رواية قدري الاسود كاملة بقلم لميسات كاتبة عبر مدونة دليل الروايات
رواية قدري الاسود الفصل الخامس 5
جاء يوم جديد على ابطال روايتنا… منهم من يحمل له فرح ومنهم من يحمل له حزن ومنهم من يدخله في تحدي يقلب حياته رأسا على عقب
عند امير في الشركة
دخل عليه سيف
أمير ده ابن ابن المناوي اليوم اتصل على الوفد الفرنسي و عايز يوقع صفقة معهم هوا كده بيتحدانا
أمير ببرود: العيل نفسو يلعب معايا.. والله عندو ثقة فنفسو حلو اوي… ده مبيعرفش مين السفاح
في تلك الاثناء وصلت رسالة لسيف من عماد
فتح سيف الرسالة وقراها لامير
(بلغ امير السيوفي سلامي وقله اني بتحداك بالشغل وانا حدم’رك ود’مر امبراطورية السيوفي دي. حنتقم لمو’ت بابا وعد مني… امير السيوفي جهز حالك عشان اعلنت الحرب)
امير بدأ يضحك بشر وسيف متعجب وخايف انو امير يعمل حاجة وحشه فعماد
فمهما كان امير يبقى خط’ير وغضبو بيحرق كل حاجة حوليه
امير: المناوي ال’كلب عايز تعلب.. ده حتى ابوك مقدرش يتحداني ومن خوفو م’ات وانت جاي تلعب مع السفاح هههههه انت حفرت ق’برك خلاص
يلا سيف روح شوف شغلك
سيف بتوتر
ناوي على ايه امير
امير ببرود وبعض الغضب: ومن ايمتا وانا بخبر حد عإلي ناوي عليه… جهز ملفات الصفقة احنا حنسافر لفرنسا الاسبوع الجاي
سيف وهو يحاول تجنب غضب امير: طب اههدا شوية وشتغل على راحتك بالاذن
ثم خرج مسرعا لانه يعلم ان امير عندما يغضب ينسى حتى اسمه
____________
عند عائشة
رن جرس المنزل
فتحت ووجدت عماد عند الباب
عائشة بدهشة وفرح: عماد يابني انت قدامي فعلا ماشاء الله ماشاء الله كبرت اوي
(اهل عماد كانو جيران سابقا قبل مينتقل عز الدين لبيت تاني)
قولي اخبارك ايه امك وابوك عاملين ايه
عماد بحزن: بابا ما’ت مع الاسف وماما حالتها مش بتعجب اوي
عائشة بحزن وصدمة: لا إله إلاّ الله إن لله وإنا إليه راجعون ربنا يرحمو برحمته الواسعة
عماد: خالتي انا حدخل فالموضوع مباشرة انا من ولما عيل كنت احب نور وبرضو احبها وانا عايز اطلب ايدها من حضرتك عشان انا استقريت هنا وترأست شغل بابا وشايف انه الوقت المناسب عشان اتزوج نور
عائشة بحزن: اه يإبني حقولك ايه بس انا نقلت نور على ميتم للبنات وبدأت تبكي
عماد بصدمة: عملتي اييه بس!!!
عائشة: عشان مبقتش مرتاحة مع احمد زوجي ملقيتش حل غير اني اعمل كده
عماد ببعض الغضب والتعاطف: تصرفك غلط كبير طب مترجعيها
عائشة: ياريت بس وراق الميتم نصت اني مش هرجعها الا لما يعدو 5شهور
وهي بقالها شهر وتعمل 18 سنة وختقدر تطلع بعدها
عماد: عايز فرحنا يكون بعد شهر طالما مش مرتاحة هنا حترتاح عندي
الام: انا موافقة بس لازم هي توافق
عماد: حروح شوفها اليوم واتكلم معاها
بعد وقت خرج عماد من منزل عائشة متجها الى نور
_________________
عند نور كانت تجلس مع صديقاتها
نور: الحمدلله انه فريدة هانم سمحتلكم تبقو كم شهر يبنات
انا بقالي شهر وادخل 18 ايه رايكم نشتغل اكثر ونجمع فلوس ونآجر شقة ونعيش فيها سوا
شهد: ايه الفكرة دي ازاي مخطرتش على بالنا
احنا دلوقتي معانا حق اجار شهرين
يبقى نجمع فلوش عشان الفرش بس
قدر: دماااغ شغالة مش بتنام 😂
واخذن يضحكن مع بعض ويدردشن
دخلت فريدة (المسؤولة عن البنات): نور حبيبتي في حد عايز يشوفك بيقول انه قريب
نور خافت انه يكون احمد: مين ده
فريدة: هو شب ابيض وكده تعالي معايا
لمار ممازحة نور: شب اممم مين ده وغمزت
خرجت نور والبنات خلفها
فرح عماد عندما رآها يالله كم اصبحت جميلة
عماد: وحشتني اوي ينور… ايه الجمال الرباني ده ماشاء الله
نور: اسفة مش عارفاك
عماد بإستغراب: انا عماد معقولة تنسيني
نور بفرح وقد تذكرته: اااه عماد ابن عمو عز ازيك معرفتكش والله
جلسا يتكلمان وكانت نور بدأت تحس ببعض الاعجاب نحوه حتى انها كانت معجبة به وهي صغيرة فقد كانا يلعبان معا حتى سافر هوا الي خارج الوطن
عماد: بصي نور انا طلبت ايدك من خالتو عائشة.. وهي موافقة وقالت انو لازم ناخد رايك
نور بحزن: متجيبش سيرتها قدامي..
عماد: هي ندمانة فعلا وكان بدها ترجعك بس قواعد الميتم مش بتسمح
نور بحزن وشوق لها: بجد هي عايزة ترجعني
عماد: اه والله طب قوليلي رايك انتي موافقة
نور وقد احمرت من الخجل: حصلي استخارة وافكر وبعدها قلك ردي
عماد بفرح: طب انا لازم امشي عشان الشغل ارجوكي فكري
ذهب اما نور فبدا الاعجاب يظهر عليها ناحيته
شهد وهي تغمز لها: مين المز ده ينونو
نور بخجل: صديق طفولة
لمار: وايييه الخجل ده معقول
قدر: تكلمتو عن ايه
نور تعالو ندخل واخبركم
دخلن وهن يضحكن واخبرتهن نور كل شيء واخذن يمرحن مع بعض
_______________
كان امير جالسا ينظر الى صور نور و عماد معا وهو يفكر بش’ر
عايز تتجوزها بقا… حخليك تتجوزها استنى بس….
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية قدري الاسود ) اسم الرواية