رواية معشوقة حياتي كاملة بقلم نورهان رضا عبر مدونة دليل الروايات
رواية معشوقة حياتي الفصل السادس 6
في الصباح نزل الكل الي مائده الفطار وكان يترأسها
الجد حسين
وكانت اسيل تقعد أمام زين
ميس هو نتي يا اسيل خلصتي ثانوي مش كده
اسيل اه الحمدلله
ميس عايزه هتدخلي كليه اي
اسيل بهدوء كليه طب عايزه اكون دكتوره
عمر بأبتسامه هتكوني في مجالي يعني
چيسي يضحك يبق عندنا اتنين مهندسين واتنين دكاتره وتلاته رجال أعمال
ضحك سليم وقال و متنسيش الحلو احمد
چيسي ونبي نا مش عارفه هو ازاي في كليه طب
ريهام وليه يا عني حد قالك اني ابني فاشل
چيس لا ياعمتو مش ااقصد بس يلا ربنا معاه
ميس نتي الوحيده الي في فنون
چيسي وهي تقبل وجنيت حسين ربنا يخليلي جدو هو قالي ادخلي الي انتي عيزاه
خالد والهي محد مدلعك غير جدك
حسين اعيش وادلعهم كلكهم حبايبي
ساميه بهدوء
ريم حبيبتي مش بتكلي ليه
ريم بشرود احم بتكلميني يا عمتو
ساميه نتي سرحانه في اي
ريم لا عادي ممكن بس عشان منمتش كويس
نظر إليها زين وقال نتي كويسه
ريم ااه سليم معلش في واحده صديقتي كانت بتسأل علي اماكن حلوه تبني فيها وكده فنا اديتها رقمك
سليم بحب حاول أن يخيفيه
ماشي يا ريم
زين بهدوء
اسيل أنا كنت عايز بطاقتك وورقك عشان ابدأ اقدملك
اسيل بخجل
حاضر هديهملك
وبدأ يكملوا فطارهم عادي
وكل من ينظر لحبيبه بحب خفي ومن ينظر بحقد
__________________________
ريم بعصبيه
رد عليا بق
كانت تمسك الهاتف وتحاول الاتصال بذالك الشخص الذي يدعه حبيبها السري
دخلت ميس بهدوء وقالت
ريم كنت عايزه أسألك علي حاجه
ريم بعصبيه
ميس نا دلوقتي مش فاضيه الله يخليكي سيبيني في حالي
ميس بحده
نتي بتكلميني كده ليه وتتعصبي عليا ليه اصلٱ اديني سيبهالك
خرجت ميس وهي متعصبيه
واتجهت الي غرفتها رأئها سليم الذي رمقها بنظرات حاده وقال
اي الجميل مضايق ليه
ميس بحده
عايز اي يا سليم مش وراك غيري ولا اي
تقدم منها سليم ببطئ حتي تخاف
وهي بالفعل بدأت تتراجع الي الخلف بخوف
سليم وهو يقترب منها
كنتي بتقولي اي مش ورايا غيرك ليه مفكره نفسك مين
ميس بقوه حتي تخفي خوفها
نت الي عايز اي شوف نفسك نت الي بتقرب مش انا
سليم بصوت أشبه كالرعد
نا منستش القلم يابنت عمي وهردهولك
ميس بأستفزاز
لو راجل ابق اعملها ثم دفعته بقوه ترنح هو علي اثرها وذهبت وهي تحمد الله بأنها قدرت تبعد عنو
سليم وهو يحدث نفسو
ماشي يا ميس ولهي مهسيبك وهاخد حق القلم ده لولا انك بنت عمي لكنت دفنتك بس ماشي مش سليم الهواري الي واحده تضربو
__________________________________
عند ملك
كانت قاعده في بيتها ورأت اعلان بأنهم يطلبون سكرتيره
ملك بفرحه واخيرٱ لقيت شغل دخلت بسرعه الي غرفتها وغيرت ملابسها واتجهت الي مقر تلك الشركه
دخلت ملك بهدوء وسألت علي الوظيفه وطلبة منها أنها تعمل انترڤيو
خرجت ملك وهي سعيده لأنها واخيرٱ اتقبلت ونجحت في الانتر ڤيو
السكرتيره
اتفضلي معايا عشان اعرفك علي مديرك
دخلت ملك وراها
ولكنها انصدمت عندما رأت امامها نفس الشخص
مازن وهو يضحك بقوه
واخيرٱ ظهرتي لا بس انا جامد عرفت اوقعك في الفخ واخليكي تيجي وقف مازن تجهه نحوها وقال بنبره حاده اوعي تكوني فاكره يابت أنهم قبلوكي كده ولا الاعلان ده حقيقي لا ياحبيبتي
انا الي حطيت الاعلان وانا الي خليتهم يوافقو وكل ده عشان اخليكي تيجي هنا تحت رجلي
حست ملك ببعض الدوخه وكان جسدها يرتعش بقوه من أثر الخوف
ملك
ا انت ع عايز مني اي وبتعمل لي كده
ضحك مازن بقوه وقال
نتي هتعمليهم عليا يابت إذا كنت أنا شيفك في مكان***زيك وتقوليلي عايز اي
عايزك يا***
ملك بشقه وخوف
ارجوك انا مش كده خليني امشي مش عايزه حاجه
مازن هههه نتي بتحلمي نا مش هسيبك غير لما اخد الي انا عايزه بس ماشي هديلك وقت يمكن تكوني مكسوفه ولا حاجه معأني عارف عينتك بس بق لحد الوقت ده ميخلص هتكوني هنا سكرتيره بتاعتي بس صدقيني اول ميجيلي مزاج مش هستني موفقتك
ملك
لا نا مش عايز شغل خلاص انا عايزه امشي من هنا
مازن شكلك مستعجله ثم أكمل بخبث مش عندي مانع كده كده مكتبي عازل للصوت
اقترب منها مازن وكان لا يفصل بينهم انش واحد وكان علي وشك تقبيلها
صرخت ملك وقالت خلاص ارجوك موافقه اشتغل بس بلاش كده
ابتسم مازن بأنتصار وسخريه
وقال وتعملي حسابك الوقت الي هقول يلا هتكوني جاهزه عشان لو مش وفقتي أو حولتي تهربي هسجنك
لأنك مضيتي اذا مشيتي من الشركه او استقالتي هتكوني دافعه مليون جنيه ولو مش دفعتي يبق السجن مستنيكي لاكن لو وافقتي هديلك قدهم والقرار ليكي يا حلوه يلا ابدئي شغلك
دخلت بنت يملابس فاضحه واقتربت من مازن وقبلتو من شفايفو تحت نظرات ملك الخجله والمقرفه
ابتعدت البنت عنه
وقال مازن بسخريه
هو نتي لسه واقفه اي حبه تعرفي هيحصل ليكي ايه
ملك بقرف انا بكرهك ثم خرجت ودفعت الباب بقوه
أما ذالك البنت فأقتربت منو وقالت وحشتيني اوي يا ميزو مش بتيجي ليه
ابتعد عنها مازن وقال بقوه
نتي اي الي جابك هنا وكمان اي الي انتي عملتيه ده
البنت اي ياحبيبي كنت وحشني
مازن زوزه بقولك اي نا مش فيقلك وكمان مش ليا مزاج انهارده وهو مش نا قولت ميت مره الشركه دي مش تعتبيها ولا انتي مش بتفهمي
زوزه وفيها اي يا حبيبي الشركه حلوه بردو
مازن بنبره حاده
ونا مش بعمل القرف ده هنا ويلا اخرجي بق
ولا استني اقترب منها مازن وقبلها بعنف حتي يبان أثر تقبيله ووضع يده على شعرها حتي شعث ابتعد عنها وهو يلهث بقرف
ورمقها بنظرات حاده
حلو كده عايزك تخرجي بالمنظر ده توري السكرتيره الي برا شكلك وبعديها ادخلي الحمام الي جمببها
زوزه وهي تضحك بخبث بس كده من عيوني
ثم خرجت وهي تمشي بدلع
أما مازن بعد خروجها
لعنها بأبشع الاسباب
ثم قال يانا يانتي يا ست ملك مش واحده زيك ترفض مازن استني عليا بس
تذكر مازن عندما رن هاتفو برقم ذلك الشخص الذي خصصو بمعرفت كل شئ عنها
وقرر أن يذلها بعد أن عرف حاجتها للعمل
كانت مللك تقعد بهدوء وتتذكر كلام مازن لها وقالت
يارب قويني المشكله هجيب المبلغ ده منين يارب خليك جمبي
وفجأة شهقت عندما رأت تلك الفتاه تخرج وحالتها بشعه
شعرها المشعث وشيفيفها المتورمه وينزل منها بعض الدماء رفعت تلك البنت نظرتها حول ملك وقالت بخبث
هو فين الحمام الي هنا ياحبيبتي اصل عايزه اعدل الميكب لحسن ميزو حبيبي بهدلهولي
رمقتها ملك بنظرات تقزز ثم شاورت الي المرحاض
ملك بخفوت
واحد مقرف وزبالا
____________________
دق زين علي غرفه اسيل وقال بهدوء بعد أن فتحت له اسيل الباب
زين احم جهزتي الاوراق
اسيل اه جهزتها ثواني ثم اعطت لزين الاوراق وقالت اتفضل
اخذ منها الاوراق بهدوء وقال عايزه حاجه تاني
اسيل لا شكرٱ
نظر زين حوليه حتي لا يراه أحد ثم قال عايز اتكلم معاكي
اسيل اتفضل دخل زين وقفلت اسيل الباب حتي لا يراهم أحد
زين وهو يقعد وهي بجانبو
اي رأيك في عليتنا
اسبل بفرح انا بجد مبسوطه لأني جيت هنا
زيت بأبتسامه ديمٱ
خدي ده أعطها زين كردت كارت وقال عشان لو احتجتي تجيبي حاجه نتي هنا ملزومه مني بس لو حد سألك ختيها ازاي قوليلهم أن جدو حسين هو الي اديهالك اومأت اسيل بخجل واخدتها منو وقالت شكرٱ
زين متشكرنيش نتي ملزومه مني
يلا انا هخرج عشان محدش يلاحظ بس الاول شوفي في حد برا عشان محدش يشك في حاجه اومأت اسيل وخرجت حتي تشوف في احد بالخارج ام لأ ولكنها لم تجد احد دخلت اسيل واومأت له وخرج زين بسرعه
أما ااسيل فدخلت وهي علي ثغرها ابتسامه
_____________________
دخل سامح وقال بعصبية
لي مش قولتيلي أنها اتجوزت
مايا اهدي ياحبيبي اكيد هي في يوم كانت هتتجوز
سامح بس نتي عارفه ني بحبها يارتني مسمعت كلامك
مايا كفايا ياحبيبي الي انت بتعمل في نفسك ده وكفاية شرب عشان خاطري وهي لو كانت من نصيبك كان ربنا هيشيلها ليك
سامح ببكاء
بس انا بحبها
مايا بكري ياحبيبي تلاقي واحده بتحبك وتحبها
كان سامح سيتحدث ولاكن سمع صوت دق علي بابا منزلهم وذهب حتي يفتح الباب
سامح وهو برا راجل ذو جسد وقوي ويلبس ملابس لا تدل بأنو من هذه البلد
نعم يأخ عايز اي
الشخص بقوه
تعالي معايا
مازن نعم اجي معاك فين
الشخص بدون كلام كتير تعالي معايا بهدوء خرجت مايا وقالت في اي ياخد خوي
كانت تضع حجابها بعشوائية وكانت تبان بعض الخصلات السوداء الناعمه ومع عيونها الخضراء الذي تسحر الجميع كان شكلها مثل الملاك
رمقها ذالك الشخص بنظرات ناريه ورجع ينظر إلي سامح وقال بقوه تعالي معايا دلوقتي واقفل علي حرمتك كويس ونا مش هعيد كلامي تاني أومأ سامح بهدوء
وقال متخافيش يا مايا هروح وارجع علي طول
مايا بخوف وهي تمسك زراعه لا يا سامح مش تسبني وتمشي الله يخليك انا خايفه
سامح متخافيش يا مايا نا هروح اشوفو عايز اي وارجع علي طول
مايا لا رجلي علي رجلك
تأفف ذالك الشخص وقال خلاص خليها تيجي معانا بس لو طلع ليها صوت مش هرحمكو
سامح بقوه
اتكلم عدل وكمان انت بتتكلم كده ليه اصلٱ
وهي تتكلم زي مهي عايزه التفت إلي اختو الذي تنظر إلي ذالك الشخص بخوف وقال متخافيش ياحبيبتي ادخلي البسي ونا هنا جمبك اومأت مايا ودخلت حتي تغير ملابسها بعد نصف ساعة كانت تخرج وهي تلبس چيب من اللون الاسود القطن وبلوزه من اللون الاصفر وحجاب بلون الاسود وكانت بدون مستحضرات تجميل فكان شكلها روعه وكل من يشوفها ينسحر بجمالها
رمقها ذالك الشخص بنظرات هاديه ثم وقف
واتجه نحو الباب
أما سامح فأمسك يد اختو وهو يطمئنها حتي لا تخاف
وصل بيهم ذالك الشخص الي بيت كبير يشبه بقصور البلد
ثم دخل الي غرفه الجلوس وقال
اتفضلو هنا لحد معرف عمي واجي
أومأ لهو سامح بهدوء
بعد شوي دخل رجل بعمر السابعين ويظهر على وجهه الوقار وقعد بهدوء ونظر إلي سامح ومايا وقال
مشاء الله جبرت يا واد محمد
سامح بأدب
ربنا يخليك ياخال بس اعذرني هو نت تعرفني
الرجل ايوه ليا تار جديم ودلوق الوجت الي هاخده منيكو
شهقت مايا برعب ومسكت بذراع سامح بخوف أما هو فبلع ريقه وقال
تار اي انا مش فاهم حاجه
الرجل ابوك زمان كان بيحب بتي وتجوزها من ورانا
شهقه اصدرت من سامح ومايا واردف سامح وقال ازاي ياعني
ونا امي مش عندها عيله
الرجل لاني اتخليت عنها وكنت هجتلها هي وهو بس هما هربو ومكنتش اعرف انهم في الصعيد ولسه عارف ولما جررت انتقم عرفت انهم ماتو
سامح يعني حضرتك دلوقتي جدي
الرجل بقوه متقولش الكلمه دي فاهم نت مش حفيدي ولا هتكون ودلوق وقت التار
سامح بتوتر
تار اي ونا اي دخلي هما ماتو
الجد مليش صالح بالكلام ده تاريخ ونا هاخده
مايا ببكاء وخوف
لا ارجوك سامحنا احنا ملناش دخل بالحصل ارجوك متبعدش اخوي عني نا مليش غيرو
الجد وهو ينظر لها بتفحص انتي مين انتي
سامح بخوف وهو يمسك مايا دي دي اختي مايا
الجد وهو ينظر لها بهدوء
تعالي يابتي اهنه
مايا وهي تنظر لأخاها بخوف ولاكن نظرات سامح قوتها
ووقفت واتجهت نحو الجد تقبل يده وقالت ارجوك متبعدش اخوي عني
الجد وهي يربت علي كتفها تبارك الله نا سمعت انهم ماتو ونتو صغار
انت الي ربيت اختك يا سامح
سامح بتوتر
ايوه كان عندي تلاتاشر سنه وهي كان عندها تمن سنين
الجد بتفكير
بس بردو التار عندينا حق ونا لازم انتقم من ابوك لما تجوز بتي من ورايا
سامح طب والتار ده ايه
الجد انا كنت ناوي انا اخد الحق بالدم
شهقت مايا وقالت لا ارجوك اني مليش غير اخويا الله يخليك
ثم بدأت بالبكاء شعر ذالك الشخص انو يريد أن يتجه إليها ويضمها لاحضانه ويطمئنها ولكن عنف نفسو وقال
اي الكلام الماسخ ده ثم انتبه الي حديث جدو وهو يقول بس خلاص تراجعت والتار هيكون حاجه تانيه
سامح واي هو
انت يا سامح هتاخد بت من عندينا وحنا هناخد اختك شهق سامح وقال اي الي حضرتك بتقولو ده انت عايزني ابيع اختي ولا اي ثم أكمل بعصبيه اقتلني احسن ولا اني اسيب اختي عندكم
الجد بهدوء مستفز انت هتتجوز بت خالتك وهي هتتجوز ابن خالتها
تعالي يا ليث
اتجه ليث وهو مصدوم من حديث جدو وقال
انت يا ليث هتتجوز بت خالتك جليله ونت يا سامح هتتجوز من اخت ليث وبكده ابق خت تاري انا كنت ممكن اخد اختك منيك بس عشان قرابت الدم وتأكد أن ليث مش هيأذي اختك طول ما اختو في يدك
سامح بسخريه ومين قالك اني مش ممكن ااذيها
الجد عشان اختك في يد اخوها ولو شم بس خبر انك اذيت خيتو هيمحيك من علي وجهه الارض
سامح ونا مش موافق
الجد يبق نت الي اخترت الدم
شهقت مايا بخوف واتجهت نحو سامح وقالت ارجوك يا سامح وافق نا مليش غيرك
سامح نتي بتجولي اي ده عيزني اسلمك لواحد وقال اي ابن خالتك ويتجوزك ونا اي الي يضمن ليا انو مش هيأذيكي
ليث بقوه
مش ليث الحناوي الي يأذيه حرمه يابن الخاله
سامح ونا اي الي يضمن ليا
اعجب الجد بسامح فمهما كان يشرب ولكن مازال يخاف علي اختو
ليث بقوه متنساش أن اختي في يدك واكيد مش هعرض اختي للخطر
نظرت مايا الي اخيها بنظرات حزن
أما سامح فكان حأر يترك اختو في يد جدها وذلك اليث ام يكون الخيار الدم
سامح بقوه موافق بس صدقني لو عرفت أن اختي مش مرتاحه اختك هي الي هتدفع التمن
ليث بقوه موافق
وهي موافق وبالفعل تم كتب الكتاب وسامح مشفش تلك العروس الذي تزوجها
أما ليث فكان يشعر بشعور غريب اول مره يحس بيه وكأنو فرحان بداخلو انو تزوج من هذه البنت
_____________________________
في اليل كان زين كعادته ذاهب الي ذالك البار ولاكن عندما هاتف مازن قال له مازن نو ليس له مزاج
رجع زين الي غرفه الجلوس ورأي ميس تقعد شارده
زين بهدوء مالك يا ميس
ميس بأبتسامه مفيش حاجه
زين أومال سرحانه ليه كده
ميس عادي سرحانه في الدروس والجامعه انت عارف هندسه بق
زين بحب لو فيه حاجه واقفه قدامك اسألي سليم
ميس بحنق ونا اسألو ليه ميكنش دكتور في الجامعه ونا معرفش
زين بضحك خلاص يا ستي مش تضايقي
تجمعو جميعٱحول المائده وكانو يتناولون العشاء وفجأة
اي ياجماعه بق بتفطرو من غيري
شهقت ريهام واتجهت نحوه بفرح ثم عنقتو بقوه وقالت احمد حبيبي
احمد وهو يقبلها
مامي وحشتيني بدأت العيله تسلم عليه بأشتياق
شهقت احمد عندما رأسها وقال اوبا
مين المزه دي
شعر زين ببعض الدماء الذي تغلي في جسده
أما اسيل فشعرت ببعض الخجل
احمد وهو يتجه إليها اسمك اي يا عسل
حسين
احمد دي بنت خالك محسن
احمد اي ده ونا عندي خال
حسين ايوه عندك ودي بنتو جايه تكمل تعليم هنا
احمد بأعحاب ظاهر
نظر حسين الي زين حتي يشوف رده فعل ولاكن رأي شئ خلاه يبتسم بخبث
كان زين
شدت علي يديه بعصبيه وحمرت عينيه من شده الغضب
زين بحده وبعض الغصب
نورت يا احمد ييتك اطلع بق ريح شويه
احمد ماشي يا شقيق
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية معشوقة حياتي ) اسم الرواية