Ads by Google X

رواية حكاية يوسف الفصل العاشر والاخير 10 - بقلم سلسبيل احمد

الصفحة الرئيسية

  رواية حكاية يوسف كاملة جميع الفصول بقلم  سلسبيل احمد عبر مدونة دليل الروايات


 رواية حكاية يوسف الفصل العاشر والاخير 10

 
= ايوه يا سهر قولي
– انا حاسه اني اتعلقت بيك ، بس مش زي الاخوات مش زي ما بتعاملني
قاطعها: اية الكلام ده انتي بتهزري؟؟
سكتت وعيونها بتلمع: ليه بكلم جد
– عشان اي حاجه انتي حاسه بيها مش بجد و انا مش عايز اخسرك
= لا بجد و انا حاسه اني بحبك
– حاسه ولا متأكده ؟؟
سكتت وهو اتنهد بتعب: انتي بتحبي يوسف
= لاء ومتجبليش سيرته
– متهربيش! دي حقيقه انتي بتحبيه هو ، انتي ناديتي بأسمه لما المكتب كان هيقع عليكي لو بتحاولي تشليه من قلبك فا هو موجود في مخك بذكرايته كلها واصلا حتي مش هتقدري تشليه من قلبك انتي بتنكري بس قلبك معاه
دمموعها نزلت فا ادلها مناديل: ممكن تهدي من فضلك بتعيطي ليه

– عشان تعبت
= انا قولتلك تعملي لنفسك قيمه و كرامه معاه انما مش تسبيه لاني عارف من وانتي صغيره حبك لي عامل ازاي يا سهر عشان كده انا عمري ما هفكر اكون لكي غير اخ وبطلي عياط!
– يعني انت مش بتحبني انا متحبش؟
= لا تتحبي لولا بس ان حب يوسف راشق فقلبك كنت هخطفك ونتجوز
ضحكت وهي بتعيط فا علاء ابتسم وطبطب على راسها بحنيه:
انتي ممكن تكوني بتحبيني كا أخ جدع وبساعدك وبخاف عليكي بس والله ده مش حب حقيقي الحب الى بجد هو الي بينك انتي و يوسف هو حبك الاول و الاخير
– معاك حق وانا يمكن اتسرعت ، احنا هنفضل صحاب و اخوات و ولاد عم
= وزي بنتي كمان ولا تزعلي
– طيب ممكن تروحني عشان تعبانه اوي
= عيوني بس اكيد مش زعلانه ؟؟
– انت عمرك ما زعلتني انت صح دايما عندهم حق الى بيقولوا اكبر منك بيوم يعرف عنك بسنه
= وانا دايما موجود عشانك في اي وقت
__________________________
صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد 🩷🫶
” روحت البيت وانا فالطريق مع علاء كل تفكيري كان فيوسف وبقول ان علاء كان معاه حق فكل كلمه حبست دموعي لحد ما روحت واول ما دخلت فضلت اعيط الحب بيوجع اوي وصعب وملخبط كده”
بصيت للنتيجه
11 رمضان
وانا من 7 رمضان مش بكلم يوسف او بعامله وحش وبتهرب منه كذا مره يحاول يكلمني واصده
فلاش باك #
– عايز اية تاني يا يوسف؟؟
= وحشتيني عايز اطمن عليكي
– كويسة حاجه تانيه؟؟
= هتفضلي كده لحد امته يا سهر
– لحد ما تزهق وتفكك مني
= قولتلك مش هزهق انا بحبك
– وانا مش بحبك !
باك #
روحت للهديه الى جابها وفتحت كان معظمها كتب واول كتاب كان إيكادولي و ارض زيكولا الجزء 3 و ورقه صغيرة فتحتها وبدأت اقرأ
” إلي اجمل كتكوتة واكتر حد بحبه عشان دايما واقفه جمبي بتزقني للأحسن بتساعدني اخرج من مود الحزن علطول بتستحمل عصبيتي شايفه جانب كويس فيا انا نفسي مش شايفه ل اكتر واحده مستعد اعيش عمري بس بحارب عشانها عشان اقولها اني بحبها من ساعة ما اتولدت لكن مقدرتش اقرب لو لسه عندك امل فيا وهتديني فرصه اتمني نتكلم واقولك سري وتسمعي حكايتي ”
دموعي كانت نازله ورا بعض وفي اخر سطر مكنتش فاهمه حاجه شليت البوكس على جمب ومسحت وشي وروحت لخالتو خبطت عليها
– سهر حببتي ادخلي ، مال وشك؟؟
بدموع: انا عايزة اتكلم مع يوسف
= يوسف لسه مجاش في اية !
– مفيش والله انا كويسة
= كويسة اية وعينيك الوارمه دي احكيلي في اية
– صدقيني هبقي كويسة انا مضغوطه سبيني شوية وهجيلك
” هربت من خالتو بالعافيه وطلعت السطح يمكن الهوا الساقع لما يخبط فيا يفوقني اتفاجئت ب يوسف قاعد مربع بضهره! ”
– انت هنا !!
مبصليش فا لفيت لي لقيت ف ايده سجارة وشكلها مش سجارة عاديه
بزعيق: هو انت بتشرب اية !!!
” مردش عليا برضو فا اتعصبت وزقيته وحاولت اخدها منه بعد عني وقام وقف قصادي ”
– احسلك تنزلي عشان مش فايق
= انت عملت فنفسك اية !! اية القرف ده مش كنت مبطل سجاير ودي سجاير ولا حاجه تانيه!!
بهدوء و برود: بقولك اي انزلي بقي عشان القرف ده ميطلعش عليكي اية رأيك؟
– انت فاكرني هخاف؟ وريني يا يوسف هتعملي اية
زعقت فيه: ما توريني !!!
قبض ايده بعصبيه والغل جري فعروقه حاولت اثبت قدامه ومبينش خوفي
= انا هنزل انا وسعي
كان ماشي فا زقتيه بغل عشان يقف بصلي لثواني
واتحرك مره تانيه فا وقفت قصاده: استني هنا !! انت مش كتبتلي فالرساله عايز نتكلم اديني قدامك
– سبيني يا سهر احسن
= مش هسيبك غير لما افهم وسيب انت القرف ده
– وسعي من قدامي يبنتي
= لاء
زعق بصوت عالي: بقولك وسعي
جسمي اتنفض من صوته!!
حط ايده على وشة ومسح على شعره بنرفزه كان
هيتحرك مسكته من الجاكيت وزعقت
: مش هسيبك
اتحرك بقوة فا الجاكيت فلت من ايدي كنت هقع ولكن الموضوع انتهي وانا فحضنه ومعرفش لحقني ازاي كان ماسك فحضني اوي قبل ما ابعد صوت عياطه بدء يظهر ويعلي دموعي نزلت
وانا كنت مش فاهمه حاجه: يوسف!!
بعد حوالي دقيقتين وانا بطبطب عليه بس!! وهو فحضني ساكت ومش فاهمه ماله بعد عني ورمي السجارة الى كانت ف ايده
“صلي على محمد 🦋🩷”
قربت وطبطبت عليه وحضنته تاني وانا ساكته فا وقف قصادي وخد نفس طويل
– ادهم قبل ما يموت بكام يوم حكالي انوه في بنت بيحبها وهيتجوزها وخلاص قرر من كتر حبه فيها مش هيعمل حتي فترة خطوبة ضحكت عليه وقولتله ازاي هي هتوافق قالي هي بتحبني ولأني عارف ان مش أخلاقه يمشي مع بنات سألته عرفت منين انت كلمتها قالي ان بنت عمه هي الى قالتله ان البنت دي بتحبه كان اسمها ليلي وانه اصلا كان معجب بيها وحبها وهي وحكت لبنت عمه ومكنتش دي ان دي بنت عم ادهم
= وبعدين؟
– راح فعلا وكلم اهلها و وافقوا وكتب للبنت ورقه انوه هيقدر يتكلم معاها براحته بس لما يكتبوا الكتاب وانوه بيتمني تكون زوجته وانها اللطف البنات وكان حاسس بفرحتها الاتنين كانوا بيعشقوا بعض من قبل ما يتكلموا حتي وفالمهمه الاخيره لي قالي انا بتمني اخلف عيال كتير يا يوسف
بدء يعيط: مكملش هو عايز اي كمان ولقيته واقع بطلقه فى رقبتة جمبي وقتها كل حاجه سكتت والحياة بقت غريبة ملقتش حد يقولي صلي ركز اصحي اجمد ملقتش حد يقولي انت جواك كويس وانا شايف ده
= عشان كده اتغيرت معانا!

– عشان لما روحنا نعزي وشوفتها صورتك كانت قدامي ومكنتش اتمني يحصلك كده بسببي
= وغيرت علاقتك بربنا! برضو بسبب مين؟
– عشان كنت بسأله كل يوم ليه يارب ليه تخده مني ليه تحرمه من كل حاجه اتمنها
= يوسف ده شهيد فالجنه يعني كسب اخرته مفروض تفرحله هوا ميغلاش على الى خلقه وبعدين ربنا هيكتبله كل الخير فالجنه والموت ده شيء طبيعيي
بنرفزه: مكنتش بعقلي وقتها ! مفكرتش فكل ده وبقيت اشرب سجاير مفكرتش فحاجه غير لما…
= غير لما اية كمل !
– غير لما قربتي مني وحاولتي ترجعيني لطريق ربنا رجعت احبك بعد ما قررت ابعد عن اي حد ومحبش حد عشان مسبوش في يوم زي ادهم لكن مقدرتش كنت بحبك لكن بيني وبين نفسي محبتش اعقلك بيا
= وتفتكر مكنتش متعلقه بيك !! انت فاكر كنت بتعاملني ازاي اصلا !
– عشان خايف عليكي
= دلوقتي بس فهمت الجملة دي الى بتقولها لي كل شوية لكن للأسف انت بتفكر غلط ربنا محكمش عليك بالموت ومش عشان شغال ظابط يبقي هتموت اي حد بيموت في اي مكان يا يوسف
– صح ولما فكرت كده وحاولت اقرب منك عملتي اية! سبتيني وخليتي مخي ينفجر و غضبي يزيد وانتي كل يوم رايحه جايه مع ابن عمك وانا متكتف
= عشان اية ! عملت كده لوحدي ؟؟ ولا بسبب طريقتك معايا انت هنت كرامتي!
– واتغيرت عشانك
= لو كنت اتغيرت من بدري كانت هتفرق مكنتش هعمل كده معاك
زعق: لو كنتي ادتيني فرصه وقتها مكناش وصلنا لهنااااااا
ردت بنفس نبره الزعيق: و لو مكنتش زعقتلي يوم ما شوفت علاء كنت هديك فرصه !!!!!!!
بدأت اتنفس بسرعه وحطيت ايدي بين وشي بعصبيه وهوا كان فنفس حالتي!
مسكت راسي بعصبيه وغضب وبصتله من غير تفكير ضربته في صدره بقوة وغل ولكن كأني ضربت جبل!
واقف متهزش وبيبصلي ببرود: سهر بلاش جنان اهدي
– انت لسه شوفت جنان!
ضربته فصدره مره تانيه اقوي من الاوله فا بعد خطوة
= اهدي بقولك!!!! متعصبنيش !
زعقت بصوت جامد: بس يا متخلف كل ده بسببك مش عارفه انساك حتي وانا في اوحش مواقف فحياتي بنادي بأسمك انت بالذات زي ما تكون لازق في مخي كل ده بسببك انت كللللهههه
نهيت كلامي وانا بضربه بالبونيه فوشه
حط ايده على خده وبرم شفايفه وهوا بيحاول يبلع الى حصل قرب وكتف ايدي وزعق:
اهدي!!!! قولتلك بدل المره ميه بحبك اييه اعمل اية تاني فضلت احاول عشانك ومكنتش هبطل محاولات
– اوعي ابعد عني !
= لاء
– يوسف سبني
= مش هسيبك يا سهر عايزه تكملي ضرب؟ طيب
سابت ايديها و سندت براسها على صدري وهي بتعيط كأن مصدر عصبيتها هو نفس المصدر الى بيهديها انا! ضمتها بأيدي وطبطب على راسها: مش ذنبي اني حبيتك حب مش مشروط
– وانا بكرهك قد البحر
ضحك: المهم اني بحبك وهتفضلي معايا
= مش هفضل معاك
– هنشوف الموضوع ده بعد ما تحكيلي موضوع انك بتنادي اسمي وانتي ف اوحش مواقفك
= مش هقولك حاجه ابدا ها
– ابدا خالص؟
= اها خالص
– خالص خالص
= ايوه يا يوسف خالص خالص
مسكت ايدها بوستها: كده كده لازم تتجوزيني انا حضنتك ربنا يسامحني بقي والحل الوحيد عشان يسامحني اصلح غلطتي واتجوزك
– مين قال اني هوافق
= مين قال اني هاخد رأيك دي فضحيه لازم نلمها
ضحكت بعصبيه: هو انت بتهزر مش قادره اصدق ان مصيري هيبقي معاك بعد ما قررت ابعد و ان وقت ما كنت بقرب انت بتبعد
– يمكن عشان كنت بدعي كل يوم ربنا يخليكي ليا انا؟ وتبقي من نصيبي؟ خلي بالك قيام الليل بيفرق اوي
= كويس انك قولتي عشان ابقي ادعي عليك
– مقبوله منك
= وبعدين بتدعي ايه امال السجارة دي كانت اية
– دي سجارة عاديه انتي بس الى بتشوفي افلام كتير و اوفر
= مش هتجوز واحد بيشرب سجاير حتي
– أبطلها
= و بتفطر
– اصوم
= ومش بتصلي
– بصلي وربنا ، هصلي بقيه عمري بيكي ومعاكي
= وهتعمل اية كمان؟
– هقول للعالم قصة البنت الى حاربت عشاني لحد ما بينت الجانب الابيض الصغير فيا وطلعته للشمس
رديت وعيوني بتلمع: و اية كمان ؟
= وهقول انك خليتيني اروح لطريق ربنا اقرب منه واتوب و ربنا قبل توبتي واستجاب لدعوتي انك تبقي ليا كنت فاكره بيكرهني اتاري ربنا بيحبني وسامحني وبيغفر ربنا كبير اوي لدرجه انوه بيستني اي حد يروحله وبيحب اننا نذكره ونفضل ندعي ممكن يأخر الاستجابه عشان نفضل ندعي ونذكره ويسمعنا.
– كل ده عرفته؟ انت عدتني بقي
= كل ده نقطه في بحر احنا لسه عاوزين نقرب لربنا اكتر سوا زي ما بدئنا سوا
– يعني خلاص دي اخر الحكاية؟
= ملهاش آخر يا سهر بس في وقت الحكاية بتقف فيه لما نموت ونتحاسب وساعتها بتكمل يا اما فالجنه يا اما فالنار كل واحد ومصيره الى يحدده
– و احنا!!
= اكيد لو ثبتنا عالصلاة الى هي اهم ركن وبنينا باقي الاركان ربنا هيهدينا لي ونقرب لحد ما نوصل لطريق الهدي كله
– سوا؟
= اكيد انتي حطتيني على اول سلمه هخدك ونكمل سوا للأبد
– طيب والشيطان يمكن يفرق بينا؟
= هنحاربه كأنه انسان لما يوسوس لك تقولي له روح شوفلك حد غيري وتتحديه بكل قوتك
– لحد ما يزهق؟
= مش هيزهق دايما هيدخلك من سكك مختلفه عشان يضللك عن طريق ربنا
– والحل؟
= تفضلي قوية دايما وبتذكري ربنا بتصلي و تقري قرآن تفكري اخر اليوم غلطتي ف اية وتستغفري
– كنت فاكره اننا هنتعلم سوا يا يوسف اتاري اني هتعلم منك انت كنت قريب اوي من ربنا ولكن اخر فتره الى مكنتش كويسة فحياتك
= يمكن معاكي حق وهرجع تاني لربنا عشان ملناش غيره
– طيب هو ممكن اقول اني بحبك ولا هتبقي فضيحه تانيه بعد فضيحه الحضن؟
= انا بقول ننزل نكتب الكتاب دلوقتي ونبقي نعمل الفرح عالعيد اية رأيك؟
– اية!!
= ال اية علامة الرضا يلا بينا يا سهورتي
– اصبر حاجه اخيرة!!
= ايه؟
– صلي عالنبي وافتكر تصلي لي كتير عشان هو بيحبنا برضو وهيشفعلنا يوم القيامه
= عليه افضل الصلاة والسلام.
________________________
آيات مغفرة الذنوب مهم اوي مش هتاخد دقيقه🤌🩷
(فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا). “سورة النصر، آية: 3”.
(فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا*يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا*وَيُمْدِدْكُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا). “سورة نوح، 10-12”.
(إِن تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُم مُّدْخَلًا كَرِيمًا). “سورة النساء، آية: 31”.
(وَاسْتَغْفِرِ اللَّـهَ إِنَّ اللَّـهَ كَانَ غَفُورًا رَّحِيمًا). “سورة النساء، آية: 106”.
(وَمَن يَعْمَلْ سُوءًا أَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللَّـهَ يَجِدِ اللَّـهَ غَفُورًا رَّحِيمًا). “سورة النساء، آية
_____________________
– خلاص كتبنا الكتاب يروح قلبي مالك بس زعلان ليه
= عشان عزمتي الزفت علاء
– يعني ينفع يعني؟ عيب يا بابا وبعدين بقولك اية بيكراش على اميرة الى شغاله معانا وقالي امهد لها وهيتخطبوا وكده
= بجد !!! علاء حبيب قلبي رايح اسلم عليه
فضلت اضحك: خد هنا حبيته فجأه!
– طبعا مش خلاص هيبقي معاه واحده تلمه
= خلي بالك هو بيعتبرني اخته ماشي وهبقي احكيلك موضوع بعدين واحنا في بيتنا فكرني
( سهر قصدها ع موضوع انها قالت لعلاء بحبك وكانت فاكره كده بس هي كانت بتحبه كا اخ )
– وانتي فكريني نجيب عيال كتير
– عشان الاطفال احباب الله
ضحكت: والله
= اها وانتي حببتي انا
– حبيبي الاول والاخير!
= بحبك يا احلي حاجه فحياتي.!
امر هام قبل ما اعلن عن النهايه في حضن حصل فنص الروايه كده بين يوسف وسهر طبعا نفوق ده حرام ودي مجرد روايه خياليه يصحابيييي متعملوش زي سهر خالص يا صحابي 😂😂🩷
_________________________
⚠️⚠️⚠️⚠️ ملحوظه تعبت اوي فالروايه دي بجد فا محتاجه اعرف اراءكم هستنا اشوف كل الكومنتات وارد عليها متنسوش رأيكم.😩🩷🩷🩷
تمت.
google-playkhamsatmostaqltradent