رواية حين يعشق الفهد (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم نسمة ليل
رواية حين يعشق الفهد الفصل الثالث عشر 13
” وتين مدت ايدها بخجل تسلم عليه”
وتين… وتين (زياد مسك ايدها وبا”سها)
فهد بضيق… مش يلا عشان نوقع
زياد وعينيه علي وتين… طبعا دا أهم صفقة في حياتي
“فهد فاهم هو يقصد اي”
“وصوت التصفيق الحار الصادر بعد إتمام الصفقة بين شركة الشرقاوي وشركة البحيري واشتغلت المزيكا”
زياد… أتمني إنك تقبلي الرقصة دي مني
“وتين باصه لأيد زياد إللي مدادها ليها و فهد إللي واقف بعيد باصص عليهم ومتابع الحوار مستني يشوف رد فعلها
وفضلت باصه علي أيد زياد شوية وعلي فهد و رد فعله لحد م قررت خلاص تحط أيدها في ايد زياد”
“زياد مسك ايدها وباسها واخدها وراح علي ساحه الرقص وسط الثنائيات”
“فهد ساب الكاس اللي في ايده بعد ما شافها مدت ايدها له وراح علي ساحه الرقص وقرب منهم اوي”
“وتين الخوف بدأ يدب جواها أول م شفته جاي عليهم وبقت متوتره وبتعرق لما شافته قريب منهم خافت يعمل خناقه بس اللي فجأءها هو رد فعله”
“بدأت الأغنية والرقص وفهد أنضم للرقص مع جاسي”
طول الرقصة وتين عنيها علي فهد اللي بيرقص بإحتراف مع واحده كاشفة أكتر ما هي ساتره وتتمايع معاه
وفهد كل شوية بيبص عليها وهاين عليه يروح يجبها من شعرها ويد”فن زياد بأيده أزاي يلمس حاجه تخص فهد الشرقاوي
وجه وقت تبديل شريكة الرقصة
وتين وهي بين أيد فهد… ألف مبروك يـ يـ أبيه الصفقة الجديدة وحمدلله علي سلمتك
فهد… الله يسلمك
حل الصمت عليهم ليكسره فهد
فهد… بس اتغيرتي يـ وتين
وتين… مش أنا لوحدي إللي اتغيرت بص حواليك كويس وأنت تعرف مين اللي أتغير
فهد… معاكي حق
“سابته ومشيت بعد م الرقصة خلصت”
______________
ليث… أنتي بتحلوي كل يوم عن اللي قبله
_بجد… ولا بتقول كده عشان متشيكه
ليث… أنتي أكتر وقت بتكوني حلوه فيه في عيني لما بتقومي من النوم
_حتي بعد العمر اللي عدي والتجاعيد اللي بدأت تبان عليا
ليث… حتي لو سنانك وقعت وبقيتي تلبسي نضاره قعر كوبايه
“ضربته في كتفه وكمل”
ليث… هتفضلي في عيني أجمل واحده شوفتها في حياتي والوحيده اللي ده أختارك(شاور علي قلبه) هتفضلي الأم والأخت والصاحبة اللي بتحتويني وقت حزني قبل فرحي
_لتتحدث بدموع… أنا بحبك أوي يـ ليث
ليث… لا دا مش هينفع هنا تعالي أقولك عليه فوق
(شالها وسط الكل وطلع بيها علي فوق وسط خجل فتون)
حمزة… الراجل هيتحرش بالوليه أسد… أتلم يـ وسـ ـخ
حمزة… يعني أكذب يعني
أسد مسك حمزة من قفاه… لا مش تكذب تحب أوريك أزاي
حمزة… وعلي أي بس أنا عرفت كل حاجه تسلم يدك
________________
في مكان تاني
: عليا الطماطم منك لو ما نطقتي لمو”تك وبعد م أمو”تك هقطـ ـعك حتت وأحطك في كياس وهوزع علي الغلابة خليهم يأكلوا
_بتتكلم من تحت السرير… مش كانت وهترميني لكـ ـلاب السكك
: تصدقي لحمك لا ينفع لا للكـ ـلاب ولا للبشر أصل بيجيب تسـ ـمم
أمهم… يـ بنتي هو أنا كنت بتوحم علي بلطـ ـجية واقفه لأختك بالكرباج
: اااه لما كل يوم أجي ألاقي علبة النوتيلا بتاعتي متأكل منها عايزاني أعملها أي
أمهم… طب حقك عليا المرادي و (وعد) كمان هتتأسف منك ولا أي يـ وعد
وعد بتسرع… ااه اااه والله أسفة م هعمل كده تاني بس أبعدي الكرباج ده يـ (تاج) ونبي
تاج… أومال فين بابا يـ ماما
أمها… في الشغل واخد شغل إضافي عشان يقدر يوفر مصاريف أختك عشان جامعتها بكرا
تاج بحزن… أنا هنزل من بكرا أدور علي شغل هو مش خلف رجاله بس أنا مش هخليه يحس بكدا
أمها بحنان… ربنا يسترها معاكي يـ بنتي ويوقفلك ولاد الحلال
_____________
تاني يوم
تاج… خلصي ياختي عشان أوصلك في طريقي
وعد… حاضر هلف الطرحه وجايه
“تاج وقفت التاكس قدام الكلية ونزلت مع أختها”
تاج… خلي بالك من نفسك ياقلبي… هتشوفي ناس جديدة حاولي تختاري إللي شبهك واللي تشبهيه
“في الوقت ده جت عربية عليهم وفرملت علي أخر لحظة”
تاج بعصبية… يـ غبـ ـييييي أي هي عشان ماما جبتهالك هتمشي تدوس علي خلق الله
“نزل من عربيته وهو لابس النضاره واتكلم بكل برود”
أسد… تقصدي مين باللي قولتيه ده
قاسم نزل بسرعه وراه… خلاص يـ أسد روح أنت كتر خيرك إنك وصلتني لحد هنا
أسد بعد قاسم وكمل كلامه… كنتي بتقولي الكلام ده لمين يـ شاطرة
تاج… شايف حد غيرك هنا ولا البعيد مش بيشوف
وعد… أسكتي يـ مصيبه
أسد ببرود… أنا هخليكي تندمي علي كل إللي قولتيه أشوفك قريب سلام يـ يـ شاطرة
تاج… تبقي بتحلم
أسد… هنشوف قريب الحلم إللي بقا حقيقة علي أيدي أيد أسد الشرقاوي خلي الأسم ده هنا (شاور علي عقلها) عشان مش تنسيه
“وركب عربيته ومشي”
______________
وتين… صباح الخير عليكم كلكم
ليث… صباح العسل عليكي يـ حبيبتي
حمزة بغمزة… مزاجك شكله عالي أوي أوي يـ حج(وضحك)
ليث… أتلم يـ ابن الجز”مه
_الجزمه أم ولا أب يـ حبيبي
ليث… أم وأب
_إذا كان كده ماشي
وضحكوا
نزل فهد لقاهم بيفطروا ألقي عليهم التحيه وقعد يفطر
وتين… استأذن أنا بقا عشان الجامعة
_استني ياقلبي فهد هيوصلك معاه وهو رايح الشركه
فهد في سره… أنتي ست الكل فعلا
في العربية
فضلوا في صمت تام لحد م فهد كسر الصمت
فهد… مش قولتيلي دخلتي كلية اي
وتين… أخر سنة فنون جميلة
فهد… ربنا يوفقك
وتين… يارب أنا وأنت
“وصلها و راح علي الشركة”
________________
قاسم… أحب أعرفكم بنفسي أنا دكتور قاسم الشرقاوي هكون معاكم بإذن الله واللي يقف معاه اي حاجه أنا موجود دايما
وعد في سرها… احي احي دا طلع أخوه ولا أي أي يـ مصيبتك يـ وعد يـ مصيبتك يـ وعد ربنا يسترها
قاسم… طبعا معروفة إن الكلية دي بيسموها كلية القمة فـ أكيد مش أي حد بيدخلها واتمني أنكوا تكونوا عند حسن ظني
_______________
عند وتين
وتين قاعده في الكافيتريا جه عليها
وتين… أنت تاني يبني حل عني بقا من زمان وأنا بقولك أنا مش ليك ولا هبقا ليك
تامر… بس أنا بحبك أوي
وتين… وأنا مش بحبك أفهم بقا
تامر بغضب… وأنتي لو مش كنتي ليا مش هتكوني لغيري
وتين بعدم فهم… يعني أي
تامر بخبث… يعني مش هخليكي تنفعي لحد غيري
راح قرب عليها وحاول شدها لمكان بس هي رشت في وشه برفان وجريت تستخبي منه
وتين بدموع… رد يـ فهد ردددد بقا
فهد… الاجتماع اللي بعد كده امتي يـ جاسي
جاسي.. بعد ساعه يـ مستر فهد
فهد بيمسك بيفتح فونه لقي 20 مكالمه من وتين
القلق دب في قلبه و رن عليها
فهد بقلق… وتين
وتين بدموع وبصوت واطي… فهد
فهد… وتين مالك… ووووتين ردي عليا فيكي اي
وتين بصوت واطي… ألحقني يـ فهد أنا….(قاطع كلامها صريخ جامد وبعدها المكالمه قطعت)
فهد ساب كلها حاجه وطلع يجري…
•تابع الفصل التالي "رواية حين يعشق الفهد " اضغط على اسم الرواية