رواية شمس العاصي تشرق من جديد كاملة بقلم نورة عبد الرحمن عبر مدونة دليل الروايات
رواية شمس العاصي تشرق من جديد الفصل الثامن 8
الحمد لله
تميم : انا عايز اخطب سهى..
عاصي : سهى …بس سهى لسه صغيره بابن عمي..
تميم : مش صغيره دي مخلصه ثانويه عامه واظن انا اولى ببنت عمي..
عاصي: والله مش عارف اقولك ايه ..
تميم :تقولي مبروك ياعاصي وانتا عارف ماليش حد الا امي بالبيت عشان كده قولت اطلبها منك الاول .
عاصي: بس ياتميم..
تميم :اي مش موافق على جوزتي منها مش قد المقام..
عاصي : مقام ايه اللي بتتكلم عنه انت قبل ماتكون ابن عمي انت اخويا ياتميم ويوم المنى لما اجوزك اختي..
تميم :يبقى ايه المانع..
عاصي :المانع اني هشاورها الاول وبعدين نديك الجواب..
تميم ماشي ياعاصي اللي تشوفه انا هروح اشوف شغلي ..
*****استغفروا الله
هند وهي تتناول الطعام بسعاده ..لتلاحظ عمران شارد الذهن..ابتلعت طعامها وسألت بتوجس : مالك يابن عمي من ساعت ماجينا وانت ساكت ومكلتش حاجه.
عمران …
هند :عمران ..ياعمران..
عمران : هاااا مالك انت قولتي حاجه..
هند : مالك سرحان بايه..
عمران : شبك يديه امامه على الطاوله ليقول بهدوء : انتي عارفه ان سميه مبتخلفش واننا حاولنا كتير واتعالجت كتير مفيش نتيجه..
هند ابتلعت مابجوفها بخوف فقد ظنت بانه يريد ان يتزوج فتاه اخرى..
ليكمل عمران : عشان كده انا قررت اتجوز.
هند بارتباك : تتجوز مين ..انت حاطط عينك على وحده معينه ..يعني انتي عا..
عمران قاطعها : انا عايز اتجوزك لومعندكيش مانع…
اخذت تسعل بصدمه مما سمعته فهي لم تصدق ماتسمعه..ليسرع اليها بكوب ماء ..وترتشف منه الاخرى وعيناها متركزتنا عليه هل هي تحلم الان ..
هل ماتسمعه حقيقه..
هل حلمها الوحيد سيتحقق بعد كل تلك السنوات التي تنتظره بها دون امل..
لتسمع صوته القلق : انتي كويسه..
هند بارتباك : هاااا اه اه كويسه..
عمران عاد الى مكانه بهدوء : قولتي ايه يابنت عمي..
هند بتوتر وسعاده : معرفش اقولك ايه ياعمران..
عمران : يعني انت موافقه لو موافقه هكلم مرات عمي عشان نجهز للفرح..
هند بنفهسا :الفرح هل حقا ستصبح عروسا لعمران الان لم تصدق ماتسمعه
لتقول بخفوت :عمران انت بتتكلم جد..
عمران :هو انا من امتى بهزر بالحاجات دي هااا مقولتيش رأيك…
هند :مش عارفه اقولك ايه..
عمران :يعني مش موافقه
هند :بتسرع لا لا انا مقولتش كده بس يعني انت فاجأتني ..
عمران بتفهم فهو قد تأكد من مشاعرها تجاهه فطوال الوقت الذي مضى وهو يراقبها وهي تراقبه و تنظر اليه بعشق ليقول :ماشي يابنت عمي انا هديكي يومين تفكري بيهم وتقوليلي قررتي ايه..
******
عثمان :بتعملي ايه يابنتي بالجنينه لوحدك..
شمس : مابعملش ياعمي ..
عثمان مستنيه عاصي..
نظرت الى الارض بحرج..
عثمان :شمس يابنتي..
نظرت اليه ..
عثمان : انا عايزك تاخدي بالك من عاصي ..عاصي قلبه طيب وراجل بجد بس محتاج الست اللي تفهمه وتداريه ..
لتنظر اليه شمس باستغراب..
ليكمل حديثه بابتسامه : انا عارف انك مستغربه كلامي ده ..وعارف كمان انك بتقولي بنفسك. اننا دايما بنتخانق ..وليه بقولك الكلام ده..بس مهما اتخالفنا واتخنقنا عاصي يبقى ابن اخوي الله يرحمه وقطعه من قلبي وغلاوته من غلاوت ابوه..
شمس : ربنا يخليكو لبعض ياعمي..
عثمان نهض من مكانه : هروح اشوف خالتك نجيه والبنات وانت لو احتاجتي اي حاجه وفي اي وقت اطلللبيها مني انا زي ابوكي متتكسفيش .
شمس بابتسامه : تسلم ياعمي…ربنا يخليك..
*****
شمس بسعاده : انتي بتتكلمي جد ده اسعد خبر سمعته بحياتي ..ياااه واخيرا عمران هيتجوز ولا مش اي حد هيتجوز صاحبت عمري..
هند: يعني انتي مبسوطه ياشمس..
شمس :الا مبسوطه انا صحيح اتفاجأت الاول بس والله ده خبر بمليون جنيه..
هند : بس انا خايفه .
شمس :خايفه من ايه ياعبيطه ..منتي عارفه عمران وحفظاه صم طيب وحنين وميزعلش..حد..
هند :بس سميه انت عارفاها..
شمس :هي عرفت.
هند :لا عمران قالي هيقولها اما اديه ردي.…
شمس :طب كويس وانتي ايه ردك عليه..
هند…
شمس بابتسامه: افهم من كده انك موافقه..
هند :انا هقفل ياشمس امي بتندهلي..
شمس :مش هتقدري تخبي عليا ياهند انتي صاحبت عمري واحنا رابين سوى وانا عارفه انك هتوافقي ربنا يسعدكم يارب.واغلقت الهاتف بسعاده
لتشعر بيدين تحيط خصرها هامسا :ايه سر الضحكه الحلوه دي..
شمس استدارت اليه بحب واحاطة عنقه : انت جيت اتأخرت قوي..
عاصي :كنتي بتكلمي مين…
شمس :هند جايبالي خبر بمليون جنيه..
عاصي قبل خدها : خبر ايه..
شمس :هي وعمران هيتجوزوا..
عاصي قبل خدها الاخر: وانتي مبسوطه كده ليه..
شمس :عشان هما اكتر تنين بحبهم وخلاص هيتجمعوا .
عاصي رفع حاجبه باستنكار : والله اكتر تنين بتحبيهم اومال انا ايه..
شمس بضحك :انت بتغار من اخويا وصحبتي..
عاصي بهمس: واغار من ايه حد يبص عليكي..ليحملها ويأخذها الى السرير ..
شمس بهمس :مش هتتغدا..
عاصي بتوهان دفن وجهه بعنقها وهمس : بعدين وووووو
******
بعد مرور اسبوع وسط احتفال كبير اقيم للاحتفال بزواج عمران وهند ..
كانت شمس تختفل بسعاده وسط سعاده هند وتشتت عمران فهو لم يتقبل الى الان زواجه من هند ..وقهر سميه بسبب زواج عمران عليها ..
شمس احدى الخادمات اسقطت عليها العصير وذهبت لتبدل ثيابها..غيرت ملابسها ووقفت امام المرأة تعدل هيئتها حتى سمعت صوت جعلها تتوقف مكانه بخوف ورعب استدارت وسط كلماته التي خرجت وكانها سهام الى صدرها..
مراد: فاكره انك لما تتجوزي هتخلصي مني..
شمس بصدمه ورعب : مررررادد
مراد اقترب منها والاخرى حاولت الخروج ليمسك يدها ويلويها خلف ظهرها هادرا بغضب: رايحه فين.…
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية شمس العاصي تشرق من جديد ) اسم الرواية