رواية قدري الاسود كاملة بقلم لميسات كاتبة عبر مدونة دليل الروايات
رواية قدري الاسود الفصل الرابع 4
في اليوم التالي
الساعة 8 الصبح صحيت عائشة وحضرت الفطور و راحت لاوضة نور عشان تصحيها
عائشة: اصحي نور عشان نطلع
نور بتعب: خمس دقايق يماما
الام: قلت اصحييي
نهضت نور مفزوعة من صراخ الام
ماما بتعملي ايه ليه يتضبي شنطتي هنروح فين
الام: هتروحي انت… يلا انزلي انفطري عشان نمشي
نور: هتوديني فين يماما… ماما انا والله مش بكذب ده زوجك بيت…
الام: نوووووور خلاص اسكتي مش عايزة اسمع صوتك.. هتندمي لو قلتي كده تاني
نور كتمت كلماتها وهي تبكي
كان احمد نائما فاستيقظ على صراخ الام
احمد: في اييه رايحين فين
الام: ملكش دعوة نور رايحة من البيت
احمد: على فيين ومين سمحلها
الام بغيره وغضب: انا امها انا سمحت لها يلا افطر وروح دور على حاجة تلهي بيها يومك
اخذت عائشة نور وخرجتا
بعد نصف ساعة وقفو عند ميتم للبنات
نور بخوف من الي يدور براسها: ماما احنا جيها هنا ليه تابعت ببكاء: يماما ارجوكي اسمعيني لمره
دخلتا الي مكتب المديرة
الام: نريمان هانم انا اجيت.. ممكن بقا تديني الاوراق اللازمة عشان امشي
نور ببكاء: ماما ابوس ايدك متسيبينيش هنا ابوس ايدك
نريمان: بقالها شهر ويصير عمرها 18 سنة متأكده من قرارك
الام: ايوا… انا خلصت اهو نهضت وحضنت نور وقالت اسفة يبنتي لازم اعمل كده عشان احبو
نور ببكاء وغضب ابعدتها عنها: انتي بتتخلي عني عشانه هوا.. كذبتيني وبرئتيه هوا.. انتي ازاي ام ازاااي روحي من هنا روحي… وركضت الى الخارج تبكي…
غادرت الام ونور تبكي بحرقة في الغرفة التي وضعوها فيها
بعد ربع ساعة دخلو من بره شهد والتوأم
قدر: اه… في بنت جديدة معانا
شهد بتعب من كثرة الجري: ياهلا بيك يحببتي مالك بتبكي
نظرت نور لهن بإستغراب: انا اسفة.. انا اترميت هنا.. ان.
قدر وقد ذهبت لاحتضانها: لا لا لا بلاش تبكي لا.. قدر الله ماشاء فعل…
شهد وقد جلست بجانبها: هوا اهلك ماتو ولا ايه
نور: لا انا يتيمة الاب.. اليوم ماما رمتني هنا عشان جوزها بيت’حرش بيا
جلست الفتيات يهدأن نور ويدردشن فحكت نور لهن قصتها
قدر: ربنا ينتقم منو يحبيبتي وبصي كده المكان ده مش وحش اوي واحنا كده صرنا صديقات
واخذن يتكلمن حتى بدأت نور تضحك وتنسى حزنها قليلا
______________
عند امير فالشركة
كان يتكلم مع رئيس شركة متعاقدة معه
امير: ضياء باشا ازاي كده واحنا جهزنا كل حاجة
ضياء: اسف والله يباشا بس لقينا صفقة مربحة اكتر
امير بغضب فهو يكره كثيرا ان يخلف احد كلمته او يعترض عن ما يقوله هوا: وريني بقا هتكسب ايه فالصفقة دي متنساش اني السفاح يضياء
(امير يلقب بالسفاح عشان هوا ذكي جدا مبيرحمش حد فالشغل)
ثم اقفل الهاتف
دخل جواد عليه: امير انا عرفت مين قاعد يرشي العملاء ويفسد الصفقات
ده عز الدين المناوي
امير بخبث: اومال العجوز عايز يلعب
نهض من مكتبه ليخرج
جواد: على فين بس
امير: ورايا شغل وعايزك تجمع كل العملاء عندنا اجتماع بعد ساعتين
وخرج متوجها الى شركة المناوي
بعد مده وصل ودخل الشركة
سكرتيرة عز الدين: عفوا حضرتك مين
امير: عز الدين هنا؟
رنا(السكرتيرة): ايوا حضرتك عندك موعد معاه
امير بغرور: مش انا الي باخذ مواعيد فوتي قليله امير السيوفي هنا
دخلت ورنا ثم خرجت وطلبت من امير الدخول
دخل امير بكل ثقة وغرور وجلس امام عز الدين ووضع رجل على الاخرى
عز الدين بتوتر: اهلا يباشا اهلا شرفتنا.. ان.. انت جاي ليه
امير: مش انت عارف انا جاي ليه.. انت بتلعب على مين ومع مين انا السفاح والسفاح مش اي حد فاهم… انت مفكر انك لو رشيت شوية عملاء حتوقعني بدا امير بالضحك ثم اكمل: بإشارة مني بس اخلي شركتك غبار قدام عنيك.. اضن رسالتي وصلت نهض ثم خرج.. عز الدين وتوتره يزداد و دقات قلبه عير منتظمة… ر.. رنااا… ر.. رنا تعاا ثم وقع على الارض وبدأ يلفظ انفاسه الاخيرة
دخلت رنا مسرعة اليه ونادت الموظفين والاسعاف
اخذوه للمشفى لكن الوقت تأخر ومات بسبب نوبة قلبية
اتصلو على مراته وخبروها وانهارت هي الاخرى
_____________
في مكان اخر وبعيد جدا
في لندن تحديدا
خرج شاب طويل القامة عريض المنكبين ابيض واشقر الشعر
عماد الدين المناوي ابن عز الدين ليركض كعادته
رن هاتفه فجأة وكانت والدته
الو ازيك يماما عاملة ايه
الام ببكاء: الحق يأبني ابوك مات ابوك مااات الحق
عماد بصدمة وبكاء: ايييه ماما بتقولي ايه
الام تعال يابني تعال
اقفل الهاتف وهو يبكي بصدمة
اخذ اول طائرة وعاد الى مصر
بعد ساعات وصل و حضر الجنارة ودفن ابوه ورجع هو ومامته للبيت
عماد: مين عمل كده ببابا كان كويس
الام: مشاكل الشغل يأبني
عماد: انا هتكفل بالشغل بعد اليوم
خرج الى الشركة والتقى برنا وامرها ان تحضر كل تسجيلات كميرات مكتب والده قبل وفاته…. نظر لها واد به يجد ان آخر من تحدث الى والده هو امير ثم حصل ما حصل بعدها
______________
في الميتم كانت نور تجلس في الحديقة التابعة له مع شهد يصنعن الحلي
لمحت نور احمد يتجسس عليا من بعيد
احمد وهو يشير بس’كين على رقبته قاصدا انه س’يقتل نور كي تخاف منه
نور بدأت ترتجف: هو حيقتلني لا حيقتلني
شهد وهي تنظر الي مكان احمد باستغراب: نور بتقولي ايه اهدي.. مين ده
هرب احمد مسرعا بعد ان نادت شهد الحارس
شهد وهي تهدأ نور: خلاص راح تعالي ندخل الغرفة تعالي….
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية قدري الاسود ) اسم الرواية