رواية الورث كاملة بقلم نورا سليمان عبر مدونة دليل الروايات
رواية الورث الفصل الرابع 4
رحمه:يابنتي حرام عليكي نفسك….انتي من ساعه ما رؤوف بيه كان هنا وانتي قافله علي نفسك ولا عايزه تكلمي حد ولا حتي تاكلي
نور:مليش نفس يا داده…….انا شكلي فتحت علي نفسي باب جهنم لما مضيت علي الورق دا……لو مكنتش عملت كده كان زماني مشيت من هنا ومكنتش هضطر اني اشوفه ولا كنت هضطر اني اتعامل مع الكل……محدش فيهم زعلان علي جدو ولا فكر فيه للحظه واحده……كل اللي هما عايزينه الفلوس وبس
رحمه:علشان كده جدك الله يرحمه سابلك انتي كل حاجه علشان عارف انه لو كان وزع الورث بعدل ربنا كل واحد كان هيضيع تعب جدك وشقاه واسم عيله الهواري هيروح في الارض ومحدش فيهم هيهتم……لكن دلوقتي الكل يعمل اي حاجه انتي هتقولي عليها علشان يوصلوا لحقهم……وانا واثقه انك قد المسئولية وهتخلي اسم العيله ومكانته يعلي اكتر وهما هيتعلموا يبقوا قدا المسؤولية وازاي حفظوا علي الفلوس اللي هيعملوها بتعبهم مش اللي بيكسبوها كل شهر……يلا يا حبيبتي قومي غيري هدومك وروحي علي الشركه……بقالك كتير سايبه الشركه يا بنتي……وانا هحضرلك القهوه بتاعتك
نور:حاضر يا داده…….انزلي انتي وانا جايه وراكي
سابتها وخرجت من الاوضه وقفلت الباب وراها…….دخلت المطبخ وبدات تعمل القهوه…….خلصت القهوه وحطتها علي الترابيزه……لقيتها واقفه قدامها
رحمه:صباح الخير يا حبيبتي
شيماء:خير؟!…….وهيجي منين الخير وانا اصطبحت بوشك دا…….حضريلنا الفطار وطلعي الاوضه بسرعة
رحمه:فطار ايه يا بنتي……الساعه ٣ العصر
شيماء:وهو حرام نفطر الساعه ٣ العصر……ولا حضرتك هتمشينا علي مزاجك ولا ايه مش فاهمه
نور:لا مش هتمشيكم علي مزاجها يا شيماء
بصوا عليها هما الاتنين……قربت اخدت القهوه من علي الترابيزه
شيماء:صباح الخير يا نونو……بقيتي احسن دلوقتي……انا والله من ساعه ما باباكي جاه هنا ومشي وانا قلقانة عليكي اوي…..لدرجه اني منامتش طول الليل
نور:مهو باين يا شيمو انك منامتيش…….وجوزك بردو فضل صاحي لحد دلوقتي بردو بقي ولا نايم لسه
شيماء:لا لا يا حبيبتي صاحي تحبي اندهولك
نور:يا ريت تقوليلوا يجهز وينزل خلال عشر دقايق علشان نروح الشركه لان ورانا شغل كتير……..وحاجه كمان يا شيمو ……..جدو الله يرحمه كان بيحب الفطار يبقي محطوط علي السفره ٨ بالثانيه ٨ ونص يتشال الفطار…….اللي يلحق الفطار يلحقوه ولو محدش لحقه يستني لحد الساعه ٦ معاد الغدا لان الفطار مش هيتحط مرتين
سابتهم وخرجت……لقيته جاي ناحيه المطبخ……اتكلمت وعلي وشها ابتسامه
نور:صباح الخير يا خالد بيه…….اتمني اننا نكون م ازعجناش حضرتك بصوتنا ولا حاجة
خالد:اكيد مش هتحطلنا شروط للنوم كمان…….انا حر انام واصحي براحتي
نور:انت حر بس من بدايه بكره اليوم اللي هتيجي فيه ٩ وخمسه هيتخصم منك يوم ومراتبك هينقص
خالد:لا دا كده كتير اوي……علي فكره الشركه دي بتاعتي دي ما هي بتاعتك بالظبط واللي انتي بتعمليه دا انا مش هسكت عليه
نور:والله تسكت بقي متسكتش مليش فيه…….طالما دخلت البيت دا وجيت تعيش معايا هنا يبقي تعمل كل اللي بقولك عليه……اتفضل اطلع غير هدومك بسرعه علشان نروح علي الشركه
اتنهد بعصبيه وسابها وطلع اوضته
نور:داده
خرجت من المطبخ وقربت منها
رحمه:ايوه يا نور
نور:هو البيه التاني لسه مصحاش هو كمان
رحمه:لا يا حبيبتي جمال صحي من بدري وراح علي الشركه
نور:نزل من بدري؟!……انتي مقولتليش ليه يا داده
رحمه:نسيت خالص يا حبيبتي……هو صحي الصبح وفطر ونزل علي الشركه وقالي انه هيستناكي هناك علشان عايزك في موضوع مهم
نور:موضوع ايه دا؟!……مش مهم……بليل لما نيجي ابقي شوفه عايز ايه
رحمه:نور هو انتي مش ناسيه حاجه
نور:حاجه ايه؟!
رحمه:انهارده عيد ميلاد داليدا وحاتم اخواتك……مش ناويه تروحي تزوريهم بردو
نور:مش وقته يا داده……انا ورايا مليون حاجة اعملها اكيد مش هسيب كل دا واروح للبيه والهانم علشان اقولهم كل سنه وهما طيبين
سابتها ومشيت……خرجت من القصر وركبت عربيتها……قعدت مستنياه…….افتكرت اخر مره شافتهم فيها
عبد الرحيم:اخيرا افتكرتوا ان ليكم جد تسألوا عنه
حاتم:احنا مش جاينلك انت يا عبد الرحيم بيه…….احنا جاين ل اختنا علشان ناخدها ونمشي من هنا
عبد الرحيم:دا بدل ما تيجوا وتعيشوا معانا هنا في البيت……جايين عايزين تاخدو نور كمان يا حاتم
داليدا:انت لو اخر واحد احنا ممكن نجيله في وقت من الاوقات علشان يوقف جمبنا في مشاكلنا احسنلنا اننا نموت بدل ما نجيلك
نور:داليدا!…….اتكلمي مع جدو عدل
عبد الرحيم:سبيهم يا نور يتكلموا براحتهم……قولوا اللي انتو عايزينه وانا مش هزعل منكم لاني مقدر الظرف اللي انتو فيه وحزنكم علي امكم الله يرحمها وعلشان كده هسكت
حاتم:لا كتر خيرك والله……اطلعي يا نور لمي هدومك علشان نمشي من هنا
اتكلمت وهي باصه في الارض
نور:اسفه يا حاتم انا مش همشي من هنا……انا هفضل قاعده مع جدو
داليدا:انتي اكيد اتجننتي انتي عايزه تقعدي مع الشخص اللي كان السبب في موت ماما الله يرحمها في بيت واحد؟!
نور:جدو مكنش السبب في موت ماما يا داليدا…….جدو عمره ما يفكر انه يأذي حد ابدا
حاتم:هو لحق يقنعك انه برئ……وانتي طبعا صدقتيه زي الهبله…….انا مش مصدق بجد انتي نسيتي ماما وحقها وجايه تعيشي مع اللي قتلها
نور:جدو مقتلش حد يا حاتم قولتلك
حاتم:لا اسمعيني كويس بقي يا نور……..انتي قدامك حل من اتنين…….يا تيجي معانا وتنسي الراجل دا نهائي…….او انك تفضلي هنا وتنسي ان ليكي اخوات اصلا
فضلت باصه عليهم وساكته
حاتم:كده ردك وصل يا نور…….اعتبري ان اخواتك ماتت……انا مش عايز اشوف وشك تاني
خرجوا من القصر…….قعدت علي الكرسي وبدات تعيط……قرب منها وطبطب عليها
نور:حتي هما يا جدو……حتي هما سابوني ومشيوا……دول كانوا اقرب ناس ليا يا جدو انا مقدرش ابعد عنهم هما بالذات
عبد الرحيم:اهدي يا حبيبتي……ان شاء الله يومين ويهدوا ويجوا هنا وينسوا كل اللي اتقال……هما بس زعلانين علي موت حوريه الله يرحمها ومش واعين للبيعملوه…….انا بس عايزك تتاكدي اني مليش اي ذنب في اللي حصل دا
هزيت راسها ب ماشي…….قعد جمبها وفضل حاضنها
فاقت من سرحانها اللي كانت فيه علي صوت قفل باب العربيه……بصيت جمبها لقيته ماسك تلفونه وبيلعب فيه
نور:انزل من العربيه
خالد:نعم؟!……يعني انتي مخلياني البس وانزل علشان تقوليلي انزل من العربيه
نور:غيرت رايي ومش هروح علي الشركه……ورايا مشوار مهم لازم اروحه……روح انت علي الشركه وانا هاجي وراك
خالد:استغفر الله العظيم…….اما نشوف اخرتها
نزل من العربيه وقفل الباب……ساقت العربيه ب اعلي سرعه
فتح باب اوضتها لقاها قاعده علي واقفه وماسكه شنطتها……اتكلم وهو مبتسم
زياد:ممكن ادخل
علياء:مانت دخلت خلاص…..تعالي
زياد:رايحه فين
علياء:هنزل مع هاجر صحبتي شويه علشان زهقت من قاعده البيت
علياء:خبر ايه دا
زياد:اخوك قرر انه خلاص يعقل ويتجوز
علياء:ومين سعيده الحظ دي ان شاء الله
كان هيرد عليها بس تلفونه رن……بص في التلفون
زياد:يووه…..مش ناقصك خالص علي الصبح
علياء:مين
زياد:كريم بيه
رد عليه
زياد:خير عايز ايه علي الصبح
كريم:نور عملت حادثه ونقلوها علي المستشفى……وحالتها صعبه……تعالي بسرعه علي المستشفى اللي جدك كان محجوز فيها
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية الورث ) اسم الرواية