رواية عشق البنفسج كاملة بقلم سلمى تامر عبر مدونة دليل الروايات
رواية عشق البنفسج الفصل الثامن 8
_رفعت عليا قضية خلع !
مراتي رفعت عليا قضية خلع!!
قالها بلال وهو قاعد مصدوم وقدامه هالة وريهام بيبصوله بخوف من ردة فعله
_خلاص يا بلال بقا متبقاش أوفر انت كده كده كنت هتطلقها ونهيت معاها كل حاجة
بص بلال لريهام بحدة وغضب وراح وقف قدامها وفجأة وبدون مقدمات شدها من شعرها وريهام صرخت جامد
_بقا ياحقي.رة يا زب.الة تشهدي على مراتي بالكذب وتقولي انك شوفتيها بتسرق وخلتيني اشك فيها ويعتبر طردتها من بيتي وجاية تقوليلي مبقاش اوفر
هالة اتدخلت وسلكت ريهام من ايد بلال واتكلمت بعصبية
_مخلاص يابلال بقا سيب البت
بلال بصلهم بإستحقار واتكلم بغضب
_امشوا اطلعوا بره انتوا الاتنين انتوا ملكمش مكان في بيتي
شهقت هالة بعنف واتكلمت بصدمة
_نهار اللي خلفوك اسود..انت بتطرد امك ومراتك انت اتجنيت يابني آدم انت!
بلال بصراخ
_اه بطردكم من بيتي وامشوا اطلعوا بره
محدش هيعيش هنا غيري انا ومراتي انتوا ملكمش مكان وسطينا..شوفلكم مستشفى امراض عقلية تلمكم
هنا ريهام اتكلمت بغضب وعصبية
_ما احنا لو لقينا مستشفى تلمنا يبقى انت كمان هتكون معانا هناك لأنك متفرقش عننا ، متعملش فيها بتحبها اوي اللي بيحب حد بيقف في ضهره وبيدعمه وبيكون واثق فيه ، لكن انت صدقت عليها كل حاجه وكمان ضربتها ف تستاهل اللي عملته فيك ياحبيبي
بلال عنيه دمعت وهز دماغه بتأكيد
_معاكي حق..انا فعلا استاهل اللي عملته فيا..انا فعلا انسان غبي وضعيف الشخصية لأني وثقت ف ناس شبهكم
انتوا الاتنين مقرفين وضحكتوا عليا
اطلعوا بره مش عايز اشوف وشكم..بره
اتنفضوا بعنف لما صرخ بكلمته الاخيره وطلعوا لموا حاجتهم ومشوا من البيت وبلال قعد عالكنبة ومسك دماغه بإيده واتكلم بهمس ودموع
_ارجعك ليا تاني ازاي ياحبيبتي..ارجع ثقتك فيا من تاني ازاي!
اخليكي تحبيني من تاني ازاي وانا شخصيا كاره نفسي..!
~~~~~
_جدعة ياريناد والله برافو عليكي انك اخدتي الخطوة دي مع جوزك الحقير
بصيت ريناد ليوسف اللي بيكلمها واللي كان واضح من نظراته انه معجب بيها جدا وعنيه بتلمع لما بيبصلها
ابتسمتله بمجاملة وبصيت لوالدته
_طنط انا عايزة امشي من هنا وأجر شقة اقعد فيها لحد ما القضية تخلص واسافر
هند برفض تام
_تلاته بالله العظيم ما يحصل ، انتِ عايزاني اسيبك في حالتك دي لوحدك ، وبعدين افرض الواد جوزك ده حب ينتقم منك واذاكي بسبب القضية اللي رفعتيها عليه
يوسف بغضب
_طب يفكر يقربلها وانا اش..ق كرشه
اميرة شدته عليها وهمست بضحك
_واقع واقع يعني يا چو
يوسف بهيام وهمس
_مهي البت الصلاة عالنبي قمر وحتة شيكولاته كده وعيون جامدة وشخصية جميلة وجذابة وابقى عبيط لو ضيعتها من ايدي دي لقطة يبنتي
اميرة بصيت لريناد اللي بتتكلم مع والدتها وبعدين بصيت ليوسف تاني
_بس يايوسف دي هتبقى متطلقة ومعاها بنت وانت مخطبتش حتى قبل كده..انا عن نفسي عادي لكن معتقدتش ان ماما ممكن توافق بيها
_بصي هو انا مش بقول اني هروح اتجوزها دلوقت ده مجرد اعجاب..لكن لو حسيت ناحيتها بحب هروح واتجوزها واربي معاها بنتها مع عيالنا اللي هنجيبهم ان شاء الله..ايه المشكلة انها مطلقة مش فاهم يعني
اميرة بتردد
_يعني..ماما والناس والمجتمع مش بيحب فكرة ان شاب لسه مدخلش دنيا يتجوز واحدة كانت متجوزه مرتين قبليه
يوسف بتفهم
_عارف ان المجتمع مش بيرحم ، بس وانا مالي بيه ما يولع
حاجه انا عايزها ومش حرام ولا عيب يبقى ليه معملهاش !
علشان الناس!
ما طز في الناس وهي الناس اللي هتتجوزها ولا انا !
اميرة بصتله وبعدها بصيت لوالدته بخوف واتأكدت ان لو حب ريناد وعاز انه يتجوزها هتقوم حرب ما بينه ومابين والدته واللي كانت بتهتم بكلام الناس جدا عكسه تماما
الباب خبط يوسف راح يفتح لقى شاب واقف واللي كان سامح ابن عمته خطيب اميرة
رحب بيه جدا وقعد في الصالون مع بعض
_عاملة ايه يا اميرة وحشتيني جدا
اميرة ابتسمت بخجل ويوسف اتدخل بحدة
_ايه يا اعمى مش شايفنا قاعدين ولا ايه
سامح بتذمر
_ألاه !
جرى ايه ياجدع دي مراتي وكاتبين كتابنا
يوسف بسخرية
_اه مراتك صح معاك حق..طب خلاص يابرنس خدها واطلع بيها الاوضة فوق وطظ فينا احنا بقا
اميرة بخجل وغضب
_ولد احترم نفسك انا اختك الكبيرة
يوسف بسخرية
_يختي مكنوش خمس دقايق اللي قرفانه بيهم
ريناد وزينب ضحكوا على كلامهم مع بعض وسامح لاحظ ريناد وجمالها وبصلها بنظرات مقززة وابتسم بخبث
يوسف لاحظه واتضايق جداً من نظراته لكن محبش يتكلم علشان ميجرحش اخته وبص لسامح بنظرات غضب وسامح شافه وبص قدامه بسرعة
~~~
بليل ريناد كانت نايمة
_هش مسمعش صوتك..تعالي نقضي وقت حلو مع بعض قبل ما بنتك اللي على السرير اللي جنبك تصحى
ريناد فتحت النور بسرعة واتصدمت لما شافته سامح كانت لسه هتصرخ لكن لقيته كتم نفسها تاني وقيد حركتها واتكلم بغضب وهمس
_لأ بصي هتتعبيني هتعبك..انتِ عجبتيني ودخلتي دماغي ومش هسيبك غير لما آخد اللي انا عايزه ف اهدي كده علشان نعرف نتبسط
ريناد بصتله بخوف ودموع وغضب وضربته برجليها يبعد عنها وكانت هتصرخ لكن هجم عليها تاني بسرعة وحط ايديه على بقها وقطع هدومها بعنف وهي بتحاول تقاومه
فجأة اتفتح الباب ودخلت اميرة الاوضة
سامح بصلها بصدمة وارتباك وريناد بصتلها بإستنجاد وخوف
اميرة بغضب وصدمة
_ايه اللي بيحصل هنا ده انتوا بتعملوا ايه هي حصلت!!!!!
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية عشق البنفسج) اسم الرواية