رواية عشقت جميلة الصعيد كاملة بقلم هاجر محمود عبر مودنة دليل الروايات
رواية عشقت جميلة الصعيد الفصل الثاني 2
كان يجلس علي الاريكه يقرأ كتاب حسناً هو لا يقرأ ولكن يهرب من نظرات بنات عماته وعمه
عمر بصراخ: “ايه يَـ بنتي متيجي تقعدي علي رجلي احسن”
نظرت له “أميمه” بخجل واستنكار: “يووه دمك خفيف جوي يـَ ابن عمي”
عمر: “ربنا يكرم اصلك والله بس ممكن توسعي شوية متوسعوو يجدعاااان ايه القرف ده”
لم يبتعدو بل ظلو واقفين حوله كدائرة
هانم: “منجدرش يَـ ابن خالي ستي نسمه تموتناا قالتلنا عينكم علي عمر حفيدي”
لتكمل هند الاخر: “ايوة وكلام ستي نسمه سيف علي رجبتنا”
عمر ببلاهة: “ربنا ياخدكم وياخدها آميين متقولو آميين يبنات”
رددو جميعهم بِـ آميين لينصدم ويذهل منهم
عمر باإبتسامه: “الحمدلله عرفت ان عيلتنا كلها يقولو للغبي قوم وانا اقعد مكانك”
ليجد صوت اخر تقف بعيداً عنهم: “لاه يَـ ابن عمي محدش اهنه غبي الغبي الوحيد انت عشان رضيت تيجي اهنه”
عمر: “وسعوا كده يَـ بنات اما نشوف مين ام قلب جامد دِ”
نظر لها بدهشة ثم ضحك بشدة مش معقول سردينه هانم
نظرت له بإبتسامه وغيظ في آن واحد: “منور الصعيد كلها يَـ ابن عمي”
عمر وهو يسلم عليها: “منورة بيكي يَـ سردينه”
هند: “وهه انتو تعرفو بعض”
عمر: “ااه كانت بتيجي عننن….. امممممم امممممم”
جنه شقيقة هانم: “وهه انت بتعملي ايه يَـ سيلين كاتمه نفسه ليه”
سيلين بتحذير لعمر وابتسامه: “كان عايز يجول لفظ وحش يَـ خيتي”
عمر بغباء: “لاء كنت عاوز اقول اعرفك لما كنتي بتهربي”
سيلين بصراخ: “يَـ ابن الغبية اسكت”
أميمه: “انا مش فاهمه حاچة بتهرب فين دِ سيلين عمرها مَـ خرجت برة الدار من الكلية للبيت ومن البيت للكلية”
عمر يكتم ضحكته بصعوبة بينما تنظر له سيلين بتحذير بأن يفتح فمه
ايه اللي بيحصل اهنه! “نسمه”
عمر: “تيتا حبيبتي عايزة اكلمك في موضوع”
نسمه: “عنيا يَـ ولدي چول عايز ايه”
عمر: “احمم بما ان شايف معظم البيت بناات وكده وكلهم مزز مزز يعني (وبصوت منخفض يارب سامحني علي الكدبة دِ) فَـ ميصحش اقعد هنا يَـ تيتا”
نسمه: “اممم وانا فكرت كده يَـ ولدي عشان كده قررت قرار”
عمر بفرحه: “ايه يَـ تيتا اوعي تقولي القاهرة ازعل وأكمل بمسكنه بس اخلاقي متسمحليش افضل هنا”
سيلين بهمس: “اخلاااق مين يابو اخلاااق دي بتبكي في الزاوية”
عمر بهمس: “اسكتي يَـ بت مش عايز اضحك”
نسمه: “اجفو صف يَـ بنات اكده يلااا اتحركووو”
وقفو جميعهم صف واحد باستغراب
(هانم، جنه، سيلين، نسمه، هند، أميمه، فتون، نانسي، رحمه، زينب)
نسمه: “يلا يَـ ولدي اختار اي بنت منهم نجوزهالك”
عمر بصدمه وببلاهة: “ممش فاهم انت عايزة ايه”
نسمه بحدة: “هو اللي مش مفهووم اختار واحدة نجوزهالك”
عمر ببكاء مصطتنع: “واشمعنا انا!”
نسمه: “لان مينفعش تقعد في الدار وسط البنات”
عمر: “مين قال الكلام الفارغ ده انا اخووهم مش هبصلهم يعني”
نسمه بخبث: “ونسيت بسرعه كلامك يَـ عمر”
عمر: “كلام ايه يَـ نسمه ثم اكمل بهمس ربنا ياخدك عديتي ال80 ولسة”
نسمه: “يعني مش عاوز ترجع القاهرة”
عمر: “لاء عاااوز بس ايييه لما تيتا حبيبتي تسمحلي”
نسمه: “عفارم عليك يَـ ولدي جهز حالك هتيجي معايا بيت الحاج اشرف تعتذر من دهب”
عند ذكر اسمها سرح قليلاً في اعينها الواسعه عسلية اللون
نسمه: “سرحت فين يَـ ولدي”
عمر بانتباه: “مفيش بس انا مش حعتذر المفروض تعتذرلي انا اتضربت بسببها”
نسمه: “بس انت عاكستها وخطيبها الحاج عادل شافك والدم غلي في عروجه”
عمر: “خطيبها!!! هيا مخطوبة”
نسمه: “اللي ضربك علي وشك هوو ده”
احس بحزن قليل عليها والشفقة ايضا اومأ لجدته وذهب لغرفته يبدل ثيابه والحقت به سيلين
_في الغرفه_
عمر: “سيلي هيا دهب ازاي مخطوبة لراجل كده”
سيلين: “ابوها راجل غلبان بيمشي ورا كلام اخوه الكبير وخلاها تتخطب بالغصب لعادل ده متجوز تلاته ومخلف بس عايز دهب”
عمر بحزن: “معرفش اول لما شفتها حسيت بحاجة كأنها مني”
سيلين بتريقة: “اسطوانه كل بنت تشوفها يَـ عمر”
عمر بشرود: “مش عارف بس بجد بقالي يومين عمال افكر فيها”
سيلين: “ياعيني صعبت علياا خاالص المهم حسام عامل ايه”
عمر بغمزة:”متكلميه واسألي بنفسك عليه”
سيلين بخجل: “بطل يَـ عمر وقولي”
عمر: “انت وش كسوف وبعدين مش عايزاني اقولهم اني بهربك وبنخرج”
سيلين: “شششش حد هيسمعك نسمه هانم تقتلنا فيها”
عمر بضحك: “انا معرفش مالها الولية دي”
سيلين: “مشفتهااش لما بتتحول بليل يلهووووي”
عمر: “مبتتحولش يختي بتبقي عندناا بتوريني الويل بس”
سيلين: “لااه ده من فترة كده بقينا نلاحظ عليها حاجات غريبة”
عمر: “ايه بتبقي عفريت يعني”
سيلين بضحك: “تبقي انزل وشوف بنفسك بدل مانت حابس نفسك فوق”
رن هاتف عمر لينظر لها بخبث: “اتفضلي ده حسام باشا”
سيلين بخجل وفرحه:”طب رد عليه “
الوو… ايه يَـ حبيبي عامل ايه
حسام: “ايه فقري انت ابوك قفشك تاني”
عمر: “جاية لمصلحتك استني هسمعك حاجه”
ثواטּ وسمع صوتها ليندهش ويفرح
حسام: “سيلين”
سيلين: “ازيك”
حسام بإبتسامه متسعه: “بقيت كويس لما سمعت صوتك”
عمر: “ايهَ يَـ باشااا نحن هنااا!”
حسام: “طب متمشي بعيد عنها يَـ بارد”
عمر: “اطلعي برة يَـ بت خليني البس واروح للمزة”
حسام بصدمه: “يابني مش هتحرم بقاا المرادي جدتك مش هترحمك”
سيلين بضحك: “تعال شوف وشه معتش عندو ملامح اصلا”
حسام بدهشة وضحك: “لااء ازااي ده احكيلي”
عمر: “طب اطلعي احكيله بره عااايز اتشيك عشان البت”
ضحكت سيلين وخرجت تحدث حسام قليلاً
___________________________________________
في منزل الحاج اشرف والد دهب
كان يجلس عمر يكتم ضحكته من منظر جدته نسمه وجد دهب “حسن”
حسن بحب: “منورة يَـ نسمه”
نسمه بخجل: “بنورك يَـ حسن”
اردف حسان بغلظة: “خير يَـ حاجه نسمه ايه سبب الزيارة دي”
حسن بغضب: “نسمه تيجي زي ماهي عايزة يَـ حساااان ملكش صاالح انت”
حسان: “زي مانت شايف يَـ بوي”
نسمه: “انا جايبة ابن عبدالحميد يعتذر لدهب”
حسن بابتسااامه: “به به به انت ابن عبدالحميد منور يَـ ولدي اسمك ايه”
نسمه: “ااسمه عُمر”
حسان: “ايه الاسم المايع ده”
عمر: “انا اسمي مااايع؟”
نسمه مؤكدة: “هو كله علي بعضه مايع”
عمر بصدمه: “انت جيباااني تهزقيني يَـ تيته”
حسن: “لييه يعتذر لدهب عمل ايه”
نسمه: “متأخذنيش يَـ حاج هو جه لاول مرة الصعيد وعاكسها طيش شباب والحاج عادل علمه الادب”
حسان بغضب: “عملت ايه يَـ ابن الـْ…”
حسن بعصبية: “حسااااان مسمعش صوتك وااااصل وروح نادي لاخوك وبنته”
ذهب حسان بضيق ينادي اخاه وابنته دقائق وعادو
دهب بإبتسامه: “ازيك يَـ تيتا نسمه منورة الدار”
نسمه بحب: “منورة بيكي يَـ أميرة الصعيد عاملة ايه يَـ دهب”
دهب: “االحمدلله يَـ تيتا ثم نظرت بطرف عينها لعمر لتنصدم قائلة: انت بتعمل ايه هناا”
عمر: “مش عارف تيتا جيبااني هنا”
نظرت له بسخرية ولم تتحدث جلست بجانب جدها
نسمه: “يلاا يَـ عمر اتأسف لدهب”
عمر : “اسف يَـ انسة دهب بس انا عايز طلب منك يَـ حاج حسن”
نسمه بهمس: “اعقل يَـ عمر”
تجاهلها ونظر لحسن الذي ينتظر حديثه
عمر بخبث: “عايز اتجوز دهب”
صرخت بحدة: “نععععم يخويااا”
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية عشقت جميلة الصعيد ) اسم الرواية