Ads by Google X

رواية بنت العدو الفصل الخامس 5 - بقلم ندا علي

الصفحة الرئيسية

  رواية بنت العدو كاملة بقلم ندا علي عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية بنت العدو الفصل الخامس 5

  

غفران بهدوء :بتقول ان العمده لازم يكون حكيم في حكمه وكلامه وانت عاوز تجوز ولد خالد وحده مخطوبه طب ازاي يا حضرت العمده

العمده ابتسم وبصله وهو بيمسح علي شعره البسيط الابيض : علشان الشعر الشايب اللي في راسي دا مش من قليل يا غفران ليلي لمصطفي والبلد كلها عرفه كدا انت مين علشان تفرق قلوبهم ” وبص لخالد ” هاا يخالد لو بت الحبايبه دخلت دارك مره لمصطفي ترضي بكلام دا ولا ليك رد تاني

خالد : فرحة ابني ونبساطه عندي بالدنيا ومدام ابني هيكون مبسوط معاها ورايدها هنشتالها كلنا علي دماغنا

العمده : يبقي مصطفي يكتب علي ليلي ودا حكم القعده النسب هو الحل علشان العداوه تروح لصالحها ” وقام وقف ” سلامه عليكم

” غالب راح يوصل العمده لباب البيت وهو جواه مبسوط من قرار العمده لكن جمال وغفران وسالم جواهم غضب محدش يقدر يتخيله لكن دا قرار حكم الجلسه وواجب تنفيذه ”

غالب قام وقف بشموخ : احنا لينا عندكم طار يا غفران بس علشان خاطر ولد ولدي هنتنازل وهنعمل بالاصول وهنيجي نطلب بنتكم من داركم بكرا بليل

غفران قام وقف بغضب مكتوم : تنور يا غالب يلا يا سالم ” ومشي وسالم وجمال وراه ”

مصطفي نزل من شقته لاقي الكل واقف : خير وقفين ليه العمده لسه ممشاش ولا ايه ؟

غفران بصرامه : ضيعت حق عمك يا مصطفي مالها بت الحبايبه يا مصطفي تفرق ايه عن غيرها انت ليك كنز بت عمك مش بت الحبايبه ابدا

اميمه بصويت : سحراااله يبااا سحراااله

مصطفي بص علي كنز ورجع بص لجده :كنز اختي يا جدي مقدرش اشوفها مره ليا لكن ليلي هتبقي مراتي ومحدش يقدر يقرب ليها حتي لو الكل وقف في وشي

خالد : اطمن يا ولدي محدش هيقف في وشك العمده حكم في الجلسه كتب كتابك علي ليلي وهنروح بكرا نتفق في الجوازه

اميمه :يا سواااادي يا سوااادي بت الحبايبه هتدخل دااري

فاطمه بصرامه : اعقلي يا اميمه وبطلي تنويح دا قرار الجلسه وواجب تنفيذه

مصطفي من شده عدم التصديق مبقاش عارف يتكلم : يعني ايه اكتب كتابي عليها ؟

غالب قرب منه ببتسامه : يعني بالعربي كدا فااز عشق مصطفي الجبراني وخسر الحقد والكره والتار وليلي محمود الحبابيه هتكون ليلي مصطفي الجبراني

مصطفي بعدم تصديق : اهدي بس خليني افهم انا هكتب كتابي علي ليلي يعني هتبقي مراتي ازاي غفران واقف

غالب : حكم الجلسه النسب والحكم واجب التنفيذ وعلي ما اعتقد انت مبسوط من الكلام دا ؟

مصطفي : مبسوط ؟! دا انا عليا الطلاق لولا عيبه في حقي لكنت زغرط

فاطمه راحت عليه وحضنته بحب : ازغرطلك انا يا نن عيني ” وزغرطت ” عقبال ما تدخل بيها بيتك وتنكتب علي اسمك يابن قلبي

مصطفي باس ايدها : ويخليكي ليا يا بطوط وتشيلي عيالي بعد الفرح ب 9 شهور يااارب

غالب ضحك عليه وراح حضنه : مستعجل انت اووي انا عارف عمري ما كنت متخيل ان هحط ايدي في ايد قاتل ابني بس مدام فرحتك وياها ربنا يسعدك

مصطفي باس ايده : ويخليك لينا سند وعزوه طول العمر ” وراح علي خالد اللي نوعا ما غصبان باس ايده ” مش هتباركلي ؟

خالد غصب عنه ضحك : كبرت وكلمة بقت تمشي عليا وعلي جدك يا مصطفي بس يلا مدام عاوزها ربنا يهنيك بيها

مصطفي راح عند امه وباس ايدها : طب افهم انتي زعلانه ليه رجالة العيله سكتو انتي اللي هتتكلمي

اميمه بدموع : مش دي اللي هتصونك وتصون شرفك وعرضك في غيابك يابن بطني مش دي

مصطفي : بس انا واثق منها يا امي ليلي تربيتي انا من يوم ما كبرت وعرفت الحياه وكنت انا الحياه بنسبه ليها

اميمه :اللي تقبل علي نفسها انها تقابل راجل من ورا اهلها متبقاش بت ناس ياولدي انا قولتلك كلمه وانتهي الكلام وانا عندي فرحتك اهم يفرحك بيها انشالله

غالب : لالا جو الحزن دااا ميدخلش البيت طول ما انا عايش فيه يجدعااان دا احنا عندنا فرح كبير العيله يعني

مصطفي بصله ببتسامه : قولهم والنبي بدل ما تغنولي بتعيطولي يادي الهنا اللي انا فيه

غالب : بكرا هنروح نتفق علي الجوازه ونشوف شروطهم ولما نيجي نبقي نشغل ونعملك احلي فرح في البلد كلها

مصطفي : بما انا عريس منتظر وكدا استأذن بقااا علشان ورايا حجات مهمه معايااا يا ابو الغوالب ” ومشي ”

غالب بص ليهم : مضطر اروح معاه لان اخو العريس وورايا مصالح برضو ” وراح وراه ”

انصاف راحت جنب اميمه : قومي يا اميمه قومي يا حبيبتي هو نصيب وخلاص هتعملي ايه يعني

……………………..

” في بيت الحبايبه ”

في المطبخ

بسمله وقفه بتعمل شاي في المطبخ للعيله برا : انا شايفه انهم مضايقين اووي فيه ايه معصبهم اووي كدا فضولي هيموتني يا اسراء

اسراء : اكيد الجلسه حكمت حكم ضايق جدك ايه الجديد يعني يا بسمله ما جدك اصلا في العاده متعصب

شهد : لالا الوضع فيه حاجه وحاجه كبيره كمان

رشا : بسمله خلصي الشاي يلا اييه قعده ترغي ومبتحلصيش

بسمله :خلاص يما الشاي بيغلي اهو هو انا اقوي من النار يعني

رشا :لو لسانك يسكت وايدك اللي تعمل هتخلصي نفسك

” برا في الصاله “

جمال بغضب : يعني انت راضي بكلام دا يا جدي هتتجوزه برضو ؟

غفران : دا قرار الجلسه مفيش منه هرب ومش هنصغر العمده

جمال بغضب :ما يصغر انت قولت كلمه ليلي لجمال ولا هتكسر كلامك علشان العمده ؟

غفران : انا شايف صوتك طلع دلوقتي ي جمال مع ان كنا قعدين في الجلسه فكرتك اتخرست ” وقام وقف ” الكلام انتهي هناسب الجبرانيه وسكت ابنك يا سالم بدل ما سكته للأخره احلام خدي المفتاح وافتحي لليلي ” واداها المفتاح وراحت فتحت الباب بسرعه وفرحه ”

ليلي كانت قعده جنب الشباك بدموع مسحت دموعها وبصت لأحلام : في ايه يماا حصل حاجه ولا ايه ؟

احلام ببتسامه : جدك قال نطلعك تعالي اطلعي باين جدك وافق علي مصطفي

ليلي كانت في لحظه قدامها ببتسامه : جدي حبيب قلبي فين وحشني ” وطلعت بسرعه ليه” نعم يا جدي امي احلام بتقول انك عاوزني

غفران بصلها : العمده قعدنا في قعدة صلح مع عيلة الجبراني وطلب الجلسه كانت النسب بين العيلتين علشان كدا وافقنا علي مصطفي الجبراني

ليلي معرفتش تخفي ابتسامتها : والله يا جدي اللي انت تشوفه يعني لو وافقت انا هكون موافقه ولو رفضت معلش لازم توافق علشان دا قرار المجلس وغصب عنك لازم توافق فوافق وخلاص بقا

غفران : امممم يعني في الحالتين هتوافق يعني هتوافق يا غفران مفيش مفر من مصطفي الجبراني بس اللي متعرفهوش بقا اننا وافقنا علي مصطفي الجبراني فعلا بس مش ليكي يا ليلي وافقنا عليه لبسمله بنت عمك سالم يابت الغالي

ليلي بعدم فهم : لبسمله ازاي يا جدي ؟

غفران : يعني مصطفي هيتجوز بسمله بت عمك الموضوع محتاج فهم يعني لتكوني ناسيه انك مخطوبه لجمال ابن عمك ؟!

ليلي بدموع : وانا لو مش هكون لمصطفي يبقي تدفنوني احسن ليا وليكم لان حياتي مش هيبقي ليها معني

بسمله طلعت بشاي وحطيته علي الطربيزه : انا مش موافقه يا جدي ؟

ليلي بضحك ودموع : وانتي مفكره لو موافقه مصطفي ممكن يوافق عليكي يا بسمله

جمال وقف بغضب قدامها : انتي اخرتك هتكون علي ايدي يابت عمي انتي مخطوبه ليا وهتكوني مراتي وقتها هقطع لسانك واربيكي صح

ليلي بتحدي : انا ليه ومش هبقي لغيره وانت يوم ما هكون مراتك هكون مدفونه وقتها يا بن عمي

” جمال رفع ايده ولسه هيضربها علي وشها الباب خبطت بقوه ”

” احلام راحت فتحت بسرعه واتصدمت من مصطفي واقف علي الباب ”

مصطفي دخل وغالب وراه :لالالا مكنش العشم ابدا يا جيمي انك تروح تمد ايدك علي مراتي ايدا بصراحه

” ليلي بصت ليه ببتسامه وراحت وقفت وراه بحمايه ”

مصطفي بص ليها :لاء يا حبيبي انتي خايفه كدا ليه طول ما انا عايش علي وش الارض مسمحش ان اشوفك خايفه بشكل دا

غفران وقف قدامه : وانت اللي هتقولنا نتعامل ازاي مع حريم بيتنا يابن الجبراني ؟

مصطفي : لاء طبعا انا مليش ادخل في اي حد منكم بس ليلي مني وليا ومحدش يدخل فيها نهائي

” جمال بغضب رايح يشد ليلي منها غالب واقف في وشه “

غالب : علي مهلك يا قمور رايح فين كدا ؟

جمال بغضب : انت جي تتهجم علينا في بيتنا ولا اييه

مصطفي : انا جي اخد اللي ليا مش جاين نتهجم عليكم ولا حاجه ” وعلي صوته ” وبما ان لسه الدنيا المغرب ف انا قررت ان كتب كتابي علي ليلي هتكون بعد صلاة العشا علشان وقتها ميكونش حد ليه كلام عليها ولا ليه كلام معايا خلص الكلام

” سالم بص بتوعد لليلي لدرجة انها مسكت في هدومه بقوه ”

مصطفي مسك ايدها بحنان وامان : هشش اهدي مفيش حاجه خلاص احنا قدام باب حلمنا

غفران : ومين اللي قرر الكلام دا يابن الجبراني

مصطفي : تقدر تقول انا اللي قررت واعتبر ان دا امر وانا تحت امركم في اي طلبات

غفران : اسمع يابن خالد احنا بنحاول نسد سيل الدم بنسب ولو انت هتتجوزها بشكل دا يبقي انت بتفتح طريق جديد لتار من العادات انك تيجي تطلب البت من اهلها وناسها دي الاصول ولو انت شاريها بحق

مصطفي :ولما اجي صدفه الاقي ابن عمها بيضربها دي اصول برضو ولا دا عادي في عيلتكم ؟

غفران : اللي فات مات يابن الجبراني عاوزها تيجي مع اهلك بكرا وتطلبها بالاصول غير كدا معندناش بنات للجواز

مصطفي : موافق بس قبل كل حاجه انا هاخدها شويه وهرجعها تاني

غفران : انت عارف العادات والتقاليد الناس هتقول ايه لما تشوفها مع راجل وخصوصا الراجل دا عدو العيله يابن الجبراني

مصطفي : هيشفونا النهارده بكرا هنكون انا وهي قدام الكل متجوزين يا حج غفران

غفران : ادخلي البسي يا ليلي ؟

” ليلي جريت بسرعه تلبس بفرحه واسراء وشهد جريو عليها وبسمله كانت وقفه قدام غالب ودا خلي ابوها ياخد باله وبرق ليها انها تدخل علي جوا ”

احلام جابت الشاي وحطيته قدام مصطفي وغالب اللي قعدو علي الكنبه : اتفضلو الشاي يا رجاله

غالب : متشكر يا غاليه والله بقولك يا درش انا همشي انا علشان تعد مع خطيبتك سويه وانا هروح علشان اشوف الخيمه اللي جدك بيقول عليها دي

مصطفي : اشطاا يا ابو الغوالب بسلامه يا كبير ” ومشي ”

غفران : وانت اخبارك المزرعه بتاعتكم ايه ؟

مصطفي وهو بيشرب الشاي : المرض المنتشر الفتره دي جدري البقر تقريبا بنسبة 80٪؜ هينتشر لو متقاومش

غفران بتركيز : ودا هيتقاوم امتي ؟

مصطفي : اهو بنحاول بنقاومه والله ” وليلي كانت طلعت وهي لبسه جيبه بيضه وهيكول ابيض وجاكت جلد اسود وطرحه سودا وجزمه سودا ”

ليلي ببتسامه : انا خلصت يلا

مصطفي بص ليها من فوق لتحت وهو بيشرب الشاي : اقفلي الجاكت دا علي صدرك ؟

” ليلي بصت ليه بغيظ ”

مصطفي رجع بص ليها بنظره هي عرفاها : سمعتي بقولك ايه اقفلي الجاكت ؟

ليلي برجاء : شكله كدا حلو والله علشان خاطري سيبه

مصطفي حط الكوبايه علي الصينيه وبص ليها : تمام يلا ادخلي علي جوا والله العظيم ما احنا خرجين ” وبص لغفران ” اسمع يا حج غفران انا همشي بالعادات والتقاليد وهاجي بكرا اطلبها بالاصول وحاليا ليلي امانه عندكم

غفران اعجب بطريقه مصطفي مع ليلي وفعلا لقي ليلي حاجه تانيه مع مصطفي : نورت يابن الجبراني

” مصطفي مشي وهو بيكلم غالب في الفون ”

جمال بص لجده الهادي بغضب : شايفك مبسوط ؟

غفران : اووي اووي واجهزو علشان كتب كتاب ليلي هيكون بكرا عاوز طبخ محصلش يا حريم البيت ” ومشي علي اوضته ”

” ليلي دخلت اوضتها وبصت للبنات بفرحه ”

ليلي : انا في حلم صح؟ مستحيل اكون في الحقيقه ابدا ؟ كان بيطلب مني امبارح نهرب والنهارده اتحدد كتب كتابي وبمزاج الكل كمان هصوووت من الفرحه ؟

البنات بصو ليها بحزن :………

google-playkhamsatmostaqltradent