رواية رهينة تحت تهديد السلاح كاملة بقلم نور احمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية رهينة تحت تهديد السلاح الفصل الثاني عشر 12
عادل: ايوه يابيه بس عايز اقابلك عشان اتكلم معاك على راحه
الالفي: طيب قابلني في مكتبي الساعه 9 بليل
عادل: تمام يابيه
وقفل والالفي اتنهد براحه وفرحه واتصل على مراد
مراد: الوو يا جدي خير في حاجه
الالفي: مراد عندي ليك خبر هيفرحك
مراد: اي هو
الالفي: عارف المحامي عادل
مراد بتذكر: ايوه فاكره
الالفي: اتصل من شويه وقلي انه لقي ولاد عمك ممدوح المختفيين
مراد بصدمه: ولاد عمي لقيهم بجد
الالفي: ايوه وهفهم منه الموضوع بليل في الشركه وعايزك تيجي هناك على الساعه 9
مراد: تمام يا جدي
……….. في الجنينه.. ……..
غزل: اي مالك مخضوضه كده ليه
جنات: انتي بنتهم بجد
غزل: ايوه ليه
جنات: لان بابا زمان كان ليه عداوه مع ابوكي
غزل: مع بابايا؟ ازاي وليه
جنات: انتي متعرفيش بجد
زينب: الله البنت لو تعرف كانت هتسألك ليه… ما تقولي وتخلصي عايزه اعرف انا كمان
جنات: زمان بابا كان صاحب فوزي واغز اصدقاءه بس فجأه بقي بيكره فوزي وفوزي بيكرهه وبقي بينهم عداوه بسبب ان فوزي زمان غدر بيه وبعدين خطف منه اغلى حاجه وهي ماما لانه كان عايز يحرق دم بابا عشان بابا زمان كان السبب في قتل ابو فوزي… بس بابا قدر يرجع ماما منه بس العدواه والكره لسه بيناتهم ولان فوزي كان الحقد والغل عموه قتل امي وبابا كان عايز ياخد حقه بإي ثمن بس للاسف بابا مات في حادثه غريبه عشان كان بيسكر كل ليله برا البيت بسبب فراق ماما ليه
غزل بفكير: اااه عشان كده هو دخل بيتنا بسلاح ورجاله
جنات: ازاي ده
غزل حكت من اول ما دخل مراد بيتهم بالسلاح لحد ما قابلت نيره اول يوم
غزل: بس انا مش مصدقه ان بابا قتل مامتك
زينب: حبيبتي متزعليش الامور هتتصلح إن شاءلله
جت سلوى وبنتها نيره
جنات: خير يا مرات عمي جايه تقعدي معانا
سلوى بتكبر: لا مليش في اللمه اللي جوها زي الزفت
جنات: اومال جايه ليه
نيره بغيظ: انتي مالك.. ولا عشان هو بيتكم تتحمكي فينا وتقوليلنا جايين ليه اقعدوا ومتقعدوش… اتكلمي معانا بأحترام دي قد امك
جنات: بس انا شابفه انها ولا تطولها في حاجه من حنانها وبرائتها
سلوى بغل : انتي بتقللي مني يا بنت سلفتي
جنات بهدوء: انا مقولتش حاجه تقلل منك
نيره: بطلي شرك ده يا جنات انا عارفه انك مش مرحبه بيها هنا
جنات بأستفزاز: البيت بيتها
زينب: كفايه يا جماعه بلاش خناقه كده
سلوى: اسكتي يا وليه انتي ملكيش دعوه
نيره بقرف:جايبه واحده من الشارع ومقعدها عندنا وكمان بتدخلها في مشاكلنا ناقصه كمان تاخد الورث مننا
جنات بغضب: اخرسي يا نيره
نيره بعصبيه: انتي بتزعقيلي يابت
جنات: ايوه بزعقلك… ومش خايفه منك ولا من امك
سلوى بغيظ: الظاهر ان جدك واخوكي مربوكيش ودلعوكي زياده وخلوا لسانك طويل
جنات: ملكيش دخل في تربيتي انا متربيه احسن تربيه واحسن من تربية بنتك دي
سلوى: انتي بتقارني نفسك ببنتي يا بت
جنات بسخريه: ليه كنت ناقصه رجل ولا دراع ولا هي بنت الملوك
سلوى بكره: انتي بنت ناقصه تربيه فعلا.. وانا هوريكي التربيه دي
ومشيت سلوى ودخلت القصر بغيظ….
نيره بتكبر وقرف: ولمي الزباله اللي جايباهم من الشارع دول وراميهم برا القصر اللي زيهم ملهمش مكان هنا
ومشيت بتكبر وغرور وغيظ
جنات بصت لغزل وزينب بضيق: انا اسفه. والله على اللي قالوه
زينب:تمام…. عن اذنك
ودخلت هي كمان بحزن يبدو انها محدش عايزها في المكان ده
جنات: وانتي كمان داخله
غزل: ايوه
جنات: يلا بينا
………… في منزل فوزي……….
كان ياسين نايم على سريره وبيبص للسقف وسرحان
ياسين: انا يتيم معنديش لا اب ولا ام… يعني خلاص انا هسيب البيت ده واروح مكان جديد لا اعرف اللي فيه ولا هما يعرفوني.. لكن هبقى جنب اختي وغني…. لا متتغرش بنفسك يا ياسين… الاغنياء قلوبهم حجر زي مراد كده……. بس هو انا ممكن اكون زيهم.. معتقدش
……… جاء الليل والالفي راح الشركه ومراد بعده……. في القصر
نيره اتسللت وخرجت من القصر وركبت عربيتها ومشيت متجهه لفيلا كبيره فدخلتها وكان في شاب باين عليه مستنيها فراحتله وحضنته بدلع
نيره بدلع: حبيبي يا زيزو وحشتني اوي
زيزو: وانتي اكتر يا قلب زيزو
نيره بمياعه: قد اي
زيزو بخبث: تعالي اوضتي وانا هقولك قد اي
واخدها لغرفة واغلق الباب وراه
الالفي: هاا يا عادل قول هما فين
عادل: مع فوزي
الالفي ومراد بصدمه: اي
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية رهينة تحت تهديد السلاح ) اسم الرواية