رواية عالم تاني كاملة بقلم الاء عبر مدونة دليل الروايات
رواية عالم تاني الفصل السادس 6
فاطمه بستغراب… في ايه
عز بصدمه … دا دكروري
فاطمه قامت بصدمه اول ما سمعت الاسم واكن سك*ينه دخلت قلبها …ايه وشدت الصوره وبصت فيها وتعبير وشها اتغيرت
الاء بستغراب وبتمسح دموعه بطفوله….في ايه دا مين
عزةبحزن … دا كان سوق اخويا محمد
الاء بعدم فاهم… يعني ايه
فاطمه بصت ليها وقاعدت جمبها.. الاء هو انتي خالتك مافيش مره كلمتك عن واحد اسمو محمد وواحده اسمها وعد
الاء بعدم فاهم… مكنتش بتسمعني اساس ومين دوله
عز…ايه اللي بتقولي دا يا تيتا وقعد على ركبه قصاد الاء بصي هو الراجل دا ما تفتكريش كانوا بيتعاركوا على ايه وليه
الاء …شحته مين
عز…قصدي جوز خالتك اسمو شحته
الاء ….مش عارفه
انس…حاولي تفتكري
الاء بصتله وبتحاول تفتكر ومسك دماغهاومش قادره تستوعب ايه اللي بيحصل.. كان هو
احمد…مين
الاءمكنتش سمع من حد واكن رجعت للزمن.. كان بيطلب منه حاجه وهو رفض
وبقت تقول الكلام اللي سمعتو واكن المشهد بيتعد قدامها
… احنا ماتفقناش انك تخلص عليهم احنا اتفقنا ناخد اللي معاهم ومسكو في بعض انت اخد اللي اتفقنا عليه مالكش عندي حاجه ولو حصل حاجه احنا اللي هنلبسها احنا معاناا دليل
احمد بص لي عز ومش فاهمين
انس بعد عز عنها ورفع وشها لي .. مين اللي مع دليل
الاء وشه كان احمر وازرق من كتر العياط … جوز خالتي
انس عنيه دمعة وبيحاول يتمسك … وبعدين
الاء بشهقه من العياط….خالتي ضربتني عشان كنت واقفه اسمع
فاطمه بعياط واكن الوجع ما طبش.. اتفقواعليك يابني وغدرو بيك
احمد حضنها…اهدي يا تيتا عشان خاطري .
ــــــــــــ
تاني يوم
مديحه بتوتر وخوف… البوليس مرشق من كل حته ياريتنا ما بلغنا انا عايشه في رعب حسه هيدخلوا علينا في اي وقت
عوض بغضب … بنت الكلب دي سبب في كل اللي حصل قولتلك من الاول نخلص عليها من صغرها
مديحه بصتله ورفعت حاجبه… نعم اها تخلص عليها عشان كنا زمانه عشماوي ممرجحنا دي كان الدليل الواحد وكان لزم تفضل عشان لو كان حاوله يجو نحيتنا تبقا الفديه
عوض… ما ابراهيم و والرجاله اللي ورا هيعملو فينا ايه ولو خلصنا منهم
قصادهم الحكومه
مديحه بضيق… اخيرا اعترفت ان تصرفاتك غلط
عوض… مكنتش اعرف هنوصل لي كده وبصلها تفتكري هيعرفو سر
مديحه بخوف… ما دا اللي خايفه منه بس لا لا اللي كان معا سرنا انت خلصت عليه صح
عوض… دفنه ب ايدي
مديحه… يبقا خلاص هو ممكن يشكو في درهم قطع كلامهم لقوحد بيخبط
عوض برق ليها…هوششش اسكتي الاتنين بلعو ريقهم بخوف الباب اتكسر ودخلو البوليس
مديحه…يالهوي
ـــــــــــــــ
تسريع الاحداث
احمد كلم للواء و حكى له اللي الاء قالتو واللواء طلب منه ان الاء وهما تالت يجو لي وان هيبعت حراسه زياده علي القصر تاني
ولما احمد قالهم علي اللواء قالو الاء صرخت ومسكت في فاطمه خوف من انهم يعملو فيها حاجه او يسلموها لي اهلك وانس وفاطمه طمنوها وراحت .
ــــــــــ
الاء كانوا سيبنها في مكتب احمد لي واحدها لقت واحد دخل طول بعرض
الاء خافت وفضلت تفرك في ايدها …
الشخص.. سياد رائد عوض ومديحه وصلت قطع كلامه لما لقه الاء
الاء بلعت ريقه بخوف… انت قولت ايه
الشخص اتنهد… مين انتي
الاء … انت انت قولت عوض ومديحه
الشخص بستغراب… اها
الاء جريت وبعدته عن الباب وفضلت تجري وتبص حواليها بخوف عز لمحه جري وراها ومسكها من ضهرها
عز… استني رايحه فين
الاء صرخت وبصت لقته هو…. انتم بتضحكو عليا جيبنهم هنا
عز بستغراب… هما مين
الاء… خالتي وجوزه
عز…اهدي احنا جبنهم عشان نحقق معاهم ولحد دلوقتي بنكرو كلامك
الاء … كداب ابوس ايدك سبني
عز بضيق… الاء لو سمحتي هدي مافيش حاجه تعالي معايا وهتفهمي
الاء بتشد ايديها عز بصلها بغضب شديد واكن احمد اللي قصادها مش عز خافت ومشيت معا
ــــــــــــ
اللواء… لحد دلوقتي بتكلم معاك من غير الع*نف
عوض… ما انا قولتلك اللي فيها ياباش
اللواء.. مصممه انت الخسران وبص لي مديحه وانتي يا عفاف برضو مصممه علي كلام جوزك
مديحه بتوتر.. عفاف ايه يا باشا اسمي مديحه
اللواء اخد نفس طويل وطلعو براحه… طيب انا حاولت معاكم بكل احترام بس انتم مش وش كده وبصوت يهز المكان جو ا الاستعباط دا مش عليا هديكم نص ساعه تفكرو فيها ودي هتبقا اخر فرص ليكم وطلع
مديحه بعيط… منك لله ياشحته
شحته اللي هو عوض…اتكتمي ليسمعوكي.
عفاف اللي هي مديحه… هتفرق في ايه الورق اللي زورتها زمان وغيرت اسامينا اكيد هيتاكدو منه وهيعرفوا دا غير لو عطرو في البنت هتبقا كارثه وهجيبه القديم والجديد
شحته بغيل…اها لو امسك بنت الك”لب دي هي سبب
عفاف …هي سبب ولا طمعك هو سبب في اللي احنا في ما كنا جوه الحيط محدش يعرف اننا عايشين
شحته بصله… جرا ايه يا حلو دا انتي كنتي ممسوكه دع”اره مرتين وانا شهد علي واحده منهم هتعملي فيها غلبانه وبعدين مش كنتي وقتها فرحانه بالدهب والفلوس اللي جبتهم وان انتق”متلك من اللي قاعدك على البرش والبنت كانت شورتك منمو”تهاش عشان تبقا امان وحاجه نتخافه فيها او متنمسكش ادينا اهو ممسكين والزفتها دي بسببها هيعرفوا كل قديم وجديد واننا قتلنا دكروري
عفاف مسحت دموعها…لا يا حبيبي انت اللي اخدتو وقت”لته لما عرف انك ضحكت علي في تقسم الفلوس وقال هيروح يقول لي اهل الباشا حفادتهم لسه عايشه انا مق*تلتش حد وغير كده البنت متعرفش حاجه عننا انا خالتها وانت جوزي بس
شحته ضحك بسخريه… واالله حلو طيب ومش انتي اللي ساعديني نق*تل الباشا ومراتو ومش انتي اللي كنتي معايا في كل خط”ف بنت من الحاره انتي وزف”ت درهم ولسه في بلاوي فا بلاش عشان لو فتحتي بوقك هتلاقي عشماوي ممرجحك اعقلي كده وثبتي
عفاف بصتله بقرف… البنت دي لو لقوها اساس مش هنقدرننكر اكيد هتحكلهم اللي سمعتو يوم ما هربت مننا وهيتاكدوا دا غير لو وصفتلهم درهم ولا دكتور ابراهيم كده كده هنروح في داهيه
شحته بغضب وشبه زعيق مكتوم…اقفلي بوقكك دا وبعدين يا حلو الراس الكبيره اكيد مش هيسبنا
عفاف… هيخلصو علينا يا حلو اكيد مش هيظهر نفسه ناخد الح”كومه في صفنا احسن ونحكلهم
شحته… انتي غب”يه عشان تقولي الح”كومه قت”لت وخطفت وعايزها تساعدك
عفاف…منك لله ياشحته كان يوم اسود لما قبلتك
شحته… وااللهي لو ماقفلتي بوقك لمو*تك دلوقتي
ـــــــــــــــــــ
عند اللواء
كان حاطط سماعات ليهم وبيسمع هو وانس واحمد
انس كان جوها نار وعروق وشه برزه لان الباش دا يبقا ابو
احمد تنح…يعني الاء دي
اللواء..بنت عمك واخت انس
انس كان رايح ليهم
احمد مسكوه… اهدا
انس بزعيق… اهدا ايه دوله قت*لوا ابويا وامي وكان هيق*تلوا اختي كمان دا غير كانه بيعذبوها اهدا ايه
عز دخل ومسك الاء… اتفضلي وهنفهمك كل حاجه
الاء بعياط وراحت لي انس… انت مش وعدني مش هتسلمني ليهم صح
انس بصص ليهاوعينه مدمعه وساكت مش مصدق ان اخته عايشه
الاء لقت ملامح وشه غريبه اكن مهزوم مسحت دموعه بعفويه… في ايه مين زعلك بصت لي احمد اكيد انت صح انت با”رد علي فكره وهقول لي تيتا انك زعلته
احمد بصص ليها بنفز صبر… اهدي محصلش حاجه
الاء بعصبيه… محصلش ازاي هو شكله معيط وبصت لي انس وشاورت لي ان ينزل لي مستوه طولها
انس نزلي مستوه طولها…نعم
الاء بهمس… متعيطش قدامه عشان ميفكرش انه كسبك وانا هقول لي تيتا
انس بصله بحب وضحك واخدها في حضنه…
الاء بتبعدو…ايه عيب كده
اللواء ضحك.. طيب ندخل في الموضوع مافيش وقت
الاء بصت لقت راجل كبير بس لي هيبه تخوف … ايه دا مين دا
انس… دا سياد اللواء
اللواء.. يا بنتي انتي كلامك ومعلومات اللي قولتيها صح وان هما فعلا زي ما كنتي متوقعه فعلا بيشتغلوا مؤخرافي تجاره الاع*ضاء بس متخافين في الحاره وعفاف دي كانت ممسوكه في دعا*ره قبل كده وجوزها هو اللي كان داير الموضوع زي ما بيقوله بس كان ورا دا التجاره الاع*ضاء زي ما قولتك المهم احنا استجوبناهم وبينكرو دا فا عايزينك تساعدينا
الاء كانت متنحه ومش فاهمه حاجه..
اللواء…ايه
الاء…
عز ضحك… ما فهمتش حاجه من اللي حضرتك قلتها
احمد حاول ميتعصبش… بصي انتي دلوقتي هتدخلي لي بيقوله انهم اهلم
الاء بعصبيه وخوف …نعم لا طبعا وبصت لي انس انت مش قولتلي هتحميني منهم
انس…اكيد
احمد جز علي اسنان وابتسم بضيق وحاول يبقا هادي…بصي يالاء خالتك مش خالتك ولا اسمها حتي مديحه
الاء بصتله….انت كداب
احمد اتنهدت… دي الحقيقه
الاء…لا لا
اللواء… يابنتي عارف انه صعب بس بالعقل كده فكري هتلاقي كل اللي عشتي معاهم يأكد كده
الاء بعياط… مين اهلي طيب
انس عيونه مدمعه … انتي اختي انا ياوعد
الاء بصتله.. ايه اخت مين ووعد مين
انس…انا اخوكي وانتي اسمك وعد مش الاء وحكلها اللي حصل تفصيل بس ووقتها كان عندي 8سنين مكانتش عارف اتصرف ولا فاهم غير اني بابا عمل حدثه والسوق قال طلع عليهم قطاع طرق بس طلع ان متفق معاهم
الاء كانت بتسمع ومصدومه…
احمد …دلوقتي اللي مطلوب منك انك تدخلي ليهم وتكلمي عادي واكنك متعرفش حاجه
الاء …دوله اكيد لو عرفه اني اتكلمت هيموتوني
االلواء…هي سيبه لا طبعا وبعدين احنا مكتفنهم
احمد واقف قصدها… احنا هنرقبك من الكاميرات بس هنحط ليكي سماعه في ودنك وسماعها نسمعك عشان نبقا معاكي وسمعين واحنا كمان مركبين ليهم مكرفون ومسك السماعه وبيقرب وبيشد التيشررت بتاعها عشان يحطها
الاء بكسوف…اييييه اوع
احمد…في ايه هحطلك السماعه
الاء..عيب
انس ابتسم علي كسوفه ..هات واخدو منه تعالي وواقف قصاده وبيداريها منهم
الاء فضلت بصالو وساكته وهو حطه في ياقة هدومها وسماعه في ودنها ودراها بشعرها ..
احمد بضيق.. ياسلام ودا بنسبالك مش عيب
الاء مدت راسها وانس لسه واقف قدامها…مالكش دعو وبعدين دا اخويا مش انت وطلعت لسانه بطفوله
عز واللواء ديرو وشهم وضحكو
انس ضحك … وربنا مجنونه
الاء بصتلو… انا خايفه
انس.. هرقبك من هنا يا وعد
الاء..انا وعد
انس ابتسم ..وعد
الاء ابتسمت.. اسمي غريب
انس… علي اسم ماما وانتي صغيره كان شكلك زايها بالظبط بابا سماكي علي اسمها كان بيحبها اووي
الاء ابتسمت..امي كان اسمها وعد
احمد…لا الحب دا بعدين مافيش وقت
وعد بصتله بضيق…بارد
ــــــــــــ
بعد وقت
عسكري زقها… ادخلي يلا وقفل وراها
وعد بصتلهم وخايفه وبصت حاوليها تشوف في كاميرات فعلا ولا لا
احمد بيكلمها من سماعه… متبينيش ان حطين حاجه اتعملي عادي
وعد بلعت ريقه
شحته اللي هو عوض بصص ليها بغضب … لقوكي
عفاف بغضب.. انتي تهربي مننا يا بنت ال****
شحته…بت اوعي تكوني نطقتي بحاجه
وعد كانت واقفه وسكته…
شحته… احنا بسببك اتمسكنا وربنا اطلع بس وهمو*تك
عفاف… مش لو طلعنا وبصتلها لو يفكوني اكلك بسناني
وعد.. انتم مين
احمد ضرب بكف ايدو علي جبهته…غبيه
شحته وعفاف بصو لي بعض بستغراب..
شحته ضم حواجبه… تقصدي ايه
وعد… لما حقوق معايا طلعتو شحته وهي عفاف انتم مين وانا ابقا مين
احمد بعصبيه …بس يا غبيه
اللواء قطع كلتمه…اسكت سبها
شحته ضحك بسخريه وبصله .. صح
وعد… يعني ايه
عفاف.. اسكت بيهزر يابت احنا اهلك
شحته… اسكتي انتي وبص لي وعد ايوه لا انا جوز خالت ولا دي خالتك
وعد… اومال انتم مين
شحته جز علي اسنانه… ابوكي كان سبب في عذابي في سجن ولما طلعت وقطع رزقي كان عملنا فيها الشريف المخلص اتفقت مع السوق بتاعه وخلصت منه ومراته فضلتي عايشه بعد ما خلينا العربيه تتقلب وقول ان قطع الطرق كانوا بيطاردوهم
وعد… طيب ليه اخدوني
عفاف.. حظنا الاسود ابوكي دا كان سبب في اني اتمسك مرتين وبهدلني مش هنكر كان ممكن خلصنا منك من زمان بس لا اخدتك وكنت بفشي غلي في كل مره اشوفك بتتعذبي قدامي
وعد بعياط … انا بكرهكم. ليه عيشتوني كل دا في عذاب انا عملتلكم ايه
شحته ابتسم… قدرنا الاسود وشكلك هتحصليهم
احمد من كاميرات لمح ان شحته فك ايد من ايدها الاتنين المربوطين
وعد مسحت دموعه…تقصد ايه
شحته لسه هيقوم بالكرسي يخنقه ب ايدو
كان احمد شدها ورا ضهرو وضربه بالبوكس جامد لدرجه اغما عليه … وقعت انت وكل اللي وراك انت اللي هتحصلهم بس بعد ماتتمنها واخد وعد وطلع
انس كان راح ليهم واخد وعد في حضنه…. انتي كويسه
ـــــــــــ
تسريع الاحداث
اوعفاف انهارت من العياط واعترفت بكل حاجه وشحته كمان وعرفه الراس الكبير اللي كان هربان اساس من سجن واحمد اللي كان مسكو قبل كده وحلف ين*تقم من احمد اما بالنسبه لي ابراهيم مسكو وكان خلاص طلع الطيره وهيهرب برا مصر انا درهم اللي هو مصطفي بيدوره عليه وعده الوقت ووعد رجعت معاهم القصر بس المره دي وهي من اهل القصر مش واحده بتتحما فيهم او اسيره
ــــــــــــــ
فاطمه قامت اول ما دخلو لقت وعد مش معاهم
فاطمه بخوف… ايه فين الاء
انس بتمثل…طلعت خاينه ومعاهم
فاطمه عيونه دموعو…ايه
احمد…قولتلك قولتيلي قلبك مرتاح ليها
عز…انا جعان
عزه بعياط…مش هشوفها تاني يعني انا حبتها
عز…وانا جعان
فاطمه بتعب وخذلان… طيب انا هطلع اوضي
عز …بس انا جعان
انس ضحك…لا خلاص استني
فاطمه بستغراب…ايه
احمد ابتسم… لي اول مره شكي يطلع غلط
فاطمه بصلهم وخايفه … بعني ايه
عز …يعني انا جعان
عزة…يبني اهمد وبصتلهم ما تنطقو
انس.. الاوزعه تظهر
وعد طلعت من ورا انس… احم
فاطمه تنحت.. بريئه صح
عز… لا مش وقت مماطله البنت دي طلعت وعد ولسه عايشه يلا بقا جعان
انس …عبو شكلك يا اخي استناعايز شوية حركات
وعد ابتسمت وراحت واقفت قصادها … انامش مصدقه بس هما قالو اني حفادك وان انس قبل تكمل كلامه اخدتها بالحضن وعيطت
فاطمه… قلبي حاسس وربنا قلبي حاسس انك من دمي ووبعدتها ومسكت وشها ب كف ايديها الاتنين هعوضك عن كل اذاي شوفتي ياروحي وحضنتها
وعد…انا بحبك اووي
عزة شدتها… ي ياروح عمتو واللهي كنت حسه انك حته مني وحضنتها
وعد كانت حسه بحساس غريب بس كانت لي اول مره تكون مطمنه وفرحانه
انس ابتسم ومن جوها بيستحلف لي شحته وعفاف وكل اللي معاهم
واحمد كان بصص علي جدتها وفرحان لي فرحتها وبيستحلف للي عدوه
اما عز… كده الاء قصدي وعد مننا فا ننجز بقا وتعملو اكل انا جعان
كلهم بصوله وضحكو
ـــــــــــــــ
تاني يوم
وعد صحيت لقت شخص قاعد قصادها قامت مفزوعه…
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية عالم تاني ) اسم الرواية