رواية معشوقة حياتي كاملة بقلم نورهان رضا عبر مدونة دليل الروايات
رواية معشوقة حياتي الفصل الخامس 5
في الصباح
فاق زين ورأي اسيل تنام بهدوء
ثم حدث نفسو
هو في جمال كده مش معقول ثم ضحك علي نفسو بسخريه وقال آل ونا الي كنت مفكر انها بنت من البلد وشكلها مش حلو بس مكنتش اتوقع ان في جمال كده
لا يا زين الله يخليك فوق كده لنفسك منتا ياما شوفت الاحلي وغير كده انت خاطب وكمان دي صغيره عليا ااوي تلتاشر سنه هههه بس بصراحه في سنها ده مكنتش اتوقع انها تكون حلوه كده ثم نظر لشفتيها ولاكنه لحظ افاقتها
كانت تسيل تتململ في نومها وكانت تستيقظ
فاقت اسيل وهي تتأوب ثم نظرت بجانبها و فورأ شهقت عندما رأت زين بجانبها
زين بخضه في اي
اسيل بخجل
م مفيش بس اصل مش متعوده اصحي والاقي حد جمبي
أومأ لها زين بهدوء وقال
طب يلا قومي و البسي عشان هنمشي دلوقتي جدو كان قايل انو قايلك تحضري هدومك
اومأت اسيل وقالت ايوه ونا محضره كل حاجه و هقوم البس علي طول
زين ماشي طب نا كمان هلبس علي متخلصي
اومأت اسيل واتجهت الي المرحاض
بعد شويه خرجت اسيل وكانت تلبس فستان لبعد الرقبه بأكمام قصيره من الچيبر من اللون الاسود ومفتوح من عند الصدر وتركت شعرها الطويل منسدل ووضعت ميكب خفيف مما أظهر جمالها
نظر لها زين بفم مفتوح بعض الشئ فعندما رأها تخرج من المرحاض متوقعش ذالك الجمال وخصوصٱ بعد أن أظهرت جمالها
زين وعندما فاق من شروده انتي هتخرجي كده
نظرت اسيل لنفسها ورجعت تنظر له وقالت مالو في اي
زين قصدي ياعني انتو هنا في البلد مش في عادات وتقاليد زي ما عمي قال وكمان ده مكنش عايزني اشوفك
سئل ا أنا لما كنت بروح دروس كنت بلبس بناطيل وتيشرتات وكنت بلم شعري ومش بحط ميكب
لاكن دلوقتي انا نازله القاهره واكيد مش هحب أن اهلي يشوفوني بالبنطلون وتيشرت كأني ولد
زين بهدوء ماشي يلا
بعد أن خرجو بارك لهو كل من جدو وأبوه وطبعٱ والدها
أما زوجه أباها جمالات كانت تنظر لها بكره بأءن وتقول في نفسها
بنت ساميه تتجوز واحد زي ده جمال ومال انما اي
ولا وطلع حظك حلو يابنت*** بس مش هتتهني بيه انشاء الله
حسين بود يلا ياحبيبتي تعالي
ذهبت اسيل بفرحه بعد أن ودعت أباها بحب ولاكن هو ظهر بوجهه عدم المبالاه
ركبت اسيل بحزن السياره بجانب زين وخالد
أما حسين فكان يركب بالامام ثم وصلو مطار الصعيد وركبوا الطياره
________________________________________
نزلت چيسي وهي تلبس بنطلون من الچينز الفاتح المقطع وتيشرت اسود وكانت ترفع شعرها بشكل كعكه
والقت الصباح علي الجميع وكانت ستهم بالخروج لاكن أوقفها صوت عمر وقال
اي يابنتي مش هتفطري
چيسي بسرعه
لا اصل انا متأخره ولازم اوصل عشان أنا اصحابي هنفطر سوا
عمر طب استني اوصلك
چيسي بتوتر
مش لازم يا ابيه
عمر لا معلش هوصلك انا
ركبت چيسي بجانبو
ووصل عمر الي المكان الذي قالت له عليه ونزلت من السياره وقالت شكرٱ يا ابيه علي التوصيله باي
ثم ذهبت وهي تحمد الله أن عمر مدخلش معاها
دخلت چبسي الي المطعم وبدأت تسلم علي أصدقائها والي هما بنتين وتلات شباب
معتز اي ياحبيبتي اتأخرتي كده ليه
چيس بجد اسفه بس صحيت متأخر
مريم صديقتها وهي تقول بخبث
واي الي صحاكي متأخر
يا چيسي
چيسي بخجل وهي تنظر ل معتز عادي يعني
مسك معتز يدها بحب وقال
حتي انا صحيت متأخر عشان سهرت طول الليل بكلم حبيبتي ابتسمت چيسي بخجل ولاكن انتفضت عندما سمعت صوته يهتف بحده
شيل ايدك من ايديها احسن ليك
______
كان عمر سيمشي لاكن توقف عندما رأي هاتف چبسي الذي تركته من كتر توترها
عمر دي سابت موبيلها أما انزل واديهولها
دخل عمر الي المطعم وبحث عليها ولاكن احدت عينيه بغضب وشدت علي يديه بعصبيه
وتوجه اليها وقال بحده ظهرت عليه
شيل ايدك من ايديها احسن ليك
چيسي بتوتر وخوف
ا ابيه عمر
عمر بحده
مين ده وازاي تقعدي مع شباب
هتفت مريم بأعجاب
عادي يعني احنا كلنا أصدقاء وكمان لو تحب تقعد معانا هنبق مبسوطين قووي قالت الاخيره بدلع ظاهر رمقتها چيسي بخوف وقالت بتعلثم
ا ابيه د دول اصدقائي و وكنا بنفطر يعني
قاطعها عمر بحده قدامي علي العربيه ثم رمق معتز بنبره تحرق وقال لو شوفتك تاني مش هرحمك احمد ربك اني سبتك بس دلوقتي ثم مسك يد چيسي بعنف واتجهه بيها الي الخارج تحت نظرات الحقد والإعجاب
_____________
دفعها عمر الي داخل العربيه بعنف ثم التفت يركب وهو يشد يديه بعصبيه وبدأ يكود بسرعه جنونيه
چيسي بخوف وبكاء
ارجوك سوق براحه انا خايفه
كانت تتكلم ولاكن لا يسمعها عمر من كتر العصبيه
وعندما بدأت تبكي بصوت عالي أوقف العربيه بقوه حتي خبطت رأسها
عمر بخوف انتي كويسه
چيسي بشهقات انا عا عايزه اروح
عمر وهو يمسح علي وجهه بعصبيه فهو خوف صغيرته من عصبيته واردف بهدوء
انا اسف متزعليش مني بس لما شوفتو ماسك ايديكي اتعصبت ومكنتش شايف قدامي
چيسي
يا ابيه ده صديقي من المدرسه وكمان كان في بنات قاعدين يعني مش كنا بنعمل حاجه غلط
عمر بحزن خلاص متزعليش انا اسف
وياستي نا عزمك علي الفطار
مسحت چيسي دموعها بطفوليه ضحك هو علي اثرها
وقالت وعايزه شكولاته
ضحك عمر وقال بنعموه
حاضر يا طفلتي
ابتسمت چيس بخجل مما أظهر جمالها واتجه عمر الي المكان الذي سيفطرو فيه
________________________________
ذهبت ميس الي جامعتها ونزلت من سيارتها
واتحهت الي الداخل لاكن أوقفها يد أحدهم
ميس وهي تنفخ خديها
عايز اي يا مهاب وواقف قدامي لي
مهاب بوقاحه عايزك يا ميس
ميس بسخريه في رغيف فينو ولا في عيش
مهاب وكمان دمك زي العسل كده زيك
ميس بعصبيه وحده
والعسل ده لما بيغضب مش بيشوف قدامو روح يلا لومك خليها تربيك ده لو ربتك اصلٱ
شعر مهاب ببعض الخجل ولاكن قال بوقاحه
فعلٱ انا متربتش وابق متربتش بصحيح لو سبت الجمال ده كده
صفعتو ميس بقوه وقالت
القلم ده عشان تتربي طلاما انت متربتش ولو حبيت تضرب تاني مش عندي مانع بس سعتها اعرف أن حياتك هتكون انتهت فهمت يابتاع امك
ثم تركت وهو يكاد يكسر بمن حواليه أما ميس فأ بتسمت بسخريه علي ذالك الحقير
________________________________________
وصل حسين وكل من زين واسيل وخالد الي القاهره بسلام وركبوا السياره التي استقبلتهم في المطار
بدأت اسيل تنظر إلي الشوارع من عبر النافذه وكانت تبتسم بفرح
وعندما وصلو
شهقت اسيل ا من جمال ذالك القصر وقالت بعدم تصديق
انتو عايشين هنا
حسين وهو يربت علي شعرها ايوه يا حبيبتي ونتي كمان ده هيبقي بيتك زينا كلنا
ثم دخله الي القصر وكانت اسيل فرحانا بسبب مجيئها الي القاهرة
كانت العيله حميعٱ متجمعه
فحسين هاتف ساميه وطلب منها جمع العيله
دخل حسين بهدوء وبجانبو اسيل وزين
ساميه
حمدلله علي سلامتك يا بابا
حسين وهو يربت علي كتفها الله يسلمك يابنتي
سميره اومال مين دي
كانت تقول تلك الكلام وهي تشاور علي اسيل
حضن حسين اسيل وقال
دي اسيل تبق بنت محسن وسوميه الله يرحمها
شهق الجميع واردفت ساميه
انت لقيت محسن يابابا
حسين ايوه
سميره وياتري بق هو فين
محسن لسه في مكانو زي مهو مع اختك
ساميه وهي تقترب من اسيل وتحضنها بود
نورتي بيتك يابنتي
اسيل بأبتسامه وتبادلها نفس الابتسامه ده بنورك ياعمتي
سليم اده انتي بتتكلمي زينا
اسيل بخجل
احم ايوه
زين تعالي يا اسيل اعرفك علي بقيت العيله
ده سليم ابن عمك حسن وهو مهندس وفي نفس الوقت دكتور
نظرت إليه اسيل بعدم فهم
سليم بضحك
درست الاتنين
اكمل زين
وده عمر اخوه ودكتور قلب
رحب بيها عمر بود وقال
لا مكنتش اعرف اني عندي بنت عم حلوه كده
خجلت اسيل وقالت شكرٱ
زين دي ياستي ميس اختي هي كمان في هندسه
عنقتها ميس وقالت بود نورتينا ياحبيبتي
اسيل بأبتسامه ده بنورك يا ميس اسمك حلو اوي
ميس مش احلي منك
شاور زين علي چيسي وكان سيعرف اسيل عليها
ولاكن قاطعته چيسي وهي تجري علي اسيل وعانقتها بقوه وقالت
واخيرٱ بق عندي اخت تانيه بدل الي موجودين هنا ده انا زهقت من كتر منا معشراهم
ميس بصدمه
چيسي
چيسي بهزر يا كبير هو حد يقدر يعيش منغيرك
ضحك الكل علي مشكاسه چيسي
اردفت چيسي لااسيل
انا يا ستي چيسيكا بنت عمك خالد اخت الواد المز ده قالتها وهي تشاور علي زين ثم شاورت علي ميس وتقول انها اختها
وعندي تمنتاشر سنه شكلك كده من عمري
اسيل بضحكايوه انا كمان عندي تمنتاشر سنه
زين ممكن اعرفها علي الباقي
چيسي براحه ياعم عرفها هو انا مسكاها يعني
زين ماشي ياختي
دي بق ريم بنت عمتك
ريم وهي تتفحصها
هاي
ابتسمت لها اسيل
ثم اردفت ريم وقالت وخطيبه زين
اسيل وهي تنظر لزين بهدوء
ثم نظرت إليها مره تانيه وقال
انا اسيا
اومأت لها ريم
اسيل ودي بق عمتك ريهام وده عمو ابرهيم جوزها
سلمت عليهم اسيل بأحترام
اتجهت زين نحو حسن وسميره وقال
ده عمك حسن ودي عمتك سميره
سلمت عليهم ايضٱ بود ولاكن هما كانو ينظرون إليها بمضض
زين في كمان احمد ابن عمتك بس هو دلوقتي مسافر
اومأت اسيل
وقالت ساميه تعالي يا حبيبتي اعرفك علي اوضتك عشان تستريحي اكيد تعبانه من السفر لاكن اوقفها صوت سميره وهي تقول
بس معرفتيناش يا اسيل اي سر الزياره دي وياتري هتمشي امتا
تفاجئ الكل من ذالك السؤال الجرئ أما اسيل فشعرت ببعض الخجل
ولاكن اردف حسين بقوه وحده
اسيل مش جايه تزور حاجه اسيل جايه بيتها زي منتي قاعده هنا واحب اقولك انها بنت ابني لاكن انتي مرات ابني فهي ليها كامل الحق انها تقعد في بيت حدها ومحدش يتجرأ ويسألها هي تقعد في بيتها قد اي الكلام للكل
يلا ياحبيبتي اطلعي مع عمتك ساميه خليها تعرفك اوضتك
اومأت اسيل بخجل ثم اتجهت الي الاعلي مع عمتها
أما سميره فشعرت بالخجل
رمقها حسين بنظره ناريه وقال الي هيدايق اسيل حتي ولو بكلمه سعتها أنا الي هقفلو فاهمين
توجه حسين الي الاعلي بعد أن رمقهم بنظره حاده
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية معشوقة حياتي ) اسم الرواية