رواية ممنوع الرؤية الشرعيه (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم فاطمه احمد
رواية ممنوع الرؤية الشرعيه الفصل الرابع 4
صفحة جديدة..
جويرية: ممكن متلمسنيش ولا عايز تمد ايدك عليا تاني
معاذ: انتي بتاخدي مهداء ليه يا جويرية؟
جويرية بعدم مبلاة: عشان اعصابي تعبانه وأعتقد أن ده شيء ميهمكش؟
معاذ: ممكن تهدي
جويرية بعصبية: متقوليش أهدي انا مش مجنونه
معاذ: واحده بتاخد مهدئات تبقي ايه؟
واقتربت جويرية من معاذ وهي تقبض يدها وتضرب بها معاذ علي صدرة قائلة: انت انسان مستفز
ليتنهد معاذ بغضب وتشعر جويرية بغضبه فتبعد عنه خائفه قائلة: انا عايزة اروح لبيتي
معاذ: ده بيتك يا هانم
جويرية: لاء انت طلقتني واللي بينا خلص
فأقترب معاذ من جويرية التي وضعت يدها علي وجهه خائفة قائلة: والله يا معاذ ان لمستنا تاني ل..
ويقاطع معاذ حديثها ويضع يده علي فمها قائلاً: الراجل المتخلف اللي يمد ايده علي مراته وانا اسف عشان رفعت ايدي عليكي بس انتي السبب
ويشدها معاذ بين ضلوعه لتبكي جويرية ويطمئنة معاذ قائلاً: ممكن كفاية عياط وتعالي معايا..
جويرية: هاجي فين؟
معاذ: هنتوضا ونصلي ركعتين لربنا ونبداء صفحه جديده وبعدها هروح اردك من غير ما حد يعرف..
قومي يلا اتوضا وغيري هدومك وانا هستناكي
وبالفعل نفذت جويرية ما طلبه منها معاذ ووقفت خلفه وهو يقف امامها واقامة للصلاة ومع اول دخولهما للصلاة سمع معاذ صوت بكاء جويرية.. إلي أن أنهي الصلاة والتفت لجويرية التي ظلت ناظرة للأرض وهي تبكي..
ليمسك معاذ يدها قائلاً: يا بنت الحلال فهميني فيكي ايه؟ وبتعيطي دلوقتي ليه؟
جويرية:انا خايفة؟
معاذ: من اية؟
جويرية: م...
ويقاطع حديثهم جرس باب شقهتهم وتعلو صوت الزغاريط وكانت اسرة جويرية هم من يقفون علي الباب..
معاذ: اهلك وصلو قومي اغسلي وشك وأهدي وبلاش حد يعرف اللي حصل ومشاكلنا تكون خاصه بينا وبعد ما يمشو نقعد ونتكلم
ولو حد سألك ليه محصلش حاجه بينا قولي اننا كنا تعبانين ونمنا ولسه قايمين من النوم..
ووقف معاذ وامسك با معصم جويرية ليساعده علي الوقوف ويقبل جبينها قائلاً: ووعد مني اول ما يمشو هقعد ونتكلم ماشي يا حبيبتي..
جويرية: حاضر بس انا والله محبيت حد غيرك يا معاذ..
معاذ: وانا اسف على كلامي وصدقيني هبداء صفحه جديده وننسي اللي فات.. يلا بقي روحي اغسلي وشك وهروح افتح الباب اهلك بقالهم ساعة واقفين برة.. 😂
جويرية: حاضر
وذهب معاذ وفتح الباب
وسلم علي افراد اسرة جويرية المكونة من والدها و والداتها واخاها محمدالاكبر منها وهو في عمر معاذ واختها الصغري منة التي تبلغ الـ 17 عشر عام ..
وأتت باقي الاسرة من عمات وخالات وابناء الاقارب..
وامتلئ الريسبشن بهم وجلس الجميع يهنيء ويبارك لمعاذ لتسأل والدة جويرية عن ابنتها
ليجيب معاذ قائلاً: هدخل اناديها
والدة جويرية: لاء خليك انا هدخلها انا عايزها
معاذ: أدرك ما تريده والدة جويرية وهو يقول: ماشي يا أمي..
ودخلت والدة جويرية لها لتجدة جالسه علي السرير وهي تلف نقابها لتجلس بجوارها وهي تحاول أن تفهم ما حدث..
وبعد عدة دقائق صعد مروان شقيق معاذ ليسلم علي اسرة زوجة معاذ ويجلس معهم
وهنا تأتي..
يتبع..
#ممنوع_الرؤية_الشرعية..
#بقلم_فاطمة_أحمد_أبوجلاب..
الفصل الخامس..
صدمة من الماضي..
وهنا تأتي جويرية تحمل العصائر برفقة والدتها وقدمو المشاريب للضيوف وظهرت ملامح الغضب علي وجه والدة جويرية..
وظل معاذ ناظراً لجويرة التي ظهرت في عيونها الدموع ويحاول أدراك ماذا قالت جويرية لوالدتها؟
وبعد دقائق بداء الضيوف في الرحيل ليتبقي والد و والدة جويرية التي استأذنت لتتحدث مع والد جويرية بمفردهم في غرفة الأطفال
وسمحا لهم معاذ الذي اسرع إلي جويرية يسأله قائلاً: ايه اللي حصل؟ انتي قولتي ايه لوالدتك؟
لتصمت جويرية وهي تمسح دموعها
معاذ: يبنتي فهميني طيب حصل ايه؟
لتجيب جويرية بصوت منكسر: عمر ما حد هيفهم حصل ايه؟
وتركتهم ودخلت غرفة النوم..
وهنا تأتي والدة جويرية و والدها الذي بداء حديثه قائلاً: بص يا معاذ أنت زي ابني محمد وانت أكيد عارف ده أنا كنت من البداية حابب أقولك الموضوع بس ربنا يسامح مراتي اللي قالت انه موضوع ملوش لازمة بس ربنا يعلم اني مغشتكش او ضحكنا عليك بس جويرية كانت خفت من التعب ده ومكناش نعرف أنها رجعت تاني لنفس الحاله؟
معاذ: تعب وحالة اية؟
والدة جويرية: من تلات سنين حصلت حادثة ل جويرية وهي في شغلها وكانت لسه بتدرس في الكلية ومن يومها وهي بتجيلها حالات انهيار وعياط من غير سبب..
معاذ: لحظة بس افهم الحادثة ده كانت ايه انا مش فاهم.؟
والدة جويرية: من تلات سنين كانت جويرية مع صاحبتها ضحي وكانو في شفت مسائي في المستشفي اللي كانو بيتشغلو فيها وجمب الكلية وفي الليلة ده لتصلت بيا جويرية وقالتلي انها مضطرة تبات في المستشفى يومين عشان عندهم ضغط شغل و دراسة ومش هتعرف ترجع و وقتها والدها وافق بالعافية..
والد جويرية: و يا ريتني ما وافقت..
والدة جويرية: اللي حصل حصل والحمدلله
معاذ:ايه هو اللي حصل؟
والدةجويرية: يومها حصل حريق في المستشفى وم**اتت ضحي صاحبة جويرية في الحريق ده وقدام جويرية لما كانو مع بعض في نفس الأوضة جويرية فقدة الوعي و ضحي حاولت تنط من شباك الاوضة فممات ومن يومها و جويرية بتجيلها حلات انيهار من غير سبب بس كانت اتعالجت ولما انت رجعت وجيت طلبت ايديها بدأت ترجع تاني لنفس الحالة احنا والدكتور اللي كان بيعالجها قال انها نسيت وقدرة تعدي لكن اول ما شفت علاج الأكتئاب عرفت انها رجعت تاني واحنا مش عارفين ايه السبب؟..
وعرفت أن جويرية لسه بنت وانت مقربتلهاش وكان لازم افهمك هي فيها ايه؟
معاذ: مش ده المشكله دلوقتي؟ المشكلة الحقيقه هي ليه جويرية رجعت تاني لنفس الحالة؟ وكانت بتتعالج عند مين طيب؟
والد جويرية: دكتور امين قاسم اللي كان دكتور جامعتها..
معاذ: طيب يا عمي أديني عنوانه وانا هاخد جويرية ونرحلوه ونعرف هي ليه رجعت تاني لنفس الحالة..
والد جويرية: ماشي يا معاذ بس انا عارف انك ممكن متفهمش جويرية الفتره دى فسبها تيجي معانا
معاذ: مقدرش افهم مراتي؟ طيب ده كلام يا عمي ولا عايز تقول اني مش هتحملها؟
والدة جويرية: لاء يا ابني والله ما نقصد
معاذ: يبقي سايبو جويرية معايا ووعد هاخد بالي منها وتعالو اطمنه عليها في أي وقت..
والدة جويرية: ماشي يا معاذ خد بالك منها يا ابني
معاذ: حاضر يا ماما..
وغاد والد جويرية و والدتها تاركين جويرية مع معاذ الذي، أخذ منهم عنوان الطبيب وجلس معاذ علي احد الكراسي واضعاً يده علي رأسه قائلاً: يا حول الله يارب انا مش قادر أصدق ان كل ده حصل في الكام سنه اللي بعدت عنك فيهم يا جويرية؟
وهنا يرن هاتف معاذ ليمسكه ويجيب وكان صديقه القديم وائل الذي تحدث قائلاً: ازيك يا صاحبي انا وائل
معاذ: اه يا وائل عامل ايه؟
وائل: بخير بس مال صوتك
معاذ بتردد: مفيش
وائل: لاء صوتك بيقول ان فيه حاجه؟
طب بقولك ايه ما تيجي نخرج شويه لو العروسة بدأت نكد الجواز 😂
معاذ: لا يا عم مفيش حاجه بس انا فعلاً عايز اخرج شويه
وائل : تعالي طيب نتقابل علي قهوة عمي فاكرها ولا نسيت المكان..
معاذ: فاكرها يا عم وائل ولا اقول يا دكتور وائل بعد ما اتخرجت من طب واشتغلت في مستشفى مع والدك بره مصر..
وائل: يا عم اقول وائل من غير دكتور ده دا انا زهقت منها 😂
ويلا انزل انا مستنيك..
معاذ: ماشي يا وائل..
وقبل نزول معاذ ذهب ليطمأن علي جويرية التي كانت..
•تابع الفصل التالي "رواية ممنوع الرؤية الشرعيه" اضغط على اسم الرواية