Ads by Google X

ر رواية بداخل حارة شعبية الفصل الثالث 3 - بقلم شهد احمد

الصفحة الرئيسية

 رواية بداخل حارة شعبية كاملة بقلم شهد احمد عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية بداخل حارة شعبية الفصل الثالث 3

 صحيت الصبح روحت الجامعه واتفقت مع سلمى تكون موجوده في الكافيه حتى لو هتقعد في مكان بعيد عني المهم تكون موجوده وروحت البيت بدري عشان الحق اجهز

روحت البيت فضلت ربع ساعه واقفه قدام المرايا مش عارفه انا بعمل اي ولا اي وصلني ل هنا طب احارب عشان حبي؟ ولا استسلم بس انا مش مستعده اتهزم في الحرب

الساعه بقت خمسه ونص ولسه معملتش اي حاجه لبست بنطلون ابيض على بلوفر ابيض فيه فراوله رجعت في كلامي وغيرت هدومي انهارده هكون سندريلا مش هبقا فتاة مافيا

غيرت هدومي ولبست دريس نبيتي قطيفه مع هيلز ابيض وشنطه بيضه ميكب سيمبل درجة الروج بس هي اللي جريئه وتسريحه سمبل في شعري مع السلسه اللي عليها حرف سلمى كنت قاصده اني ابينها

حطيت البرفيوم وبصيت بصه اخيره لنفسي في المرايا وخرجت عرفت ماما انا رايحه فين ونزلت من البيت

وكالعاده في نص الحاره الكلاب كانت واقفه فضلت مستنيه عيل من العيال يجي يعديني لحد ما سمعت صوته من ورا

_يلا امشي انا معاكي اهو متخافيش

بصيت ليه ومشيت جنبه لحد ما خرجنا من الحاره

_بما اننا رايحين نفس المكان فا تعالي نروح سوا عربيتي مركونه هناك اهي استني هجيبها واجي

_لاء عشان سليم ميزعلش اني جيت معاك وكدا ..

_بس انا اخوكي ومش هتمشي لوحدك استني هنا

قالها وراح جاب العربيه وجيه وقف قدامي وشاورلي اني اركب فعلآ ركبت طول الطريق ساكته عنينا بتتقابل في المرايا بتاعت العربيه في صمت كل شويه ابص على الدبله اللي في إيده

شويه وكنا وصلنا الكافيه ياسين كان قاعد مستنينا وسلمى كانت قاعده في تربيزه تانيه بعيد عنو

ابتسمت ليه سبت زين وروحت ل ياسين سلمت عليه باس إيدي

ودي حركه انا اتفجأت منها بس حاولت اعديها

جيه علينا زين

_زين ده سليم .. وسليم ده زين

_اهلآ

سلمو على بعض وانا قعدة جنب ياسين

سيبت شنطتي البيضه على التربيزه

وطلبت كافيه لاتيه وهما طلبو قهوه فرنساوي

زين مكنش بيتكلم مع ياسين بطريقه عاديه كأنو بيتسجاوبو بيحقق معاه بس ياسين كان شاطر بيعرف يرد على كل الأسأله

_وناوي تاخد خطوه رسميه امتا بقا؟

_إن شاء الله بعد ما تخلص الترم ده

_عندك شقه؟ هتعيشو فين ؟ هتعرف تصرف عليها

_استاذ زين انا مش عيل صغير انا صاحب معرض عربيات عندي بدال الشقه عماره ومش هتوصيني عليها او هتخاف عليها اكتر مني دي حته من قلبي

_ااه عندك حق بس احساس الاخويه زياده عندي

_حقك اختك وخايف عليها

فضلوا يتكلمو ويتكلمو وانا مراقبهم في صمت اتوترت حاسه نفسي بيضيق هعيط ..

استأذنت اني اروح الحمام

دخلت الحمام باخد نفسي ب العافيه نقط العرق الصغيره كانت مليه وشي مسحتها ووقفت اهدي نفسي

اي اللي وصلني ل كدا مين البنت الضعيفه دي انا مش مجبوره اعمل كدا بعد شوية تفكير عدلت نفسي وخرجت كان زين بس هو اللي قاعد ياسين مكنش معاه

_الاستاذ جاله تيلفون مهم في الشغل فا استأذن ومشي

_ااه ماهو رن عليا قالي

_ والله؟

_ااه جاله شغل مهم اصل المعرض سايبو لوحده

_بقيتي كدابه محترفه يا حور

_قصدك اي؟

_قصدي ان الحوار اللي حصل ده مش داخل عليا

_حوار اي انت مش عايز تصدق دي مشكلتك

_كفايه كدب بقا هو انتي فاكرني اهبل السلسله حرف سلمى صحبتك مش حرفو هو وكمان البيه اسمه ياسين اصله اداني كارت المعرض واسمه الحقيقي كان فيه ده غير سلمى صحبتك اللي قاعده على التربيزه التانيه بتكدبي ليه؟

_اي اللي انت بتقولو ده

قولتها وسبته وخرجت من الكافيه

جيه ورايا شدني من إيدي في نص الشارع

_مش هتمشي قولي بتكدبي ليه

_مش بكدب

_لاء بتكدبي .. بتكدبي ليه

قالها بزعيق اتشنج عليا داس على إيدي جامد لدرجة ان الجرح بتاع امبارح رجع اتفتح تاني

_ااه بكدب انا كدابه خلاص ارتاحت؟

_ليه بتكدبي ليه عايزه توصلي ل اي انتي لسه بتحبيني يا حور صح؟

_انا عايزه اروح روحني

_ردي عليا لسه بتحبيني؟

_معرفش

_امال مين اللي يعرف انتي بقيتي شخصيه تقرف بتكدبي وبتحوري والرد على قد السؤال وبتتجنبيني انتي مش حور بتاعت زمان لاء

_انت بتلومني انا؟ الحقيقه انت اللي شخصيه تقرف عارف ليه عشان انت خاين للوعد من ساعت ما كنت في حضانه لحد ما بقيت ١٦ سنه وانت كنت كل يوم توعدني اننا لما نكبر هنكون لبعض وقبل ما تسافر وعدتني انك لما ترجع هتكون كبرت وهنعمل قصة حبنا

فين الوعود دي؟؟ غيبت سنين ولما رجعت رجعت خاطب يا بيه لاء وجايبها معاك انا افضل مستنيه سنين وفي الاخر حضرتك تبقا عايش حياتك اصلآ بقيت صاحبة لقب العانس البايره بسببك وتقولي شخصيتي انا اللي تقرف؟

شخصيتك انت اللي زاي الزفت على الاقل انا فضلت مخلصه للوعد وصونته الدور والباقي عليك معرفتش تعمل اي حاجه من اللي وعدت بيها وحوار سليم عملته عشان اوريك ان انا كمان عملت زايك ونسيتك زاي ما نستني اشمعنا انت يعني

_بس انا منستكيش..

_ولا كلمه

_انا لسه بحك..

_زين ولا كلمه متتكلمش انت خاين ووحش وقاسي وانا كرهتك ولو انت اخر راجل في الكون مش عايزك انت سامع مش عايزك ياريتني ما عرفتك ياريتك ما دخلت حياتي

قولتها وسيبته ومشيت جريت منو موقفنيش غير صوت خبط عربيه

بصيت ورايا .. كان هو اللي العربيه خبطتو..

صويت عياط صوت إسعاف بنجري في المستشفى

اي اللي بيحصل ده ؟

ولا كأني في فيلم في روايه دي مش قصه عاديه

دخلت الحمام غسلت وشي من الكحل اللي ساح في عيني وخرجت كان الدكتور خرج من عنده وطمني عليه دخلتلو ..

_انت كويس؟

_هبقا كويس لو سمعتيني

_زين بلاش كلام في اللي فات اللي حصل حصل

مسك إيدي او انا اللي مسكت إيده اه مقهوره منو بس مستنيه اسمع مبرر مستنيه يقول انه مش بيحبها استسلمت وقعدت جنبه اسمعو

_نوران اخت صاحبي من فتره طويله اهلها عملوا حادثه كلهم ماتو صحبي ومامته وابوه الوصيه الاخيره هي اخته اخلي بالي منها عشان مبقاش ليها حد

كان ممكن اهتم بيها من بعيد ل بعيد لحد ماتقابل ابن الحلال واجوزها بدال ما اتجوزها انا لحد ما بعد وفات اهلها ب فتره عرفنا انها مريضة سرطان .. مكنتش اقدر اسيبها كان لازم ابقا معاها خطبتها وعملت كل اللي كانت بتحلم بيه

صدقيني عمري ما نسيتك عمري ما بطلت احبك بس حطي نفسك مكاني كنتي هتعملي اي؟

عندي صوره كبيره ليا انا وانتي في اوضتي اللي في دوبي كل يوم اول ما اصحى بكلم الصوره واوعدها اني هرجع ونرجع سوا

القدر كان أقوى مني يا حور

ولما قرارنا نرجع القاهره مكنش ينفع نسيبها لوحدها .. جبنا شقه ليها في القاهره واحنا رجعنا شقتنا لحد ما .. لحد ما نتجوز بس انا عندي حل للمشكلة دي تقبلي تبقي زوجه تانيه؟

قالها ودخلت نوران من باب الاوضه وهي بتقول:

_مفيش داعي تبقا زوجه تانيه يا زين انا كنت عارفه اني واخده مكان مش مكاني هو بيحبك انتي يا حور .. انا مكنتش بشوف نفسي في عينو كنت بشوفك انتي شكرآ على كل حاجه عملتها معايا انت وأهلك بس مش هقدر افرق بينكم اكتر من كدا

قالتها وقلعت دبلتها وسابتها ومشيت قام شال المحليل اللي متعلقه في إيده وجري وراها

وانا لسه قاعده في مكاني لحد ما لفت انتباهي خيال حد ورايا كانو اهلي واهلو

قومت حضنت بابا وعيطت

_احنا السبب احنا اللي فضلنا نقول حور ل زين وزين ل حور لحد ما اتعلقتو ببعض من صغركم

_بابا انا عايزه اسافر عايزه ابعد بعيد عن المشاكل دي شويه

خدني من وسطهم ومشينا شفتو وانا نازله مع بابا كان قاعد جنبها على السلم بيمسح دموعها

روحت البيت حضرت شنطتي واتفقت مع بابا ميقولش لحد انا هسافر فين

_قوليلي يا حور قلبك بيقولك اي وعقلك بيقولك اي

_معرفش يا بابا مش عارفه احدد مش عارفه اقرر كلنا مظلومين إذا كنت أنا ولا وهو ولا نوران محدش فينا ليه ذنب

قولتها وخدني في حضنه طبطب عليا وصلني ل العربيه كان عايز يوصلني بس اصريت عليه يفضل عشان لما يرجعو

اتصلت ب صحابي حكتلهم اللي حصل وعرفتهم اني مسافره اسكندرية اقعد يومين وقالو انهم هيحصلوني يقعدو معايا يومين هناك

يمكن لما ابقا لوحدي اعرف احدد انا عايزه اي ولا هعمل اي يمكن اقنع نفسي اني اكون زوجه تانيه

شويه ووصلت للسوبر جيت ركبت وقفلت موبايلي حاولت انام وفعلآ نمت بس دماغي هي اللي كانت صاحيه والمشهد اللي حصل في المستشفى عمال يتقرار قدامي

ولا كأن حياتي مسلسل تركي اي اللي بيحصل ده انا أصغر من كدا والله ليه متجوزش الانسان اللي بحبو من غير اي مشاكل ونعيش في تبات ونبات ليه الحياه مش سهله وبسيطه زاي الحواديت والروايات ليه حياتي مصممه متبقاش حياه عاديه

ياريت لو ياخده حياتي دي ويدوني واحده غيرها عشان دي باظت مني . .

google-playkhamsatmostaqltradent