رواية قدري الاسود كاملة بقلم لميسات كاتبة عبر مدونة دليل الروايات
رواية قدري الاسود الفصل الثالث 3
اليوم التالي
استيقظ امير كعادته تجهز وودع اخته وخرج الى شركته والحرس من حوله في كل مكان
وصل الى الشركة وكالعادة انظار المعجبات وهمساتهم في كل مكان فقد كان امير هو الفارس الذي تحلم به كل الفتيات
دخل الى مكتبه وخلفه ريان: بتحب قولك عن جدول اعمال اليوم يباشا ولا انا اتكفل بكل حاجة؟؟
امير بجدية: بتلغي كل حاجة وتركز على صفقة المانيا وبس جهز كل حاجة لاجتماع بكره.. بس كده تقدر تروح تكمل شغلك
ريان: امرك يباشا.. عن اذنك
خرج ريان وامسك امير هاتفه واتصل على جواد صديقه
امير: اخبار البنت ايه.. هي فاقت ولا لاء
جواد: حالتها استقرت الحمد لله وقال الدكتور كلها ساعتين و تفيق ان شاء الله
امير: هترك الموضوع ده عليك متخليش حاجة نقصاها هي او عيلتها..
جواد: الموضوع عندي متكلش هم
امير: ماشي يلا سلام عشان ورايا شغل.. ثم اقفل الهاتف
جواد وهو ينظر الى الهاتف ويضحك: هتبقى طول عمرك بارد كده لا احساس لا ضمير حسبي الله فيك قفل فوجهي 😑😂
استووووووووووب نعرفكم على جواد المنصوري صديق امير من لما كان عندهم 5 سنين شاب ابيض طويل وعيوني رمادي جذاب وشعر اسود وذقن خفيف هوا عقيد سابق في الاستخبارات ودلوقتي هو شريك امير فالشغل وعندو سر تعرفوه بالاحداث الجاية 🫢
_________________
في قصر السيوفي
كانت عليا تتكلم بالسر في غرفتها
الوو ايوا يامجد عملت فيها ايه قدرت تلاقي البنت؟؟
امجد(حبيب عليا): ايوا هي معايا هنا وهتعمل بكره الي اتفقنا عليه
عليا: ممتاااز جدا ممتاز.. يبقى نشوف ازاي هتكسب الصفقة بكره يامير السيوفي
يلا يحبيبي مش عايزة حد يسمعني حقفل ونرجع نتكلم بغير وقت
امجد وهو يصطنع الحب: كان نفسي اتكلم معاكي اكثر اصلك وحشتني اوي يا قمري
عليا: وانا اكثر يحبيبي زي ما اتفقنا بكره حنتعشا مع بعض ونشبع من بعض ونق’تل الشوق الي بينا
اقفلت الهاتف
امجد بقرف: انا مستحملك بس عشان ادمر ابنك… هبلة ومصدقة نفسها اني احبها بجد.. ثم التفت الى الفتاة النائمة بجانبه وابتسم بخبث وراح يستمتع بها وهو يأمل تدمير امير واخذ ما يملكه
________________
بعيدا في فيلا هجرها الاحساس والفرح وسكنها الحزن والظلام جلس ينظر إلى صورها المعلقة في كل جهة على الجدران
هو ببكاء: ليه سبتيني ورحتي عندو ليه… انا كنت بحبك بجنون.. انا كنت هديكي عنيا لو طلبتي بس انتي رحتيلو هوا
تحولت عيونه الى السواد والحقد… انا هنتقم منوو.. اوعدك مش هخلي موتك يروح هباء… امير انا جاي عشان اخذ حقي منك
______________
بدات نور تستعيد وعيها تدريجيا
فتحت عيناها لتجد نفسها محاطة بالاجهزة الطبية من كل جهة وجسدها يسكنه الالم
حاولت التكلم لكنها لم تستطع فجأة تذكرت ما حدث معها
محاولت أحمد التحر’ش بها و ضرب’ها له بدأت دقات قلبها في التسارع وحالتها تسوء وهي تبكي ولا تستطيع التنفس دخلت الممرضة فوجدتها في تلك الحالة
اسرعت تنادي الطبيب
دخل الطاقم الطبي مسرعا واعطوها حقنة لتهدأ وكل هذا تحت انظار عائشة التي تبكي واحمد الذي لا يبالي حتى بحالها وهمه الوحيد ان تعود له و تصبح ملكه والافكار القذرة تدور في عقلته
خرج الطبيب وخدأ الام: هي تعدت مرحلة الخطر الحمد لله بس حصل معاها صدمة نفسية هوا حصل معاها ايه بالضبط
عائشة: هي كانت كويسة جدا
احمد بتوتر: ط.. طب هنقدر نطالعها امتى
الطبيب: بعد يومين ان شاء الله بالشفاء العاجل عن اذنكو
سار كل شيء بخير تلك الليلة
مع نفس روتين امير وما يفعله كل يوم
( يجماعة اولا اعتذر عشان حصل خطأ فالكتابة البارت السابق بتعريف نور هي بنت بيضة من سمرا واسفة جدا مش رح يتكرر ثاني
ثانيا بالنسبة لضبط اللهجة فأنا مش مصرية عشان كده بلاقي صعوبة فالكتابة وهحسن الاخطاء دي قريبا ♡)
نرجع لروايتنا.. ♡
اليوم التاني
استيقظ امير كعادته تجهز وخرج لعمله
كان جالسا في سيارته وريان يقود (ريان مساعد شخصي معاه فكل مكان)
رن هاتف امير فأجاب: الو سيف
سيف: ازيك امير… مش هطول معايا شغل عليا هانم و امجد مخططين يبعثو دالين عشان تخسرك الصفقة.. عايز مني اتكفل انا بيها ولا انت تتصرف
امير: مش معايا وقت عشان العب الموضوع ده عليك
سيف: اعتبره خلص ثم اغلق الهاتف
تعاااالوووووو نعرفكم على سيف(ابن عم امير وصديقو ايضا هوا وجواد شاب اسمر طويل بشعر بني فاتح و ذقن خفيف نفس عمر امير و جواد بيشتغل مع امير…)
امير في نفسه: العبي يست عليا العبي وريني كل الي قادرة عليه…
بقلمي لمسات كاتبة
بعد ثلاث ساعات انهى امير صفقته
الوفد الالماني: الف مبروك سيد امير.. يشرفنا ان نتعاون معك ونرجو ان تدوم شراكتنا اكثر ويصبح تعاوننا اجمل
امير: ان الشرف لي شكرا والان عذرا يجب علي ان اذهب
(يجماعة عشان الحوار ده بالالماني ترجمتو بالعربي عشان معرفش حرف من اللغة ولا سامعة بيها اصلا فكده كده 😂 توجمة مختصرة)
بقلمي لمسات كاتبة
مر شهر على نفس الحال ونور تعالجت من جروحها وتبقى فقط كسر يدها
وكانت كل يوم تحر’شات احمد تزداد حتى قررت نور ان تخبر والدتها
في المساء لم يكن احمد موجودا
ذهبت نور الى امها
نور: ماما عايزة اتكلم معاكي
الام: في ايه يبنتي
نور: ماما انا مش عارفة خبرك ازاي بس معدتش استعمل اكثر يماما عمو احمد كل يوم يحاول يقربلي ويتح’رش بيا وانا ابعدو عني… ماما اترجيتو اوي بس مردش.. والحادث كان بسببو هواحاو…
اااااه 😭
كانت هذه صفعة من عائشة لنور
عائشة بغضب: ازااااااي تتجرأي وتتهمي احمد الاتهام البشع ده.. هوا زي باباكي عمرو ميعمل كده انتي بنت كذابة
نور بدموع ووجع: ماما والله دي الحقيقة والله حاولت خبرك كتير بس خوفت انا مش كذابة ان..
عائشة: اسكتي بقا… انتي غيرانه عشان ماخذتيش الحب والحنان من باباكي وانا احمد عوضني فيهم عوضني عن الالم والحزن الي عيشني فيهم باباكي
اياكي تقولي كده تاني عليه اطلعي لاوضتك ومتطلعيش تاني
صعدت نور وهي تبكي بحرقة على حالها
جلست عائشة تفكر في كلام نور وماذا يجب ان تفعل احمد حبيبها لا يمكن ان يفعل ذلك: لا مش ممكن احمد مش كده معقول هيا غيرانه معقول هيا تحبو وغيرانه مني لا لا لا مش ممكن لازم اتصرف…..
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية قدري الاسود ) اسم الرواية