ حد في المخزن غيرها….خبطت جامد : في حد هناااا….أرجوكم أفتحولي
ولاكن مفيش رد
همس أعدت جنب الباب بيأس بدموع وخوف
…………………………..
مالك منزل راسه وبيرتب اللى هيحصل في دماغه…..لقي الباب أتفتح وحسام دخل
حسام بصله : مفيش جديد
مالك خد نفسه وبص لحسام : لاء مفيش أي جديد
مالك بصله وكمل : ممكن أشرب…
حسام جابله كوباية مايه وشربه
وبعدها بص في ساعته : رجعلك تاني..
مالك أبتسم بأرهاق وهز راسه
حسام خرج على مكتبه على طول
أعد على الكرسي بتاع مكتبه ومسك الكاميرا الصغيره جدآ اللى في أيده وبيفتكر……
(باك)
حسام بص لمالك : بكره هعرف قرارك…بس فكر قبل ما تقرر…
مالك بص على الكاميرا اللى في زاوية أوضة التحقيق وبعدها بص لحسام بتنبيه…
حسام أستغرب نظراته وتلمحاته بس مبينش
حسام لف عشان يخرج وبص على مكان نظرات مالك… شاف كاميرا
حسام خرج بتفكير ودخل أوضة مكتبه : مكنش في كاميرا في أوضة التحقيق….مين بيراقب مالك
حسام بحيره : معقول مالك بينبهني لحاجه معينه؟……معقول حد بيراقب مالك من الكاميرا دي؟…..
حسام رايح جاي في أوضة مكتبه وبيحاول يستوعب تنبيهات مالك….لي في كاميرا محطوته في اوضة التحقيق؟!…..وبتاعت مين الكاميرا دي؟!…
حسام بتفكير : انا لازم أزرع كاميرا في أوضت التحقيق…ومن هنا هفهم مالك أصده أي من تنبيهاته….
حسام بضيق : بس انا مش عايز اللى بيراقب مالك يعرف أنى زرعت كاميرا
حسام رجع شعره لورا بضيق : طيب والحل؟!…..
حسام بسرعه جاب كاميرا مصغره وبيفكر أزاي هيحطها في أوضة التحقيق من غير اللى بيراقب مالك ما ياخد باله
وفضل طول اليل بيفكر في الموضوع ده
(فلاش باك)
…………………………………….
مالك منزل راسه بتعب وبيفتكر..
(باك)
حسام دخل لمالك وأتكلم معاه عن الخاين وان المفروض مالك يساعده من غير شروط
مالك باصص لحسام وشايفه مُرتبك شويه
مالك خد نفسه : انا…انا عطشان
حسام بصله شويه وبعدها جابله كوباية وقرب من مالك
مالك بصله شويه وقال بصوت خافت بحيث حسام بس اللى سامعه : هو بيرقبني في الكاميرا…الخاين بيرقبني…
حسام بص على الكاميرا اللى في أيده وحطها جنب زرار قميص مالك
مالك بص على الكاميرا وأبتسم وبص لحسام : حماية همس في رقبتك
حسام شربه وخرج وقفل الباب
(فلاش باك)
……………………………….
حسام قفل اللابتوب بعد ما ساف كل حاجه في الكاميرا وقال بأبتسامة : مكان أستلام الشحنه ميناء أسكندريه😏
………………………………..
الشمس نورت دُنيت أبطلنا
جوه في أوضة التحقيق عند مالك
ياسين بص لمالك : جاهز
مالك هز راسه…. وبص على الراجل اللى أعد مكانه…. ومتكلبش زيه بظبط…. وفاقد الوعي……
ياسين بص لمالك : وزي ما قولتلك انا مسحت كل ملف أجرامك……ودلوقتي انت أبيض… مش عليك ولا قضيه
مالك أبتسم بجانبيه : تمام أووي
………………………………….
حسام دخل عند مالك وأتصدم
جري على الراجل ورفع راسه وأتأكد أكتر أنه مش مالك
حسام داس على سنانه بغضب وقبض أيده بغيظ..
…………………………………….
في ميناء أسكندريه
مالك واقف مصدوم من كمية الاسلحه اللى بتتحمل في الجامبو…
٣ عربيات جامبو بيحملو أسلحه أكتر من ٢٠ نوع
مالك بص على عربية ياسين اللى ركنه بعيد أووي
ياسين أبتسم بجانبيه وهو شايف شحنته بتتحمل في الجامبو
واحد من الرجاله بص لمالك : زي ما وعدت ياسين بيه ٢٠ نوع من الاسلحه….. والرجاله تبعكو أطمنت بنفسها…..وفلوسي وصلتلي……
مالك مش مهتم بكلامه أصلآ ….وعمال يبص حوليه أكنه مسنتني حاجه
فاجئه سمعو صوت سرينة عربيات البوليس
مالك أبتسم بجانبيه وهو شايف الرجاله بتلف حولين نفسها وبيحولو يهربو
ياسين دور عربيته ولسه هيجري
مالك في لحظه كان عنده وفتح الباب وبصله : على فين…..
ياسين بصدمه : أزاااي قدرو يعرفو المكان
ياسين لقي حسام جنب مالك وحط أيده على كتفه بأنتصار : برافو يا مالك…
ياسين بص لمالك بصدمه وغيظ
حسام خرج ياسين من العربيه وحط الكلبش في أيده
ياسين أبتسم : انت معندكش أي دليل يثبت أنى مع المافيا
حسام أبتسم : لاء متقلقش من الحكايه دي….انا معايا دليل……
ياسين بص لمالك بغضب : متفتكرش ان الموضوع خلص…..هرجعلك يا مالك وهندمك على غدرك بيا…
مالك بصله ببرود : مستنيك…..
ياسين ضحك بسخريه : أوعي تفتكر أنى لوحدي….ممكن وأنا في السجن أنهى حياتك انت واللى حوليك
مالك أبتسم بجانبيه : اللى تقدر عليه أعملوا
البوليس قبض على ياسين ورجالته والطرف التاني اللى جايبله الشحنه
حسام بصله شويه بتفكير : مش هعرف أجبهالك دلوقتي
مالك : قولي عنوانها وانا هروحلها
حسام هز راسه : تمام العنوان………..
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية لم يكن عالمي) اسم الرواية