رواية معلمة من الصعيد كاملة بقلم مريم شعبان عبر مدونة دليل الروايات
رواية معلمة من الصعيد الفصل الواحد و الاربعون 41
رويدا: كفاية كفاية و تجري و الكل كان بيجري وراها و تقف قدام باب الفيلا لما شافت مهدي قدامها و كان راح عندها،ماهر واقف قدام رويدا
ماهر: بالله اهد
مهدي: اي الفيديو ده
عز: ممكن ندخل نتكلم جوا يلا مش عايز حد يقف هنا يلا و يطلعوا كلهم جناح ماهر و رحاب
مهدي: ممكن افهم اي ده
رويدا: والله ما عملت كده ما انت علي طول بتكون قاعد معنا و عمره ما جيه البيت و انتي مش موجود اقسم بالله صدقني
مهدي: طيب فاهمني اي الفيديو ده و يروح يضربها بالقلم
عز: مهدي مينفعش كده
مهدي: ردي عليا فاهمني اي الفيديو ده و يرفع أيده
ماهر: بالله سيبها رويدا معلمتش حاجة ده كله كدب
مهدي: اي اللي يثبت
ماهر: دي بنت اختك يا مهدي المفروض تكون واثق فيها
مهدي: الفيديو يا ماهر الفديو علي سرير أوضتها
ماهر: طيب اهد بس اكيد في غلطة ازاي تامر ده باعت الفيديو و لحد جزء معين طيب فين الباقي بنت اختك محصلش ليها حاجة دي لعبة من تامر عشان متقوليش لحد أنه كان بيرخم عليها بنات خدوا رويدا و اطلعوا
رحاب: تمام يلا يا بنات تعالوا نروح الجناح عند موده و يخرجوا
موده: عز ممكن تجي ثواني
عز: تمام و يخرج
عز؛ نعم
موده: بص الرسالة دي جات من يومين و في واحدة جديدة انهاردة تجار المخدرات انتي عارفه كويس اوي واحدة حاولكم علي طول مستحملني العصبية بتاعته عشان خاطر حد
عز: اي ده مين اللي ساقط عربي ده
موده: يا بني ركز معايا
عز: مش بهزر الكلام مكتوب غلط
موده: و ده يدل علي اي
عز: اي
موده: اني تاجر المخدرات دي مش مصري
عز: ليه أن شاء
موده: طريقته تدل على كده و غير كده الرقم مش مصري
عز: اه لو واحد قاصد يخلينا نفكر أنه اجنبي عشان نقعد نفكر كتير و هو مصري عادي
موده: مش عارفة حقيقي
عز: طيب نقفل كلام دلوقتي لحد ما نشوف حل لموضوع رويدا
موده: خير باذن الله أنا رايحة عندهم
عز: تمام يلا
*****
في جناح موده و عز
بيري: في صوتكم عالي كده ليه
رحاب: مفيش يا بنتي ارتاحي انتي
بيري: حد يعرف ينام في البيت ده عاملين دوشة مالك يا رويدا
موده: ادخلوا يا بنات مع رويدا الاوضة دي
يارا: تعالي يا حبيبتي و يدخلوا
بيري: في أي أنا مش فاهمة حاجة
رحاب: هقولك و حكت ليها
بيري :الحيوان أنا اساسا مكنتيش بثق فيه مش عارفة ليه جدو سايب الاشكال دي
موده: جدو لازم يعرف الشخص ده لازم يمشي ده كلمني امبارح علي يارا
رحاب: يارا و ازاي متقوليش حاجة زي كده
موده: ما هو
زهراء: لازم جدو يعرف
بيري: انزلي انتي يا موده
موده: تمام
****
في اوضة سليم
سليم: في أي يا موده بقالك ساعة قاعدة اتكلمي
موده: جدو هقول لحضرتك حاجة خاصة بمستر تامر
سليم: ماله ده كمان
موده حكت كل حاجة عن رويدا و يارا
سليم: و ازاي تسكتوا محدش قال ليه فين رويدا
موده: فوق يا جدو
سليم: تمام من بكرة تامر هيمشي و يسيب المدرسة أنا كنت سايبه عشان خاطر والده إنما لما تواصل لكده مستحيل يقعد تاني
موده: بس احنا دلوقتي عايزين نثبت اني محصلش حاجة
سليم: خير باذن الله أنا هتصرف معه الكلب ده و كلام بينا يا موده أنا شاكك في الواد ده اساسا
موده: شاكك في أي يا جدو
سليم: اني يكون تبع تجار المخدرات دول
موده بصدمة: ممكن بس ليه
سليم: مش عارف حقيقي بس شاكك فيه واحد بيعمل كده في بنات صغيرين هيكون اي يعني
موده: هو حضرتك صبرت عليه ليه
سليم: عشان والده زميل ليا راجل طيب اقسم بالله مش عارف ده ابنه ازاي
موده: ربنا يهديه و يبعده عن بنات الناس
سليم: اللهم امين يلا تعالي نروح عند رويدا
موده: يلا يا جدو
****
في جناح ماهر و رحاب
مهدي: اعمل اي لما تجي اختي اقولها معرفتش احافظ علي بنتك اقول اي بس
عز: اهد يا مهدي انت ملكش ذنب كلنا معك و هنجيب تامر ده و نعرف الحقيقة
مهدي: بفكر نروح دكتور نطمن
ماهر: لا لا عشان يعني البنت صغيرة لو راحت دكتور دلوقتي هتفضل هتكون ذكريات مش لطيفة ليها احنا هنتصرف لوحدنا
مهدي: تمام لازم نتصرف قبل ما الحيوان ده ينشر الفيديو
عز: متخفيش هو مش هيعمل كده هو بعت لكم انتوا بس و خير باذن الله
مهدي: يارب اعمل اي اعمل اي أنا مش قادر بحد
غيث: صل علي النبي يا مهدي
مهدي: عليه الصلاة والسلام
حاتم: دلوقتي انت لازم تروح لبنت اختك لازم تكون جنبها
مهدي: مش قادر
غيث: مهدي ظاهر اوي في الفيديو أنها مكنتيش في وعيها ركزوا كده يا جماعة معايا
ماهر: تصدق صح
غيث: و اشمعنا لما يجي في الجزء اللي يقرب و يقفل ليه محترم اوي
مهدي: يعني قصدك لعبة منه
غيث: اه ما احنا بنقول اي من الصبح افهم خده يا عز و روحوا شوفوا رويدا
عز: تمام يلا يا مهدي تعال اتفضل و يمشوا
غيث: ماهر انت مش عايزها يروحوا للدكتور ليه
ماهر: عادي يعني زي ما قولت
حاتم: كلامك ده مش يدخل في دماغنا انتوا روحتوا لدكتور
ماهر: لا و اقفلوا كلام في الموضوع ده
غيث: يا ماهر احنا عايزين نساعد قولنا الحقيقة عشان نقدر نفهم ام الموضوع ده
ماهر: اه روحنا
حاتم:طيب و اي
ماهر: بياكد كلام اللي في الفيديو
غيث: انت متاكد
ماهر: اه
حاتم: هنعمل اي دلوقتي
غيث: خير باذن الله اكيد في حل
ماهر: اكيد
****
في جناح موده و عز رويدا قاعدة و البنات حولها و بتعيط
تيا: طيب افتكري كده اي حاجة
رويدا: بالله يا تيا مش ناقصة
فيروز: اهدي كده افتكري بجد يمكن يعني حصل
رويدا: بس بقي بس
غرام: خلاص اهدي بس يا بنات دلوقتي
تيا: قولتلك مليون مرة يا رويدا تامر ده مش كويس انتي اللي مصصمة أنه كويس
يارا: تيا ده مش وقته
تيا: ما امت وقته اه امت وقته لما يحصل أي تاني فوقي بقي يا رويدا فوقي لنفسك
رويدا: بتقولي ليا أنا الكلام ده ما تقولي لنفسك بدل ما انتي قاعدة علي التيك توك ليل و نهار بتعملي فيديوهات و اعلانات مضروبة انتي بفيديو واحد هتروحي في داهية يا تيا
تيا: علي القليل محدش ضحك عليا بكلمتين و ماسك عليا فضيحة
رويدا: شكرا يا تيا شكرا
فيروز: بس انتوا الاتنين في أي
ايات: في أي يا بنات مش كده
تيا: شوفها هي أنا مش اتكلمت
غرام: والله
يارا: خلاص بقي احنا صحاب و عايزين نشوف حل في ام الموضوع ده اي هنعمل في بعض كده في أي
تيا: أنا اسفة يا رويدا أنا خائفة عليكي و تروح تحضنها
رويدا بعيط: أنا ضيعت حياتي بايدي يا تيا أنا بوظت كل حاجة
تيا: طيب اهدي خير باذن الله كل حاجة هتكون كويسة
رويدا: يارب يارب و الباب يخبط
رحاب: بنات مهدي عايز يدخل لرويدا يلا بينا
رويدا بخوف: بلاش
فيروز: متخافيش يا رويدا خالك بيحبك يلا يا بنات و يخرجوا و يدخل مهدي و رويدا تبصله بدموع و خوف
رويدا: و الله ما عملت حاجة راح أقعد جنبها بعدت عنه
مهدي: متخافيش مش هعملك حاجة
رويدا: والله مستحيل اعمل كده يا مهدي
مهدي: ما أي الفيديو ده
رويدا: والله ما اعرف أنا أنا مش فاكرة اي حاجة
مهدي: طيب بطلي عياط أنا متأكد أنا كمان عمري ما سيبتكم لوحدكم
رويدا: طيب اهو حصل ازاي و الفيديو في اوضتي
مهدي بعصبية: مش عارف مش عارف قولتلك مليون مرة بلاش الزفت ده يدخل بيتنا أنا مش مرتاح بس أزاي لازم تكسري كلامي لازم ،رويدا تبعد عنه بخوف و الباب يخبط و يدخل سليم و موده
سليم: في أي يا بني بتزعق كده ليه
مهدي: مفيش يا حاج عادي
سليم: لو زعقتلها كده تاني مش هيحصل طيب رويدا قومي يا بابا قومي يا حبيبتي حقك هرجع و اقسم بالله هجبلك حقك من الزفت تامر قومي كده يلا متخافيش أنا معكي و جنبك قومي كفاية عياط و انت يا مهدي لو زعقت كده تاني مش هيحصل طيب فاهم ولا لا
مهدي: احنا في مصيبة يا حاج
سليم: و انا همسك الموضوع ده تامر ده هعرف اتصرف معه كويس يلا يا حبيبتي قومي كده متشلش هم خير باذن الله يلا يا بابا يلا يا موده خدي رويدا و خليها تاكل و افضلوا كلكم جنبها رويدا هتفضل عندي هنا الفترة دي
مهدي: لا يا حاج تسلم هترجع بيتها
سليم: هتفضل هنا قولت كلمتي و تعال ورايا علي مكتبي يلا
مهدي: حاضر
سليم: يلا يا حبيبتي قومي عشان تأكلي مع اخواتك
رويدا: مش عايزة
سليم: لا ازاي قومي كده استعني بالله حقك هرجع قومي يلا اوعدك هجبلك حقك لحد عندك
موده: يلا بقي هنموت من الجوع
سليم: بسرعة قبل ما ياكلونا متعرفيش دول لما يكونوا جعانين بيعملوا اي يلا
*****
في المساء في جناح موده و عز ,في البلكونة موده واقفة سرحانة
عز: سرحانة في أي
موده: حاجات كتير
عز: زي اي
موده: أنا من ساعة ما نزلت القاهرة و بيحصل حاجات كتير و انا مش قدها
عز: ليه بس
موده: اللعبة كبرت اوي يا عز احنا دخلنا في حوارات كتير اوي و احنا اساسا ملنيش دعوة
عز: ملنيش دعوة ازاي
موده: يعني المخدرات حاتم اللي المفروض يمسك الموضوع ده مش احنا
عز: اي الاستسلام اللي بدري اوي ده
موده: مش استسلام بس تعبت بعد اللي شوفته اليومين اللي فاتوا عرفت اني حياتي في خطر
عز: حياتك في خطر قصد انك بتعملي الصح ولا تكوني في أمانة و تشوفي كل يوم حد يموت و انتي ممكن توصلي للحقيقة
موده: أنا فشلت يا عز أنا مش قادرة اوصل لحاجة مش عارفة ازاي أنا لما بمسك موضوع مش بسكت لغير لما اعرف كل حاجة عنه مش عارفة في أي
عز: عشان ده مش موضوع عادي و انتي كان في مليون حاجة في دماغك مشاكل الشباب و البنات و تجار المخدرات دول
موده: اه مشاكل الشباب و البنات شكلنا مش هنخلص البنت طلعت بتحب المدرس بتاعها
عز: انتي مش لحظتي اي حاجة يا موده قبل كده
موده: لحظت أنا و بيري كتير أنها بتقف معه كتير بس قولنا يمكن بتسال حاجة بس اول مرة اعرف انه كان بيجي عندهم البيت عشان درس
عز: ربنا يسترها باذن الله بس مستغرب ازاي رويدا قدرت تثق فيه بسرعة
موده: اللي زي تامر ده بيلعب علي قلب البنت و الظاهر اني رويدا معجبه بيه من زمان و ما صدقت أنه قالها بحبك و بدوا يقربوا من بعض بس واثقة اني مفيش حاجة حصلت بردو رويدا حتي لو غلطت غلط صعب مستحيل تعمل كده
عز: أنا واثق من رويدا بردو و باذن الله في حل اكيد بس انتي لازم تكوني قوية انتي اللي هتمسكي الموضوع ده
موده: نعم ازاي
عز: هتنجحي أنا متأكد انك تقدري
موده: هحاول
عز: انتي قدها يا حبيبي
****
في المدرسة تاني يوم في مكتب سليم
تامر: حضرتك عايزني
سليم: تاخد حاجتك و تمشي من المدرسة
تامر: ليه يا استاذ سليم أنا عملت حاجة
سليم: انت عارف كويس انت عملت اي انت مرفوض و بقيت كلامي مع والدك
تامر: أنا مش فاهم حاجة
سليم: خلي الفيديو يفهمك اطلع برة المدرسة يا كلب أنا غلطان اني وثقت في واحد زيك يا كلب كلامي مع والدك اطلع برة انت عار علي المدرسة و علي المجتمع كله
تامر: هتندم يا سليم هتندم جدا و يمشي
سليم: هتندم يا سليم ما هي دي التربية الزبالة سليم كده من غير مستر أو استاذ أو حاج كلب يلا خلصنا منه و يجي عز
عز: جدو
سليم: نعم
عز: في تفتيش تحت
سليم: تفتيش ليه
حاتم: متخفيش يا حاج ده تفتيش مفاجاة كده
سليم: ليه يا بني
حاتم: يا جدو ما انت عارف اني المدرسة من القائمة
سليم: اه تمام اتفضل
****
في فصل جاد
تيا: فكي بقي يا رويدا فكي
رويدا: أنا مكنتيش عايزة اجي انهاردة
فيروز: ليه أن شاء الله و يدخل تامر الفصل و يروح عند رويدا و يمسكها
تامر: قولتلهم صح ارتاحتي كده تمام يا رويدا هتشوفي ايام ماشي
جاد: ابعد ايديك عنها
تامر: ابعد يا بني انت
يوسف: لا محدش هيبعد اي انت فاكر نفسك مين هتندم اوي يا تامر
تامر: انت ازاي تكلمني كده انت نسيت اني المستر بتاعكم
موسي: ده كان زمان زمان إنما أنت دلوقتي مجرد واحد مش مهم اقول لفظ وحش يعني انت ملكيش علاقة بالتربية عشان انت محتاج تربية من الاول
تامر: لا كده كتير و كان رايح يضرب موسي
يوسف زقه: لا تقف عندك اقسم بالله ما تقدر تقرب لواحد فينا
امجد: لو فكرت تاني تمسك رويدا كده مش هيحصل طيب
وائل: امشي من هنا دلوقتي بدل ما تروح بيتكم متكسر
ماهر: في أي هنا
جاد: تعال يا ماهر شوف الاشكال دي جاي يتهجم علينا و يضرب رويدا
ماهر يمسك تامر من هدومه
ماهر: انت عايز اي بظبط اه و يضربه الكل يجي علي الصوت
حاتم: ماهر في أي
ماهر: سيبني يا حاتم الحيوان ده لازم يموت
سليم: سيبه يا ماهر انت أقعد لحد دلوقتي ليه يلا من هنا
تامر: و الله هتندموا كلكم ماشي و يمشي
عز: انتي كويسة يا رويدا
رويدا: اه
سليم: يلا اقعدوا متخافيش يا حبيبتي أنا مشيته من المدرسة كلها
ماهر: احسن إشكال ….
رحاب: الألفاظ يا استاذ ماهر الألفاظ
ماهر: متعصب
رحاب: طيب تعال استهد بالله
عز: فين موده
رحاب: في مكتبها
عز: غريبة مجتيش علي الصوت فضول مراتي راح
رحاب: عندها شغل قولتلها هروح اشوف في أي و اجي
عز: تمام هروح اشوف مراتي
حاتم: روح يا اخوي روح جدعان هو المفروض الجمعة الجاي كتب الكتاب
سليم: المفروض يا بومة
حاتم: بومة أنا بومة
ماهر: غراب
جاد بضحك: كتب كتابك فقر من ساعة ما قولنا كتب كتابك يوم كذا و بيحصل مصايب
حاتم: الله أنا مالي انتوا اللي عيلة فقر
سليم: احترام نفسك
موسى: انت جاي هنا ليه
حاتم: عندنا تحقيق عشان عايز اخلص من ام القضية دي أنا عريس يا جدعان
سليم: طيب يلا روح شوف شغلك
حاتم: تمام
****
فيلا سليم
عند غيث و بيري
غيث: هو احنا هنفضل قاعدين هنا كتير
بيري: احنا بقالنا تلات ايام بس
غيث: بردو مش المفروض اننا لسه متجوزين و عايزين نخرج و نسهر
بيري: هل انت عندك دم أنا مضروبة علي دماغي و انت عايز تخرج
غيث: ما أنا مضروب في جنبي و الدنيا عادي الصراحة بقي أنا زهقت من القاعدة دي
بيري: يا بني اهمد في مكان شوية أقعد كده
غيث: زهقت يا ناس و بعدين يعني يعني
بيري: عايز اي
غيث: عايز اروح بيتنا اي بقي
بيري: سيبني عند اهلي شوية
غيث: لا ما احنا مش مسافرين احنا جنبهم يا ماما لو ناسية
بيري: طيب الاسبوع ده و نروح كده كده بعد خمس ايام كتب كتاب زهراء
غيث: هو انتي مش عايزة تروحي البيت ليه
بيري: عادي يا غيث مفيش حاجة
غيث: انتي خائفة مني
بيري: لا بس انا مرتاحة هنا
غيث: تمام يا بيري براحتك اهم خمس ايام و يخلصوا و بعد كده نروح بيتنا
بيري: باذن الله أنا هروح اشوف زهراء عشان بتجهزي حاجتها
غيث: تمام اتفضلي بس انتي خائفة مني كده ليه
بيري: قولت مش خايفة
غيث: بلاش كدب بس براحتك اهو قاعد برخم عليهم في البيت انا أقوم اروح عند امي
بيري: طيب خليها بكرة و اروح معك
غيث: تمام يا حبيبي
****
في القسم عند حاتم
حاتم: مفيش اي حاجة في المدرسة
:اكيد عرفوا انكم رايحين
حاتم: طيب هعرفوا ازاي و احنا روحنا فجأة طيب حد مرقبنا احنا قولنا يوم و روحنا يوم تاني خالص
:مش عارف يا حاتم بس في حاجة غلط ما يمكن الشخص ده شافكم و شال الحاجة
حاتم: و يمكن الحاجة مش موجودة في المدرسة اساسا
:ممكن بردو صح في اخبار جديدة عن الولد اللي مات في المدرسة
حاتم: اخر مرة كلمت أهله قالوا مفيش اي حاجة جديدة و هم متأكدين اني ده مش ابنهم
:طيب اي يا حاتم هتفضل مليون سنة في الموضوع ده عايزين نخلص شوية تجار زي دول مش عارف تخلص عليهم
حاتم: يا فندم أنا أقدر طبعا بس كل حاجة بالعقل حضرتك ناسي اني اهلي في المدرسة يعني اي حاجة هتجي عليهم هم
:خير باذن الله و زي ما قولتلك كتب كتابك يكون علي الضيق مش عايزين مشاكل
حاتم بضيق: أن شاء الله
****
في اوضة زهراء
زهراء: كل حاجة تمام الحمدلله و موبايلها يرن و كان حاتم
زهراء: غريبة من امت بيكلمني بس ارد
زهراء: السلام عليكم
حاتم: وعليكم السلام عاملة اي
زهراء: الحمدلله بخير و انت
حاتم: ادام الله حمدك بخير الحمدلله عايزك في موضوع مهم
زهراء: اتفضل
حاتم: احم زهراء احنا مش لازم نعمل كتب كتاب كبير
زهراء: نعم ليه
حاتم: يعني في خطر علينا دلوقتي
زهراء: بس أنا جهزت كل حاجة يا حاتم و بعت الدعوات للناس و صحابي طيب الخطوبة عملت علي الضيق كتب الكتاب كمان يا حاتم أنا مستنية اليوم ده بقالي كتير كل حاجة تبوظ عشان القضية بتاعتك
حاتم: طيب اعمل اي أنا يا زهراء بحاول اتصرف و حاولت كتير يا اما نلغي كتب الكتاب يا اما يتعمل علي الضيق بين الأهل فقط
زهراء: بين الأهل ازاي يعني
حاتم: يعني نكتب في هدوء
زهراء: بدون اناشيد و مكياج و فستان
حاتم: اعملي ده كله في الفرح
زهراء: يتلغي احسن يا حاتم أنا عايزة افرح
حاتم: تمام اللي انتي عايزه أنا هكلم جدو و عمو نبيل اقولهم
زهراء: تمام و تقفل و تجي بيري
بيري: عروستنا القمر اي ده مالك
زهراء: أنا لغيت كتب الكتاب
بيري: نعم ليه
زهراء حكت لبيري
بيري: ليه بس يا زهراء ما كنت مشيتي الدنيا
زهراء: أنا عايزة افرح يا بيري مع صحابي و اهلي و اعمل هيصة ليه اكتب بهدوء و دون اناشيد ليه يعني يتكسر فرحتي
بيري: عشان احنا في ظروف دلوقتي و لازم نعدي الدنيا
زهراء: عادي يتلغي احنا مخطوبين من فترة صغيرة اساسا و هو موافق
بيري: بس عمو كان عايز يفرح بيكي يا زهراء
زهراء: و انا اعمل اي يعني أنا مش هكتب كتابي كده تعرفي لو قالي يكون بين الأهل فقط و اشغل اناشيد و ارقص و اعزم صحابي لا ده عايز نكتب و نقعد بعد كده خلاص
بيري: طيب اهدي اكيد خير
زهراء: الحمدلله
*****
في المساء في بيت صابر
صابر: انت غلطان طبعا مفيش بنت في الدنيا هتوافق تكتب كتابها في الهدوء بتاعك كده
حاتم: طيب انا اعمل اي
هيام: اتصرف يا حاتم مش هيحصل حاجة يعني مش للدرجة
حاتم: أنا تعبت دي أوامر اللواء
حسناء: هو اللواء هو اللي هيتجوز ولا انت ما تفكر يا بني البنت من حقها تفرح و ربنا يسترها اليوم ده مش هيحصل حاجة ما انت مليون مرة تمسك قضية كبيرة اشمعنا المرة دي يعني
حاتم: عشان المرة دي مش زي اي مرة المرة دي هم فيا كلهم و انا تعبت مش قادر بجد اعمل اي ولا اي
صابر: يا حاتم يا بني كلم خطيبتك و قولها كتب الكتاب في معاده عادي و زي ما هي عايزة و متزعليش منها هي عايزة تفرح
حاتم: والله مش زعلان منها أنا متضايق مش عارف اعمل اي
هيام: طيب بص نخليها بين الأهل و الصحاب و الجيران فقط و تلبس فستان و تحط مكياج و اناشيد اهو
حاتم: هو حضرتك عملتي حاجة جديدة كده
هيام: بطل تريقة
حاتم: امي بالله انا تعبان لوحدي
هيام: أنا غلطانة اني بقولك اساسا كتب الكتاب في معاده خلينا نفرح
حاتم: تمام هكلمها
صابر: قوم يا بني ربنا يهديك
****
سهام: يعني اي يتلغي و ازاي هو مش يكلم جدك أو ابوكي
زهراء: كان بياخد رايي
سهام: هو لعب عيال يا زهراء
زهراء: أنا مش هكتب كده يا ماما أنا عايزة افرح
سهام: حقك يا بنتي مقولتيش حاجة بس ترجعوا لينا الاول
زهراء: طيب اعمل اي أنا دلوقتي
سهام: مش عارفة لما يرجع ابوكي نشوف الموضوع ده
زهراء: تمام و موبايلها يرن
زهراء: ده حاتم
سهام: ردي
زهراء: تمام السلام عليكم
حاتم: وعليكم السلام عاملة اي
زهراء: كويسة الحمدلله
حاتم: لسه زعلانة
زهراء: أنا زعلانة اساسا عادي قدر الله وماشاء فعل
حاتم: الحمدلله طيب يا عروسة حضري نفسك عشان كتب كتابك في معاده عادي
زهراء: انت مجنون
حاتم بضحك: نعم
زهراء: لا بجد انت الصبح تكلمني تقولي يا كذا يا نلغي و دلوقتي تقوله في معاده
سهام بفرحة: في معاده الحمدلله يارب
زهراء: اصبري يا ماما رد عليا
حاتم: مكنتيش عايز ازعلك اعمل اي تاني
زهراء: متعمليش يلا سلام بقي
حاتم: تمام سلام و يقفل
سهام: بتقفلي معه كده ليه
زهراء: ما اقول اي يعني
سهام: اي حاجة خلي الواد يحس انك بتحبه
زهراء: حاتم قالي مفيش اي كلام رومانسي غير بعد كتب الكتاب يا ماما كلامنا كله في حدود حتي لو مخطوبين احنا ماشين بضوابط الخطوبة
سهام: ربنا يهديكم و نخلص من الخطوبة دي عشان انا تعبت منكم
زهراء: الله يا ماما
سهام: ده اخر كلام ولا في تغير تاني
زهراء: لا باذن الله اقوم اشوف الفستان بقي و تجري
سهام: ربنا يكمل فرحتك علي خير يا بنتي
****
في جناح عز و موده
عز: موده موده
موده: نعم عايز اي
عز: بصي كده و يمد علبة
موده: اي دي
عز: افتحي و شوفي
موده فتحت لقيت خاتم دهب
موده: اي ده
عز: فيل
موده: والله
عز: انتي شايفة اي
موده: خاتم بس اي المناسبة
عز: من غير مناسبة لازم مناسبة عشان اجيب هدية لحبيبتي
موده: تمام شكرا
عز: اي شكرا دي
موده: تسلم يا سيدي أقول اي يعني
عز: شوفتي طريقتك ازاي و انا بحاول اقرب و الدنيا تمشي
موده: طيب انا اسفة شكرا عجبني
عز: العفو أنا غلطان اساسا
موده: يا عم بلاش زهق بقي قولتلك عجبني
عز: ماشي يا موده مبارك عليكي و يدخل البلكونة
موده: هو زعلان ليه الله ما قولت عجبني ما ردي بردو رخم و يدخل عز
عز: أنا نازل
موده: رايح فين
عز: اي داهية
موده: لا بعد الشر عليك تعال اقعد بس
عز: عايزة اي
موده: أنا اسفة مكنيش قصدي ازعلك بس عجبني بجد
عز: مبارك عليكي
موده: أقعد بقي و بطل رخمة
عز: نعم
موده: يا عز أنا مش قادرة اسامحك
عز: اه سامحتي الكل و انا لا بتكلمي والدك عادي و جدو بردو إنما أنا لا
موده: عشان انت غيرهم انت المفروض مش تخبي عني حاجة
عز: و انا قولتلك كنت هقولك اعمل اي تاني موده انا بقالي كتير بحاول معكي و لسه هحاول تاني مش هستسلم بس بالله سيبني أنا كل ما احاول انتي تبعدني بطريقتك دي
موده: لما نشوف يا عز
عز :طيب اي
موده: طيب اه عايز اي
عز: ناكل جعان
موده: انت مش لسه كنت بتاكل تحت
عز: جوعت تاني الله
موده: تاكل اي
عز: اي حاجة من ايديك عسل
موده: هعمل اندومي
عز: لا طبعا
موده: طيب المطبخ قدامك اعمل اللي انت عايزه و يجي رسالة لعز
موده: مين
عز: انت مالك و بطلي فضول
موده: بتكلم مين من ورايا يا عز
عز: يا شيخة اتنلي
موده: افتح الرسالة قدامي
عز: يا ستي خدي الموبايل كله ده ماهر بيقولي أنا نازل يجيب حاجات لرحاب عايزين حاجة انت و موده
موده: اه أنا عايزة شكولاتة اي ده انتي بتكتب اي
عز: عايزين سلامتك تسلم يا اخويا
موده: أنا عايزة شكولاتة
عز: انزلي انتي هاتها بقي
موده: انت رخم اقسم بالله و زقته
عز يمسك ايديها: موده أنا اه بهزر معكي و اضحك بس ايديك لو اتمدت انتي هكسرها فاهمة ولا لا
موده: عز أنا بهزر أنا مش قصدي حاجة
عز بضحك: اه مش قادر جبانة اقسم بالله مجرد ما اتكلمت بجمود و جد خوفتي ازاي
موده: انت رخم والله اتضخت قولت ما كنت كويس
عز حضنها: بحبك
موده: شكرا
عز: بقالك كتير مش بتقولي بحبك
موده: أنا سايبة الهدوم علي النار
عز: هدوم علي النار مش هتهربي يا موده
موده: اهرب اي بس ابعد عيب كده مش كنت عايز تاكل
عز: اه
موده: تعال ورايا نعمل الاكل
عز: حاضر يا فندم
****
في اوضة بيري
غيث: انتي نزلتي من عند عز و موده ليه
بيري: المفروض نكون عندنا دم سيبهم براحتهم اكيد موده عايزة تقعد بشعرها و كده
غيث: و الهانم بتحس بالناس بس و مش بتحسي بجوزك
بيري: جوزي لو متضايق كان أقعد في مكان مش كل شوية بيجبه من عند حد
غيث: برخم عليهم ما أنا مس هقعد ساكت كده و جدك مش عايز ينزل المدرسة
بيري: خايف عليك بعيد عنك بيقول تعبان اسيبه شوية إنما أنت زي القرد
غيث: تعرفي أنا نفسي اعمل اي دلوقتي
بيري بابتسامة: اي
غيث: اعضك من دماغك
بيري بصدمة: نعم
غيث: ابوظ دماغك اكتر ما هي كده
بيري: اطلع برة و تحدف عليه المخدة
غيث: صل علي النبي
بيري: عليه الصلاة و السلام بس اطلع برة بردو
غيث: ما انتي اللي هبلة عاملة دوشة
بيري: أنا احلف أنا
غيث: بحبك
بيري: و انا كمان
غيث: تاكلي
بيري: ياريت تنزل تجيب اي حلويات
غيث: حاضر يا آخرة صبري و الفون بتاعه يرن
غيث: ده ماهر باعت رسالة و يشوفها
غيث: والله ابن اصول الواد ده
بيري: في أي
غيث: بيسالني لو عايزين حاجة عشان هو نازل
بيري: طيب خليه يجيب حلويات ليا
غيث: لا هنزل أنا
بيري: طالما هو نازل بلاش تنزل عشان انت لسه تعبان
غيث: تمام ماشي هروح اقول لماهر عايز اي و اجي
بيري: هاتلي اندومي
غيث: بس يا حبيبتي بس يا ماما
بيري: بالله عليك
غيث: انسي يلا أنا هنزل و هروح اتمشا مع ماهر بدل القاعدة و يخرج
بيري: هاتلي الاندومي يا واد رخم
****
في جناح موده و عز
في المطبخ
موده: اطلع برة
عز: الله أنا اتكلمت
موده: بوظت الأكل
عز: موده فوقي انتي بتعملي بطاطس
موده: بردو و بطل رخمة
عز: يارب الصبر من عندك عشان مش مستحمل
موده: طلقني حالا
عز: نفسي و الله
موده: أنا كرهت اني حبيتك
عز: و انا مش حبيتك اساسا بما اه موجوع قلبي يلا نعلي علي بعض من لقطات المسلسلات دي
موده بضحك: يا بني اهمد بقي
عز: والله بحبك
موده: تمام يا سيدي
عز: كفاية حزن بقي يا موده بالله تجي نبدا صفحة جديدة
موده: مش هتخبي عليا حاجة
عز: اقسم بالله اه
موده: اوعدني
عز يمسك ايديها: اوعدك يا حبيبي
موده: تمام نبدا صفحة جديدة بس بشرط
عز: اتفضلي يا فندم
موده: نفضل زي ما احنا كده لحد ما تثبت انك قد الثقة بتاعتي دي
عز: تمام يا حبيبي بحبك
موده:اي الريحة دي
عز: ريحة اي
موده :البطاطس يلهوي
عز: حريقة حريقة
موده: عشان العشق الممنوع بتاعك ده ينفعك يا عز هنموت
عز: يا بنتي ابعدي عشان أطفئ النار بس الحمدلله
موده: اه كنا هنموت يا زفت
عز: زفت في عينك يا محترمة
موده: محترمة غصب عنك
عز: بتكلم مع واحد صحبي مش مراتي
موده: ما انت اللي بتعصبني
عز: أنا غلطان اساسا اني واقف عنها
موده: بظبط غلطان يلا برة
عز: الواحد بيتجوز عشان يعيش الحياة الهادئة الرومانسية مع مراته إنما أنا متجوزة راديو
موده :بس يا بابا بس يا حبيبي
عز: اه كلمة حبيبي منك حلوة اوي
موده: حبك برص يلا برة كفاية البطاطس اللي اتحرقت
عز: لا خلاص ما أنا شبعت
موده: شبعت و تمسك السك/ينة
عز: لا اهدي كده و نزلي السل/اح يطول
موده: يعني واقفين بقالنا ساعة هنا حرقنا الاكل و اتخانقنا و في الاخر امشي من قدامي دلوقتي
عز: احبك و انتي متعصبة كده
موده: حبيبي بس دلوقتي بقي زي الشاطر كده تنظف المطبخ و تخلص عشان ده كله بسببك
عز: لا انتي كده اخدتي عليا اوي
موده: تخلص المطبخ يا حبيبي يلا تصبح علي خير و تخرج
عز: يا بنت
موده: اشتم اشتم
عز: اطلعي برة عشان اقدر اخلص
موده: لا خلاص متعمليش حاجة هعمله أنا
عز: نعمل سوا
موده: نعمل سوا يلا بينا
****
تاني يوم في جناح ماهر و رحاب
رحاب: بردو مش عايزة تأكلي
رويدا: مش قادرة
رحاب: مش هينفع كده لازم تأكلي
رويدا: والله مش جعانة
بيري: مالك يا رويدا يا حبيتي فيكي اي
رويدا: أنا خائفة اوي خائفة ينشر الفيديوهات
رحاب: متخافيش محدش هيقدر يعمل كده
رويدا: طيب الدكتور بيقول اني حصل ازاي طيب زهراء: افتكري كده يا رويدا حصل ازاي
رويدا: أنا معرفيش اي اللي حصل هو كان بيجي عادي بس ده حصل ازاي مش فاكرة هو كان بيجي علي طول معه هدية
زهراء: عبارة عن اي الهديه
رويدا: عادي مرة كان جايب اكسسوارات مرة مكياج ليا مرة شكولاتة شكولاتة شكولاتة كان جايب مرة شكولاتة و صمم اني اكلها أنا و مهدي يبقي ده حصل في الوقت ده يلهوي حصل يعني حصل
بيري: اهدي بس احنا كده عارفنا السبب الشكولاتة بس متخافيش مفيش حاجة حصلت تامر حتي لو قذر مش هيعمل كده
رويدا: طيب الدكتور
زهراء: هنشوف دكتور تاني و تدخل موده جري
موده: انتوا قاعدين هنا و الدنيا مقلوبة في مصيبة و انتوا قاعدين كده
بيري: بسم الله في أي
موده: الاندومي زاد جنية
زهراء: حسب الله
رحاب: يا شيخة ادعي عليكي
موده بضحك: بهزر معكم لقتيكم قاعدين جد قولت اهزر مالك يا رويدا يا حبيبتي يلا فكي كده يحرق تامر يا شيخة
رحاب: بصي يا رويدا يا حبيبتي عايزين نتكلم معكي كا اخواتك الكبار
موده: اه انتي غلط يا رويدا مش قصدي غلط علي الفيديو انتي غلط انك حبيتي واحد اكبر منك و دخلتي في علاقة حرام حتي لو كلام فقط غلطانة انك سلمتي نفسك للحيوان ده حتي لو كلام فقط
رويدا: أنا كنت مش عارفة أنا عايزة اي أنا ما صدقت اني احب و انا طول عمري قاعدة لوحدي محدش جنبي يعلمني الغلط من الصح يعني أنا عايشة حياة رفاهية بسهر و اخرج براحتي محدش يقولي رايحة فين لحد ما مهدي جاي و بدأ يظبط الدنيا شوية و ممنوع الخروج في وقت كذا مفيش خروج مع شباب غير صحابنا بس بعد اي بعد ما كنت اتعلقت بتامر هو من البداية كان بيعملني حلو و انا شكلي ما صدقت
رحاب: طيب اهدي بس كلنا بنغلط يا رويدا بس المهم نتعلم من الغلط ده و نفهم بقي كلام بحدود مع شباب تصبري و تقعدي لحد ما يجي ابن الحلال
رويدا :و هيجي ازاي بعد ده كله
زهراء: يا حبيتي انتي كويسة مش فيكي حاجة الفيديو ظاهر أنه مش حقيقي و بكرة الحقيقية تظهر
رويدا: يارب بجد
موده: يلا قوموا احنا عندنا فرح لازم نهيص يلا يا عروسة
زهراء؛ بالله اخوكي كل خمس دقائق عليه يلغي كتب الكتاب
رحاب: معلش يا زهراء غصب عنه هو خايف عليكي مش اكتر
زهراء: ربنا يستر طريقه
بيري: التزام الخطوبة ده اه مش قادرة تقوله عليه كلام حلو
زهراء: بس يا رخمة
موده: ضوابط الخطوبة قد ما هي صعبة بس بالله حلوة اوي كفاية انك تقولي كلمة بحبك لشخص اللي حلالك
بيري: لما يمسك ايديك و هو حلالك احسن مليون مرة من الخطوبة
زهراء: ياربي بقي ما تقعدي ساكتة انتي وهي
رحاب بضحك: خلاص القطة بتاعتنا اتكلمت
زهراء: قطة اي بس
بيري: الكيوت بتاعت عيلتنا والله
زهراء: أنا كيوت
موده: اه والله تحسي انك غلط في العيلة دي
زهراء: أنا بقول ننزل ناكل عشان رويدا جعانة صح
رحاب: اه يلا بينا
****
في المساء رويدا قاعدة لوحدها في الجنينة و موبايلها يرن و كان رقم غريب
رويدا: السلام عليكم
:وعليكم السلام
رويدا: بخوف مين
تامر: نسيتي صوتي ولا اي
رويدا: عايز اي
تامر: عايزك و اوعي تقفلي
رويدا: عايز اي مني حرام عليك
تامر: هتجي عند البيت اليوم اللي قبل كتب كتاب زهراء و حاتم الكل هيكون مشغول محدش هياخد باله منك
رويدا: مستحيل انسا
تامر: انك تجي عندي البيت قصد اني مش انشر الفيديو
رويدا: الفيديو مش حقيقي
تامر: اثبتي اسمعي الكلام يا رويدا يوم الخميس لو مكنتيش هنا عندي الفيديو هينزل و انتي عارفة بقي شعب بيموت في الفضائح فكري براحتك بس افتكري أنه قصد حياتك
رويدا: يا كلب يا حيوان
تامر: بلاش شتائم هتنزعلي مني اقسم بالله و يلا منتظرك يوم الخميس يا رويدا و يقفل
رويدا: اعمل اي اعمل اي و يجي وائل اللي كان قاعد مع الشباب في الجنينة الخلفية
وائل: رويدا انتي كويسة
رويدا: وائل
وائل: مالك فيكي حاجة
رويدا: لا لا بعد اذنك هطلع اوضتي
وائل: ممكن ثواني
رويدا: نعم
وائل: عايز اعرف مالك
رويدا’ يعني انت مش عارف ما الفيديو عندكم كلكم
وائل: بس انا مش مصدق اي حاجة من ده علي فكره انا واثق انك مش عملتي كده بس اكيد في حاجة تانية
رويدا عيطت
وائل: شوفتي قولي متخافيش يمكن اقدر اساعدك
رويدا :مفيش بعد اذنك و مشيت
امجد: واقف عندك كده ليه
وائل: اي مفيش
امجد: لسه بتحبها
وائل: اه
امجد: حتي بعد الفيديو
وائل: أنا متأكد انها مستحيل تعمل كده و غير كده كلنا بنغلط
امجد: بتحبها اوي يا صحبي
وائل: بس انا عايز اعرف مالها
امجد: خليك جنبها هي محتاج الكل جنبها
وائل: بلاش تعرف دلوقتي أنا لسه مش ثانوي عام الله اعلم بكرة في أي
امجد: ادعي ربنا
وائل: ونعمة بالله
امجد: كنت رايح فين بقي
وائل: مكنتيش رايح مكان أنا شوفتها قاعدة قولتي اجي اتكلم معها بس هي فيها حاجة والله
امجد: خير باذن الله تعالى نرجع نقعد معهم
وائل: يلا
***
عند رويدا طلعت جناح ماهر و رحاب و دخلت الاوضة و قعدت تعيط
رويدا: اعمل اي دلوقتي يارب اروح ولا لا يارب قولي اعمل يارب
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية معلمة من الصعيد ) اسم الرواية