رواية معشوقة حياتي كاملة بقلم نورهان رضا عبر مدونة دليل الروايات
رواية معشوقة حياتي الفصل الثاني 2
اسيل ببكاء طب العمل اي دلوقتي اتصرف ازاي وأكيد مرات ابويا عماله تقويه عليا ياارب ونبي خليك جمبي
رن هاتف اسيل وكانت صديقتها مايا
مايا اي يابنتي متصلتيش ليه
اسيل ببكاء الحقيني يا مايا
مايا بخوف في اي عمي ضربك تاني ولا اي
اسيل ا انيل يا مايا في مصيبه
مايا بخوف
متتكلمي يابت انتي في اي خوفتيني
اسيل ببكاء ابويا عايز يجوزني لرجل بعمره ويمكن اكبر كمان عشان بس دافع فيا فلوس ابويا عايز ي بيعني
اعمل اي
شهقت مايا وقالت هو في اب يعمل كده أما راجل ناقص صحيح اكيد مراته العقربه هي الي خليتو يعمل كده
اسيل بخوف انا مش عايزه اتجوز يا مايا اعمل اي شوفيلي حل الله يخليكي
مايا بتوتر طب بقولك اي اني عندي الحل بس نتي قولي اهه
اسيل بدون تفكير موافقه
مايا يابت اسمعي لاول انتي تتصلي بجدك مش نتي بتقولي انك عندك عيله كبيره بمصر
اسيل ايوه عندي والي اعرفو اني جدي عايش
مايا اتصلي بيه وقوليلو واكيد هو هيتصرف
اسيل ازاي يا شاطره واحنا بقالنا زمن منعرفشي حاجه عنهم لأن بابا مقطعهم
مايا ياستي اتصلي مش هتخسري واكيد مش هيسيبو بنتهم كده
اسيل ا تفتكري ممكن حد يساعدني
مايا ااكيد ياحبيبتي لما يعرف نتي عائشه ازاي
اسيل بخوف طب ونا اجيب رقم منين
مايا نتي هتموتيني ولهي مهو اكيد في تلفون ابوكي
اسيل ماشي ربنا يستر
مايا ابقي طمنيني
ثم قفلت معاها
مايا ياارب ساعدها وخلصها من الهم ده
دخل عليها اخوها سامح وهو يترنح من اثر المشروب
مايا وهي تجري عليه
تاني ياولد ابوي وامي مشروب تاني
سامح ملكيش صالح بيا انا هنا اخوكي الكبير فهمه ولا لأ
مايا طيب ياخوي سيبك من المشروب ده دنتا مهندس قد الدنيا لي تعمل بحالك أكده
ضحك سامح بقوه وقال
مهندس مسميه الي انا فيه ده مهندس ونبي هميليني
مايا عمر الشغل في الزرع مكان حرام ابدٱ.دي غير اكده انك مهندس ومليون وحده تتمناك
سامح وهو يقع علي الاريكه
بس اني بتمني واحده بس
مايا معينفعش يا سامح مينفعش
سامح وليه بق نقصي رجل ولا يد
مايا وهي تقعد جمبو بهدوء ياحبيبي انت سيد الرجاله كلها بس اسيلڜ مش ليك
سامح وليه بق مني معايا فلوس ومهندس اي الي يخليها مش عيزاني
مايا بهدوء ياحبيبي افهم هي مش عايزه فلوسك ولا كل ده هي عايزه تتعلم لاول وتشتغل هي نفسها تكون دكتوره قد الدنيا لاكن ابوها المفتري رفض
سامح خلاص هتجوزها واعلمها انشاله لو في مصر
مايا ياحبيبي نت مش فاهم هي رفضه مبدأ الجواز اصلٱ بسبب الي بتشوفو من أبوها ومرات ابوها
اهدي ياحبيبي وروح نام وبكري ربك يرزقك ببنت الحلال ياحبيبي
تركها سامح ودخل الي غرفتو ونام بسرعه بسبب المشروب
مايا وهي تتنهد ربنا يرزقك ياحبيبي واشوفك مبسوط ديمٱ يارب
__________________________________________
تسللت اسيل الي غرفه ابيها الغافي مستغليه فرصه جمالات الذي تشتري ملزومات للبيت ودخلت بحرص شديد ورأت هاتف والدها الصغير ملقي علي الكرسي اخدتو بهدوء ثم خرجت بسرعه وقلبها يدق بسرعه ثم دخلت الي غرفتها وقفلت الباب بالمفتاح
وبدأت تبحث بالأرقام علي رقم جدها
حتي لقتو
اسيل بفرحه الحمدلله لقيتو ياارب ساعدني وحنن قلب جدو عليا
________
كان حسين الجد قاعد بغرفتو يقرأ بالمصحف ولاكن صدق عندما سمع رنين هاتف من رقم غريب
حسين السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اسيل بهدوء وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
جدي حسين معايا
حسين وقد دق قلبه بقوه عندما قالت جدي
حسين ايوه يابنتي انتي مين
اسيا انا اسيل يا جدو بنت محسن وساميه
الجد بفرح انتي اسيل حفيدتي قوليلي ياحبيبتي انتي فين
اسيل بكاء ارجوك ياجدو ساعدني انت اخر امل ليا ارجوك
الجد بقلق في اي يابنتي قلقتيني وفين محسن
اسيل ببكاء
بابا عايز يجوزني لراجل كبير عشان هيدفعلو فلوس مقابل انو يشتريني
الجد بصدمه ايه انتي بتقولي ازاي محسن يعمل كده
اسيل ببكاء والهي دي الحقيقه وبدأ تحكي للجد عن الضرب لها وعدم تكميل علامها بسبب والدها
الجد بحزن
متخافيش يابنتي مش حفيدته الهواري الي علي اخر الزمن تتباع بالشكل ده ثم أكمل بحزم
انا هيجيلك عشان اخدك
اسيل بفرح ولاكن اختفه طب وأبوي
حسين سيبي الموضوع ده عليا انا حضري انتي بس هدومك ونا مسفت السيكه ثم قفل معاها
حسين بحزن
للدرجه دي بتتقوي علي بنتك يا محسن بقيت قاسي قوي بس ماشي مش انا الي اسيب حفيدتي كده
ثم اتصل ب خالد وزين حتي يأتوه الي المكتب
_________________________________
بمكان اخر
خرجت فتاه جميله من أحدي بيوت الحواري القديمه ونزلت من عماره يبان عنها القدم وخرجت منها
شاب من شباب الحاره امتي تحني بق ياجميل
رمقته بنظره الم فذالك الجار ديمٱ يقول لها بكلامات بشعه ولاكن لا تعرف كيف ترد عليه
مالك بأبتسامه
صباح الخير ياعم محمود
محمود صباح النور ياملك
ملك ونبي هاتلي كيلو قوطه واتنين كيلو .. بدأت تطلب الكثير من الأشياء الذي تحتاجها فهي تعيش مع ولدتها وأبها و لاكن هي الذي تصرف على البيت فاولدها عقيد وولدتها تنتبه عليه وعلي ترتيبات المنزل
رجعت ملك الي بيتها وهي حاملها الاكياس البليستك
وقال ذالك الجار السميك
عنك يا ست للبنات بق الايدين الناعمه دي تشيل كل ده
ملك بخوف منو شكرٱ يا اسماعيل انا هعرف اسيل لوحدي ثم تركت وطلعت وهي تجري بدرجات السلم قم دخلت وهي تنهج بشده
صباح والدتها مالك يابت بتنهجي كده ليه
ملك مفيش حاجه يا ماما جبت الطلبات اهي
صباح طيب قوليلي لقيتي شغل ولا لسه
ملك بحزن لسه بدور
صباح ياحسره لما بنتك تتعلم كل ده وفي الاخر متقلقيش شغلانه ال بكلريوز ال
ملك بتأفأف اعمل اي بس يا ماما منا كل يوم بلف علي الشركات وولا شركه عيزاني لازم يكون عندي خبره
صباح بقوه لا ياحبيبتي معنديش الكلام ده انتي لازم تجيبي فلوس ابوكي علاجو بيخلص وانا خلاص مش بق معايا تاني شوفي اي شغلانه انشالله لو تشتغلي خدامه حتي
ملك ببكاء وحزن حاضر ياماما هنزل وأدور تاني ثم ذهبت وقبلت ولدها وعدلت من بلوزتها ثم نزلت وهي تبحث علي شغل
____________________________________
كانت ترسم بهدوء في جنينه القصر بالمكان الذي خصصه اليها جدها
كانت لما شعرها علي شكل كعكه وتمردت منها بعد الخصلات وتردتي تيشرت أبيض ملوث بالالوان
كان يشاهدها من بعيد وعلي ثغره ابتسامه
ثم اتجه إليها وقال
بق في واحده عاقله تلبس ابيض وهي بتلون
چيسي بخجل
اصل انا بحبو كده يا ابيه بلع ريقه عندما ذكرتو بأنه اكبر منها بتلك العمر الخبيث وقال بمزاح
ابيه اي بس يابنتي مكنوش خمستاشر سنه يعني
چيسي بخجل لا ازاي انا بقول للكل هنا كده
عمر ماشي ياستي سماح قوليلي بق بترسمي اي اي ده مش ده اللممثل التركي اسمو اي اسمو اي
چيسي بسرعه ده چان يامان حد ميعرفوش
عمر بسخريه انا معرفوش وكمان بترسميه لي اصلٱ في في اي مميز
چيسي في اي مميز اانا اسفه ياابيه بس الظاهر انك اعمي يعني ده كفايا.عضلاتو كفيله تخليك تقع في حبو
نظر لها نظره حاده وقال طب اتعدلي بق بدل مقطع الرسمه الحلوه دي
چيسي بخوف ح حاضر
عمر وهو يبعد ويقول بهمس كتك نيله في حلاوتك ال ابيه ال
ثم ضحك علي نفسو
أما هي فكانت تنظر اليه نظرات حالمه لاكن فاقت وقالت اي الي انا بعمل ده وكمان لي قلبي بيدق بسرعه كده اول مبشوفو اهدي ياچيسي ده ابيه عمر فاهمه يعني اي
قعدت چيسي تكمل الرسمه غافله عن ذالك النظرات الذي تتأملها بحب شديد
ده عمر👇💗
دي چيسي1
___________________________________
دخل خالد وزين الي غرفه حسين بعد أن طالبهم
خالد بقلق في اي ي بابا
حسين بهدوء انا مسافر الصعيد انهارده ونت وزين هتيجو معايا انصدم كل من خالد وزين فحسين يبدو من حديثة انو لايمزح البته
زين معلش بس مش فاهم نسافر الصعيد وكمان انهارده لي
حسين بثبات عشان نجيب بنت عمك
خالد بصدمه بنت عمو مين ه هو نت لقيت محسن
حسين بنتو كلمتني وكتنت بتستغيث بيا ااكيد مش هسيبها لوحدها
زين بصدمه بنت عمي مين وهو انا اصلٱ عندي عم غير عمي حسن
حسين ايوه
عمك محسن كان عايش معانا هنا وكل حاجه تمم بس لحد محب ساميه الله يرحمها
زين مش فاهم بردة احنا العيله كلها عايشه هنا في القصر اشمعني ده
حسين
كان بيحب بنت اسمها ساميه بس كانت من الصعيد كان هو مهندس وسعتها راح الصعيد هناك وبدأ شغلو كان هو حابب كده سعتها اتحوزها واتأقلم هناك سعتها قولتلو يجي هنا مرضاش
بس للأسف اكتشف أن هي خانتو والي سمعتو كمان أنها كانت حامل وبعد مولدت توفت سعتها كان معاه بنت لسه في الفه قولتو كفايا بعض وتعالي معايا قالي لأ وسعتها اتجوز
زين طب ومش جيه هنا ليه
حسين بتوتر لان احنا قطعنا علاقتنا معاه وهو ساب العنوان الي كان فيه وراح بيت تاني ومش نعرف فين
الجد مش عارف بس الي فهمتو انو عايز يجوزها لراجل كبير في السن ونا لما صدقت عرفت حاجه عنهم لازم اروح واجيبهم
زين طب خليها بكري وتسافر
حسين مش عساني انا لبكري
احنا هنسافر دلوقتي فعلٱ بعد سعتين كانو حضرو ملابسهم وبعض الاشياء الذي سيحتجونها
وكان زين حجز تلات تذاكر للسفر بالطيارن فالطريق طويل بشده
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية معشوقة حياتي ) اسم الرواية