رواية مكالمة كاملة بقلم زهرة هشام عبر مدونة دليل الروايات
رواية مكالمة الفصل الخامس 5
:ميييين دييي ي خالد!
بصلها بضيق: قولتلك عميلة شغل.
: والله؟ عميلة و تقولك ميرسي ي بيبي!! بتقولك كدا ليه اصلا!
بانفعال و صوت عالي: ما خلاص ي جنى قولت زفت عميلة هنعيد و نزيد كمان!!
بصتله بصدمة: انت بتزعقلي ي خالد! بتعزعقلي؟
بصلها بضيق و خرج من الشقة رازع الباب وراه، انتفضت بخضة و بصت لاثره،قعدت على الكنبة و هي بتسترجع ذكرياتهم من الخطوبة لحد جوازهم ايوا جوازهم قدوا تلات شهور خطوبة و اتجوزوا بقالهم خمس شهور متجوزين و المشاكل بتكتر و بتزيد بسبب اتفه الاسباب.
بشرود: هو ليه ساعات بحس اني اتسرعت.
شوية و جالها مستدج من رقم مجهول مكتوب في عنوان و انها لازم تيجي بسرعة، بصت باستغراب لرسالة و حاولت تتصل برقم بس اداها غير متاح، قامت غيرت هدومها بسرعة و نزلت ركبت عربيتها و اتحركت لحد ما وصلت للمكان… صوت وصول رسالة جديدة!
“قولي للبواب شقة نور البحيري هيقولك في اي طابق”
بصت للمستدج و نزلت من عربيتها بصت للعمارة، عمارة فخمة في شارع راقي بصت للبواب.
: مساء الخير.
: مساء النور ي هانم.
: شقة نور البحيري؟
:الطابق السادس شقة 15 ي هانم.
: ميرسي.
و سبته و طلعت بسرعة على الشقة، خبطت الباب براحة و هي حاسة بعدم ارتياح لسبب تجهله، فتحت الباب ست اقل ما يقال عنها جميلة جدا لابسة قميص نوم و بتبصلها بصة فيها مكر: خشي ي حبيبتي جوزك جوا.
بصتلها بصدمة و دخلت الشقة بسرعة لقت خالد قاعد على الكنبة حاطط دراعه على عينيه و عاري الصدر و بيشرب سجاير.
بصدمة و صوت مهزوز: خ خالد!
بصلها بصدمة و قام من مكانه بسرعة: جنى! اي ال جابك!؟
بصت لست بصدمة و توهان و بصتله: انت بتخوني ي خالد؟ دا جزاتي؟
بحدة: لااا ي حبيبتي مش بيخونك انا مراته.
بصتلها بصدمة اكبر: مراته؟ مراته ازاي يعني!
ضحكت بسخرية:اي دا هو مقلكيش انه متجوز و عنده طفل كمان!
بصتله بتوهان و نطقت بانفعال: الكلام دا صح! و بعدين طفل ازاي ا احنا متجوزين بقالنا كان شهر!
بسخرية: انتي الزوجة التانية ي روحي.. هفهمك انا بصي ي حبيبتي انه مرات خالد من خمس سنين و ماولت و عندنا طفل عنده اربع سنين و نص و من ناحية محدش يعرف حاجة عني ف اه مفيش مخلوق يعرف ان خالد متجوز و عنده طفل لاننا اتجوزنا في السر ف بس انتي ال معروفة قدام الكل انك مراته…
قطعها خالد بانفعال: اخرسي ي نور! اخرسي!
بانفعال: و تخرس ليه سيبها تقول كل ال مخبيه عليا و معيشني في وهم.. لييه كدا طالما انت متجوز و عندك طفل لييه تعمل فيا كدا!
بترجي: ا ارجوكي ي جنى اسمعيني.
بانفعال: مش عاوزة اسمع حاجة انا عاوزاك تطلقني!
مسك ايديها بسرعة: لا لا طلاق لا اسمعيني الاول اشرحلك كل حاجة.
زقته بعيد عنها و بصتله و هي بتعيط: مش عاوواك تشرحلي حاجة لانك هتكمل كدبتك بكدبة تانية انا بكرهك ي خالد بكرهك. و نزلت و سبته.
بص لنور بعصبية و خد قميصه و طلع يلبسه على السلم يحاول يلحلق جنى.
: جنى جنى استني!
طلعت من العمارة بعياط و دوخة و جاية تعدي الطريق بسرعة مخدتش بالها من العربية ال جاية عليها و خبطتها جامد.
نزل بسرعة و خرج من العمارة لقى جنى مرمية على الارض و غرقانة في دمها.
بصدمة و صوت عالي: جنى!. جري عليها بسرعة و قعد على الارض بيبصلها: ج جنى قومي قومي يالااا!. حاول يفوقها بس مفيش فايدة مفقش غير على صوت الاسعاف، اخدوها منه و ركب جنبها.
مسكها ياسين محاول تهدئتها و هو بيبص ل خالد بحدة و غضب.
بعياط: بنتي هتموت ي ياسين اختك هتروح مننا!
بهدوء: اهدي ي امي هتبقى كويسة ان شاء الله.
بص ل خالد ال ساند على الحيطة و بيبص لغرفة العمليات بشرود و تعب.
شوية و طلع الدكتور.
جريت عليه ياسين و ريهام: طمنا ي دكتور!
بصلهم بأسف:….
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية مكالمة ) اسم الرواية