رواية الامانة كاملة بقلم نرمين قدري عبر مدونة دليل الروايات
رواية الامانة الفصل التاسع 9
احمد:
طايب يا دكتورة هي مش ساكنة هنا ممكن نعملها كل ده في بيتها مش هنا
الدكتوره :
من الظاهر حضرتك ما سمعتنيش كويس بقولك الحركة ممنوعة نهائي يعني ما ينفعش تقوم من السرير يادوب الحمام بس علشان هي مهدده بألا جهاض في أي وقت انت مستغني عن اللي في بطنها ولا ايه
احمد بخضة :
لاء لاء خليها مكنها زي ماهي وحضنها بشده
وعند حياة في الخارج
وقفت حياة في انتظار الدكتورة تخرج من عند اختها و هي خائفة من انكشاف لعبتها
وأسر يقف بجانبها ينظر لها بإعجاب هذا اول مرة يعجب اسر بفتاه رغم بساطتها وعدم تكلفها في ملابسها و تلقائيتها في الحديث الي أنها رغم كل ده لفتت انتباه لها فهو يشعر شعور غريب اتجاها وكأنها فيها مغناطيس يجذبه له دون وعي منه حاول مرارا وتكرارا التغلب علي شعور ده و لكن باء بالفشل
قطع تأمله لها صوت جرس هاتفه أجاب عليه وارتفع صوته
اسر:
/ اللي هو زاي يعني هو ما فيش مسؤلية ازي تحصل غلطة دي مين اللي ماسك ديكور الفيلا دي
رنت كلمة ديكور علي اذن حياة ثم التفت لأسر
اغلق اسر التليفون و علي وجه علامات غضب ورفع عينه وجد حياة تنظر له باهتمام
شاور لها براسة مما جعلها تصيب بالحرج من طريقته وقال لها ممازح :
اخير بصالي كده ليه ثم غمز بعينية وأكمل مازحا ايه الجميل معجب ولا ايه لو معجبه قولي الخط فاضي
اعتدلت حياة في وقتها وجهها ازداد احمرار ولكنها وجدت أن الهجوم اسلم طريقة للدفاع قالت بحده :
هو مين اللي معجب بمين انا مش فاهمة. انا بس كلمة ديكور لفتت نظري لأن ده صميم تخصصي
رفع أسر عينية وقال بصوت مهتم:
انتي بتكلمي جد انتي قسم ديكور
حياة :
/ اه طبعا ده العشق انا كمان متميزة بالأعمال المختلفة انا كليه الفنون الجميله قسم الديكور
اسر :
اه انا عارفه انك فنون جميلة بس ما كنتش اعرف القسم ممكن تفرجيني علي شغلك حالا
حياة بلهفه بتتكلم جد ولا بتشتغلني
اسر بضحك:
طبعا بتكلم جد بس ايه بتشتغلني ده يابني أنتي بنت آنسة رقية بلاش دور جعفر اللي متقمصك ده
حياة :
بقولك ايه فكك مني خالص دلوقتي انا حاروح اجيب لاب توب وافرجك شغلي بسرعة
وتركته و جرت علي حجرتها تحضر جهاز كمبيوتر الخاص بها
ابتسم علي طريقتها الطفولية فا هي من يراها بشعر وكأنها طفله بجد
دخلت علية حياة وجدته يتأمل الصور من علي الحائط ووقف أما صوره لها و دقق النظر فيها
قالت له بمرح:
شوفتني لما كنت حلوة
التفت لها اسر وحب يغظها وقال:
اه شوفت كتني فعلا حلوة حتي انا ما كنتش عارف ان اللي في صورة دي انتي غير لما دققت ووقت قدمها شوية
انغاظت حياة ومن كلامة ولكنها أخفت ولكنه ابتسم شبه إبتسامة كأنه قراء ما بداخلها فهو يشعر بمتعة غريبة لما يثير غضبها ولا يعلم لماذا هذا الشعور الغريب
فتحت حياة الاب توب وبدأت تفرجة علي أعمالها وكل مرة يزداد انبهار بشغلها الي أن وقفت عند مشروع التخرج وبدأت تشرح له
وفجاءة قام واقفا وقال لها وهو ينظر الكمبيوتر بدقة:
حياة ايه رايك تتطبقي مشروع التخرج ده علي والواقع اظن دي فرصة ما تترفضتش اصل حرام يكون الشغل ده كلام علي ورق أو علي ماكيت شغل لازم الكلام ده يتطبق علي الواقع
قامت حياة واقفة من المفجاءة وقالت :
هو حضرتك بتكلم جد أستاذ اسر يعني انا ممكن أطبق الكلام ده عملي بجد
اسر:
بصي يا انسة لازم تعرفي عني حاجة مهمة انا لما بكون بتكلم في الشغل مش بعرف اهزر واتفضلي خشي غيري هدومك علشان راجعين الشركة مهندسة ديكور اللي عندي ماشت وسابت الشغل متعطل وحضرتك من ساعة دي اتعينتي مهندسة
ديكور لشركات الفضالي و دلوقتي اعملي حسابك حتستلمي شغل الفيلا صاحب الفيلا بيحب الحاجات الغير تقليدية عملنا كذا اجتماع مافيش حاجة اقنعتة أو عجبته متهيقلي لو شاف شغلك حيعجبه اده انتي لسة واقفة اجري غيري ويلا و خالي بالك انا في الشغل مش بعترف بقرابة
التفت له حياة وقالت في تحدي و ثقة :
وانا شغلي هو الي بيتكلم عني انا مش مستنية درجة قرابة بس احب اعرفكم انا شخصية عشوائية مش بحب الالتزام بقوانين اللي بيطلع في دماغي بعمله فوضوية مكركبه في بعضي ده علشان تكون علي نور من اولها
ضحك و شاور لها بجدية انها تروح تلبس بسرعة
خرجت دكتورة من عند جنة و خرج معاها احمد اقترب منهم اسر وقال باهتمام :
خير يا احمد طمني جنة اخبارها ايه و النونو ايه أخباره طمن قلبي
احمد بخوف:
الدكتورة بتقول انها ممنوعة من حركة خالص لحد ماتولد لازم تقعد في السرير
اسر:
ياه ده لسة قدمها تقريبا شهرين
الدكتوره :
لا شهر ونص وخالي بالكم حالتها النفسية مهمة جدا مش عاوز زعل خالص
احمد:
تمام يا دكتوره شكرا لتعبك وصلها احمد الباب و رجع لأسر
احمد بعصبية.:
شكل ماجي مش ناوية تحبها لبر بجد وزدتها قوي
اسر:
اصبر يا احمد لحد بس ما نتأكد احنا ما سمعناش غير من طرف واحد بس انا اللي حتابع موضوع بنفسي احنا حتروح وكان مافيش حاجة حصلت و انا اللي حشوف موضوع ده
احمد :
ماشي يا اسر بس انا مش مروح انا حفضل هنا مع جنة مش حينفع اسبها
دخلت عليهم حياة وقد سمعت كلامهم و ابتسمت أن خطتها نجحت وانقذت اختها من العقربتين اللي في البيت ولو أنه حل مؤقت الموقف
حياة :
تمام انا جاهزة خلاص ممكن ننزل
التفت لها احمد وقال انتي نازلة علي فين يا حياة
اجاب اسر مسرعا
انا حامسك حياة مشرع فيلا الساحل الشمالي رغده سابت مشروع لما معرفتش توصل للدماغ العميل انت عارف ان دماغة غريبة شوية بس لما شوفت شغل حياة لفت نظري ان شغلها كمان غريب متهيقلي حا يعجب العميل
احمد :
اه والله عندك حق انا ازاي فاتت عليا دي حياة متميزة قوي في شغلها عمتا ربنا يوفقكم انزلوا انتم و انا حفضل مع جنة حببتي .
خرج أسر بصحبة حياة و صلوا للشركة انبهرت حياة بلتصميم فكانت شركة كبيرة تعمل في الكتير من المجالات و منها قسم الديكورات
ارتسم علي وجه اسر الجدية والانضباط فور دخوله الشركة وكانت وراءه حياة تركض كي تحصله فتحولت شخصية تمام
وصل اسر القسم المقصود وجلس علي طاولت الاجتماعات وصل العميل وكان غاضب جدا
العميل بغضب:
بصراحة باشمهندس اسر دي مش طريقة شغل لو انتم مش بتعرفوا تختارو الناس اللي شغاله معاكم ما ترتبطوش بعقود ده شغل مش لعب و بيوت مفتوحة
اسر بأحراج شديد:
/انا بعتذر ليك دي اول مرة تحصل معانا بص انا حفرجك علي شغل اتفرج عليه واحكم إذا كنا قدها ولا مش قدها و المهندسة اللي عملت كده فصلنها من الشركة و حضرتك حتتفرج علي شغل المهندسة الجديدة وحضرتك احكم بنفسك
العميل :
تمام يا بشمهندس انا عارف. سمعتكم في السوق اية و انكم من اكتر الشركات التزاما بس اللي حصل معايا اكيد مش اي حد حيتقبله
خبط الباب و دخلت حياة و هي تحمل الاب توب الخاص بها
التفت اليها العميل و في عينة نظرات اعجاب واضحة مما أثار غصب اسر بدون سبب
دخلت حياة و القيت التحية وجلسة
التفت اسر للعميل الذي لم ينزل عينية من علي حياة وقال:
/استاذ رؤف دي المهندسة حياة اللي حتمسك لحضرتك. ديكور الفيلا هي حتفرجك علي شغلها بس انت قلها اي تخيلاتك للتصميم اللي حضرتك محتاجة وهي حا تنفذ بس حضرتك الاول شوف طريقة شغلها واحكم إذا كنت حضرتك حا تكمل معانا و انا تحت امر حضرتك في أي حاجة
بدأت حياة في عرض شغلها علي العميل الذي بدأ بدورة الانبهار بشغلها
وفي أثناء الاجتماع فتح الباب دخلت ماجي بدون استئذان التفت الجميع الي الباب دخولها المفاجئ
ماجي بدون مقدمات حتي بدون أخذ في الاعتبار أن في عميل جالس
ماجي:
اسر الكلام اللي سمعته ده صح انت بجد حتشغل البتاعه دي هنا و حاتمسكها قسم الديكور بدل رغده وانا ماجي خريجة تجارة انجليش مماسكني حته سكيرتيرة في شركة لاء انا مش اسمح بكده علي جثتي البت دي تتعين في المنصب ده
فجاءة ظهرت علامات الغضب علي وجه اسر وبدا يتحول لولا اكرم نفذ الموقف ولفت نظر ماجي لوجود عميل
بلعت ماجي رقيها بصعوبة فاهي لم تتلفت لوجود عميل جالس معهم و علمت أن اسر لم يعدي الموقف بسلام
خرجت ماجي بعد أن اعتذرت العميل و قلبها يخفق من الخوف ومما سوف يجري لها
اتصلت بماجده مسرعة :
الو ايوا يا ماجده اية مش بتري بسرعة ليه
ماجده:
في ايه يا ماجي حد عرف حاجة من اللي احنا عملاناه طمنيني
ماجي يزهق ؛
هو ده كل اللي همك نفسك و بس لكن انا او*لع انا حبلغك الاسوء من ده عارفه لما جيت لقيت مين اللي اتعين عندنا في قسم الديكور
ماجده بنفاذ صبر:
ماجي انجزي انا دماغي مش رايقة ليكي خالص مين
ماجي:
حياة هانم بقت المهندسة المسؤلة عن القسم كله
نزل علي ماجده صمت تام وكان الصدمة شلت لسانها
ماجي :
ماجده ماجده انتي سمعاني بقول ايه ردي عليا
ماجده بهدوء تام:
اه يا ماجي سمعت البنات دي مطلعوش سهلين راسمين علي وشهم وجه الملائكة وهما شياطين واحده لعبت علي احمد و تانية بتحوم حولين اسر
ماجي :
ده ببعدها انا قعدلها والله ما حخليها تعمر اسبوع الصبر انتي عارفه أن اسر ليه طقوس خاصة بيه و البت شكلها مهرجل كده مش بتاعة. انضباط بصي انا هديها يومين خلينا نصبر ونتفرج ولو هو بنفسة ما مشهاش انا حخطط لها بنفسي خلينا نلعب بسياسة النفس الطويل ونشوف مينا عنده نفس اطول
وفي الداخل انبهر العميل بشغل حياة بشده ووصف لها ما يريد و حياة لترسم اللي ان أخرجت الشكل النهائي لتخيله اعطتة حياة الورق و قلبها يكادو يقف من الخوف
قام العميل ووقف يصقف تصفيق حاد تعبيرا عن إعجابه الشديد بشغلها
نظر العميل لأسر وقال:
انت لقيت المعجزة دي فين دي محصلتش دي عملت اللي في دماغي بلظبط وكاني انا اللي برسم بجد ممتازة
اسر بابتسامة رضا:
الحمد لله أن الشغل عجبك وانا بكرر اعتذاري من اللي حصل من رغده
قطع كلامه العميل لاء انا اللي عاوزة اتصل برغده اشكرها أنها عملت كده علشان اتعرف علي المعجزة الصغيره اللي عندكم بس انا حاسس انها صغيره قوي علي انها تكون مهندسة ديكور
خفضت حياة. راسها لاسفل خجلا من كلامة
ابتسم اسر وقال مازحا كل قصير ما كير ميغركش شكلها صغير احترس كل من اقترب من الأرض
ضحك العميل واستاذن علي موعد للقاء لبدء العمل
خرج أسر الذهاب لمكتبة وجد مكتب ماجي فارغ التفت لاكرم وقال:
الست هانم فين يعني جاية متأخرة و كمان مش. علي مكتبها بص يا اكرم انا مستحملها بس علشانك لكن انا لو عليا لا طيقها هنا ولا في البيت بجد خلاص الواحد جاب آخره منها
لمحت ماجي اسر عند مكتبها غلقت التليفون بسرعة و جرت علي مكتبها
اسر بملل:
و جناب البرنسيسة جاية علي نفسها ليه ما تيجي وقت ما تحب براحتك خالص انا حقعد مكانك اخلص شغلك وبصوت عالي اتفضلي قدامي علي المكتب علشان نشوف القرف اللي عملتية قدام العميل انهاردة
دخلت ماجي وراءه وهي تنظر لاكرم أن يقف بجانبها
ماجي:
اسر انا ما اختش بالي أن كان في عميل قاعد انا اول ما سمعت خبر تعين البت دي اتعصبت.
هبد اسر علي مكتب لحده مما جعلها تنتفض بشده من مكانها وقال بغضب؛
اولا اسمها المهندسة حياة ده اولا غير كده انا مش مستني الاذن منك علشان أعين في شكركتي مين متهقلي انا كبير كفايا ولا ايه ومش محتاج إذن من سكرتيرة علشان اعرف اعمل ايه ولا معملش ايه
ثم رفع إصبع محذرا وقال لها بحده وصوت ممزوج للتحذير والانتظار
اياكي اياكي يا ماجي تاني مرة تدخلي في شغلي وتقوليلي اعمل ايه ولا ماعملش ايه مفهوم
ماجيبنفس نبرة صوتها العنيفة :
ماهو بردو ما ينفعش اكون انا بقالي خمس سنين شغاله سكرتيرة وهي تخش علي منصب رئيس قسم الديكور ده مش عدل وهي اصلا لامنظر ولا شكل حتة عيله بيئة
ازرد غصب اسر علي ماجي ولكن اكرم شد ماجي ما يدها اخرجها للخارج
قال اكرم لها بحده :
ما كفايا بقا يا ماجي في ايه ما تنسبش أن اسر مشغلك هنا علشان خاطري انا وماجده و انتي عارفة طبع اسر كويس مش بيحب حد يقوله اعمل ايه وما تعملش ايه خليكي في حالك و اتفضلي يلا علي مكتبك علشان لو خرج ملاكيش علي مكتبك مش بعيد يرفدك اقصري الشر و كفايا لحد كده
خرجت حياة من مكتبها تتفحص الشركة وقد شعرت بالجوع الشديد فاهي اتلهت مع جنة وما اكلتش حاجة خالص
لقت واحده جالسة علي مكتبها
حياة :
هاي انا حياة ومدت أيدها سلمت
ابتسمت لها البنت الجالسة علي مكتب ومدت يدها وقالت
وانا ريهام سكرتيره استاذ اكرم
حياة/
اهلا ريهام بقولك انا جعانه جدا هي مافيش كافتيريا هنا في شركة
ضحكت ريهام :
هو في بس بعيد عنك كل اللي هنا مرسومين عايشين علي شوفان واكل الدايت
حياة:
اهلا لا انا ماينفعنبش كلام ده خالص ونظام شوكة وسكينة ده لا بتنفخ بسرعة انا جعانه قوي
وفجاءة جاء صوت من خلفها
واللي يسمعك يقول بتاكلي قوي أنا نفسي اعرف الاكل ده بيروح فين .
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية الامانة ) اسم الرواية