رواية حب على متن سفينة كاملة بقلم صفاء حسني عبر مدونة دليل الروايات
رواية حب على متن سفينة الفصل الثامن و الخمسون 58
الخاتمه من الحلقات الخاصه
قطع حديثهم اتصل من مديحة
ارجع يا زين انت ونور وتالا وادهم
استغرب زين وسألها
خير يا امى في ايه
هزت راسها وكأنه شايفها
مش عارفه يا ابنى انا بالى ساعتين منتظرة فى راسبينش الاوتيل ولم ذات التاخير بسال رد عليا وقال
فى مشكلة في الحجز وبيقولى اتلغي
أنصدم زين وقال
اتلغى ازى يا أمى انا حاجز بنفسي من الايميل بتاعى يعني محدش حجز ليا
استغربت نور من حديثه وسألته
هو ايه الا اتلغى وحاجز ايه من الايميل
حرك أيده تنتظر
دقيقه يا قلبي
ورد على أمه هتصل ب ادهم وهنجى نشوف الحكاية
بالفعل اتصل ب ادهم وانتظره وركبوا واتجهوا نحو الفندق
استمر يتناقش زين مع الاداره وفتح الألب بتاعه وشاف الحجز وكان بالفعل موجود وتم الارسال والرد عليهم وتم سحب فلوس كمان
انصدموا إدراة الفندق وتحدث مدير الفندق
انا فعلا مش فاهم حصل كدة ازى
ابتسمت نور وقالت
اكيد الإيميل الخاص ل بالشركة أو ب العميل متهكر وانا باذن الله اعرف ليكم الموضوع ممكن تطلعين على كمبيوترات
هز رأسه المدير بالتاكيد
وبالفعل ذهبت نور معه وبدأت تطلع على كل الايميلات والأجهزة وبالفعل اكتشفت أن حسابهم متهكر وطلبت منهم يبلغوا شرطة الانترنت عشان يتابع معها عشان هى قربت توصل الا بيهكر ايميلهم
وبالفعل تم المتابعة مع الشرطة ومع المتابعة عرفوا يوصل مين الا السبب لكن قبل الوصول ليهم
كان تم خطف نور
عشان هو كان متابع اميل زين وكان يقصد يوصل ليهم ويحرجه اقدم نور لكن متوقعش أن نور تقدر توصل ليه هو عارف انها ذكية لكن هو كان تفوق عليها بعد ما سافر خارج البلد واتعلم كل طرق الاختراق للمواقع والشركات
لكن عندما وصلت له وعرف أن هما اكتشفوا مين الا اختراق كان هو اسبق منهم وخطف نور
كانت نور خارجة من غرفة المكتب ومنتجه مع المدير لكى تكمل متابعة مع شرطة الانترنت تابعة للمحافظة واقدم القسم جاءت سيدة عجوزة طلبت من الموجودين حتى يعدى بيها لأنها نظرها ضعيف فى الوقت ده تطوعت نور ومسكت بيها وبالفعل عدت بيها لكن فى لحظة كانت وضعت منديل على وجه نور وجاءت سيارة سوداء اخدت نور
أنصدم زين وهو شايفها اقدم عيونها بتنخطف فى لحظة
صرخ نور حبيبتي متقلقيش انا هوصلك
الظابط طمنه وقاله
متقلقيش يا زين نور كانت متوقعة حاجه زى ده تحصل واتفقت معايا ووضعت جهاز تتابع هما سهلوا علينا المهم تعالى نسمع بيقول ايه
وقلبه يتقطع عليها وبدأ يوصل الجهاز زى ما فهمتهم نور
ام فى الفندق كانت تالا بتعيط لم عرفت أن نور انخطفت والإدراة وقتها افتكرت أن لهم أعداء عايزين ياثرو فى سمعت الفندق فكان بيكرهم اخر كرم وتحت خدمتها هى ومديحة وادهم وطلبوا منهم يطلعوا الغرفة
وبعد مرور أيام يظهر مكان كبيرة وفيه انوار
وكان نظام الحفلة
الاب ياتى ب تالا هو وامها فى وسط الجميع
وبعد قليل تختفى تالا ويبحث عنها ادهم
وبالفعل
كانت تالا تنتظره فى مكان وبعد بحث ادهم يجدها تجلس أمام طولة وياتى ادهم من خلفها معه باكو ورد جميل ويسلم لها وينزل بيها مع تصفيق الجميع ويتم عرض صور لها وكانت تتذكر ذكرياتها القليل معه وقابلها وضمها أمام الجميع
كانت نور بترقص مع زين وسعيدة في حضنه وايضا تالا ترقص مع ادهم
وجاءت فقرة أن كل عريس يكون مجمع فيديو بكل حاجه تخص حبيبته وبدوا بفيديو ل تالا وكل ذكرياتها ايام الطفوله بالاستعانة ب أهلها وبعد ذلك نور ظهرت صور نور فى كل حالتها على اغنيه جميله كانت نور سعيدة جدا وضمت زين وهى تشعر أن الدنيا لم تسعيها من الفرحة
وبعد الانتهاء حملها وهرب بيها على البحر كان فى الليل فضلوا يجرو خلف بعض في البحر
وهما يضحكون ويقابلون بعض حتى جاءت لحظة الاقتراب منها وبعض أن ضمها ومارس معها الحب فجأة قامت مفزوعة تنظر له وهى بين الحلم واليقظة وتصرخ ابعد عنى وبعد ذلك تنتبهى أنه هو تعتذر منه وهى تقول له تخيلت انك انت هذا الشخص الوغد الذي قام بالتحرش بي سامحيني ريحته جسدك لمسة يدك كانت ملامحه تظهر أمامه بيقين أنه هو ولكن كانت تشكك نفسها
و
استمرت ايام على هذا الوضع هربت من هذا الوضع ب اهتمامها بفرح صديقتها الذي عادت لها بسلام
كانت فى النهار وجاءت سيارة احضرت بيه من إمام الكوافير هى فقط وعاملة فى الكوافير
كان المكان مفتوح امام البحر بالونات بيضاء في كل مكان على الأرض ومتعلقا فى استندت
وكرسي كثيرة يجلس فيها أسرة تالا وأسرة ادهم وزين وعمر ولميس الذي يظهر عليها الحمل ويتغزل فيها عمر ويضحكون مع بعض وبعد ذلك دخل العروسين بعد أن استقبلها زين من الخارج ومشي هى وهو طريقة طويل مفروشه بالورد الاحمر
والكاميرا جايبة صورتهم على شاشة كبيرة
مشيت معه نور وهى مبتسمة وسعيدة حتى اتجه إلى المكان ومع الرقصات والضحكات تم عرض فيديو ايضا ل نور فيها كل ذكرياتها حتى وهى فى السفينة وكانوا يضحكون على شكلها وهى ولد وجميع الشباب العاملين في السفينة اتجمعوا وقدم المباركة والتحية وبعد انتهاء
الفيديو يظهر الفيديو الذي كانت فيه نور وتالا واضاءة تشبه الافلام الوثائقيه عن الحيوانات وصوتهم ونور تحاول تنقذ تالا وتقف أمام الشاب يظهر وجه نور وظهر الشاب وبعد قليل يظهر وجه ادهم
تنظر تالا إلى ادهم وهى فى حالة زهول وتترك أيده وتأكد ظنها إلى حقيقة
ثم بعد ذلك يظهر زين وهو يمسك ايد نور ب عنف ويسحبها نحوه ثم تأتى صور نور تجري هى وتالا ويظهر شخصين يجرى خلفهم
الجميع أنصدم من الصور وياتى صوت يقول
انا خبيت سرك انت وادهم يا مهندس زين وعملت المستحيل أن اقفل التحقيقات لكن انت رمتنى وضحكت عليا وانا حبيت ابعتلك هدية فرحك يارب تكون عجبتك ورينا بقا هتتجوز ازى ،ونفس الشريط ده وصل إلى الشرطة شهر عسل سعيد فى السجن
كانت تالا مصدومة خلعت الطرحة رميتها على الأرض
ذ
هبت إلى نور وتحدثت معها بغضب انتى كنت تعرفي يا نور انطقى، انتى اقنعتنى أنه شاب كويس غير الجميع ،جيبتى الثقة ده منين قولى ينور بالله عليك الفيديو ده حقيقة والا متفبرك وليه دلوقتي ليه بعد ما حاولت اتغلب على كل مخوافي انطقى يا نور
كانت نور صامتة لم تتحدث
جاءت لميس وهى تنظر إلى اخواتها وهى مصدومة
نظرت لهم وتذكرت مع حدث معها مع عمر وكيف نسيته وشبيه مما حدث مع نور وتالا
وجهة اخواتها حد فيكم يتكلم يقولى ده حقيقي والا مفبرك يا جماعه حتى يرد
جاء منصور ومسك ايد ابنتها ومانع ادهم يقترب منها ونظر لها بغضب ثم ضربه بالقلم
كانت نور صامتة وفجأة غابت عن الوعى
الجميع اجتمع نحوها وحملها زين مع رفض مديحة لكن هو أصر وكان يتحدث مع نفسه وظن أن هذا عقاب نور له ولكن كيف وهى انصدمت مثلي
وتذكر عندما كانوا يستمعوا ل اعترفات زياد
…
فلاش
بعد الخطف عند نور لم فاقت انصدمت لم شافت امامها زياد
انت يا زياد حرام عليك مستقبلك ليه بتعمل كده
ضحك زياد بسخرية
مستقبلي ضاع من زمان مش من دلوقتي من يوم ما كان ابوي يقارن مابينى وبين زين من يوم ما دخل الجامعة وهو دايما يقولى زين متفوقة عنك مهدى عرف يربي ابنه ام انا لا زين زيك بيحب الموسيقى لكن اهتم بدرسته وساب كل حاجه وراه الخ الخ الخ
سنين وانا بسمع كدة وطبعا انا بنزل وهو بيطلع مكنش حل عندى الا وقعه فى مصيبة لكن للاسف اضحك عليا ووقعت معه
شهقت نور وسألته
مصيبة ايه اوعى تكون تقصد النصابي الا عملتها ده
استمر بالضحك
لا طبعا مصيبة لو انتى نفسك عرفتيها هتكرها زين
استغربت نور لكن ابتسمت
مهم عمل مش اكره متشغلش بالك انت
غضب زياد ومسك وشها
حتى لو عرفت أن الثلاث شباب الا اتحرشوا بيكم هما انا وزين وادهم
وقعت الكلمة على الجميع بصدمة
اكمل زياد وقال
اوى هو ده الا حصل أقنعت فريق المسؤول عن الرحلات أنه يقنع ادهم يطلع رحله ومعه زين وبالفعل نجح وطلعنى رحلة راس صدر وقتها انا كان كل غرضي يعمل علاقة مع بنات ويتصور وينفضح فى الجامعة وبالفعل قبلت واحد هناك مسؤول عن حفلات ومخدرات وبنات وكل حاجه كان اسمه جاسم طلبت منه يجيب بنات ويغيرهم وعمل كدة لكن للاسف استمر زين مكانه متحركش ام ادهم رقص وتجاوب معانا كنت مخنوق لحد ما كلمنى جاسم وبعد شاب ادينى اربع حبيبات وقال حط حبتين لكل واحد وبالفعل عملت كده وهو غدر بي وحط لي حباية واتبدل الكوبية ازى شرب زين نصف الكوب واخد ركن بعيد وبدأ يلحن ام انا وادهم فجأة لم تستوعب ما حدث وانتى ظهرتى انتى وصحبتك تالا كان جاسم دالك على طريق خطاء لكى تأتى نحو زين ويتم التحرش بيك ووقتها سمعته هو وادهم فى الأرض لكن للاسف الآية اتغيرت وكنت أنا وادهم ظاهرين طول الوقت واحنا بنلحقكم
جلس على الأرض وهو يشعر بالندم
اقسم بالله مكنتش اتصور ان فى يوم من الايام
احب نفس البنت الا اذيته وخوفتها
منكرش زين ظهر ومسكك بعنف ل يبعدك من أيدينا انتى وتالا وترك ليكم المساحة للهروب
لكن لم انتى حكيت لي أن بعد كدة لحقتك كلاب احتقرت نفسي انا لم سافرت معاكى وكنت بتوصف كل جزء للشرطة وانا معاكى كنت خايف منكرش عملت المستحيل أن اقنعنك تنسي الموضوع لكن انتى صممت وقتها عرف جاسم وهددتنى ووقتها اقترحت عليه يخطفى أو يروح عند زين وادهم ويهددهم ف وقتها يشغلوا معهم ويفضل مختفى عن العيون لحد ما القضية تنام
وفعلا ده الا حصل لكن بعد كل السنين ده فى الاخر زين هو إلا ينتصر وياخدك منى ده ل يمكن عشان كده عملت هكر الايميل بتاعه وقتها ساعدتني ماريا لم اتفقنا مع بعض عشان اعمله تتابع انتى عارفه انا تلميذك واتعلمت كل حاجه على ايدك ودرستى فى الخارج جعلتنى تفوقت فى هذا المجال وعرفت انكم انكتب كتابكم وكمان مسافرين تقضوا شهر العسل في الفيوم اتجننت وكان لازم اعمل اي حاجه عشان ابوظ عليكم لكن للمرة الثانية اخترت تحميه وعرفت توصل لي
كانت نور مصدومة من كل كلامه وبكل قوتها
ضربته بالقلم
انت انسان مريض وفاكر أن كل حاجه لعبة لازم تمتلكيه ليه عملت كل ده عشان تدمر زين انت نجحت تدمر ٤ أفراد مش فرد واحد
دمرت زين وادهم ونور وتالا
دمرتنى حرفيا لكن سبحان الله ربنا يمهل والا يمهل وفى الاخر وقعنا في حبهم
فى وقت ما كان بيعترف زياد تم معرفة مكانه واتجهت الشرطة وزين على المكان وتم القبض على
زياد نظر زياد ل زين
صدقنى مش اخليك تنتصر هصغرك اقدم الكل وكفاية انك صغير اقدم نور
ضربته نور بالقلم
انت نسيت انك براءته اقدمى بدون ما تقصد كنت فاكر ايه انك هتقدر تخدنى وتهرب بي لكن انت لسه قايل انت تلميذي واستحالة التلميذ يتفوق على الأستاذ كل اعترفتك عند الشرطة
اقترب زين من نور يتحدث
رفضت تسمع منه وقالت
انا كنت صريح معاك واعترفت بكل حاجه ليك لكن انت ضحكت عليا
اقسم بالله زين
والله العظيم معرفتيش ألا بعد كتب كتابنا وجيبتك هنا واتفقت مع ادهم أن نعترف ليكم قبل الزفاف
بلعت ريقها نور وقالت
وتالا متعرفش حاجه عن الموضوع ده كفاية انهرت فقط أن القضية انفتحت لو عرفت ممكن تعمل فى نفسها حاجة ،انا مجبورة اكمل التمثيلية للآخر عشان ماما مديحة لكن انت قطعت حبل الثقة الا ما بينا
باك
ذهبوا بنور إلى المستشفى وبعد الكشف عليها
طلعت عندها فيرس شديد ولازم تعتزل ومكنتش تعرف وبالفعل تم عزلها
وايضا تالا بعد ذلك اغمى عليها وطلعت عندها نفس الفيرس كان دخل جسدهم بسبب عض الكلاب المفترسة وقت الهجوم وهم لم يقوم بالتطعيم ف استمر ينتشر في جسمهم وكانت المانعة وخصوصا كانت أول دخول حالة فيروس كورونا كان سائح فى الفندق الا هما فيه تافعل الفيروسات
مع بعض
طلب ادهم يدخل ل تالا لكن هى رافضت لكن هو كان مصمم وبالفعل دخل بعد أن لبسه ملابس التعقيم كان يرها شاحبة تتالم فخلع كل التعقيم ونام فى حضنها
انا بعشقك يا تالا انا معاكى فهمت الحب ولو هنعيش انعيش سوى حتى لو طلبت تبعد عنى لكن مش هسيبك تتالم لوحدك وبالفعل اخد الفيرس منها واغمى عليه وتم وضعه معها في نفس الغرفة
وايضا زين لم يترك نور واستمر معها وطلب من الأطباء أن يطهر دمه بدمها ممكن خروج الدم يخلى الفيروس يخرج من جسمها وقضي ابطالنا شهر العسل في المصحة لكن أثبتوا أن هما بيحبوا بعض في السراء والضراء
وبعد شهور أنجبت لميس بنتها كانت أول طفلة تتولد فى عز الوباء الا أصبح منتشر في كل مكان وأغلقت كل منفذ الترفيه والأعمال كانت ف أضيق الحدود
تجمعت الأسرة وزين يمسك الجيتار ويلحن والجميع حواله بعد شفائهم وينظر ادهم إلى تالا
ونور تغنى اغنيه تركيه هذه ترجمتها
احكي ايها البحر الاسود
دخان الجبال، لم تمر
و سوف يستغرق موجات، و لن يعود
لا تتنفس، لا تسأل عن النار
احكي ايها اليحر الاسود انفاسي ليست كافية
انت احكي ايها البحر الاسود
انت احكي ايها البحر الاسود
Dışım çiçek açmış belki
ربما تفتحت الازهار التي في الخارج
İçimde kara yosunlar
في داخلي طحالب سوداء
Görenler mesut sanıyor
من ينظر الي انني سعيد
Bilmezler ki ne derdim var oy
لا يعلمون عن الهم الذي اعايشه
Oy beni vurun vurun
اه اطلقوا النار علي
Nedir çektiğim zulüm
لكن ما يريد من ظلم
Bu dünyanın yükünü
كان عبئ هذه الدنيا
Bir ben mi omuzladım oy
على كتفي
Gün geçer gece olur
يمضي النهار و يحل الليل
Gecem geçmez gün olmaz
ولا تمضي ليلتي ولا يكتمل اليوم
Yalvarırım mevlaya
اتوسل اليك يا مولى الله
Bir duam kabul olmaz oy
ولا تتقبل لي دعاء واحد
Oy beni vurun vurun
وذهبت العاصفة وتم شفاء جروح كلنا منهم سمت لميس ابنتها نورهان مشتق من اسم نور ل امتنان لها انها كانت السبب في انقذ سمعتها علمت تالا كل ما حدث في التحقيقات ووافقت نور فى الرأي أنهم يتنازلون عن القضية اتنزلت نور عن قضية الخطف وقضية التحرش اتحكم زياد بسنه مع وقف التنفيذ في قضية تلاعب في ايميل الشركه بكفالة كبيرة
وقامت نور بفعل ايميل لا يخترق للشركة
استغرب زين تصرفها وسألها
ليه اتنزلت عن كل القضايا هذه
نظرت له وسألته
هل تظن أنى مازلت احبه
هز رأسه زين بالنفى
لا طبعا لكن محتاج افهم
شرحت له علشان هو براءك اقدمى وده خير ينحسب ليه كان ممكن يقول حجات محصلتش وانا وقتها كنت استحالة اعيش معاك لحظة وكفاية دلينى على مكان جاسم وتم القبض عليه جاسم هو العدوء الحقيقة زياد ضحية ل ابوها اصعب احساس المقراني أن تقارن ابنك ب اخوها ابن عمها أو صديقه فى فروق فردية وممكن الا يتفوق في التعليم يفشل في الحياة ويكون انسان منطوي وممكن فاشل في التعليم ولكن عقله الماس ويعمل تجارة ويلعب بالفلوس لعب ليس كل متفوقة ناجح وليس كل فاشل فاشل في كل حاجة الدكتور أيمن غلط لم استمر في مقارنة زياد بيك ولم يتركه فى طموحه خسر ابنه وهو كمان خسر نفسه مش مبرار ل خطاه ولكن هو اتعلم من غلطه وانا واثقة يلقي حد يقف معه ويساعدها ويكون دعم ليه
ابتسم زين وهو سعيد من حديثه
زى ما ظهروك فى حياتى كان دعم لي وانقذنى من كل حاجه كنت بعانى منها كنت نور زين قلب زين ونور الظلام والهروب الا هو فيه
ولمس بطنها وقال
نفسي تطلع ذكى زى ماما فاهم وقلبك كبير
ابتسمت نور
وتطلع وسيم زى بابا الا سحرنا من اول يوم على متن سفينة جمله سحرنا خلنا مش عارفه اتصرف كنت كل ما اتهرب منه القيه أقدمه والا اليوم الا وقعت من على السفينة فجأة لاقيت نفسي في حضنه
ضحك زين وقال
متصدقهش اليوم ده هى إلا برجلتى عقلي كنت حاسس ان مش عايز تخرج من حضنى كنت بتجنن وانا لقي نفسي بحب ولد
ضربته نور ضربة خفيفة
كاذب انت الا صممت اكون معاك فى الغرفة وكنت مش بعرف انام
ضحك زين
عشان كده عملت وصفة المنوم عشان انام وتستفرد فى النظر في جمالي
استمرو يحكوا عن ذكرياتهم والجميع يسمع لهم
ونورهان تبكى ولميس تغضب
شوف بنتك رخمة زيك
نظر عمر له
الله ما اطولك يا روح يا بنتى هى كل مصيبة تحصل حاولكى تقلبي عليا تعالي يا نورهان انا مليش غيرك يا قلبى
نظرت له والى نورهان إلى سكتت فى حضنه
واتعصبت
انت بتكيد فى انت وبنتك صح والله ل سيب ليكم البيت
ضحكت تالا عليها وسألتها
هى الهرمونات ده هتستمر كتير يا لميس فى ايه يا قلبي مالك
حركت لميس رأسه بطريقة طفولية
احكم ما بينا اعمل ايه عشان ارضي اختك ده
ابتسم ادهم وضم تالا ل حضنه وقال
اعمل زى كل ما تغضب منك ضمها لحضنك هتهدى
نظرت له تالا بغضب
ايه تهدى ده شايفنى مجنونة والا بشد شعرى
تعالى يا لميس سيبك من المتحرشين دول
ثم انتبهت من كلامها
وان ادهم مكشر وايضا عمر وأعطوا لهم ظهرهم
فرجعوا عندهم وفضلوا يعتذور ويحكوا عن حبهم
وكانت سهير ومهدى ومديحة ترقب حبهم وهى سعيدة
…
نترحم على كل ا من مات فى ذمة و الله
الوباء ، الا ظهر فيه ،الحبيب الا بجد زى ما فى كل بيت كان الأب هو الجندي الذي يحضر كل متطلبات أسرته وعزل أسرته في البيوت وكل دكتور نزل وتعامل مع مرضاها ولم يهرب من مسؤوليته نترحم على كل طبيب مات فى أثناء هذا الوباء وكل أسرة فقدت اخ اب ام جدة جدى أصبح فى كل عائلة له أحد مات فى هذا الوباء حتى الاصدقاء نقرأ الفاتحه عليهم فى الأيام المفترجة هذه
توتة توتة خلصت الحدوته على حب على متن سفينة
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حب على متن سفينة ) اسم الرواية