رواية رهينة تحت تهديد السلاح كاملة بقلم نور احمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية رهينة تحت تهديد السلاح الفصل العاشر 10
خافت زينب عشان سلوى ممكن تعرفها
سلوى بصدمه: معقول في ميت يرجع للحياه تاني
جنات ضحكت: اي يا مرات عمي انتي بتقولي اي…. مرات عمي ممدوح ماتت من زمان
سلوى: اومال مين دي
جنات: دي صحيح اسمها زينب بس هي مش مرات عمي
سلوى: بتشبهها اوي
جنات: في ناس كتير بتشبه بعض….
سلوى: طيب…… يلا مراد
مشيت مراد وسلوى ومعاها نيره
جنات وغزل وزينب رجعوا المطبخ يكملوا طبخ
جنات بغيظ: اخص حتى ما جات سلمت عليا ولا قالتلي حمدلله على السلامه. ولا وحشتيني ولا عامله اي
غزل: مرات عمك شكلها عصبيه وغلانيه وحقوديه … …(اكملت بأنتباه)… انا اسفه مكنتش اقصد كده
جنات ضحكت بخفه: والله انتي مكدبتيش وكل الصفات دي فيها
زينب: طيب بطلوا كلام وركزي . في الطبخ يا جنات
غزل: اساعدكوا
زينب: لا … انتي عروسه من يومين متعمليش حاجه انتي بس اقعدي على الكرسي ده واتفرجي واتعملي
غزل: لا انا عايزه اساعد… انا بعرف اطبخ كويس
زينب: والله وبتعرفي تطبخي اي
غزل: بعرف اعمل محشي ومكرونه وملوخيه و رز وحجات كتير
زينب: ومين علمك
غزل: ماما
زينب: الله يديها العافيه….. اقعدي بس واتفرجي
غزل: والنبي عايزه اطبخ معاكوا
جنات: خليها تطبخ يا خالتو
زينب: ماشي… بتعرفي تقشري بصل
غزل: اه بس مش عايزه اقشر بصل ريحتو وحشه
زينب: مش انتي عايزه تطبخي. يبقى قشري بصل
غزل بتذمر: ماشي
…………. في المستشفى………..
سلوى: هااا يا دكتوره حامل ولا لا
الدكتوره: حامل إن شاءلله
سلوى فرحت بينما مراد انصدم
مراد بصدمه: حامل؟ ازاي… دي بتحمل بس لما بتعمل عمليه
الدكتوره: ارادة ربنا
مراد: يعني انتي متأكده ان الطفل مش هينزل في الشهر التاني او الثالث
الدكتوره: مع الراعيه و العلاج الطفل إن شاءلله هيصمد لحد الولاده
مراد: طيب شكرا يا دكتوره …. يلا
مراد خرج وسلوى. نيره خرجوا
سلوى: مش قولتلك حامل
مراد ببرود: على الله يكمل
سلوى: إن شاءلله……
نيره بهمس: ازاي انا حامل
سلوى بهمس: لما نروح هتفهمي
سلوى: مراد… انا بنتي حملت دلوقتي وانت اتجوزت البنت التانيه الي جايبها من الشارع دي……
مراد: ايوه عايزه اي يعني
سلوى: تطلق البنت اللي اتجوزتها دي
مراد: لا طبعا
سلوى: ليه إن شاءلله.. مش انت كنت متجوزها عشان الخلفه… اهي بنتي حملت وهتجبلك عيل بدل المقرفه اللي جايبها دي
مراد: ده لما بنتك تجيب الولد سليم على الدنيا…… وبعدين انتي مين سمحلك تغلطي في مراتي
سلوى: والله ونيره مش مراتك
مراد تجاهلها: اياكي تغلطي في غزل مراتي تاني ولو ده حصل هتشوفي مني تصرف مش هيعجبك يا مرات عمي
……. ليلا في قصر الالفي…….
كانوا مجتمعين حول السفره وبياكلوا
~~الف مبروك يا حبيبتي
نيره: الله يبارك فيك يا جدو
جنات: وانا كمان دوري…. الف مبروك
نيره: الله يبارك فيكي
وسكت الكل وركز في اكله
سلوى بمكر: اي يا مرات مراد الالفي مش هتباركي لبنتي ولا انتي متغاظه
~~سلللووى اي اللي انتي بتقوليه ده….
سلوى: خلاص سكت اهو يا بابا
زينب في سرها: بعد السنين دي كلها يا سلوى ولسه متغيرتيش.. لسه حقوديه وشريره ومكاره
غزل في سرها: هما ليه مستقصديني يا ربي
جنات: غيرانين منك عشان انتي حلوه وطيب
غزل: اي.. هو انتي سمعتيني
جنات: اه
غزل: ازاي
جنات: بتتكلمي بصوت عالي شويه….. بطليي تفكري بصوت عالي لحسن تتكشفي
غزل: هو انا بتكلم لما بفكر
جنات: ايوه هو انتي مش واخده بالك من كده
غزل: لا
جنات: غبيه… طيب المره الجايه ابقي ركزي عشان لو كنتي بتفكري في خطه متتكلميش وانتي بتفكري وتفضحكي نفسك
غزل ضحكت: هههه حاضر
بعد العشاء الكل قعد يتكلموا
~~انتي ناويه تقعدي يا سلوى
سلوى: اه هقعد لحد ما نيره تولد بالسلامه اهتم بيها
مراد في سره: مش لدرجادي
سلوى: اصلكوا مش بتهتموا بيها ابدا
~~مين اللي قال كده…. نيره دي على راسنا من فوق
سلوى بترطم: مهو باين
غزل: اي ده هي ناويه تقعد 9 شهور
جنات: اه ومش هتبطل زعيق وردح طول ما هي قاعده
زينب: ماكانت اخدتها عندها البيت بدل الهم ده
جنات: لا هي شكلها ناويه على حاجه
غزل: زي اي
جنات: فكك منها
مراد: يلا يا غزل اسبقيني على جناحنا
سلوى: هتسيب نيره تنام وحدها عشان البت دي
مراد: من فضلك يا مرات عمي متتكلميش عشان انا على اخري
سلوى: ماشي بدام كده انا هنام مع بنتي
. طعلت غزل واخدت شاور ولبست بجامه وردي… دخل مراد الجناح وراح على غرفة النوم لقي غزل بتسرح شعرها
مراد: غزل
غزل بصتله: نعم
مراد بجديه: انتي لازم تحملي
غزل: اي
……………………
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية رهينة تحت تهديد السلاح ) اسم الرواية