رواية هداية البدر كاملة بقلم رنوشة عبر مدونة دليل الروايات
رواية هداية البدر الفصل العاشر 10
كريم بصدمه:انت بتقول ايه
بدر ببكاء:انا هنت’حر ….اسف متزعلش مني لأي سبب وسلملي علي الشباب
كريم نط من علي السرير وهو بيلبس تيشيرت و صر’خ فيه بصوت عالي:انت فين دلوقتي
بدر غمض عينه وهو بيبكي:متحاولش معايا يا كريم انا خدت القرار وخلاص
كريم دموعه نزلت غصب عنه وكلم صاحبه بترجي:ارجوك يا بدر متعملش اي حاجه في نفسك بعد ما اقعد معاك اعمل اللي نفسك فيه …ارجوك…ابعتلي العنوان دلوقتي
هدي شافت كريم وهو متوتر ومش عارف يمسك مفتاح باب الشقه وأيده بتترعش خافت علي اخوها ومسكت منه المفتاح وفتحت الباب:كريم مالك في ايه
كريم نزل من غير ما يرد علي هدي
جيلان صحيت من النوم علي كابوس عماد صحي جمبها مخضوض:في ايه يا جيلان مالك
جيلان حطت ايدها علي صدرها وهي بتاخد نفسها:كابوس…هات كوبايه المايه اللي جمبك
عماد إداها كوبايه المايه
جيلان اخدت منه الكوبايه وشربت و قامت من علي السرير
عماد قام وراها:رايحه في يا جيلان
جيلان:قايمه اطمن علي بدر
فتحت باب الاوضه بتاعته لقيته مش قاعد….جيلان بخضه:عماد الحقني ابنك مش موجود في اوضته
عماد بعدها من الطريق ودخل بص في الاوضه:ازاي يعني مش موجود هيكون راح فين …اكيد عند صحابه
محمد بعد ما لبس هدومه وجهز راح عند الاوضه اللي فيها محسن وخبط:محسن خلصت؟!
محسن استغرب ايه الأدب اللي نزل علي محمد :مين
محمد بضحك:مين يعني محمد
محسن فتح الباب:يعني انا سمعت صح ايه ياض الاحترام ده
محمد زق محسن بدراعه:اخلص يلا عشان منتأخرش علي الكليه
محسن حط ايده علي بطنه بوجع:دراع بني آدم ده ولا دراع فيل
محمد رفع حاجبه بسخريه:وهو الفيل عنده دراع!
محسن طلع قدام محمد وفتح باب الشقه:اه انت شكلك مكنتش بتحضر حصص الأحياء في ثانوي
محمد ضحك:استغفر الله العظيم …اخلص اخلص
محسن بصله بقرف:الله متزقش منا ماشي
كريم راح علي العنوان اللي بعته ليه بدر كان مكان عالي وعلي السطح اول ما شاف بدر واقف علي السور كان بيمشي ناحيته براحه واتكلم بهدوء ونبره صوته فيها بحه:بدر ليه…ليه عايز تعمل في نفسك كده انت متعرفش ايه ممكن يحصلي لو انت عملت في نفسك كده …دموعه نزلت من غير ما يحس وهو بيفتكر ذكري بشعه في حياته:متعملش زي رفعت…رفعت صاحبي اللي انت’حر وسابني ومعملش حساب ليا
بدر بيبكي من غير ما يبص لكريم لأنه عارف لو بصله هيضعف من منظره وهو خلاص اخد قراره …بس جمد قلبه وزعق ولف مره واحده :صاحبك ده اللي انت نسيته ولا امك اللي اتوفت وانت نسيتها وبعدها بأسبوع قايم تضحك
كريم مسح دموعه بكم هدومه واتكلم بسخريه :نسيته؟!…وامي نسيتها؟!
انت متعرفش النار اللي جوايا اللي بحاول اطفيها كل يوم انا عمري ما هاجي وابينلك وجعي او اقولك انا فيا وفيا انا اه هسمع وجعك وبصدر رحب وعمري ما هزهق منك لكن انا مقدرش اطلع اللي جوايا مقدرش …امي منستهاش انا بهرب من التفكير في قعدتي معاكم وفي هزارنا ده ….ارجوك يا بدر فكر في اي حد عزيز عليك مش عشاني عشان ابوك وامك دول مش هيزعلوا عليك ويوستينا
بدر نزل من علي السور وجري علي كريم واترمي في حضنه وهو بيبكي:يوستينا خلاص يا بدر مبقتش موجوده ….يوستينا هي اللي قت’لت امك ولما عرفت وبعدت عنها سلمت نفسها واتعد’مت
كريم مكنش مصدق اللي بيسمعه قعد علي الارض ومعاه بدر وبص في السما وهو بيرص’خ:يااااااااااااارب ….يارب خفف عني مبقتش قادر استحمل يارب
ام احمد وهي بتفتح الباب للضيوف بترحاب:اتفضلوا اتفضلوا ده البيت بيتكم
نادر:عامله ايه يا طنط
ام احمد بإبتسمامه بشوشه:بخير يا حبيب طنط
ابو نادر:طبعا انتي عارفه سبب زيارتنا يا ام احمد عشان كنا طالبين منك ايد ناهد لإبننا نادر
ام احمد:ايوه عارفه وموافقه طبعا هو احنا هنلاقي احسن من نادر فين
ناهد خرجت من الاوضه وهي لابسه شيك وحاطه ميك اب زى ما والدتها قالتلها
ام نادر: ماشاء الله تبارك الرحمن عروستك زي القمر يا نادر
ناهد قعدت بإحراج
ابو نادر:نعرف رأيك يا عروسه
ناهد بصت في الأرض:رأيي من رأي ماما
ام نادر زغرطت
ابو نادر:يبقي علي بركه الله نقرأ الفاتحه
كلهم قرئوا الفاتحه وحددوا ميعاد الخطوبه وكان بعد اسبوع
كريم محبش يزود حاله بدر للأسوء ف قام ضحك:ياخي يخربيت النكد وبعدين ياض ده انت الواد البارد اللي فينا اللي مفيش حاجه تبكيك
بدر ضحك وكريم قام وقف ومد ايده لبدر وقومه من الأرض ووقفه وسنده علي كتفه وهما خارجين
كريم ابتسم إبتسامه شيطانيه… بدر استغرب :مالك ياض ايه الابتسامه دي
كريم:ايه رأيك نسافر اسبوع نغير جو انا وانت ونفكنا من جو النكد ده
بدر اتبسط من الفكره وشاف ان كريم هيطلع من مود الزعل لما يسافر:موافق
بدر بإحباط:واختك هتروح فين
كريم غمز لبدر :هخليها تروح عند اخوات محمد وكده كده محمد مش بيروح الشقه غير فين فين
بدر:خلاص تمام انت روح عرف اختك وظبط الدنيا وأنا هروح اغير شكلي اللي اتبهدل ده
كل واحد منهم روح بيته
بدر اول ما دخل بيته لقي جيلان طلعت تجري عليه وهي بتعيط:حبيبي كنت فين علي الصبح كده
بدر بأس ايد امه متقلقيش يا ست الكل انا بخير …خرجت مع كريم
عماد بص لجيلان بمعني شايفه
بدر :انا صحيح مسافر انا وبدر اسبوع كده نغير جو وراجعين تاني
جيلان:خلي بالك من نفسك يا حبيبي
عماد:هتروحوا فين
بدر:إسكندرية
عماد ابتسم:امممم طيب خلوا بالكم من نفسكم
هدي كانت قاعده مستنيه كريم اول ما دخل جريت عليه:روحت فين يا كريم ومالك فيك ايه
هدي :مقدرتش انزل وانا كنت شايفاك بالشكل ده
كريم ضمها ليه :ربنا يديمك ليا يا حبيبتي….هدي انا هسافر مع بدر اسبوع وهاجي علي طول …وانتِ هتروحي عند اخوات محمد صاحبي…ماشي يا حبيبتي
هدي هزت راسها:حاضر بس ايه سبب السفريه
كريم:عايزين نغير جو
هدي ابتسمت لأخوها:طيب يا حبيبي خلوا بالكم من نفسكم
محمد دخل الكليه هو ومحسن مستغربين الناس كأنهم مكانوش بيشوفوا ناس
محسن:مين الناس دي
محمد وهو مبرق قدامه ؛معرفش….هما بيوزعوا ايه هناك ايه التجمع الكبير اللي هناك ده
محسن مشي:تعالي ورايا نشوف
محسن ومحمد اول ما راحوا عند التجمع شاف ان في بنتين بيتخانقو واحده بتض’رب في التانيه …والتانيه مش بتدي اي رد فعل كانت متعوره وحجابها واقع من علي شعرها ووشها بينز’ف د’م…..
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية هداية البدر) اسم الرواية