رواية فراشة فوق النار كاملة بقلم ميفو السلطان عبر مدونة دليل الروايات
رواية فراشة فوق النار الفصل الرابع و الثلاثون 34
دخل زيدان ليجد جيدا تلبس فستانا قصيرا واسع بكب من الصدر يبرز جمالها وتترك شعرها كانت جميله وتضع مكياجا خفيفا وتاخذ طفلها وتنزل لتنتظر زوجها.. طيب يا زيدان ماشي هنشوف.. هتسيبني فعلا والا ايه.. لا والله ما يحصل دانا اموت…
ليدخل زيدان لينصعق من جمالها ويرجف قلبه بشده ليتنهد ويدخل متحكما في نفسه. ليقبلها بهدوء ويجلس بجوارها ليداعب ابنه وهيا غاضبه من هدوءه لم تعرف ماذا تفعل لتهتف غاضبه.. انا عايزه اروح ازور اخويا..
ليتحكم في نفسه ويقوم ويقبل ابنه ويقول.. روحي خلي السواق يوديكي بالسلامه براحتك ويصعد.
ليتركها تشتعل من الغضب والقهر لتنادي الخادمه وتأخذ طفلها وتصعد اليه وهيا تشتعل لتدخل لتجده قد غير ملابسه وسيستعد للنوم لتذهب اليه وتخبطه علي كتفه وتقول هو ايه اللي بالسلامه انت ما صدقت.
ليبتسم علي غضبها ويقول.. وعايزاني اقلك ايه.. انت عايزه تروحي ما منعتكش..
لتصرخ من بروده…. ومالك مش مهتم كده.
لينظر اليها باستغراب ويهز راسه ويقول.. جيدا انت عايزه تتخانقي وخلاص..
لتقترب منه وتصرخ.. ليه شايفني هبله وبعض في الارض.. انت اللي المفروض تهتم شويه وتوديني ايه مش جوزي..
ليبتسم بسماجه.. لا ازاي دانا جوزك عالاخر.. تصبحي علي خير هوديكي حاضر.. وذهب وتركها..
لتنظر بقهر اليه وتتساقط دموعها.. ايه هو ماعادش عايزني خلاص.. لتذهب وتغير فستانها وتجلس بجواره وتنام وهيا تنتحب من احساسها بالقهر لتهب وتدفعه وتهتف… لما انت ماعتش طايقني مقعدني ليه هاه هاه.. اه اكيد واحده وقعتك اه مانا بعيد وانتو بديل اه دادا قالتلي انك هتعرف عليا واحده واهه عرفت لتصرخ وتخبطه وهو ينظر اليها بذهول قولي هيا مين حلوه تفرق عني في ايه انطق.
ليهز راسه ويبتعد ليهتف.. لا دا الحاله صعبه
.لتصرخ وتندفع وتخبطه.. انا اللي حالتي صعبه يا كداب يا بتاع الستات قولي اسمها ايه خطافه الرجاله والله اسود عيشتك جايبني ليه هاه.
ليتنهد ويضع يده علي راسه لتصرخ انت بارد ليه كده بتحبها حبيتها قول.
ليرفع حاجبيه ليهتف. يهمك قوي ان حبيتها والا ماحبيتهاش. ليهوي قلبها لتشتعل وتصرخ….ايه حبيتها يا زيدان..
ليتنهد ويهتف… انت عايزه تعملي مشكله وانا تعبان وعايز انام ليتركها ويتجه للفراش لتسيل دموعها… خلاص عرف واحده وحبها لتسيل دموعها ولا تعلم ماذا تفعل لتتجه الي الفراش وتنام منزويه بقهر. كانت تكتم انفاسها كان هو متجلدا ولكنه شعر بها تبكي ليحس بالوجع عليها ليستدير ليجدها تعطيه ظهرها وتنتحب في صمت.
ليتنهد ويقترب منها ويضمها اليه الا انها تخشبت وحاولت ان تبتعد الا انه ضمها بقوه وظل محتضنها وهيا تكتم بكائها فشعرت بالخزي من نفسها.. فلا تريده ان يشعر بالعطف عليها حاولت ان تبتعد الا انه شدد عليها وادارها وهيا تبتعد ليتمكن منها
لينظر الي وجهها الملئ بالدموع لتنهار كل قراراته ليحتضنها بشغف لتنفجر في البكاء من جراء بعده عنها وهو يتشبث بها ويحتضنها بقوه ويقبل راسها واعتدل قليلا لينظر اليها ويهتف.. ممكن اعرف بتعيطي ليه دلوقتي..
كانت تريده بشده وقلبها يولمها ولكنها غير قادره علي البوح بذلك..
ليقبل وجهها ويقول هتفضلي ساكته كده ومش بتبصيلي.. ليرفع وجهها.. لتنظر اليه.. بتعيطي ليه يا قلب زيدان..
ليخفق قلبها من كلمته وتتسع عينها.
ليبتسم من رده فعلها.. ليقول.. ايه هو انت فاكره انك حاجه تانيه انت قلب زيدان وهتفضلي قلب زيدان..
لتنظر اليه بحب.. انت بتضحك عليا مش كده.. لتتسع ابتسامته علي براءه حبيبته ليقبل انفها ويقول وهضحك عليكي ليه يا قلبي.. دانت مش قلبي بس دانتي كل حاجه عندي يا ديدا.. ليقبلها بشده لتستكين وتحس بان قلبها سينفجر.. ليمسح دموعها.. ممكن تقليلي بتعيطي ليه..
لتطرق من خجلها ولا تعرف ماذا تقول.. لتهتف انت زعلت اني جيت البيت.. ليقطب جبينه ويهتف.. انا زعلت.. مين قال..
لتقول انت اللي بقالك اسبوع من ساعه ما رجعت ومش مبسوط لو عايزني ارجع عادي يعني ما تزعلش اوي كده..
ليضحك بشده ويضمها اليه ويقترب من وجهها.. انت هبله ليه كده يا قلبي.. بقي انا زعلان وعايزك ترجعي يا غلبك يا زيدان.. دانا هموت وترجعيلي مش ترجعي هناك..
لتهتف دامعه… ارجعلك.. انت كداب والله انت مش عايز..وحبيت وهتتجوز.
ليهمس بلوعه… هو مين يا قلب زيدان االي مش عايز وحب غير حبيبه وهيتجوز مايوعي يعملها ليقبلها بشده ويهيم بها لفتره ويقول بحب… بقي انا مش عايز ليهمس بجوار اذنها.. مش عايز ايه يا ديدا قولي تاني كده.. كانت هيا في عالم اخر.. تتقبل منه ما يجود به من مشاعر تجاهها فذلك الاسبوع جعلها تدرك كم الشوق الذي تشتاقه اليه.. لينظر اليها هائمه ليسعد
بشده ولكنه اراد ان ينتزع مشاعرها لتبوح له بكل شئ فحرمانه منها جعله يريد ان يسمع دواخلها.. كانت هيا في حال ليحاول ان يشاكسها لتفيق قليلا.. ليضحك ويقبل انفها. ووجهها ويقول ايه يا ديدا مالك سايحه ونايحه كده.. قلبي هيقف وانا خفيف علي راي اخوكي السدغ جراح..
لترتبك وتفوق مما هيا فيه لتحاول ان تبتعد ليشدد عليها. انت راحه فين نفسي افهَم.. انت خلاص يا قلب زيدان مفيش مرواح في حته انهارده الا اما حبيبي يقلي هو كان بيعيط ليه.. لترتبك بشده وتشعر بالاحراج.. ليقول ها اقول انا.
لتقول جيدا.. تقول ايه..
ليقول.. اقول ان حبيبي بيعيط عشان فاكر اني زهقت منه مثلا.. او اني هسيبه مثلا او ان خلاص هبعد مثلا..
لتنزل دموعها من عينها ليرجف قلبه ويندفع ليهتف بحب…. لا والنبي. لا والله خلاص قطع لساني يا شيخه.. لا يا قلبي انا اسف والله حقك عليا.خلاص يا عمري حبيبي لا وشدها اليه بقوه. تصدقي انا عيل ما عندوش دم.. دانا بموت فيك يا قلبي انا اسيبك تفكري فيا كده والنبي.انا ابعد عنك يا قلبي والله ابدا والنبي بطلي هموت والله.
لتهتف بغلب شديد.. امال كان مالك بقالك اسبوع وحش اوي..
ليقول بحب.. عشان اشوف لهفتك دي يا قلبي كنت وحش صحيح بس كنت بموت عليكي..كان نفسي تحسي بيا اوي والله.. اسبوع وحسيتي فما بالك شهور اعمل انا ايه واروح فين.
لتتذمر….. يعني كنت بتضحك عليا طب اوعي بقه كده انت رخم.لتدفعه وتهتف كنت بتضحك عليا وتعذبني وانا كنت هموت عليك انت شرير ليه وانت عارف اني هبله..
ليتنهد بغلب ويقوم يشدها.. اكن حبيبي هيموت عليا يا قلبي اللي هينفجر مانا طور صحيح اسيب القمر لا دانا هصالح لما اشبع ليداعب جسدها.
لتشعر بالخجل لتدفعه.. لا خلاص انت سيبتني اسبوع هسيبك اسبوع.
ليندفع ويحتضنها لا ورحمه الميتين دانا ههيص واشبع الليله. دانت ليلتك مش معديه.
لتهتف… زيدان انت وجعتني تاني وانا هزعل اسبوع بقلك اهوه مش عشان هبله..
لتبتعد… ليتنهد تاني يا جيدا يا قلبي والله كنت عايزك تحس بيا..
لتذهب الي الفراش وتهتف….. لا انت وجعتني وانا كت عايزه اتصالح تقوم تضحك عليا طب يا زيدان هو اسبوع ماتقربش مني لتنام وتعطيه ضهرها.
ليقف بغلب لينزل علها بحب ويقبلها بشده لتشعر بانفجار في قلبها.. ليهتف. عندك حق دانا اوحش من الوحاشه بس بعشقك يا عمري.. والله يا ديدا حبك مكلبش في قلبي هيخلص عليا.. بقيت مسخه علي راي الواد جراح.. قلبي قايد نار من بعدك.. حسي بيا والنبي بقه..
لتتنهد وتقول مانا حسيت والله..
ليبتسم ويلتصق بها.. لا والنبي حسيتي. قول الحق.. يا بركه دعاكي يامه.. حسيتي ازاي والنبي فرحيني الا انا هموت..
لتقول حسيت بوجع في بعدك وما كنتش مستحمله زعلك..
ليهتف بحب وايه كمان.. دانا اللي ماعتش مستحمل سنتي.. انت فرتكتي قلبي يا ديدا.. لتحمر خجلا وتقول بس بقه..
ليهتف.. ابس.. لا دانا ماهبسش لسنين قدام.. والا اقلك لا دانا هبس خالص بس هعمل حاجات تانيه قلبي وقف من التفكير فيها ايام.. لتحاول ان تبعده وتقول.. انت عيب كده اوعي اما اشوف الولد..
ليقول والله لو قالولي مين مانتي متحركه من جنبي دانا قتيل الليله دي.. يا بت بقلك هنبس كلنا دلوقتي انت باينك هبله تعالي بس هقلك هنبس ازاي يا قلب زيدان من جوا لينحني عليها وييذوب معها في وصله من العشق غير مصدق ان حبيبته اخيرا قد استراحت واراحت قلبها وانتهي وجعها وسامحته كان قلبه شغوفا محبا سعيدا بما اجادت به اخيرا.. كان هيامه بها اخير جائزه محب صبر وكافح حتي تعود له حبيبته.. لم يتعب ولم ييأس من ان تكون له.. اخطأ واعترف واعتذر الف مره ولم يخجل من اعتذاره.. فالصدق في الحب يجعل الانسان لينا لا ينفك ان يبذل كل ما في وسعه حتي يرجع حبيبه الي حضنه.
مرت الايام لتكبر عيله زيدان ويصبح ابا رائعا ليدخل حياتهم جراح بقوه هو وعائلته ليصبحا عائله كبيره محبه وتمر الحياه وهما كنقيضين وجراح يشاكسه ومع ذلك فهما اصبحا صديقان وتناسا مابينهما من خلافات وعداوه من اجل العائله والود وليصون جراح اخته ويسعدها وليترفق زيدان بزوجته ليلتأم شمل العائله وساد جو الالفه اخيرا بين عدوين علي مر السنين لتجمعهم المحبه العاشقه الاخت والزوجه و الحبيبه ليذوب اي خلاف.. ويصبح جراح ابا ثانيا لاولادها يلجأون اليه وقت حاجتهم فجراح صلدا وقويا وهما اصبحا روحه فلا ينفك ان يفعل لهما مايريدان.. فالعداوه زالت تماما وعم الود رغم نقارهم ومشاكستهم لبعض فاصبح الخال والدا عن حق وسندا ونبراسا لاخته العاشقه واصبح الزوج هائما بقلبه فقط من اجل ارضاء معشوقته.
ذات يوم كان جراح جالسا والاولاد يلعبون حوله ليدخل زيدان متعبا لينظر ليجد جراح ليهتف.. انت شرفت يا اخره صبري..
ليضحك جراح.. حبيبي والله يا زيدو من ايام الجيزه..
ليهتف زيدان.. انت يا واد مالك سمج كده.. لتقاطعهم جيدا…. ايه انت جيت..
ليهتف جراح اه يا قلبي وكنا بنحب في بعض شويه..
ليقوم زيدان… انا اسيبهالك اقعد بومه لوحدك.. وصعد لتنظر جيدا الي جراح وبعدين معاك بقه انتو مش هتكبرو..
ليضحك…. اكبر ايه دانا باجي عشان كده مخصوص.. دا الواد واقع.. زيدان الوحش واقع فيكي يا بنت ابويا قلت السنين هتهده الواد بيشيط اكتر.. اطلعي ياختي طفي النار اللي شابطه جواه.. وتركته بخجل وهو يضحك.. ايه دول دا فيلم مابيخلصش..
لتصعد جيدا لتجد زيدان قد غير ملابسه وقاطب جبينه لتقترب َمنه بحب.. حبيبي .. وقبلته.
ليهتف….. الواد السدغ اللي تحت ده هضربه والله..
لتقول… واهون عليكي تضربلي اخويا حبيبي.. ليهتف بقرف.. حبيبك.. طب وانا..
لتتعلق بعنقه….. يا لهوي انت انت ايه بس دانت قلبي وروحي وبتاعي انا كله كله..
ليهيم بها.. اكن انا بتاعك كلك كلك.. طب ماتوريني كده وضَمها اليه وظل ينهل من جمالها ورحيقها واختلطت انفاسها به ولم تعد تحس بشئ الا ان حبيبها يلهبها بلمساته لتفوق وهو يضعها علي السرير لتصرخ.. انت بتعمل ايه يا مجنون جراح تحت يلا قوم.
ليقول والله ابدا َاهوا السبب اخوكي دا منشط لما بشوفه جتتي بتولع وربنا وببقي عايز اهجم عليكي قدامه.
لتخبطه وتقول بطل قله ادب وزقته وقامت تهرب َمنه..
ليهتف بغلب انا لحقت اقل ادبي.. طب واللي شبط جوايا دا اوديه فيه انزل افلق راس امه بيه ليهتف والله َماهعدهالك الليله يا ديدا عشان قلبي والع والكبت هيخلص عليا..
لينزل ليجد جراح ناظرا اليه بخبث ثم ضحك وقال.. ايه يا زيدو خدت الجرعه .
ليخبطه زيدان مغتاظا بالمخده.. وانت مال اهلك..
ليضحك لا عيب البت اهلي وانا هنا في بيت اخويا حبيبي..
ليقول زيدان….. اه الحب مولع يا واد..
ليضحك جراح….. اعمل ايه مانتو مسخره زي اللي طالعين من فلم تركي حب وسحسحه وانا مرارتي بتقفش..
ليهتف زيدان……. طب يا اخويا دا علي اساس ان سيادتك مابتسحسحش والا انت سوسن والا ايه.
ليقول جراح.. سوسن.. بس بس دانا وحش الكون..
لتدخل جيدا.. مش هتبطلو انا عارفه وهخاصمكو والله.
ليقوم جراح ويقبلها ويقول انا اقدر..
ليهب زيدان ويشدها لحضنه.. اقعد اترزي هقطم اهوه. ليتنهد… تعالي يا قلبي في حضني وحشتيني.
ليهتف جراح…. الشياط شغال ونازل طحن.. لتضحك
ليهتف زيدان….. ماتخلك في حاله يا بومه والا اقلك قوم العب مع العيال.
ليهتف جراح…. اما اقوم اصل المراره علت عليا تعالي يا ديدا نكمل قعدتنا مع العيال لتهم ان تقوم.
ليشدها زيدان…. راحه فين في ليلتك هو لسه هيسهر مايقوم يروح بقه..
لتهمس….. بس عيب بطل بقه وقامت وهو مغتاظ ليذهب ورائهم ليفرح الاولاد ويتنططو حولهم لتطول السهره.
ليهتف زيدان غاضبا.. ايه يا جراح مالكش بيت ياخويا مقطوع.
ليضحك جراح…. ايه بيت اختي مالك يا عم والا اخد البت واغضبها وامشي بيها.
ليهتف زيدان… لا خفيف يا واد ماتقوم بقه عايزين ننام دا ايه الكلاحه دي.
لتهمس جيدا….. ايه يا زيدان ماتسيبه
لينظر اليها بغضب….. اكن اسيبه طب ياختي اشبعي بيه اما اقوم اغور انام عندي شغل ليهب مغتاظا ويدفع المسند علي جراح ويصعد لتجلس جيدا خجلانه من اخيها وتفرك في يدها..
ليهتف ساخرا ليه عايزه تروحيله ماتقومي ياختي اديله الرضعه.
لتهتف…. ايه يا جراح ماتبطل تغيظه.
ليضحك…. اعمل ايه دانتو فيلم يا بنتي مابيهمدش زيزو ده..
لتحمر خجلا لتهتف طب اقوم اشوفه..
لينظر اليها بخبث…. والله وتسيبي اخوكي حبيبك لوحده زيدان نام اكيد اقعدي اقعدي وبدا في مشاكستها ومحادثتها وهو يعلم ان زيدان ينتظرها لتجلس بغلب ليمر ساعه ويهتف اقوم بقه مهمتي خلصت والشياط فوق عالفولت العالي ابقي طمنيني علي رقبتك يا قلب اخوكي ورحل ضاحكا.
لتحس بغلب وتقوم لزوجها.
دخل زيدان وهو يدندن علي كارما لتتنهد فهو كلما ذهب لاخته يعود سعيدا لتهتف.. مافيش فايده سنين بتعدي ولسه زي العيال الصغيره بتكيدو بعض.
ليضحك ويهتف متعه.. اشوفه والع كده.
لتخبطه.. عيل كياد اقسم بالله لتحدفه بالمخده.
ليهتف.. انا مالي بقيت مهزأ كده. يا بت اتلمي ايدك بقت تطول عليا وسوقتي فيها دانا جراح.
لترفع جبينها.. لتهتف لا والله طب يا سيدي ماشي حقك عليا ماهمدش ايدي تاني. لتستدير وتذهب الي حجره اولادها.
ليتنهد.. ايون ليلتك قلبت طين انت بس تقول الكلمه دي هتشوف سواد يرشق في وش امك. انت مهزا بتجيب التهزيف لروحك وجراح وطين تقعد ساكت ومؤدب واول ما تقل ادبك بتقعد زي الجزمه لا علي حاني ولا علي بارد تصالح لما روحك تطلع انت عارف ان الكلمه دي بتضايقها وبتسكت وسكاتها بيوجعك يا رب شيل طبع البهايم ده مني دا حبيبي حنين وبموت عليه ليتنهد ويذهب ورائها ليجدها تساعد الاولاد لينامو ليذهب يقبلهم لتنتهي وتعود لحجرتها لتخلع روبها وتتجه للفراش لتهمس تصبح علي خير لتندس وتنام من سكات فهيا ما ان يجنح تصمت تماما ولا تقربه ليحترق هو فهو يعشق روحها ومشاكستها ليتنهد ويذهب يغير ملابسه ليعود ويندس بجوارها ليقترب ويهتف… حبيبي هينام زعلان مني عشان انا طور حد بيزعل من الطور برضه.
لتتنهد فهو يراضيها دائما وتغير تماما للنقيض ولكن لا يسلم الامر دائما.
لتتنهد وتهمس مفيش حاجه تصبح علي خير. ليداعب كتفها.. طب انا هعمل ايه جلوقتي عايز حبيبي في حضني.
لتتنهد وتستدير وتنام في حضنه من سكات. ليتنهد بغلب.. تصدقي اني عيل ماتربيتش. يا كرمتي لما تلاقيني طلعت قروني اهبديني بحاجه والله ما هنطق لتتنهد بغلب ليهتف طب والله لتقومي تهبديني بحاجه انا استاهل.
لتهمس بطل بلاش هبل ونام.
ليرفع حاجبيه ليهتف… ايه ده انت فاكراني بفشر لا والله ليقوم لتندهش لتنظر اليه كان يتلفت حوله ليمسك احد الفازات دي حلوه خدي اهبديني بيها.
لتنظر اليه بذهول.. جراح انت عقلك خف.
ليهتف.. لا مانا لازم احرم يلا يلا والله ماهزعل ليقترب ويعطيها الفازه بصي ارزعي ولا يهمك لتبتسم وتهتف… انت مجنون والله.
ليهتف.. يعني برضه مانا قلتلك اني مهزا واستحق يلا والا اقلك انت حنينه ماهتقدريش انا طور وهرشقها في راسي ليمسك الفازه ليهم ان يخبطها في راسه لتصرخ وتندفع تحتضنه.. انت مجنون بطل بطل.
ليبتسم علي حبيبته ليهتف.. مش عايز عايز ارشقها فيا اصعب عليكي تقعدي تحبي فيا بموت فيكي لما اصعب عليكي واقعدي تموتيني بحبك اللي هموت عليه دلوقتي.
لتتنهد بغلب.. انت خلاص اتجننت
ليهتف…. بيكي يا قلب جراح. ليعطيها الفازه خدي والنبي عشان خاطري.. حبيبي هيلين ويحب فيا يا قلبه والله لو فتحتي راسي هبقي مبسوط.
لتتنهد وتاخذ الفازه وتضعها جانبا وتهتف.. هو لازم احب فيك وانت مبطوح.
ليلتصق بها ويهتف.. يعني هتحبي فيا والنبي دلوقتي وتسامحي.
لتهز راسها.. انت والله مالك حل بتقلب في ثانيه.
ليهتف.. كتر هيرك.. حراح بقي اهبل من حبه فيكي. ببقي قاعد وحش في المكتب بس اسمع الو يا روحي احس اني قلبت بطه بلدي اسيح ببقي اهبل قدام الناس.
لتضحك وتهتف.. مش قوي كده.
ليقول.. يا بت انت مش واخده بالك. دانت جامده جمدان بيولع فيا ومابقدرش ابعد ثانيه بالله مش اتغيرت.
لتتنهد اه اتغيره
ليهتف.. وعاجب القمر.
لتتنهد وتهتف.. اه عاجب والله
ليشتعل ويشدها.. طب عاجب اد ايه قولي وولعي فيا.
لتخبطه وتهتف… بطل قله ادب بقه انا ماهتصالحش زي كل مره هنام في حضنك بس لتكلبش فيه لتهتف وتنام مؤدب عشان مش كل مره تقلي كده مش هبله انا خلاص
ليهتف.. هبله خلاص لا انت حاليا هبله عالاخر اكن انا اروح ليزيدان يولع فيا وباجي اعملها ليله تقوليلي هنام مؤدب.
لتكلبش فيه لتهتف اه
ليضحك.. يا بت يا هبله.. دانا بروح مخصوص عشان ارجعلك وحش كده تقعدي تتحاكي عالليله دي شهر الا الواد زيدان منشط طبيعي فسفور اقسم بالله
لتخبطه.. اتلم وبطل بقه بتكيده ليه انت بطل
ليضحك.. بكيده عشان اخد جرعه السعاده واجي اطلعه عليك يا مز يا جامد انت تعالي بس هقلك زيدان بيعمل فيا ايه.
لتكلبش فيه وتهتف.. لا يعني لا ونام انت عارفني
ليضحك.. طب ما تكلبشيش كده مانت برضه عارفاني دانا جراح لتنظر اليه ليهتف مسرعا.. لا مش التانيه الوحشه اللي بتزعل القمر… دانا جراح اللي بيعشق ويموت علي حبيبه ولا يسيبه لحظه.. جراح اللي جواه عشق هيديه لقلبه ينساب بين ايديه يكويه. دانا جراح اللي بنظره منك بيقلب نار عايز اخش فيها بكيفيانا اتغيرت عشانك عشان بس تنامي في حضني راضيه وعيونك بتشع حب . ماكنتش اتخيل ان جراح اللي مابنزلش لحد ولا يلينش لمخلوق يبقي عايز يلين الف مره بس حبيبه يرضي. سنين وانت بتربيني من اول وجديد تشربيني حبك وتزرعي فيا انسانيه وحب. ماكنش ليا في المشاعر غصب عني اتربيت صعب وايامي كت صعبه. بس انت صبرتي يا قلب جراح عليا وكنت واعيه اني مش هتغير في يوم وليله عشان كده لما كتي بتصبري كت بجاهد نفسي اكتر واحاول اخرج اللين جوايا. كتي لما بتزعلي ونتصالح واخدك في حضني احس ان بلسم بيرويني واقعد ابص ليكي طول الليل وادعي ربنا يلين طبعي كنت بطلب صبرك من ربنا عليا وبطلب منه يخليني انسان عن حق انا ماكتش انسان اصلا كت طايح لا ليا رابط ولا ليا حاكم. بس انت جيتي ربطيني من قلبي واتحكمتي فيا وانا والله راضي وحابب لتلين اليه ونظراته تحرقها لتخف يديها ليحنيها بهيام.. حبيبي سهم مش قلتله اني جراح ولا هاقدر عليا يا واخد قلبي هموت عليك وانت باصصلي وقمر كده. يا لهوك يا جراح عايش في جنه وحبيبك جنه.
لتهنس جراح..
ليهتف.. حبيبه حبيبه وروحه.. جراح تاه وتاب وقدم فروض الطاعه والله.
لتهمس انا بحبك قوي انت بقيت غير انا مش مصدقه انت بقيت كده ازاي.
ليهمس… عشان حبيبي وبس عشان جراح من غيرك مش بني ادم قلبي اللي بيدق ويخليني بحس. ليمسك يدها ليهمس شوفي بيدق ازاي يا قلبه.
لتهمس… انا قلبه.
ليهتف.. لا بطلي وحياه ابوكي الهيمان ده انا كده ولعت وهتتعبي وتشتكي الصبح يا قلبه قمر بحب قمر لينزل ويتوه معها عاشق محب في دنيا ارادتها تلك الجميله ونالتها واستحقتها عن جداره بتغير كلك الوحش الي محب وعاشق
كان زيدان في ذلك الوقت يغلي.. بقي انا قاعد والع ودي سيباني وسهرانه تحت اعض في المرتبه لوحدي.. ساعه علي اخري مستني الهانم مابعرفش انام من غيرها والسدغ قاعد يهزر طب يا جيدا والله مامعبرك.. انا بغلي دلوقتي ماهعبرهاش ازاي انا ما بعرف اتنيل انام الا هيا في حضني.. بس لا ماشي.. ليستدير ويطر ح عليه الغطاء.
دخلت حيدا لتجده نائما لتستغرب فهو لا ينام بدونها لتذهب الي غرفه الملابس وتلبس قميصا حريريا يبرز جمالها وتذهب اليه لتقف امامه لتحس انه يتصنع النوم لتبتسم وتندس بجواره وتقترب منه تقبله وتهمس زيدو حبيبي انت نمت.. لم يرد عليها لتنزل علي شفتيه بحب تقبله ليحس انه سيفطس من كتمته ليهب مغتاظا ويهتف نعم عايزه ايه.
لتبهت من غضبه.. لتتنهد وتهتف ايه يا قلبي مالك..
ليهتف…. مافيش عايز اتخمد عايزه حاجه..
لتقترب منه وتحتضنه وتهمس طب هتنام لوحدك ينفع انت ماهتعرفش بعيد عني.. انا مش اي حد يا زيدو.
ليغتاظ منها فهذا حقيقي ليهتف بانفعال.. ايوه هنام عادي ايه يعني.. كبرنا علي الهبل ده.. بالتعود عادي هو لازم ارشق فيكي عشان استني سيادتك. ويلا بقه عايز اتخمد.. بلا ماعرفش انام بلا وجع دماغ عندي شغل..
لتحس بوجع من كلامه لتدمع عينها فهيا ليس لها ذنب في مشاكسه اخيها له لتهتف بوجع.. هبل. لما تاخدني في حضنك بقه هبل لما اقرب منك وجع دماغ.. طب معلش ماتزعلش اوي كده انا اسفه ماهوجعش دماغك تاني تصبح علي خير وقامت وتركته لتدخل الحمام وتجهش بالبكاء.. كده يا زيدان جاي اراضيك تقلي كده كبرنا خلاص ماعتش عايز حضني.. لتظل فتره اما هو فما ان مشت وصوتها يقطر وجعا ليهب جالسا ياكل نفسه ليجلس لفتره ينتظر ان تخرج وحاول ان ينام ليقوم.. انت طور ايه اللي قلته ده انت مابتعرفش تمسك لسانك كبرت ايه يا طور دانت مابتتحملش بعدها اخوها يغيظك تطلعه عليها ليه وهيا مابتبطلش دلع فيك.. استغفر الله طب هيا جوا زعلانه دلوقتي حبيبي زعلان ليقوم وينتظرها عالباب ليمر الوقت ليطرق علي الباب ويهتف جيدا انت كويسه..
ليمر وقت وتفتح الباب وتخرج ولا تنظر اليه ويبدو علي وجهها البكاء ليشتم نفسه ويتجه اليها ويشدها اليه لتهتف.. من فضلك عايزه انام تعبانه.
ليهتف بحب.. هتنامي وتسيبي قلبي كده مقهور.. لم ترد عليه ليهمس هو انا زعلتك اوي كده..
لتهمس… مفيش زعل ولا حاجه.. عندك حق كبرنا عالهبل ده وتركته وذهبت الي السرير ليذهب اليها مسرعا ويشدها ويحتضنها.. طب قلبي زعلان اوي وانا هموت كده طب اسف والله طور بيتكلم معلش والنبي والله كت متغاظ خلاص يا قلبي حقك عليا.. لم ترد ليهمس طب هتفضلي كده بصيلي طيب قلبي وجعني.. ليمد يده ويرفع وجهها ليجد عيونها تغرغر بالدموع ليشتم نفسه ويهتف طب خلاص والنبي اسف انا زفت وطين طور بينطح خلاص والله بقالي ساعه مستني ومتغاظ وانت عارفه مابعرفش انام من غيرك يا قلبي والنبي بطلي انا اسف.. ليقترب ويقبل وجهها وشفتيها ويهمس بكلمات الحب لتتنهد اخيرا وتهمس.. انا زعلانه منك انت وحش بقه دا كلام يتقال وانا والله قاعده بالعافيه كده انت تقلي كده
ليتلمس شفتيها بحب ويهمس… طب اعمل ايه قاعد والع لوحدي َمستني القمر بتاعي ومن الصبح منشفاها عليا واخوكي بيولع في جتتي والنبي ماقصدت خلاص بقه والنبي وحياه زيدو مش حبيبك والنبي..
لتتنهد وتهتف اعمل فيك ايه لما بتقوم كده
ليهمس بين شفتيها.. حبيبني اكتر
لتهمس اكتر من كده.. دانا جوايا حب انت غرقان فيه
ليهتف بحب… ومابشبعش اعمل ايه عيل طماع..
لتهتف.. تقوم تزعلني كده.. وعايز تتعود علي بعدي.
ليهتف… وربنا اموت فيها بعد ايه دا حبيبي لازم يرشق في حضني املس واطري علي قلبي..
لتبتسم وتنظر اليه بحب وتهتف طب ماشي بقه عشان تحرم تاني مش هنام في حضنك واياك تقرب مني والله يا زيدان انت حر عشان تنا. انا مايتقليش كده واسكتلك وتبطل تتغاظ من جراح وتطلعه عليا وتركته وذهبت
ليقف هو مبهوتا وهو يراها وتندس بعيدا ليتنهد ويندس بجوارها ويقترب منها لتهتف بتحذير زيدان نام من سكات انا بقلك اهوه هقوم والله
ليتسمر مكانه وينام علي ظهره ينظر الي السقف وهو يتقلي في بعدها ليظل فتره ليستدير باندفاع لا مش قادر َليشدها اليه لتشهق فقد ظنت انه نام ليهتف.. يمين بالله ما قادر لتهتف زيدان قلتلك بس ليقترب منها بس انتي انا ماقدرش واعملي اي حاجه تانيه الا كده انك تبعدي عن حضني ما هنامش.. لتتملم وتحاول ان تبتعد ليشدها يعتصرها ويقترب من شفتيها بحب ونظراته تشعلها ليهتف طب اهون عالقمر يبعد عني دانا جتتي تولع عالاخر
لتهتف… مش انت اللي عملت كده يبقي تستاهل وابعد لاقوم من هنا واروح لولادك
لينزل بثقله عليها ويهمس وانت فاكراني هسيبك يا قلب زيدو.. دانتي قلبي من جوا اموت والله لو تبعدي دقيقه..
لتتململ تحته وتهتف زيدان مش كل مره تغضب كده وتصالحني انا مش هبله
لينحني عليها ويتلمسها.. طب خلاص والله هبقي مؤدب بس حبيبي مايزعلش والنبي يا ديدا اموت كده دانا مابعرفش انام الا وانت راشقه في حضني ومكلبش فيكي..
لتتنهد وتهز راسها وتهتف اعمل فيك ايه بس..
ليبتسم بحب.. حبيني وبس مش عايز حاجه تاني
لتهتف طب مانا بحبك وبموت فيك..
ليبتسم ويهتف قلبي يا ناس عسليه ومزه وقمر وحنين
لتهبطه.. مابيطمرش فيك
ليهتف. لا بجد ماليش حق عيل طور بس القمر رضي والنبي رضي مش كده..
لتتنهد وتهتف بحب.. اقول ايه بحبك. وتحتضنه ليبدا في تمسيد جسدها.. لتهتف.. زيدان نام مش عايز تنام وعامل هوليله اديني في حضنك اهوه.. نااام
ليهتف.. يا بنتي النوم له اصول.. النوم قبله فرهده عشان ننام عن حق..
لتهتف لتتململ. هو يتلمسها زيدو انا تعبانه نام بقه عندك شغل.
ليبدا في فك قميصها وهو يلتهم وجنتيها وخدودها ويهمس.. اهون علي حبيبي اكون نفسي فيه ويسيبني كده..
لتتنهد.. بتحبني قوي كده…
ليهتف بعشق… احبك… من يوم ماشفتلك واقفه لوحدك فراشه فراشه بتلمع خطفت عيني قلبي دق زيدان الامير الحامد وحش السوق جابته فراشته علي بوزه. سنين وانا عايش بحمد ربنا انك قلبك زيب وسامحتيني علي وجعي ليكي رغم ان لحد دلوقتي قلبي مش مسامح نفسي. سنين وانا بقول هو ربنا بيحبني قوي كده يدخل نلاك مسامح طيب حياتي. انت يا ديده عشق والله عشق لوحدك. معيشاني في جنه وانا حاسس ان عقلي هيخف مابتحملش بعدك دقيقه بنكبر اه بس والله حبك بيعلي ويزيد.
لتحاوطه بحب وتهمس… انت ليا دنيا انت ليا قلبي اللي عايشه بيه. ماعرفش غير اني اعشقك وبس
ليظل ينظر اليها بعشق وقلبه ينبض بقوه ليهتف.. مش عايز غير اني ابصلك واشبع منك وبس ليركن بجوارها ليظل ينظران في عيون بعضهما وهو يتلمس وجهها بخنان ليقترب اكثر ليقبلها قبلات حاتيه لتتوه وتغمض عينيها تشعر بلمساته العاشقه كان يتلمس جسدها لتشتعل من رغبته ليهمس مش قادر ابعد سنتي ونزل علي شفتيها بعشق ووله لتتوه معه و جسدها بحب وهيام وهيا قد ذابت بين يديه وصدره سينفجر من رغبته فيها ليتوها معا في دونيا العشق دنيا يشتعل حبيب بحبيبه.. دنيا هلكا فيها ليمر وقت لا يحسان الا ببعضهما من العشق الذي لا يقل بل يذيد ويذيد.
و بمرو السنين تذوب الفراشه في وسط َحبه العاشق.. وقد خف التناحر بين زيدان وجراح ليشعر زيدان انه اكتسب اخا وصديقا وحاميا لاسرتهم وجراح سند وعزوه لاخته بعد ان كانا نارا مشتعله كل يطحن الاخر لتاتي تلك الجميله لتطفئ تلك النيران ليعي كل منهم قدر الاخر وقدر فراشتهم الغاليه وبمرور السنين بذل زيدان الغالي والنفيس حتي تعود فراشته الي احضانه ليعالجها بحبه وعطائه من النيران التي سقطت فيها بسببهم.. لتخرج فراشته من النيران لتسقط في مغطس الحب الذي اشعله زيدان بعشقه وهيامه لها.لتعيش جيدا محلقه بجناحها في سماء العشق الدائم ..سقطت فراشه في وسط النيران لينتشلها ذلك العاشق ويلهبها بحبه ويداويها لترفرف اخيرا في سعاده وتطير تداعب قلبه الذي لا يفعل شيئا الا ان يكون محبا..فالعشق يا ساده دواء لاي قلب ولكن من يعي ويفهم.
دمتم سعداء💓💓💓💓💓💓💓💓💓💓
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية فراشة فوق النار) اسم الرواية