Ads by Google X

رواية عالم تاني الفصل الثالث 3 - بقلم الاء

الصفحة الرئيسية

  رواية عالم تاني كاملة بقلم الاء عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية عالم تاني الفصل الثالث 3

 فاطمه واقفت وبعدها افتكرت اللي حصل جايه تمشي

احمد حضنها من ضهرها… اسف حقكك عليا

فاطمه بحده… من امتا بتعالي صوتك عليا وتهني كده

احمدباس راسها ولف ليها…مقصدش صدقني

فاطمه … البنت بجد مالهش دعو بشغلكم

احمد… انا مش قادر اصدق انتي مصدقها كده ليه

فاطمه… واللهي انت رائد وتقدر من بيناتها تتاكد ومسمهاش زباله اسمها الاء ومن هنا لحد ماتتاكد اياك تقرب ليها لو عملت حاجه يبقا عملتها فيا انا

احمد بستغراب… للدرجه

فاطمه… لو طلعت غلط يبقا اعمل مابدلك واوع عشان اصحيها تفطر معانا

احمدبنرفز..كمان

فاطمه.. تاني

احمد اتنهد بضيق … اسف

فاطمه…


احمدابتسم وباس ايديها… خلاص بقا

فاطمه.. عايز تصالحني

احمد… مقدرش علي زعلك

فاطمه.. تعملها حلو ومضايقهش عشان خاطري البنت غلبانه منجيش احنا كمان عليها

ــــــــــــ

بعد وقت كلهم كانو قاعدين فاطمه في نص والاء جمبها من ناحيه الشمال وانس جمب الاء وكان مستغرب مجرد ما غيرت هدومها وسرحت شعرها شكلها بقا احلي واحمد جمب فاطمه من ناحيه اليمين وعز جمبه وكان هو كمان مستغرب انها اتحولت وعزه جم عز

كان كل بياكل ماعد الاء ساكته

فاطمه… كولي يابنتي

الاء بصت ليها.. انو

فاطمه بستغراب.. اللي تحبي

الاء ابتسمت ..عادي يعني

فاطمه ضحكت. اها

انس ابتسم علي طفولتها … انتي بتستاذني

الاء بهمس لي انس.. اصل خالتو كانت بتحدد اكل ايه وساعات كنت استنا لما نخلص هي وجوزها فا فكرت انكم كده زايها اغبيا

انس رفع حاجبه.. افندم

الاء .. لا لا مقصدش انا اقصد انكم اغبيه كا قلب مش تفكير

انس بالامبالاه… كولي كولي احسن

عز بستغراب انها بتتكلم مع انس واكنهم اصاحب… بتتكلمو في ايه

الاء بصتله… انا

عز .. اممم

انس بص لي احمد وابتسم… بتقولي انت احلي واحد فيهم



الاء بصت لي انس.بستغراب وبرقه.وتكلمت بطفوله.. كداب هو قالي بتستاذني قولتلو عشان خالتو كانت بتحدد اكل ايه

انس ضحك… اخس الله يكسفك

عز ضحك…. طيب مين احلي واحد فينا

الاء كشرت ووشه احمر … وانا مالي

فاطمه ضحكت… مضايقوهش قولت

عزة.. هي احلي واحده فينا

الاء … هي طنط دي هتفضل كده لحد امتا

عز … مالها عمتو

الاء.. بصلها وانت هتفهم

عز لقه عمتو بص لي الاء واابتسامه عريضه علي وشه ومتنحه ضحك…في ايه يا عمتو

عزة.. البت قمر

عز وانس وفاطمه ضحكو اما احمد بصص لي الاء بقرف

عز… معلش يا الاء هي عمتي كده عندها فرطه في الاعجاب

الاء بحزن… لا حول ولا قوة الا بالله دا ايه سببو

انس وعز وفاطمه ضحكو

عزة ضحكت… اه يا جزمه اتلم

الاء بصليهم ومش فاهمه ابتسمت وسكتت

احمد .. وانتي بقا خالتك دي اسمها ايه

الاء بصت لي فاطمه…

فاطمه… قولي متخافيش محدش يقدر ياخدك

الاء . .. مديحه

احمد… فين اهلك

الاء. ماليش غيرها وجوزهااسمو عوض

احمد… امك وابوكي ماتو ازاي حدثه ولا قضاء وقدر

الاء… معرفش خالتي عمرها محكتلي عنهم

احمدرفع حاجبه… ياشيخه ولا انتي سالتيها ودي تيجي برضو

فاطمه كانت مضايقه من طريقته…

الاء.. سالتها كانت تغير الموضوع او تزعق ليا علي اي حاجه

احمد… شهادت ميلادك فين

الاء.. معرفش

احمد…افندم

الاء…واللهي معرفش

احمد ….اسمك بالكامل

الاء.. الاء عبداللطيف

احمد..قولت بالكامل

الاء بصت لي فاطمه ..

احمد بنبرة زعيق…في ايه متردي

الاء اتنفضت …

فاطمه لي احمد بحده…براح احنا مش في قسم وبصت لي الاء طيب مامتك

الاء…لا

انس بصله… ازاي خالتك اسمها مديحه ايه

الاء… مديحه فتحي عبد العال

احمد… وجوزها

الاء …معرفش غير عوض

احمد ضحك بسخريه…ياشيخه ومره واحده زعق بغضب انتي هتستهبلي ابت

الاء اتنفضت جامد والعصير اتكب عليها ونبرة صوتها عياط… واللهي ما اعرف

انس… ما تهدا في ايه

فاطمه… لا ازاي لزم يعلي صوته

احمد جز علي اسنانه وسابهم وقام

فاطمه.. قومي يا بنتي غيري هدومك ساعديها يا عزه الاتنين طلعو

عز… ربنا يستر وميطلعش احمد صح هتتنفخ

انس… بتمنا هي مش قدو

فاطمه… فاهمو انه كده واقف قصادي انا وقامت

عز بص لي انس…كملت

ـــــــــــــــ

عند الاء غيرت وقاعده وبتعيط من غير صوت ودموعه نزله

عزة بصتله بحزن… معلش هو مشكلته بيخاف علي شغله اووي

الاء… طب انا مالي ب شغله

عزة… كلام بيني وبينك اخر مهمه طلعوها واحد منهم هرب وعايز ينتقم فا شكين انه بعتك تعرفي كل حاجه عننا

الاء مسحت دموعه بطفوله… ايه دا بجد هما عمالين زي القصص وروايات كده

فاطمه دخلت …. غيرتي

الاء … اها الحمد الله

فاطمه ابتسمت..هو طيب بس لسانه وحش وعصبيه

الاء …مين

فاطمه… احمد

الاء…

فاطمه…انتي محاولتيش تعرفي اسم باباكي

الاء.. حاولت بس بتنتهي بضرب واني بزن وبقول كلام مالوش لزمه

فاطمه بصتله …. مشكتيش انهم ممكن ميكونوش اهلك

الاء…بصراحه اها بس اي يجبرهم عليا وعلي وجودي اساس زاي ما قولتلك اول ما جه فرصه يرموني عملوها

فاطمه بشك وفضلت بصله وسكته

الاء … في ايه مش مصدقني

فاطمه … انتي عارفه لو بتكدبي الواحيده اللي هتندم انتي

الاء خافة من نظرتها وطريقت كلامها..

عزه … لو كده يا بنتي قولي هنساعدك

الاء… انا مش كدابه واللهي

فاطمه بصتله.. كلامك مايصدقهوش حد بس انا مصدقكي

الاء…بصتك ليا مش كده

فاطمه … تعالي اقولك عايشه عمري كله مش عارفه اسم اهلي

الاء بيأس.. حاول كتير

فاطمه ….وانا قلبي مصدقك بس عقلي رافض

الاء تنحت…هاا

فاطمه ضحكت… لاا انتي عايزالك قاعده وانا ورايا حاجات ياما

عزة بحماس.. هفهمها انا

فاطمه…ياريت ومشيت

عزة ابتسمت.. تعالي نعمل كوبايه شاي بالبن ونقعد نتكلم الاء فضلت متنح ليها راحت شدتها ونزلووعملت الشاي بالبن واخدتها يقعدو في جنينه

الاء.. هي تيتا فاطمه تقصد ايه

عزة بصتله… هقولك القلب طيب بيحن ويصدق اي حاجه مش بيهمو دا ينفع ولا لا اما العقل بيحكم ويعرف الصح من الغلط

الاء…

عزة ضحكت.. انتي مثلا حبه مرات عمي ولا لا

الاء..مين مرات عمك

عزة… فاطمه تبقا في مقام مرات عمي

الاء… اهاا بصراحه حسه طيبه ومطمنه بوجودها معرفش ازاي

عزه… لما بتيجي تفكر كده مع نفسك بتقولي هي ازاي بتتعامل معاياكده وترجعي تخافي ليكون فخ

الاء …بالظبط

عزه…. اهو اللي بيطمنك قلبك واللي بيخوفه عقلك عشان بيفكر فاهمتي

الاء… اهاا هي كانت تقصد اني صعبانه عليها وبتحاول تصدقني اما عقلها مش مصدقني

عزة…عليكي نور

الاء بحزن… بس انا فعلا مش كدابه

عزة ابتسمت.. وانا قلبي وعقلي مصدقينك

الاء ابتسمت بفرحه… انتي جميله اووي وبحزن ربنا يعفي عنك

عزة ضحكت… فرطه في الاعجااب مش مرض يالاء دا معناحباكي اووي

الاء اتحرجت… اها احم شكلي غبي معلش معرفش

عزة.. بالعكس لسه قلبك وعقلك نضيف

احمد طلع من القصر لقهم قاعدين راح عليهم بغضب.. ما هو دا اللي نقص

الاء استخبت في عزة

عزه بستغراب…في ايه

احمد… افتحلها الباب احسن خاليها تهرب

عزة.. انا مش عيله يا احمد اتكلم ب ادب

احمد بيجز علي اسنانه.. عمتو ابعدي وراح مسك الاء من دراعه المتجبس انتي هتيجي معايا دلوقتي القسم

الاء بخوف ووجع …ليه معملتش حاجه وبصت لي عزة واللهي معملتش حاجه

احمد…هنعرف يلا وبيشدها وجاي يمشي

فاطمه…احمد

احمد غمض عينه بغضب وواقف

فاطمه بعدت ايدو عن الاء … انا متهيقلي ان كلامي متفهمش

احمد… انا هاخدها اكشف عنها واعرف كلامها صح ولا لا اظن مغلطش

فاطمه بصتله بتفكير ..فين انس

عزة…هو وعز في اوضة التدريب

فاطمه… انس هيروح معاك اهي عشان متهربش منك

احمد بصله بستغراب انها بتحمي الاء منه

ـــــــــ

في القسم

عوض… بس يا باشا هي كانت ماشيه مع خالتها وحد شدها ب عربيه جيب كده لونها اسود

مديحه بعياط ونوح.. ملحقتش اشدها منهم يا باش هتولي بنتي انا عايزها

الظابط…. اختفت امتا

اتكلمو هما الاتنين في صوت واحد

مديحه .. النهارده

عوض.. امبارح

الظابط بصلهم بستغراب وشك.. انهارده ولا امبارح يا عوض

عوض بص ليمراته بضيق… امبارح يا باشا وا وبتمثيل الحزن الست يعيني دماغه واقف من اللي حصل اصل بتعتبرها بنتها وما لهاش غيرو…

قطع كلامه بزعيق الظابط…خلاااص ياعوض خلصنا لما نعرف حاجه هنتبعتلكم خد مراتك ومشي

مديحه بعياط… لا مش ماشيه الا اما القي بنت اختي بنتي حبببتي

الظابط… خد مراتك وامشي ياعوض لان الدخله دي مش جايه معايا يلا بدل ما تلبسو اختفاءها بذات علي اخر زياره لي قريبك دا


عوض ارتباك خوف… يا باش هنكدب يعني علي الحكومه لا زعلتني يا باشا هتصدق كلام ناس

الظابط قام وهبد ب ايدو علي المكتب… كلمه كمان هنادي العسكري ياخدك انت والست بتاعتك دي وعلي الحبس برا

عوض بخوف شد مديحه ومشي .. سلام يا باشا

ـــــــ

تسريع الاحداث

انس راح معاهم والاء كان قلبها بيدق بسرعه من الخوف ونظرات احمد ليها طول الطريق كانت احمد اللي سايق والاء جمبه وانس سايق عربيته راحو امن الدوله ودخلو الاء في اوضه فاضيه مافهاش غير مكتب وكرسي واتنين دخلو ليها وكل واحد كان يسالها سوال شكل لحد ما كانت حسه دماغه هتنفجر من الخوف وتوتر والتفكير بعد وقت كتير سابوها وطلعو وفضلت هي وعده وقت تاني لحد ما انس دخل ليها

انس..تمام يلا

الاء بعياط..فين

انس بص لقها وشها مزرق واكن بطلع في روح… هو حد مد ايدو

الاء بشهقه…لا هتودوني فين انا معملتش حاجه

انس..اهدي طيب احنا هنرجع للقصر

الاء..انا عايزه ارجع لي اهلي

انس بستغراب..رغم اللي شوفتي

الاء..ما انا عارفه هما هيعملو ايه اما انتم مش عارفه

انس..متخافيش هما هيتاكدو من كلامك وساعتها اناهساعدك

الاء..انتم كدبين انا طول عمري عايش في رعب شوفتكم بقيت في جحيم

احمد دخل بغضب… هتفضل تحبلي فيها وبص لي الاء

انس جز علي اسنانه وبصله… ترجع معايا انا

الاء مسكت في انس.. اها عايزها هو

احمد بصلها بغضب… انتي جيتي معايا وهترجعي معايا وبص لي انس وابقو حبه بعض بعدين

انس حاول ميتعصبش عشان شكلهم قصاد زمايلهم ومشي وراهم

احمد بغضب… بطلي عياط بقا

الاء اتنفضت وحطت ايديها علي بؤها وبتحاول مطلعش صوت

احمد . .. لو اعترفتي بكل حاجه ممكن اخليكي معانا واديكي الضعف

الاء بصتله ومش فاهمه…

احمد … خلاص انتي الخسرانه

الاء بشهقه عياط وبصله بخوف … انت بتكلمني

احمدبص في مرايا … اللي بعتينك اغبيه شبهك

الاء بعصبيه واكنها خلاص مبقاش فيها طاقه تستحمل… بطل بقا انا معملتش حاجه انا معرفكش ولا عايزه اعرف ومحدش بعتني ليك

في نفس الوقت بداء ضرب نار

الاء صرخت…

احمد سرع العربيه بتاعتو وابتسم بشر… حلو العبه بقت علي المكشوف

الاء بصريخ وعياط… في ايه احنا هنموت

احمد مكانش مركز معاها …

ـــــــــــ

انس بيتكلم في التليفون اللاسلكي… عربيه واحد تتجاة من ناحيه الشمال تفصل ما بنهم وعربيه ورايا بسرعه وال”ضر اص*ابه مش مو”ت

باك

انس بص لي احمد بطريقه هما فاهمنها … احم طيب يا احمد روحو انتم انا افتكرت شوية حاجات عندي

احمد … تمام في نفس الوقت كان انس بعتلو رساله

عباره عن.. حد بيرقبنا امشي انت وهي وانا هاخد ناس معايا ونطلع نمشي وراهم اكيد هيمشو وراكم

فلاش باك

ــــ

عند احمد

احمد لقه عربيه قربت منه والضرب بقا يتفاده بصعوبه ولقه عربيه طلعت من شارع من جمبه بطريقه غير متوقعه وبدات تضرب

احمد بغضب وعصبيه… ياولاد الك”لب وسرع ب اقصى سرعه بقت العربيه وراه بالظبط

الاءبصريخ.. هموت هنموت

احمد… بس بقااا

ـــــــــ

عند انس بغضب وزعيق… مش عارفين نواقفهم في ايه حوطوهم ومره واحده طلع من الشباك وصوب علي عربيه فيهم خالها تتقلب اما تانيه كانت قريبه من احمد مكانش عارف يضرب خاف ان احمد يتاذي بس كان بيحاول يصوب عليها

انس في اللاسلكي… حد ياخد العربيه اللي تقلبت بسرعه

نرجع لي احمد

العربيه جات من ناحية الاء وبتضرب نار

احمد بزعيق… وطي بسرعه

الاء بصتله وبعياط هتتكلم

احمد…. بسرعه

لسه هتوطي العربيع كانت عماله تضرب واحمد بيسرعه وبيحاول يتفاده بس كان فات الاوان

في نفس الوقت العربيه انس ضرب في الكاوتش وقف العربيه وكانت هتتقلب بس خبطه في عمود

احمد كان بعد عن العربيه نوعا ما وبص علي الاء انصدم

انس رن عليه… انتم كويسين

احمد… ماتت

انس بصدمه… ايه

google-playkhamsatmostaqltradent