Ads by Google X

رواية معلمة من الصعيد الفصل الرابع و الاربعون 44 - بقلم مريم شعبان

الصفحة الرئيسية

  رواية معلمة من الصعيد كاملة بقلم مريم شعبان عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية معلمة من الصعيد الفصل الرابع و الاربعون 44


يوم جديد ملي بأحداث فيلا سليم
هيام: يا بنات
رحاب: نعم يا عمتو
هيام: خلصتوا كل حاجة
يارا: كله تمام
تيا: الاكل جاهز
موده: بذمتك عملتي الاكل
تيا: اه عملت لسان العصفور
هيام: شطورة يا ناس
رويدا: و الغرف جاهزة و رشيت معطر فيهم

هيام: تسلمي يا حبيبتي
زهراء :و انا يا حماتي يا قمر جهزت حلويات الإستقبال
هيام: مراتي ابني القمر شطورة فين عز و ماهر
رحاب: ماهر بيجهز و نازل
موده: و عز مش عارفة بيعمل اي هو و الشباب في الجنينة
هيام: تمام
لين: ماما ماما
رحاب: نعم يا حبيبتي
لين: جاد بيقولكم هاتوا عصير برة
رحاب: ليه ان شاء الله مين برة يا لين
لين: مفيش حد بس هم بيعملوا خيمة كبيرة برة
موده: بيعملوا اي دول
هيام: مش ناقصين دوشة الناس جاين شوية
رحاب: هروحوا المستشفي الاول و بعد كده يجوا
هيام: تمام يا بنتي حسناء خرجت من المطبخ
حسناء: الحمدلله خلصت الحلويات
هيام: الحمدلله
لين: يا ماما هتجيبي العصير
رحاب: روحي و انا جاية وراكي
موده: مش ناقصين احنا و تروح
موده: انتوا بتعلموا اي
عز: خيمة عشان نقعد فيها مع الضيوف
موده: الصبر يارب يا حبيبي ده وقته
عز: اه
موده: طيب احنا ورانا مليون حاجة
عز :خير
موده: هنروح المستشفي دلوقتي انا و انت و غيث و بيري و معنا عربيات عشان نرجع بيهم
عز: اه صح نسيت واد يا يوسف كمل انت
يوسف: تمام يا كبير
موده: يلا ورايا
عز: تمام
مروان: مسيطرة
عز: هضربك بالقلم
مروان بضحك: لا خلاص
****
في شقة غيث و بيري غيث واقف في الاوضة بيجهز
بيري الفطار جاهز
غيث: تمام شكرا
بيري: انت هتروح معنا
غيث: اكيد
بيري: تمام
غيث: يلا عشان نفطر
بيري: مش جعانة
غيث: لازم تأكلي عشان ننزل خدي حاجة بسيطة و يمسك ايديها و يروح عمد السفرة
بيري: انت ليه بتعمل كده
غيث: عشان عارف اني مظلوم و عارف انك هتندمي لما تعرفي الحقيقية في بتعامل كاني مفيش حاجة حصلت
بيري: متأكد ازاي الرسائل
غيث: يعني بذمتك رقم بعتلك اني هسيبك و الكلام ده و بعتلك بعدها اني بخونك ده عايز اي يعني
بيري: اثبت انك مش عملت كده
غيث: بكرة الايام تثبت بس صدقني وقتها هيكون شايل منك أوي يلا ناكل عشان متاخرين
****
في المستشفي كلهم قاعدين مستنيين عيلة الرئيس
موده اتاخروا أوي
سليم: يا بنتي اكيد الطريق اهمدوا شوية
غيث: هم مين جاي
ماهر: الجد الكبير و شادلي و بلال و مدام خلود و مدام مرام و انسه حور و رسلان و كام طبيب معهم
غيث: ماشاء الله ده البيت بيكون في دوشة
سليم: المفروض إنكم عاقلين يعني الناس ضيوف عندنا بلاش يشوفوا الهبل بتاعكم
غيث: من عيوني يا حاج
نبيل: مالك يا بيري قاعدة ساكتة ليه
بيري: مفيش يا عمو
سليم: مفيش ازاي يا بنتي انت واد مزعلها
غيث: اسألها انا كلمتها مفيش يا جماعة حاجة هي تعبانة شوية بس
سليم: متأكد
بيري: لا و سكتت لما غيث بصلها
بيري: لا يا جماعة اي الخوف ده انا كويسة بس امبارح منامتيش كويس بسبب دماغي وجعني شوية
سليم بقلق: طيب تعالي نروح للدكتور
بيري: انا كويسة يا حبيبي متخفيش ده امبارح بس
سليم: تمام يا بنتي و يجي الدكتور
:سليم باشا حامد باشا الرئيس واصل
سليم: قام تمام يلا يا ولاد
عز: مين حامد مش اسمه كامل
ماهر: بالله ما اعرف تعالوا نشوف الدنيا يلا
عز: لا اصبر نلبس الجواكيت
نبيل بضحك: لا جاين رسمي
غيث: عشان في ضيوف بس
سليم: الناس واقفين يلا
ماهر: يلا بينا و يخرجوا كلهم
****
قدام المستشفي واقف( ابطال اشجان و بناتها )
حامد: هي دي المستشفي
حور: اه يا جدو
مرام: طيب مش هندخل
شادلي: اه يلا بينا و يشوفوا ناس جاي عليهم
خلود: شكلهم هم دول عيلة سليم
حامد: اه هم و يجي سليم عندهم
سليم: اهلا اهلا حامد الرئيس منور
حامد: منور بيكم
سليم: ازيكم يا ولاد منورين
شادلي: الحمدلله بنورك يا حاج
سليم: طيب أتفضل معايا يا حامد أتفضل و يدخل هو و حامد
ماهر: ماهر السيد اهلا بيكم
شادلي: شادلي الرئيس تشرفت نتعرف علي الباقي
ماهر الشرف لينا ده عز السيد و دي موده المدام و دي بيري السيد و ده غيث زوجها
شادلي: تشرفنا بيكم دي مرام الرئيس المدام و دي خلود الرئيس و بلاش زوجها و دي حور الرئيس ده الكائن رسلان الرئيس مش عارف جاي
رسلان: الله اي التهزيق ده
بلال: ده طبيعي حاجة جديد كائن رخم كده
رسلان: طيب عيب مش قدام الناس اول مرة يشوفني يقولوا اي
عز بضحك: لا متخفيش عندنا كائنات كتير أوي في البيت
شادلي: ربنا يبارك
ماهر: يارب تعالوا اتفضلوا يلا ندخل و يدخلوا كلهم
*****
فيلا سليم
تيا: شكلي حلو كده
هيام: يا بت هقوم اضربك
تيا: الله انا عملت حاجة
هيام: اتلمي شوية عيب كده الناس تقول اي
رويدا: يا بنتي فضحتنا بجد اتلمي شوية
جاد: يارب يا ساتر ندخل يارا نزلت النقاب
حسناء: تعالوا يا ولاد
جاد: السلام عليكم
:وعليكم السلام
حسناء: جابتوا الطلبات يا شباب
جاد: اه يا حماتي
يارا: حماتك في عينك
حسناء: يارا عيب
يارا: مش شايفة
هيام: بس مش عايزة دوشة علي الصبح
يوسف: هم الضيوف دول جاين امت
هيام: موده كلمتني و قالت انهم واصلوا هناك دلوقتي شوية كده و يجوا
حسناء: يلا يا شباب دخلوا الحاجة دي عند زهراء و رحاب
جاد: خد يا يوسف انت انا مش قادر خلاص
يوسف: قومي يا بت انتي و هي
تيا: بت في عينك بس هات و تأخد الحاجة هي و رويدا و يدخلوا و جاد راح واقف جنب يارا
يارا: عايز اي
جاد: عشان الكل يكون شاهد خليها تتطلع تغير الفستان
يارا: ماله الفستان
جاد: انا كلمتي تمشي ولا اي يا حماتي
حسناء: ماله يا بني الفستان بس
جاد: حلو عليها و في شباب جاية و انا عمري ما اوفق اني مراتي تقعد قدام ناس كده خليها تتطلع تلبس اي فستان تاني بس المشكلة انها بتكون قمر في اي حاجة
حسناء: حاضر يا حبيبي يلا يا يارا اسمعي الكلام و روحي علي المطبخ و انت يا زفت لو نطقت تاني مش هيحصل طيب
جاد: احم في اي انا بهزر معها
يوسف: دخلت في الدور أوي
جاد: يا بني دول أكسر ليهم ضلع
يارا: يحصل اي يا استاذ جاد
جاد: أكسر ليهم ضلع يتكسرلك انت الف في بلاش تجي جنبهم
يارا: إيوه كده
حسناء: يلا يا يارا علي المطبخ و أنتوا اطلعوا كملوا الخيمة اللي في الجنينة
مروان: مش فاضل غير كام حاجة فين موسي صح
هيام: برة بيكمل الخيمة لحد ما تيجوا يلا علي برة بقي
*****
في المستشفي كلهم في الجناح بتاع نبيل
حامد: اه الف سلامة عليك يا نبيل
نبيل: الله يسلمك يا حاج انك جيت لحد هنا عشاني فوق راسي
حامد: اهم حاجة نطمن عليك انا جايب اشطر الدكاترة عندي و علي رأسهم حفيدتي حور
سهام: منورة يا حبيبتي اللهم بارك
حور: تسلمي
حامد: اه نسيبك ترتح و احنا كمان نروح الاوتيل نرتح شوية
سليم: لا أوتيل اي انتوا هتنزلوا عندنا في الفيلا
حامد: لا تسلم الاوتيل جاهز لينا
سليم: والله ابدا يعني أنتوا جاين مخصوص لينا و تقعدوا في الاخر في فندق عيب في حقي
شادلي: تسلم يا حاج بس هنروح عشان منعمليش ازعاج
ماهر: ازعاج اي بس أنتوا هتنوروا و كل حاجة جاهزة ناقص بس تنوروا البيت
حامد: مش هينفع يا حاج صدقني عددنا كبير
عز: و الفيلا اكبر ياريت تنوروا الفيلا
سليم: يا حاج انا عارف انك مش بتحب نجيب بيوت في القاهرة عشان كده بتنزل في اوتيل بس والله انك جاي من سفر عشان تشوف ابني و جايب احسن دكاترة و تروح تقعد في اوتيل عيب في حقنا بالله ما ترفض الفيلا كبيرة اللهم بارك و جاهزة و باقي احفادي منتظرين حضرتك هناك
بلال: احنا بس عشان هنقعد كتير
غيث: اي كانت المدة بيت سليم السيد ينوروا لا بقي انا من الصبح واقف برش الزرع عشان أنتوا جاين
بيري: لا تعبت يا حبيبي
سليم: اي يا حاج
حامد بص لاحفاده كلهم هزوا رأسهم بتمام
حامد: خلاص علي خير الله بس كده كتير
موده: كتير اي يا حاج والله ابدا ده أنتوا هتنورونا و هتشوف شوية من الجنان بتاعنا اصل سيبك من الهدوء اللي احنا فيه ده بس عشان المستشفي انما في جيش في البيت
حامد: كانك مرام بتتكلم
مرام بضحك: اه ملاحظة اني فيها مني كتير
موده: يا ختي انا قمر كده
مرام: حبيبتي تسلمي
شادلي: هو في حد في جنان مراتي
عز: اه عشان انا متعرفيش موده
غيث: هو لو جنان يبقي مفيش زي المدام و يحضنها
بيري: احترام نفسك
سليم: انت يا حيوان ابعد عنها عيب كده
غيث: الله انا عملت اي
سليم: ابعد عيب الكلام ده بينكم
غيث: بعيد عنكم يا جماعة انا عريس بقالي اسبوع و ربنا من يوم الفرح و احنا بنلف في المستشفيات
بلال: يا عيني يا بني
غيث: اه يلا الحمدلله
شادلي: زيك من تاني يوم فرح كنت في المستشفي مع امي
غيث: بجد
شادلي: اه والله
غيث: اه و انا اللي كنت فاكر اني العيلة دي هي اللي فقر
سليم: بقالك كتير مش اتضربت صح
غيث: احم خلاص يا حاج
حامد: انا بقول يمشوا عشان عاملين دوشة
ماهر: حضرتك لسه شوفت حاجة
سليم: يلا يا ماهر خد الشباب و روحوا علي البيت و خد الحاج معكم
حامد: لا انا هقعد شوية معكم
سليم: خلاص شوية و أكلمك يا ماهر عشان تجي تاخدنا
ماهر: تمام يا جدو يلا اتفضلوا
*****
فيلا سليم
رحاب: ماهر كلمني و قال ربع ساعة و يكونوا هنا
هيام: طيب تمام فين الشباب
جاد: احنا أهو
هيام: يلا عشان تفتحوا الباب
يوسف: ضيوفك انت يا جاد احنا ملنيش دعوة
جاد: لا وعلي اساس اني حضرتك ضيف زيهم يا بني انت اقعد في بيتنا اكتر مني يلا قدامي
يوسف: تمام يا سيدي
زهراء: بس بخرت الغرف و كله تمام
هيام: مراتي ابني شطورة يا ناس
رحاب: هو فين ابنك صح
تيا: بيشوف المصايب بتاعتي والله حاتم ده كتر خيره انه مستحملنا اساسا
هيام: هو مش عايز يستحمل اخواته ولا اي
تيا: حبيبتي و الباب يخبط
رحاب: روح افتح يلا يلا
مروان: براحة علي الواد و يروحوا يفتحوا
تيا: يالهوي واصلوا شكلي حلو
يارا: بالله مش عايزين فضائح
ماهر: السلام عليكم
:وعليكم السلام
عز: تعالوا اتفضلوا و يدخلوا كلهم
شادلي: السلام عليكم
هيام بابتسامة: وعليكم السلام اتفضلوا يا ولاد
عز: اعرفكم يا جماعة عيلة الرئيس
حسناء: منورين يا ولاد
مرام: تسلمي يا طنط
ماهر: اعرفكم بينا بقي طنط هيام عمة المدام و طنط حسناء حماتي و دي رحاب المدام و دي زهراء اختي و دول بقي كائنات العيلة جاد و يوسف و مروان و تيا و يارا و رويدا بس كده
بلال: اللهم بارك ربنا يحفظهم
هيام: اللهم امين يارب اتفضلوا اقعدوا و يقعدوا كلهم و يجوا نورسين و سند و لين
لين: بابا
ماهر: حبايب قلبي وحشتوني أوي
نورسين: و انت جدا
بلال: ماشاء الله دول ولادكم
ماهر بابتسامة: اه و الرابع جاي في السكة
شادلي: الله اكبر ربنا يجعلهم ذرية صالحة
ماهر: اللهم امين يارب تشرفنا بيكم بجد و يجي موسي
موسي: السلام عليكم
:وعليكم السلام
عز: موسي اخو المدام
شادلي: شكلكم اهل في بعض صح
عز: بظبط موده تكون بنت عمتي و رحاب و يارا ولاد عم موده و موسي اخو موده و زهراء اختي متجوز ابن عمة موده اللي والدته طنط هيام دي فهمت حاجة ولا اي
شادلي بضحك: اه فهمت
غيث: طيب الحمدلله
بلال: انا سمعت اني كلكم معلمين
عز: اه كلنا معلمين في المدرسة بتاعتنا ماعدا زهراء اختارت كلية غيرنا و فيها دلوقتي
بلال: اه اللهم بارك
رسلان: بس يا تيا حاسس اني شوفتك قبل كده
تيا: قول و المصحف
ماهر بهمس: سكتوها و بدل ما اقوم اضربها
رسلان: انتي لكي في السوشيال صح
تيا: اه
رسلان: تيك توك صح
تيا: بظبط بظبط احلف انك عارفني
رسلان بابتسامة: اه عارفك شوفتلك كذا فيديو
غيث: بس يا تيا بس
رسلان: هو في اي عايزنها تسكت ليه
عز: عشان مصايب التيك توك كتير أوي
شادلي: ليه بس
عز:والله أنتوا مش أغراب الهانم دي عاملة ٤ مصايب بسبب التيك توك و ممنوعة دلوقتي انها تنزل حاجة
تيا: احم خلاص بلاش فضائح ده احنا عندنا نجم السوشيال بلاش بقي
رسلان بضحك: انا نجم السوشيال
تيا: اه شوف عندك قد اي ناس
رسلان: الله اكبر
تيا: مش هحسد يا عم
رسلان: مين تاني مهتم بالسوشيال
رحاب: يارا بس اهتمام ديني
رسلان: اللهم بارك ظاهر عليها
جاد: قصدك اي يعني
رسلان: قصدي انها ظاهر من الزي بتاعها انها محترمة
جاد: طيب بلاش مدح كتير فيها
ماهر: جاد اخويا الصغير و غالبا هو الوحيد اللي مقتنع انه هيتجوز يارا
جاد: انا أخدت كلمة من حماتي صح ولا لا
حسناء: صح و اقعد ساكت بقي
هيام :انا بقول تطلعوا تغيروا كده عشان تنزلوا عشان الاكل عشان لو قعدتوا قصد العيال دي مش هتخلصوا كلام يلا بنات خدوهم علي الغرف بتاعتهم
****
في اوضة بيري الباب يتفتح و يدخل غيث
غيث: بقالي ساعة بدور عليك
بيري: عايز اي
غيث: بتعملي اي
بيري: الخمار اتوسخ مني قولت اجي اخد خمار من هنا
غيث: انتي سايبة حاجات هنا
بيري: اه و بعدين انت بتكلمني ليه اطلع برة
غيث يروح يقعد علي السرير: تعالي يا بيري عايز اتكلم معكي
بيري: مفيش بينا كلام انا بكلمك حلو قدام اهلي عشان محدش يلاحظ
غيث: ده علي اساس انك مش كنتي هتقولي لولا اني بصتلك صح
بيري: مش خليتني اقول ليه
غيث: عشان دي اسرار بينا في بيتنا احنا مش الناس تعرفها
بيري: ولا خايف يعرفوا حقيقتك
غيث: مش عايز الكلام الهبل ده و تعال عشان عايزك
بيري: انا نازلة عشان ورايا حاجة في المطبخ و كانت ماشية
غيث: تقفلي الباب و تجي هنا عشان مش عايز صوتي يكون عالي اخلصي
بيري: انت بتكلمني بالأسلوب ده ليه
غيث: طيب تعالي عايزك في حاجة مهمة
بيري دخلت: خير
غيث: تعالي اقعدي هنا
بيري: لا عشان متضربش
غيث: ما هو انا لو بضربك كنتي فضلتي تتكلم باسلوب زي الزفت مع جوزك
بيري: عايز اي
غيث: مالك يا بيري مالك يا حبيبي انتي مصدقة ام الرسالة بسبب رسالة علي الموبايل عايزة تخربي بيتك عشان رسالة
بيري: اظن الرسالة واضحة قدامك يا غيث قولي كده كنت فين يوم ما اتخانقنا
غيث: مكنتيش في مكان كنت قاعد تحت البيت في العربية و نامت غصب عني
بيري :بتكدب عليا
غيث بعصيبة: تمام مش انتي شايفة كده بس ياريت لما تعرفي الحقيقية ساعتها تكون مصصمة علي الطلاق عشان انا عمري ما اكمل مع واحدة واثقة من رسالة اكتر من جوزها تمام يا بيري هانم هحاول معكي تاني و تالت انك تخليكي واثقة فيا انا لحد ما اثبت اني مش السبب
بيري: انسا يا غيث انا بقيت بكرهك انا اكتر حاجة اكرهها الخيانة و انت تكون بتخوني من قبل ما نتجوز و عايزني اثق فيك
غيث: انتي واثقة في رسالة هبلة
بيري: مليون واحدة اكتشتف خيانة جوزها كده
غيث: هو عشان حصل مع الناس لازم يحصل معنا و انتي اشي عارفك اني الناس دي صح اساسا هاتي الرقم يا بيري
بيري: رقم اي
غيث: اللي بعتلك اني بخونك مش هو نفس الرقم اللي قالك فترة و هسيبك
بيري بخوف: لا
غيث: نعم مقولتيش من امبارح ليه
بيري: ما انا مخدتيش بالي غير انهاردة الصبح احنا و نازلين لما كنت بيشوف الرسالة تاني لقيت رقم تاني شوفت بقي يعني أهو الحجة بتاعتك مش موجود انه نفس الرقم و الكلام ده طلقني
غيث: طيب هاتي الرقم و لما اثبتلك اني مش خاين انا هطلقك
******
في بيت تامر
تامر: شوفتي زهراء
رباب: اه شوفتها في الكلية
تامر: تمام عاش لكي
رباب: يارب تكون راضي عني يا حبيبي
تامر: عايزك في مهمة تانية
رباب: خير
تامر: تخليها تثق فيكي عشان نفذنا خطتنا
رباب: تمام من عيوني
تامر: الكبير اللي عندهم طلب مني اطلع المخدرات اللي في المدرسة
رباب: هتروح ازاي ما اكيد هيجصل مشكلة لو حد شافك
تامر: لا هم دلوقتي عندهم ضيوف عيلة الرئيس و عملت نبيل قربت في مشغولين
رباب: تمام انا هموت و اعرف مين الشخص ده
تامر: انا لازم اعرفه في اقرب وقت
رباب: تمام
تامر: انا مسافر بعد يومين
رباب:رايح فين
تامر: لازم اروح كندا بعد يومين الكبير اللي في بيت سليم عايز كده
رباب: تمام المهم دلوقتي انت هتعمل اي مع زهراء
تامر بخبث: كل خير اسمعي هقولك اي عشان تنفيذي زي ما هقولك بظبط بس بعد عملية ابوها
رباب: اشمعنا
تامر: عشان اكيد مش هتنزل الجامعة غير بعد العملية
رباب: صح طيب قول يلا
تامر: اسمعي يا ست البنات
****
في الجنينة الشباب قاعدين مع رسلان
رسلان: انتوا كلكم بقي في ثانوي عام
جاد: للاسف و انت
تيا: في كلية حقوق ٣ سنة
رسلان: الله ده انتي حافظني بقي
تيا: جدا
يوسف: تيا ما تروحي تقعدي مع البنات احسن
تيا: احم حاضر و تقوم
مروان: رسلان لما تكلمك علي اي حاجة خاصة بالسوشيال مترديش عليها
يوسف: اه بالله اقسم بالله عاملة ٤ مصايب خلصنا من واحدة فاضل ٣
رسلان: مصايب اي يمكن اقدر اساعد
جاد: عملت اعلانات للشركات يعني أعمالهم مش كويسة
رسلان: اه تمام طيب انا هساعدها
مروان: ازاي
رسلان: لما اعرف كل المعلومات منها اقدر أساعدها
موسي: تمام شوية كده تقعدوا تتكلموا تمام و دلوقتي يلا عشان الصلاة
رسلان: هنصلي في البيت ولا فين
موسي: البيت للنساء المسجد للرجال يلا يا رسلان
مروان: بص بما انك قاعد هنا فترة في أتعود علي كده الصلاة في المسجد مفيش حاجة اسمها بيت للرجال احب أعرفك نظام العيلة دي بس
رسلان: هو ماشاء الله ظاهر انهم محافظين علي إسلامهم
جاد: لا هو احنا كنا عيلة فاشلة بحد ما موده جات و غير البيت كله
يوسف: دي حقيقية مش البيت كله بس
رسلان: احنا نروح نصلي و تجوا تحكولي عن فرد فرد في البيت عشان انا توهت و انا بحب التفاصيل
جاد: من عيوني يلا بينا بس
******
في غرفة شادلي و مرام
شادلي: غالبا اللي كده بيعملوا مع الناس بنشوفوا دلوقتي
مرام: اه فاكر لما الدكاترة اللي جات من القاهرة عشان والدتك
شادلي: اه فاكر طبعا هم كمان جاين عشان العملية
مرام: اه بس ظاهر عليهم عيلة كويسة
شادلي: اه ظاهر عليهم الالتزام
مرام: اه لبس البنات يدل علي كده و طريقة كلامهم
شادلي: اللهم بارك شوفتي أطفالهم جريوا ازاي عشان يصلوا الظهر
مرام: اللهم بارك هم دول الذرية الصالحة
شادلي: عقبال لما يكون عندنا ذرية صالحة
مرام: ان شاء الله و الباب يخبط
شادلي: هروح اشوف مين و يروح يفتح و كان ماهر
شادلي: نعم يا ماهر
ماهر: صلاة العصر يلا عشان نصلي في الجامع
شادلي بابتسامة: تمام جاي وراكم
ماهر: تمام و يمشي
مرام: لا شكلنا هنقعد ايام قمر الواحد كان عايز عيلة زي دي
شادلي: طيب يلا طلعي هدومي لحد ما اتوضا
مرام: تمام
*****
فيلا فيروز
حنين: فيروز يلا عشان تأكلي
فيروز: مش قادرة يا ماما انا رايحة عند البنات عند جاد
حنين: تمام خلي بالك من نفسك مش هينفع كده لازم تأكلي
فيروز: بإذن الله و تمشي و حنين تطلع موبايلها و تكلم موده
موده: السلام عليكم
حنين: وعليكم السلام عاملة اي يا حبيبتي
موده :الحمدلله يا طنط فين البت فيروز مستنينها من الصبح
حنين: خرجت دلوقتي بس انا عايزك في موضوع
موده: اتفضلي
حنين: فيروز مش عجبني يا موده مش بتاكل بقالها اسبوع و وشها عامل يخس لوحده
موده: ملاحظة كده بس من اي
حنين: مش عارفة و هي مش بتخبي عني حاجة بالله يا موده هي بتحبك اعرفي مالها يمكن في حاجة مكسوفة تقولي عليها
موده: تمام يا حبيبتي هسالها و هخليها تاكل غصب كمان
حنين: تمام يا بنتي ربنا يبارك فيكي
موده: يارب يا طنط
****
في الجنينة قاعدين كلهم
موده: يعني بجد هتقدر يا رسلان
رسلان: اه ظاهر من الملف بتاعهم انه نصب و اعمال حرام
تيا: يالهوي
مروان: خادشة للحياء اتلمي و الله اللوا عنده حق
جاد: طيب هنعمل اي دلوقتي
رسلان: شركة شركة تقع
يوسف: تمام ازاي
رسلان: بس يا تيا انتي هتكلمهم عشان تعملي الاعلان عادي علي الاسبوع الجاي و تتفقي معهم و لما تروح تصوري المكان كله و تاخدي اتنين كا مصورين و بنت معكي كا مساعدة لكي
تيا: تمام
رسلان: تصوري كل شي يا تيا
عز: هل ده مفيد
رسلان: جدا هنعرف كل المداخل و نقدر ندخل الشركة براحتنا
يوسف: الله يخربيتك يا تيا علي التعب اللي احنا فيه دي
تيا :مش هرد عليك عشان الكبار قاعدين
ماهر: لا بتعملي حساب للكبار أوي ده أنتوا دوشتوا الراجل بمشاكلكم
رسلان: لا انا بحب المصايب و متحمس أوي
عز: كلهم كده محسسني اننا في مغامرة حتي الكبار
موده: ما هي مغامرة تنكر اننا اتعلمنا حاجات كتير
شادلي: مش لوحدهم عندنا كده بذات المدام بتاعت اي مصيبة رايحة فيها
موده: لا شكلك هتكوني معنا في حل المشاكل ده
مرام: انا مش ماشية من هنا غير لما احل دول مش هعرف انام اقسم بالله في بيتنا بدون ما احل حاجة
رحاب: انتي منورة البيت اساسا
مرام: حبيبتي
عز: فين غيث و بيري
موده: مشيوا
ماهر باستغراب: غريبة ماشين بدري أوي كده ليه
موده: مش عارفة و تجي فيروز
فيروز: السلام عليكم
:وعليكم السلام
رحاب: فيروز تعالي يا حبيبتي
فيروز بابتسامة: انتوا بقي عيلة الرئيس
حور بابتسامة: اه احنا
فيروز: منورين
خلود: منور بيكم
فيروز: فين رويدا
تيا: قاعدة جوا هي و و يارا
فيروز: طيب انا جوا و تمشي
موده: تعالوا يا بنات نروح نقعد جوا انا زهقت من القاعدة دي بدون رغي
مرام: احسن حاجة يلا بينا و يقوموا البنات كلهم
يوسف: فيروز متغيرة
عز: انا شاكك فيك عملتها اي يا مروان
مروان: ياربي اشمعنا انا
عز: فيروز اخر مرة كانت معك و من ساعتها و هي مش زي زمان
مروان: اسألها هي انا مليش دعوة
ماهر: طيب اتكلم كويس
مروان بضيق: حاضر
*****
في بيت غيث و بيري
بيري: خليتني امشي بدري ليه
غيث: مزاجي كده
بيري بصوت عالي: و انا مش بمشي بمزاج حد انا بقولك أهو متنسيش نفسك يا غيث انت مين اساسا عشان تتجوز بيري السيد انت عمرك ما حلمت انك تتجوزني اساسا احمد ربنا انك اتجوزت واحدة زي لا و كمان بعد ما رضيت بواحد زيك بتخوني
غيث: واحد زي فوقي يا بيري انتوا اللي كلمتوني عشان اتجوزك فوقي
بيري: و كانت غلطة عمري انا اختارت شخص زيك
غيث: كلامك بقي يزيد و هتندمي بعدين
بيري: انا الحاجة الوحيدة اللي ندمانة عليها اني اتجوزت واحد زيك حيوان و خائن اكيد طمعت فينا
غيث ضربها بالقلم: اخرسي بقي اي عاملة تقولي كلام يوجع و انا ساكت مش عايز اخرج عن شعوري بس كده كتير من مجرد رسالة عملتي افكار في دماغك عني طمعت في مين يا بيري انا مستوي المادي كويس و معيشك في شقة في نفس مستوكي القديم عملت فرح كبير زي عيلتكم عادي و هي الحاجة الوحيدة جبت دهب مش الماظ عشان مش اقدر و اظن اني المعظم محدش هيقدر علي الماظ انا لو اعرف هيجي يوم و تكلمني بالأسلوب ده مكنتيش حبيتك انا بقول اكيد صعب عليها تشوف رسالة كده استحمل يا غيث بس اي حرام عليكي يا شيخة مصصمة تبوظي حياتنا بسبب رسالة رسالة يا بيري هيجي يوم و اثبت فيه اني مظلوم اليوم ده بيري شوفي بعدها ٣ شهور عشان بعدها هيكون طلاقك تمام و لحد ما يجي اليوم اللي اثبت فيه مفيش خروج من البيت غير عندكم الفيلا غير كده مش هتروحي في مكان و حياتنا هتموت ماشية بنظام تصحي الصبح تحضري الفطار و هدومي تكون جاهزة و لما ارجع يكون الغداء جاهز و مليش دعوة انك مش بتعرفي تطبخي فاهمة ولا لا و يسيبها و ينزل
بيري قعدت تعيط
****
فيلا سليم
موده: مالك يا فيروز مالك يا حبيبتي
فيروز: مفيش انا كويسة
رحاب: كويسة ازاي شايفة وشك عامل ازاي
فيروز: عادي يا جماعة هروح اجيب ماء و تقوم و تقع مرة واحدة
تيا: فيروز فيروز كلهم يقوموا بسرعة و الشباب يسمعوا و يدخلوا
مروان بقلق: هي مالها
موده: وقعت مرة واحدة
ماهر: بنات اسندوها و هاتوها ورايا لازم نروح المستشفي
مرام: حاضر
****
في المستشفي
حنين بدموع: كده بردو يا فيروز تعملي فيا كده تاخدي دواء مجهول المصدر
فيروز: كنت عايزة اخس كنت عايزة شكلي يكون حلو
موده :في مليون طريقة انك تخسي بس مش كده
فيروز: اعمل اي كنت عايزة حاجة سهلة
فارس: كده تخضنا عليكي
فيروز: انا اسفة يا بابا
فارس: انا اللي اسف يا عيون بابا حقك عليا انتي ست البنات
فيروز: حبيبي
يوسف: الحمدلله يا جماعة هي كويسة
موده: الحمدلله
فارس: هروح اشوف مصاريف المستشفي
حنين: خدني معك اروح اعدل خماري
فارس: تمام و يخرجوا
موده: انا هروح اشوف خالي بقي
جاد: خدني معكي و يخرجوا
فيروز بصت بتدور علي مروان مكنيش موجود
يوسف: تيا ثواني
تيا: ليه
يوسف: هنجيب حاجة لفيروز تأكلها
فيروز: لا مش قادرة
يوسف: بس يا بنتي يلا يا تيا
تيا: خمس دقائق و جاية و يخرجوا و تقعد فيروز لوحدها و تطلع موبايله تلعب عليه و الباب يخبط
فيروز بتعب: ادخل و يدخل مروان و راح اقعد علي الكراسي جنبها
مروان: السلام عليكم
فيروز: وعليكم السلام
مروان: الف سلامة عليكي
فيروز: الله يسلمك
مروان: انا اسف علي كلامي اخر مرة
فيروز: لا عادي محصليش حاجة ربنا يجعلها من نصيبك
مروان بابتسامة: لا بعد الشر ربنا يجعلك انتي
فيروز بصدمة: بتقول اي
مروان: ربنا يجعلك انتي
فيروز: انت بتهزر صح
مروان: لا لما اخلص جامعة هتجوزك يا فيروز بإذن الله
فيروز: بس بس عشان مش قادرة علي صدمات تاني
مروان: اه صح انتي حلوة في كل حالاتك و انك كنتي عايزة تخسي عشان تعجبني انتي جميلة في كل حالاتك اقسم بالله انا بس اللي كنتي اعمي بصي انا سمعت ماهر بيقول لو عايزها تكون من نصيبك حافظ عليها في انا هحافظ عليكي
فيروز: اطلع برة
مروان: نعم
فيروز: مش قصدي بس انا متوترة أوي و الباب يتفتح و تدخل تيا
تيا: بيحصل اي هنا من ورايا
مروان: في حد يدخل كده
تيا: و انت مش عيب قاعد معها لوحدك
مروان: اول مرة تقولي حاجة صح انا اقوم اروح اشوف عمو نبيل
تيا: تمام اتفضل و يخرج
فيروز: بيحبني بيحبني
تيا: ابوكي برة برة
فيروز: احم صح
تيا: اتلمي بقي
*****
:احنا هنسيبهم
:لا طبعا بس خلي عملية ابوهم تعدي و نلعب معهم
تمام
:انا عايز موده هنا
:ليه
:كده هي اللي بدات اللعبة
:بس انت عارف تامر محذر محدش يجي جنب البنات
:مليش دعوة بالزفت ده انا ليا بالباشا الكبير بتاعنا عايز موده في اقرب وقت
:عايزها ليه
:الباشا بيكون عايزهم ليه
:لا الكبير اللي في بيتهم لو عارف انه عايزها هيولع الدنيا
:ملنيش دعوة احنا ننفذ كلام الباشا و بس
:يلا بقي احنا مالنا عايزها امت
:فترة كده و تجيبها
:اشطا
****
في المساء شقة بيري و غيث
بيري كانت قاعدة مكانها بتعيط هي مش عارفة تصدق مين و مش عارفة ازاي قالت كده لغيث و الباب يتفتح و يدخل غيث
غيث: السلام عليكم انا جعان هدخب اخد شاور و اطلع يكون الاكل جاهز اقسم بالله لو طلعت مكنيش في اكل مش هيحصل طيب و يسببها و يمشي و بعد كده يخرج غيث و بيري كانت نفس القاعدة
غيث: والله الهانم مش بتسمع الكلام
بيري: انا مش خدامة عندك اعمل لنفسك
غيث: طيب خمس دقائق و تكوني في المطبخ
بيري: مش بعرف مش بعرف
غيث: مليش دعوة يلا
بيري: اوف حاضر و تقوم تروح المطبخ تقف تبص فيه متعرفيش تعمل طلعت بطاطس و بانية
بيري: حلوين عليك و تبدا في التحضير و تخلص و تخرج
بيري: الاكل جاهز أتفضل
غيث بسخرية: بانية و بطاطس هو ده الطبخ
بيري: مش بعرف اعمل غيرهم مش عجبك اتجوز
غيث: في اقرب وقت بإذن الله بعد ما اطلقك
بيري: تمام اطفح
غيث: اتكلمي باحترام
بيري: اتكلم براحتي
غيث: بيري انا لحد دلوقتي بتكلم كويس معك و احسنلك مش تشوفي الوش التاني عشان هتندمي ساعتها
بيري: ياريت اشوفه اصل شوفت الوش الحلو و طالع كادب و خائن
غيث: تمام افتكري انتي اللي طلبتي و يقوم
بيري: هتعملي اي
غيث: ساعة و يكون اكل غير ده جاهز عندي
بيري: اكل اي يعني
غيث: اي طبخ بس مش حاجة سهلة
بيري: لا طبعا مش بعرف
غيث: مليش دعوة اخلصي يلا
بيري: مش هعمل يا غيث
غيث ضربها بالقلم: كلمني كويس و يلا يا بيري ساعة و الاكل يكون جاهز
بيري بعيط: والله حرام كده ضربتني مرة الصبح و دلوقتي كمان
غيث بضيق: يلا اخلصي مش عايز دوشة
بيري تمشي و هي بتعيط
غيث: ليه ضربتها ليه يارب
****
بعد خمس ايام عملية نبيل بعد يومين
كاظم راجع هو و اسماء من السفر عشان عملية نبيل
*****
في شقة غيث و بيري
غيث: بيري بيري
بيري بدموع: نعم
غيث: بتعيط ليه
بيري: مفيش عادي
غيث: طيب حضري الاكل
بيري: عشان معرفيش و تضربني زي امبارح انا زعلانة منك أوي
غيث: انا ضربتك عشان قلة ادابك
بيري بعيط: انا زعلانة منك أوي بقيت بكرهك و هقول لبابا انت بتعمل فيا اي
غيث: معلش فاكرني كده انا ضربتك ازاي
بيري: انا بكرهك
غيث: اي يا بت الاوفر ده انا ضربتك علي ايدكي محسسني انك مسكتك ضربتك علقة محترمة
بيري: عشان انت وعدتني عمرك ما تضربني
غيث: انتي عصبتني شوفي طريقة كلامك معايا كل شوية
بيري: عشان انت خائن
غيث: تمام الخائن بيقولك ياريت الاكل عشان جعان
بيري: حاضر و تدخل المطبخ
غيث: في اقرب وقت هثتبلك اني مش كده يا بيري و يطلع موبايله و يرن
غيث: السلام عليكم
:وعليكم السلام
غيث: عرفت مين صاحب الرقم
اه يا فندم
غيث: مين
…..
غيث بصدمة: متأكد
:اه يا باشا
غيث: تمام تسلم و يقفل
غيث: بس كده تمام أوي
*****
في المستشفي
سليم: هانت يا بني و تخلص من الهم ده
نبيل بابتسامة: خير بإذن الله
يدخل الدكتور
:السلام عليكم
:وعليكم السلام
:عامل اي يا نبيل باشا
نبيل: الحمدلله كويس
:للاسف العملية هتتاجل يومين صحتك لا تسمح للعملية دلوقتي
كاظم: ليه هو ماله
:مفيش حاجة بس حالا مش هينفع يدخل عمليات بعد خمس ايام باذن الله
نبيل: بإذن الله طيب كنتوا قولتوا بدل ما نجيب الناس بدري
حامد: يا بني فيها اي يعني احنا قاعدين في الشارع ما احنا قاعدين عندكم مفيش حاجة عادي
سليم: منورين يا جماعة
:صدقني يا نبيل باشا عشان صحتك
نبيل: تمام علي خير بإذن الله
*****
في شقة غيث و بيري
غيث: البسي عشان رايحين عند اهلي
بيري: مش رايحة في مكان
غيث: اخلصي عشان متعصبيش عليكي
بيري: حاضر و تدخل الاوضة
بيري: تمام يا غيث اما خليتك تندم ماشي انا هنفذ كلام البناا اللي علي الجروب زي ما قالوا هعمل و هنشوف هيعمل اي بقي و تطلع موبايل. و تسجل ريكورد
بيري: هعمل زي ما قولتلي بظبط يمكن يطلقني و نخلص
*****
في بيت صابر
صابر :عملت اي يا حاتم
حاتم: في موضوع الجواب عادي يا خالو جواب عادي متعود علي كده
صابر: متعود علي كده ده تهديد بالقتل انت بتهزر
حاتم: مش بهزر بس متعود عادي انا في قضية صعبة دلوقتي في اكيد لازم تهديد بالقتل
صابر: ربنا يستر طريقك يارب
حاتم: يارب
صابر: فرحك امت
حاتم: بعد ما زهراء تخلص السنة دي
صابر: ربنا يكلمك علي خير
حاتم: اللهم امين
صابر: عملت اي مع مصايب تيا
حاتم: بحاول اشوف حل بجد بس صعب انا مش عايزها تروح القسم في بحاول
صابر: خير باذن الله ربنا يباركلك يا بني
حاتم: تسلم انا اقوم بقي المدام منتظرني عشان نخرج
صابر: تمام يا بني ربنا يسعدكم
حاتم :يارب و يحفظك لينا
****
في بيت والد غيث
اسلام :اهلا اهلا منورين
غيث: بنورك يا بابا
يمني: وحشتوني أوي
بيري: و حضرتك جدا
يمني: اعمله حسابكم هتغدوا معنا
غيث: تمام يا امي
يمني: انا اقوم احضر الاكل
بيري :ثواني هيجي مع حضرتك
يمني: تمام يلا و يقوموا
اسلام: عاملين اي
غيث: الحمدلله كويسين
اسلام: شكلكم متخانقين
غيث: لا عادي مفيش حاجة
اسلام: هعمل نفسي مصدق ربنا يهديكم
غيث: يارب
في المطبخ
يمني: مالك يا بيري وشك حزين كده
بيري بتمثيل انها بتعيط: انا تعبت أوي يا طنط
يمني: بسم الله مالك يا بنتي
بيري: حضرتك عارفة اني اي بنت بتكون خايفة في اول زواج و كده
يمني: اه عادي
بيري بعيط: في انا محتاجة وقت يعني و طلبت من غيث كده في رافض و كل شوية يغصب عليا و يضربني يا طنط
يمني بصدمة: غيث بيعمل كده
بيري: اه يا طنط
يمني: لا ازاي كده لازم اتكلم معه
بيري: لا يا طنط عشان مش يضربني
يمني: يضربك طيب يعملوها كده عشان أكسر ايده انا رايحة اكلمه
بيري: اللي حضرتك تشوفه و تخرج يمني
بيري بابتسامة: ماشي يا غيث عشان تعرف تخوني كويس الخطة نجحت يا بنات ام جروبات الفيس دي عليهم شوية افكار
برة عند يمني
يمني بضيق: غيث تعال عايزك
اسلام: في اي
يمني: مفيش بس عايزه ثواني
غيث: حاضر و يقوم و يروحوا اوضة غيث
*****
فيلا سليم
موده: البنات البنات الطف الكائنات
جاد: و الولاد
موده: أوحش الكائنات
جاد: شكرا شكرا
موده: فين يوسف
جاد: بيذاكر
موده :عقبالك يلا يا زفت علي فوق عشان تذاكر
جاد: حاضر رايح و تخرج موده الجنينة و كانت قاعدة و الحظ اني في حد بيصور الفيلا من البلكونة اللي قصدهم و تدخل جوا بسرعة
ماهر: في اي بتجري كده ليه
موده: الحقيني في حد بيصور الفيلا
ماهر :بيصور الفيلا ليه
موده: بص علي البلكونة اللي قدامكم
ماهر: تمام و يبص اي ده صح
موده: مش عارفة
ماهر: طيب ادخلي جوا و انا هتصرف
موده: تمام
*****
في بيت والد غيث
يمني: انت ازاي تعمل كده
غيث بصدمة من اللي بيري قالته و ازاي تفكر كده و تعمل كده ليه بس بردو مكنيش عايز يطلعها بتكدب قدام والدته
غيث: معلش يا امي انا كنت بس عايز اعرف مالها
يمني: تقوم تضربها ازاي تعمل كده ازاي
غيث: حقك عليا انا غلطان مش هعمل كده تاني
يمني: اعتذار لمراتك مش ليا انا
غيث :حاضر
يمني: اقسم بالله يا غيث لو مراتك قالتلي حصل ده تاني مش هيحصل طيب انا قولت اتكلم بيني و بينك المرة الجاية هقول لاسلام
غيث :حاضر يا امي لحظة غضب بس
يمني: تمام ربنا يهديكم يلا و ورايا و يخرجوا و بيري كانت قاعدة مع اسلام اول شفت غيث بصلها بنظريات كلها زعل و حزن منها
يمني: يلا الاكل جاهز
*****
فيلا سليم
موده: بقالنا كتير مش بنروح المدرسة
رحاب: انا أجازة لحد ما أولد
موده: طيب انتي تمام انما احنا اي اهملنا المدرسة أوي الفتؤاةدي لازم نروح بكرة
تيا :هو احنا هنروح
رحاب: اه يا ختي
تيا: لا انا في اجازة لحد ما تعرفوا اصحاب الشركات
موده: بس يا بت بس
زهراء: عايزين حاجة يا جماعة
موده: الله عروستنا رايحة فين
زهراء: خارجة مع جوزي اه خليكي انتي قاعدة كده
موده: جوزك هو اخويا علي فاكرة
زهراء: و جوزك هو اخويا بردو
مرام بضحك: اي ده في اي
رحاب: لا فكرة عادية عادي
زهراء: عادي عادي انا امشي بقي عشان في ناس غيرانة يلا سلام عشان اروح لجوزي و تمشي
رحاب بصدمة: هي دي زهراء ملاك الرحمة
موده: البت انحرفت
خلود: انتي حامل في بنت ولا ولد يا رحاب
رحاب: لا لسه في الاول و انتي بقي
خلود: ولد
رحاب: اللهم بارك ربنا يجعله من الصالحين
خلود: اللهم امين يارب ادعولي جاي بعد سنين كتير
موده: ماشاء الله ربنا يحفظه يارب و تفرحي بيه
خلود: امين جاي بعد اربع سنين جواز قعدت كتير أوي
رحاب: مش كتير ولا حاجة هو نصيب من ربنا و الحمدلله
خلود: الحمدلله بس انا ملاحظة اني أولادك كلهم غالبا قد بعض هم توأم
رحاب: نورسين و سند توأم انما لين اصغر منهم بسنة
حور: ماشاء الله جبتها يعدهم بسنة
رحاب: لا لا نورسين و سند مش ولادي
خلود: ما ولاد مين
رحاب: ولاد ماهر و لين مش بنت ماهر كنت متجوزة قبله بس الله يرحمه و انا و ماهر متجوزين بقالنا ٣ شهور بس
خلود: اللي يشوفكم مش يقولوا كده نهائي معاملة الاطفال تدل انك انهم
رحاب بابتسامة: مش بيقولك اني الام مش اللي بتولد و تشيل اللي بتربي هي الام و انا قعدت كتير مع نورسين و سند قبل ما اتجوز ماهر و اتعلقت بيهم أوي تحسهم جزء مني بجد حتي ماهر بيعامل لين كانها بنته بظبط احنا متفقين علي كده هم ولادنا احنا الاتنين ربنا يباركلي فيهم
الكل أبتسم علي طريقو كلام رحاب اللي بتتكلم بحب عن الولاد و ظاهر حبها بيهم
خلود: ظاهر الحب في عيونك ربنا يحفظهم
رحاب: يارب جدعان فين بيري بقالها يومين مش بتجي
موده: راحت عند حماتها و قالتلي لما تجي بليل هتجي تقعد شوية
رحاب: تمام هقوم اعمل فشار و نتطلع نقعد برة شوية
:تمام
*****
في شقة غيث و بيري بعد ما روحوا
بيري في اوضتها قاعدة قدام التسريحة و مبسوطة اني خطتها نجحت بس مستغربة اني غيث مش كلمهما من ساعة ما واصلوا و بصت في المرايا كان غيث واقف عند الباب بصت وراها استغربت هو واقف كده ليه وقف شوية يبصلها بعد كده يدخل و أقفل الباب بالمفتاح
بيري: شكلي هتضرب بجد
بيري: احم في حاجة بتقفل الباب ليه
غيث: هنفذ الكلام اللي قولته لماما عشان يكون حقيقية
بيري رجعت بخوف: تنفذ انت مجنون
غيث: انا اللي مجنون ليه قولتي كده و مين قالك الافكار دي اساسا
بيري :عشان تطلقني
غيث :هو انتي فاكرة كده اني هطلقك
بيري: اه هم قالوا كده
غيث :هم مين بقي
بيري: مش لازم تعرف
غيث :لا لازم و اخلصي عشان اقسم بالله ماسك نفسي عنك بالعافية
بيري بخوف: بنات من الفيس حكتلهم انا مالي و هم قالوا افكار و اني لما اقول كده انت هتسيبني و تطلقني
غيث: نعم بتهزري انتي حكيتي للناس انتي مش عارفهم حياتنا لا و كمان بتعملي اللي هم قالوا عليه روحت للناس غريبة ليه ده انا قولتلك اللي يحصل في بيتنا مش يطلع لاهلك تروحي انتي لناس غريبة ياريتك كنتي روحتي اتكلمتي مع موده او رحاب او زهراء كانوا علي نصحوكي صح مش زي كده انتي الجنان واصل بيكي كده انتي تعرفهم من فين دول انطقي
بيري: قولتلك من الفيس
غيث: جروب اي
بيري: جروب أسئلة كده
غيث: هاتي موبايلك
بيري: ليه
غيث: اخلصي
بيري: أتفضل
غيث: انسي نهائي حاجة اسمها موبايل تمام
بيري: ازاي يعني
غيث: مش عايز اسمع صوتك خلصنا من موضوع الموبايل ندخل بقي في موضوع ام الكلام اللي قولتي ده لسه عقابه
بيري بخوف: هتعمل اي
غيث: لا بتخافي أوي و يكمل بعتاب كده يا بيري تصغرني قدام امي كده ليه ده كله عشان رسالة و انا مظلوم سمعت كلام شوية بنات قاعدين فاضين مش وراهم غير انهم يخربوا بيوت الناس بسبب أفكارهم مش هم قالوا تقولي الفكرة دي عشان يطلقك بس انا مش هعمل كده انا هعمل الحاجة دي بقي
بيري بعيط: انا اسفة والله بس بلاش تعمل كده
غيث: ليه مش انفذ الكلام عشان اللعبة تكون مظبوطة
بيري: بالله لا يا غيث حقك عليا والله ما هقول كده تاني
غيث: لا قولي بس يكون حقيقة
بيري بترجع لورا: انت مش هتعمل كده
غيث: مين قالك مش انا الخاين و بيقرب منهما
بيري بعيط: بالله لا انت مستحيل تعمل كده انت انت
غيث بعصيبة: انا اي يا شيخة حرام عليكي تصغرني قدام امي اللي فضلت عمرها كله تعلمني الصح من الغلط عايزة اي يا بيري ليه عايزة تخربي بيتك عايزة اي ردي عليا
بيري بعيط: عشان بحبك انا مش متخيلة انك بتخوني ليه انت عملت كده من الاول
غيث بعصيبة: قولتلك معلمتيش كده افهمي بقي
بيري: قولتلك اثبتلي مين السبب مين ورا الرسالة و ليه اساسا رد عليا رد ساكت لسه
غيث: هعرف و ساعتها هيكون في نظام تاني معكي لحد ما اطلقك يلا اجهزي عشان ننفذ الخطة
بيري بخوف: انت بتهزر صح
غيث: لا هزار ازاي بس عشان تكلمهم تقولي الخطة نجحت
بيري بخوف: طيب بص اضربني بس بلاش تعمل كده انا عارفة اني غلطانة بس بالله ما تعمل كده
غيث: انا عمري ما اعمل كده عشان ولا ديني ولا أخلاقي بيقولوا كده ولا هضربك عشان انا بحبك و خايف عليكي و يارب ايدي تتكسر لو اتمدت عليكي بس للاسف انتي كسرتني انهاردة يا بيري و انا مستحمل عشان بحبك بس كده كتير بصي يا بنت الناس يوم ما اثبت اني مظلوم هتروحي بيت أهلك مش هنقعد كام شهر علي طول زعلان منك أوي أوي يا بيري و يسيبها و يخرج
بيري قعدت تعيط جامد
بيري بعيط: اه دماغي؛ لقيت اللي بيحضنها باصت لقيت غيث
بيري: غيث
غيث: قومي بطلي عياط عشان انتي لسه تعبانة
بيري: أنا اسفة مش عارفة عملت كده ازاي
غيث: خلاص قومي
بيري مسكت أيده: بالله خلاص انا عارفة اني غلطت كتير فيك و اني غلط اعمل كده بس كنت عايزك تطلقني
غيث: هو انتي ليه فاكرة اني الكلمة دي سهلة كلمة طلقني ليه بقيتي بتقولها علي طول
بيري: عشان انا بحبك و مصدومة ازاي تعمل كده فيا ليه يا غيث
غيث بأس أيدها: في اقرب وقت هثبتلك اني مش كده قومي يلا عشان نروح نقعد مع الشباب شوية
*****
فيلا سليم
رسلان: فهمتي هتعملي اي يا تيا
تيا: اه
يوسف: اي غلطة هنروح فيها كلنا
تيا: لا متخفيش
يوسف: ربنا يستر
تيا: مين اللي هيجي معايا
موده: أنا جاية
رسلان: و انا و يوسف و جاد و موسى ومروان هيفضل في العربية موافقين
مروان: تمام علي خير
حاتم: تيا تركزي كده تعرفي كل حاجة
تيا: حاضر و يجي غيث اللي ماسك ايد بيري و غيث يروح يقعد جنب الشباب و بيري جنب البنات
غيث بابتسامة: السلام عليكم
:وعليكم السلام
حاتم: اي يا عريس مختفي فين بقالي يومين بدور عليك
غيث: موجود في الشقة اللي فوقك
حاتم: تصدق صح
عز: عاملين اي
غيث: الحمدلله
رحاب بهمس: بيري انتي كويسة
بيري: اه الحمدلله
رحاب: طيب تعالي عايزكي في المطبخ
بيري: تمام
رحاب: بعد اذنكم هيجيب العصير و اجي
غيث: رايحين فين يا بيري
بيري: هجيب العصير مع رحاب
غيث: تمام و يمشوا
ماهر: انتوا كويسين
غيث: اه الحمدلله
عز: متاكد
غيث: اه
حاتم: مش طبيعيتكم
غيث: كويسين الحمدلله ازيكم يا جماعة معلش معرفتيش أقعد معكم ساعة ما جيتوا
بلال: ولا يهمك
غيث: تسلم هروح اعمل مكالمة و اجي و يقوم
****
في المطبخ
رحاب: مالك
بيري: مفيش
رحاب: لا في حاجة
بيري عيطت
رحاب: بسم الله في أي بس
بيري: أنا كل شوية اعمل مصيبة
رحاب: طيب فاهمني في أي
بيري: هقولك يمكن تنصحني و حكت لرحاب كل حاجة
رحاب: انتي غلطانة يا بيري ازاي تسمعي كلام ناس زي دول و بعدين ازاي تقولي كده علي زوجك غيث مستحيل يخونك عارف دينه كويس و مستحيل يعمل شي حرام
بيري بصدمة: يلهوي يكون اتجوز
رحاب: يا بنتي حرام عليكي غيث بيحبك اكيد مس هتجوز عليكي اي التفكير ده ليه وصلت نفسك تحكي اسرار بيتك لناس انتي مش عارفهم و لا و خططهم زبالة ليه تعملي كده احمدي ربنا اني غيث بيحبك و عاقل لو راجل تاني اقسم بالله ما كان سيبك بسبب اللي عملته ده اهدي كده يا بيري اكيد حد عايز يوقع بينكم ما اخلاق غيث مستحيل تقول إنه يعمل كده بلاش تخربي علي نفسك
بيري: ما خلاص خربت علي نفسي هو يوم ما يثبت أنه مظلوم هيطلقني
رحاب: بيقول اي كلام غيث مش هعمل كده و بعدين انتي مصدقة بجد
بيري: ما البنات في الفيس قالوا كل الرجالة كده و في كذا واحدة فيهم اكتشفت خيانة زوجها كده
رحاب: والله ووانتي مصدقة بقي يا بيري دول بيكون كدب عشان الرتيش فقط يا حبيبتي استهدي بالله و حفظي علي جوزك
بيري: لما يثبت أنه مش خاين
رحاب: انتي هبلة يا بت خاين عرفتي أنه خاين من رسالة رسالة يعني ولا في صور ولا في أي حاجة و انتي عرفتي من رسالة يا بنتي اتقي الله و بلاش تطلعي أسرارك لناس انتي مش عارفهم لو في حاجة انتي كلمنا احنا و احنا نقولك تعملي اي إنما فيس و زفت ليه
بيري: نفس كلام غيث كلكم شايفين اني غلط اني كلمت حد فيس و اخدت منه نصيحة
رحاب: هي الهانم شايفة نفسها صح
بيري: أنا مش فاهمة نفسي انا مصدومة أنا بحب غيث اوي و مرة واحدة قبل فرحنا اكتشف أنه خاين
رحاب: بطلي الكلمة دي الكلمة دي بتوجع اي رجل بيري انتي قولتي كلام كتير يوجع غيث و هو مستحمل يا بيري حرام عليكي كفاية كده بقي ليه عايزة تخربي علي نفسك فوقي يا حبيبتي و ركزي كده
بيري: ما هو كده كده هسيبني في خلاص
رحاب: مش هسيبك لو حاس انك لسه عايزه مش كل شوية طلقني غلط يا حبيبتي غلط
بيري: هحاول ادعلي بس يارب مش يكون بيخوني بجد
غيث: طيب انا احلف علي اي اني مش بخونك
بيري: غيث
غيث: رحاب ممكن تسيبنا لوحدنا
رحاب: طبعا ربنا يهديكم علي بعض براحة يا شباب مش كده الحياة مش بتمشي كده افهموا بعض و عادي أننا نغلط و نزعل بس في اسرع وقت نصلح ده كله ربنا يحفظكم لبعض و تخرج
غيث: شوفتي أنا كنت عايزك تكلمي حد من البنات ليه عشان اهلك خايفين عليكي مش شوية بنات انتي مش مهمة عندهم اهم حاجة رتيش أنا عرفت مين اللي باعت الرسالة
بيري: مين
غيث: مكنتيش عايزة اقولك بس الأفكار بدأت تلعب كتير في دماغك والدتك يا بيري
بيري بصدمة: نعم بتهزر صح
غيث: تقدري تسمعي الريكوردات دي و الولد اللي خليته يعرف مين الرقم ده و هو بيقولي الاسم
بيري بصدمة: ماما تعمل كده ليه انت كداب
غيث: تاني تاني طيب اي رايك بقي هثبتلك اني والدتك هي السبب بس بجد كده كتير و يسيبها و يخرج و هي تقعد تفكر هي بجد والدتها
*****
تاني يوم
تيا و موده و الشباب واقفين قدام الشركة و رسلان متنكر
تيا: انت عامل كده ليه
رسلان: عشان محدش يعرفني
تيا: هو حد يعرفك اساسا
رسلان: حد غيرك يقول كده
تيا: ليه يا بابا
موده: مش عايزة خناق يلا بينا
:صباح الخير تيا هانم نورتي الشركة
تيا: صباح النور شكرا الاوضة بتاعتي جاهزة اللي هجهز فيها
:اه يا فندم بس ممكن نعرف مين دول
تيا: المساعدة بتاعتي و المصورين و مدير أعمالي
:اه تمام اتفضلوا اوصل حضرتك للاوضة
تيا: تمام ورايا يا شباب
موده: هجيبها من شعرها
يوسف: حقك اقسم بالله و يدخلوا الشركة و كان البنات كلهم واقفين لبسين لبس محترم
جاد: فين خادشة للحياء
تيا: مش عارفة البنات لبسين كويس
رسلان: ما لازم يا بنتي مش في تصوير
تيا: تصدق صح
:دي اوضتك يا تيا هانم خمس دقائق و صاحب الشركة هيكون عندك
تيا: تمام و يدخلوا
موده: لما يجي الصاحب الشركة محدش يتكلم فاهمين
يوسف: ما مين هيتكلم معه
موده: أنا
يوسف: معندنيش حريم تتكلم مع رجل غريب صح ولا اي يا موسي
موسي: صح يا بني أنا اللي هتكلم
رسلان: كده تمام انت عاقل إنما دول لا
جاد :حبيبي تسلم
تيا: الروج مظبوط
يوسف: روج اي روج اي امسحي القرف ده يلا
تيا: الله
موده: تيا احنا قولنا اي المكياج زينة و مينفعش برة البيت
تيا: حاضر و تمسحه و يجي صاحب الشركة
:صباح الخير
:صباح النور
:احمد العوضي و يمد أيده عشان يسلم علي تيا
موسي زق ايد تيا اللي كانت رايحة تسلم
موسي: تشرفنا بناتنا مش بيسلموا علي شباب
احمد :احم تمام اتفضلوا تشربوا اي
تيا: لا شكرا بس عايزين نشتغل عشان نروح و رانا شغل تاني
احمد: تمام تقدروا تبدوا
تيا: تمام
موده: يلا يا شباب اجهزوا
احمد: اسيبكم تجهزوا و اجي تاني و يخرج
يوسف: انتي هبلة رايحة تسلمي عليه
تيا :جدعان براحة عليا انتوا شايفين حلاوة الواد
جاد: ما تحترمي نفسك بقي انتي بتقولي اي
يوسف: خلاص يا شباب هي عايزة تربية من الاول بس
تيا: تسلم شكرا
يوسف: عيب يا ماما عيب تمدح شاب
تيا :تمام يلا عشان نبدا
*****
في الكلية عند زهراء قاعدة في المسجد بتذاكر و تجي رباب
رباب: السلام عليكم
زهراء بابتسامة: وعليكم السلام عاملة اي
رباب: الحمدلله بخير بقالك كدة مش بتجي ليه
زهراء: والدي كان المفروض يعمل عملية بس اتاجلت في قولت انزل بقي
رباب: اه الف سلامة عليه
زهراء: الله يسلمك يا حبيبتي
رباب: اللهم بارك شكلك حلو بالخمار
زهراء: تسلمي
رباب :الدرس هيبدا امت
زهراء: بعد العصر بس انا هروح أحضر المحاضرة و اجي علي طول
رباب: تمام يا حبيبتي ربنا يعينك
زهراء: يارب و موبايلها يرن و ترد
زهراء: السلام عليكم
حاتم: وعليكم السلام عاملة اي يا حبيبي
زهراء: الحمدلله و انت
حاتم: ادام الله حمدك بخير الحمدلله في الكلية صح
زهراء: اه في حاجة ولا اي
حاتم: لا يا حبيبي بس هيجي اخدك تمام
زهراء: تمام انت عامل اب في الشغل
حاتم: الحمدلله اهو ادعلي يا حبيبي خلينا نخلص من ام القضية دي
زهراء: هتخلص باذن الله ربنا يعنيك يا حبيبي
حاتم: يا اي قولتي اي
زهراء: مقولتيش حاجة
حاتم: لا قولتي
زهراء بكسوف: حاتم أنا قولتها بالعافية براحة عليا مش تكون فترة الخطوبة ساكت و تطلع مرة واحدة كده
حاتم :مش هو ده الصح
زهراء: اه بس بردو بهدوء كده انا بتكسف
حاتم: حبيبي المكسوف بحبك اقسم بالله
زهراء: و انا كمان
حاتم: ربنا يجعلك زوجة صالحة ليا
زهراء: اللهم امين يلا بقي اقفل عشان هخلص مذاكرة و اروح المحاضرة
حاتم: تصلي العصر قبل ما تدخلي تمام
زهراء: المحاضرة هتخلص قبل العصر متخفيش
حاتم: تمام يا حبيبي في رعاية الله و يقفل
رباب: زوجك
زهراء: اه
رباب: غريب بتتكلمي بكسوف
زهراء: كنا ماشين ضوابط الخطوبة و كان ملتزم بيها اوي في من يوم ما كتب الكتاب و هو بيقول كل خمس دقائق بحبك في أنا مش متعودة بتكسف اوي
رباب بضحك: اه يا ستي هو صح ربنا يحفظكم لبعض
زهراء: يارب
*****
في شقة غيث و بيري
الباب يخبط و تروح بيري تفتح
بيري: مامي وحشتني اوي
اسماء: حبيتي و انتي جدا
بيري: تعالي اتفضلي و يدخلوا
اسماء: فين جوزك
بيري: جوا غيث ماما هنا
غيث: أهلا حماتي عاملة اي
اسماء: الحمدلله و انتوا عاملين اي
غيث: الحمدلله
اسماء :كويسين مع بعض يا ولاد
بيري: الحمدلله يا ماما
اسماء: ربنا يحفظكم لبعض
غيث: من قلبك
اسماء: اه يا غيث بتقول كده ليه
غيث :ما هي مستحيل تكون من قلبك و تروحي تعملي رقم فيك عشان تخربي بينك بنتك
اسماء بتوتر: انت بتقول اي
غيث: اللي حضرتك سمعته ليه عملتي كده
بيري: انتي بجد عملتي كده
اسماء: أنا أنا
بيري: يبقي عملتي كده تعرفي اني كنت هدمر حياتي بسبب الرسالة دي فاهمني ليه ليه
اسماء: أنا ماشية
بيري: ردي عليا و أنا أقول ازاي مامي ساكتة مش بتعمل حاجة عشان تخرب الفرح الظاهر كنتي بتعملي حاجة كبيرة ليه تعملي كده يا ماما
اسماء: عشان مكنتيش عايزك تتجوزي غيث و انتي عارفة ليه
بيري: أنا مش بحب ماهر أنا بحب غيث افهمي بقي
اسماء: تمام براحتك اشربي بقي الهم اللي هتعيشي فيه بدل ما كنتي تعيشي في فيلا عائشة في شقة
بيري: مالها الشقة حلوة و في نفس مكان الفيل طالما مس عجبك الشقة ياريت امي متدخليش بيتي تاني
غيث: بيري مينفعش تكلمي والدتك كده حصل خير بيتي مفتوح لكي يا حماتي في أي وقت تنوري مس همنعك من بنتك اكيد تسيبهم اسماء و تمشي
بيري: غيث
غيث: يا نعم
بيري: أنا هنفذ اللي انت قولت عليه و تمشي
غيث باستغراب: أنا قولت علي اي و يروح وراها كانت بتطلع هدومها
غيث :بتعملي اي
بيري: أنا عارفة لو قعدت من هنا لسنين اعتذار مش كفاية حقك عليا بنفذ اللي قولت عليه يوم ما تثبت انك مش خاين هتطلقني و هترجعني بيت اهلي
غيث: طيب شيلي حاجاتك و بطلي هبل
بيري: صدقني انت تستحق حد احسن مني
غيث: طيب و الوقت اللي فات ده فين عقاب مش هطلقك غير لما اخد حقي و تعبي و صبري و دلوقتي زي الشاطرة تروحي تعملي اي اكل مس عايزة كلمة مش بعرف عشان تنساها نهائي ولا انتي فاشلة في كل حاجة
بيري: أنا فاشلة
غيث: اه شوية اكل مس عارفة تعملهم يلا عشان جعان يلا
بيري بصلته بدموع و خرجت
غيث: أنا اسف بس لازم تتعلمي شوية يا بيري
****
في الشركة كانوا بيصوروا
:انت واثق من العيال دي
احمد: اه تيا معروفة علي النت و انا دفعتلها فلوس كتير متخفيش يعني كاسر عينها
:ربنا يستر بس مين البنت اللي معهم دي البنت لبسهخمار و لبسها محترم
احمد: المساعدة بتاعت تيا هم كلهم صحاب و كده
:اه بس سبحان الله ولا عيونها زرقه ولا فيها أي حاجة من معاير الجمال اللي بيقولوا عليها بس جميلة اوي تشدك كده
احمد: اه فيها جمال غير اي بنت شوفتها بس خسارة
متجوزة
:عرفت ازاي
احمد: ما الدبلة في ايديها يا بني
:اه صح يلا خلينا في شغلنا
تيا: خلصنا يا مستر احمد
احمد: تمام اتفضلوا الغداء جاهز
يوسف: لا تسلم
احمد: والله مينفعش أنا طلبت الاكل ناكل مع بعض و كده اشوف الفيديوهات و بعدها تقدروا تمشوا
جاد: تمام و يمشوا
****
في شقة غيث و بيري
غيث: بقالها كتير جوا يا خوفي تكون عملت مصيبة يلهوي اي الرائحة دي و يجري علي المطبخ كانت بيري واقفة ماسكة الطاسة و الحاجة محروقة فيها و بتعيط
بيري: أنا اسفة اتحرق غصب عني بس والله أنا مش فاشلة وعيطت جامد ممكن متضربيش هعمل اكل جديد بس بلاش ضرب
غيث راح عندها و أخد منها الطاسة و حطها في الحوض و يمسح دموعها
غيث: اهدي طيب
بيري: أنا مش فاشلة بس غصب عني باظ مني
غيث: فداكِ تعيشي و تبوظي عادي محصلش مشكلة يعني عادي مين دي اللي فاشلة ده انتي ست البنات معلش أنا كنت متعصب و قولت كلمة غصب عني متزعليش مني
بيري: ازعل منك و تكمل بعيط ده انا قولت كلام كتير اوي و انت مستحمل و صابر أنا لما طلبت الطلاق بعد ما عرفت انك مظلوم عشان انتي تستهل حد احسن مني احنا مش هنفع مع بعض سامحني أنا بحبك بس الحب مش كل حاجة
غيث: بس انا مش عايز غيرك يا بيري
بيري: بعد كل اللي عملته مش زعلان
غيث: في اب يزعل من بنته مش زعلان يا حبيبي
بيري: صدقني الطلاق هو الحل
غيث: انتي ليه مصصمة علي الطلاق
بيري: عشان ماما مش هتسيبنا في حالنا و انتي تستهل تعيش في هدوء و امان
غيث: انتي ليه علي طول بتختاري اسهل حل ليه مش عايزة تتعبي علي فكرة أنا كده جبت اخري حاضر يا بيري هنطلق بس فترة كده احنا لسه متجوزين بعد شهرين كده اقدر اطلقك
بيري: تمام
غيث: يلا عشان هطلب اكل من برة
بيري: لا هحاول اعمل اكل
غيث: طيب اي رايك نطبخ مع بعض انا بعرف شوية حاجات
بيري: تمام
****
في المساء تيا و موده و الشباب راجعين بيضحكوا
مروان: خدم اهلكم أنا قاعدين بتاكلوا و انا قاعد في العربية برة
يوسف: قعدت عربية عربية اهو لحد ما باظت و جاين ماشين
مروان: احسن احسن
تيا: الجو هادي اوي
موده: اه حلو وصلنا اخيرا
جاد: يلا كل واحد علي بيته يلا
يوسف: هموت و انام
رسلان: لسه ورانا شغل كتير بكرة
موده: انت جاي القاهرة عشان نتعبك
رسلان: صدقني انا مبسوط بجد
موده: ربنا يسعدك
تيا: هتكون مبسوط اكتر لما تتصور معايا
رسلان بضحك: احنا نتصور مليون صورة لحد دلوقتي
رسلان: حاضر بس ندخل ننام عشان ورانا شغل بكرة
مروان: يلا اشوفكم بكرة تصبحوا علي خير و كان كل واحد داخل لبيته لحد ما بسملة كانت طالعة بتجري
يوسف: أمي مالك الكل يجي عنده
موده: طنط بسملة مالك
بسملة بعيط: فارس استشهد فارس استشهد
موسي: أن الله و ان اليه راجعون
موده حضنت بسملة اللي كانت في صدمة
بسملة: طلبتها من ربنا يا حبيبي و ربنا حققلك حلمك يا قلب امكم يا حبايب قلبي
و يوسف واقف ذكرياته هو و اخوه بتمر قدامه واقف في صدمة تانية فقد اخوه التاني و يقع مرة واحدة
جاد: يوسف …..

google-playkhamsatmostaqltradent