رواية بنت العدو كاملة بقلم ندا علي عبر مدونة دليل الروايات
رواية بنت العدو الفصل التاسع عشر 19
غالب شد الفون منها بغيظ : امها مدلعاها وبعد كدا فوني رن مرنش متمسكهوش في ايدك بدل ما اكسرها ” وطلع يرد ”
انصاف من المطبخ : زينب تعالي اغسلي مواعين الفطار اخلصي
زينب بغيظ : طب ما ليلي قعده اهي ولا هو كل حاجه زينب زينب ” وراحت علي المطبخ ”
مصطفي بص لليلي : كوباية شاي من تحت ايدك بقا علشان نحبس الاكل دا
ليلي قامت وقفت : اوعي تضايقي يا زينب جيتلك اهو يا غاليه ” وراحت علي المطبخ تعمل الشاي ”
” مصطفي فتح الداتا في فونه بس كانت خلصانه اتعصب اووي وعرف ان ليلي وصلت من عنده لعندها وخلصتها قام راحلها علي المطبخ ”
مصطفي مسكها من لياقه الاسدال ولفها ليه : الداتااا بتاعتي مين فتحها وانا مخمود ؟؟
ليلي بتلعثم : مش مش انا وبعدين دول ملحقتش احمل اغنيتين حتي ؟
مصطفي : يعني مش انتي بس انتي صح اقطعك ولا اطلقك ولا اعمل فيكييي ايه
” انصاف وزينب ميتين من الضحك علي شكلهم “
ليلي بصوت عالي : باباااا خااالد الحقني والنبييي
” مصطفي سابها علشان يشمر اكمامه اول ما سابها ليلي جريت وقفت ورا خالد اللي كان رايح ليها ومصطفي جري وراها ”
خالد بيبص لمصطفي : في ايه اهدي كدا وفهمني ؟
ليلي ببرائه : يا يبا النت كان فاصل امبارح المهم كنت عوزه أأكد طلب اوردر من علي النت فتحت الداتا بتاعته واكدت الاوردر ونسيت انها من الداتا وفضلت اتفرج علي فديوهات
مصطفي بصدمه :يعني الداتااا بتاعتي في اللي طلبه منها الاوردر دا انا كنت هسكت وبعد ما عرفت بالله لعلقك
خالد خد ليلي تحت دراعه وباس دماغها : ما تطلب يلااا وايه يعني يا روح ابوكي اعملي اللي انتي عوزاه ويبقي حد يتكلم
مصطفي شدها منه بغيره : لاء انا شايف ان كدا قلة ادب مراتي محدش يبوسها الا انا
اميمه بلوية بوز : لاء بت لمياء ابوك ليه الحق فيها عنك يابن بطني
فاطمه فهمت قصدها وقالت : ومالو مش مرات ابنه وزي بنته يا اميمه ميبقاش ليه الحق فيها ليه وبعدين خلاص يا مصطفي ابقي اشحنلك تاني وخلاص
مصطفي ضم ليلي لصدره : مراتي تعمل اللي هي عوزاه صح يابت ولا ايه ؟؟
غالب دخل بعد ما خلص كلام في الفون :ياربي علي جو المحن والتلزيق بقااا
مصطفي : اطلع منها يا غالب علشان انا حاسس انك هتمووت الا مفيش كلبه موافقه بيك يا راجل
غالب وهو حاطط ايده في وسطه ورافع حاجبه : فشررر دا انا النسوااان هتقطع نفسها عليا يلااا كداا ” وبص لغالي ” وشوفت يا غالي يا جبراني اقولك هاتلي حتت بت انشالله 100 سم امشحك عليها بدل اللي يسوي واللي ميسواش بيمسخر فيا كدا
غالي : ما تروووح تجيب انا ماسك فيك يعني انا عاملك اييه جايب اللوم عليا لييه ما تتجوز وحل علي سمايا يا بني
غالب بصدمه : اتجوز ؟ انت ازاي تقولي كدا شايفني اهبل عقلني يا جدع مش تشجعني لا حول ولا قوة الا بالله ” وبص لليلي ” الا يا مرات مصطفي الجبراني فين الشاي
زينب وهي شايله الصنيه وجايا من المطبخ : الشاي اهو جدي الكوبايه اللي فيها معلقه بتاعتك علشان سكرها قليل وانتي يا بطوط الكوبايه اللي جنبها علشان مظبوطه ” وحطت الصينيه علي التربيظه والكل راح قعد ”
مصطفي : الا قولي يا جدي هندبح السنه دي علي العيد ولا ايه ؟
غالي وهو بيشرب الشاي : انشالله لو ربنا ادانا طولة العمر للعيد هندبح بس عوزين دبيحه حلوه كدا
خالد : هنروح كلنا نشوف دبيحه من عند الحبايبه بس هنجيبها من دلوقتي
غالي : ايوا نجيبها علشان لو هنأكلها شويه علشان تتقل علي العيد
مصطفي بص ليلي : ارجعي كدا لأخر الكنبه علشان انام علي رجلك
فاطمه وهي قعده علي الركنه اللي علي الارض : طب ما تنزل تنام علي رجلي ؟
مصطفي حط راسه علي رجل ليلي وبص لفاطمه بغمزه : الاسفنج هنا متنجد جديد ومريح بشكل مش عاوز اقولك يا بطوط
” ليلي شدت شعره بكسوف وغيظ وهو سكت بضحك ”
خالد قام وقف بعد ما شرب الشاي : يلا انا هروح كدا مشوار صد رد وراجع حد عاوز حاجه وهو جاي ؟
غالي بصله بتركيز : رايح فين كدا ؟
خالد بص لأبوه بنظره ابوه فهمها : واحد عزيز عليا مشفتوش من زمان هروح اشوفه وراجع يبا ” ومشي ”
غالب بص لمصطفي : طب ايه جاي القهوه ولا انت من المتجوزين مبتخرجش ؟
مصطفي بضحك : لاء جاي متقلقش ” وقام من علي رجل ليلي وحط ايده في جيبوبه علشان يشوف معاه المحفظه ولا لاء وكانت موجوده ” كدا فل يلا تعالي
ليلي بغيظ : رايح القهوه وهترجع الفجر صح ؟؟
مصطفي وهو بيشمر اكمام القميص صح :لاء والله مش هتأخر شويه وراجع المهم عوزه حاجه اجيبها وانا راجع
ليلي برجاء : وحياتي عندك اللهي يارب يسترها معاك يا مصطفي يابن عمي خااالد والنبي والنبي
مصطفي : استر يااارب اللهم امين يارب هااا عوزه ايه بقا
ليلي بهمس : كيس اندومي وانت راجع وقبل ما ترفض والنبي والنبي
مصطفي بضيق : ما هو بيتعبك واحنا مصدقنا معدتك بقت كويسه
فاطمه : خلاص هات ليها وهي مش هتعمله حر واحد مش هيضر يا مصطفي متخليش نفسها في حاجه يابني
مصطفي : طيب حاجه تانيه ؟
ليلي بفرحه : لاء ترجعلي بسلامه
مصطفي بحب : هرجعلك يلا باي
غالب حط ايده علي كتف مصطفي ومشي : الواحد جاله جفاف من كتر الرومانسيه بتاعتكم يا اخي
مصطفي وهو بيطبطب علي كتفه : بكرا نشوفك وانت بتنام تحت رجلها يا غالب
غالب وهو بيركب جنب مصطفي : فشرررت يبااا هو انا مصطفي الجبراني ولا اييه ؟؟؟
…………………………….
” في اول المقابر قدام مقبرة المرحومه لمياء اشرف الحبيب كان واقف خالد والدموع بتنزل من عيونه وهو مش حاسس ”
خالد ببتسامه من بين دموعه : ازيك يا لمياء انا عارف انك كنتي مستنياني اجيلك يوم الخميس اللي فات بس والله معرفت اجي خالص كان في شغل في الارض اللي كنا بنعد عليها فكراها يا لمياء ……. ” دموعه نزلت اكتر ” انتي وحشتني اوووي انا مش مرتاح يا لمياء بنتك في امانتي متخفيش عليها يا حبيبتي اتجوزت مصطفي يا لمياء فكره كنتي تحبي تضايقيني تقوليلي هسيبك واتجوز واجرز بنتي لإبنك واناسبك وفكك مني كنت وقتها اضحك بس ااااه لو كنت اعرف ان دا الواقع يا لميااء كنت دفنت نفسي قبل ما اعيشه…….. ” ونزل بركبته في الارض وحط راسه علي المقبره ” انا مش عاوز حياتي غير وانتي معايا انا مش عارف اعيش يا لمياء انتي سبتيني ليه في اول الطريق يا لمياء عارف ان انا كمان اتخليت عنك بس كنت محتاجك تفوقيني وتقوليلي الدنيا لازم نعيشها لأننا مش مضمونين لصبح وجودك كان فارق معايا وغيابك كمان فارق معايا ورحمتك يا لمياء ” وعيط اووي ” تعالي خوديني يا امي وبنتي وحياتي اللي ادفنت قبل ما اعيشها .’
” فضل خالد يطلع كل اللي في قلبه لروحه اللي ادفنت تحت التراب قبل ما تكون ليه المكان الوحيد اللي بيحس فيه بأمان رغم بشاعته وخوف الكل منه هو المقابر وجنب لمياء كل واحد بينتمي للي منه ولمياء نفسه مش منه وبس ”
……………………………….
” في بيت عيلة الحبايبه ”
” العيله كلها متجمعه بيشربو عصير عرق سوس وبيخبزو عيش بفرحه ”
صفوان مسك الصينه وقعد يطبل عليها : يا ليلة العيد انستينا ورجعتي الامل لينااا يا ليلة العيد
اسراء : دا ايه يا صفوان احنا في رمضان لسه مدخلناش في العيد يبااا
صفوان : اسكتي يا حماره اغنية ليلة العيد دي بترجع البهجه الامل في الحياه ايه اللي فهمك الكلام دا اسكتي
ام صفوان : العجينه دي كتير يا بت يا احلام ؟
احلام : لاء يام صفوان حلوه علشان هبعت لليلي كيس كبير بتحبه اووي مع الشاي
رشا : ما انا بقول قرصه وحتت جبنه وكوبايه شلي ولا لبن يخلو الواحد شبعان طول الليل
احلام : كانت ليلي عليها خبزه محصلتش وعرفه هناك مش عجبه ام عرقوب اميمه الوليه شايطه من البت
ام صفوان : وليه منعرفش يعني معندهاش بنات علشان نقول ليلي احلي من بناتها ملهاش غير المحروس مصطفي ايه العداوه اللي بينها وبين ليلي منعرفش
احلام قامت ومعاها صنيه مخبوزه : يلا ربنا يديها علي قد نيتها المهم هروح اسوي دول في الفرن في الدوار وجايا
ام صفوان : اوعي تلسعيهم يابت يا احلاااام
احلام وهي شيله الصنيه علي دماغها : طيب يام صفوان متخافيش ” وراحت علي الدوار تولع الفرن ”
بسمله : يمااا اعمليلي عروسه عجينه
ام صفوان بضحك : انتي كبرتي علي العروسه انتي دلوقتي العروسه ونغنيلك يا بو اللبايش يا قصب عندنا فرح واتنصب
رشا بضحك وهما كلهم بيسقفو : جابو القميص علي قدها نزلت تفرج عمها قال يا حلاوة شعرها تسلم عيون اللي خطب
صفوان بضحك : يسلم كلااامك يا خاله رشااا
غفران دخل وعلي وشه ابتسامه : الاغنيه دي كنا بنغنيها زماان لما محصول القصب يطلع كنا بنبقي فرحنين فرح والحريم بتقطع القصب من الارض واحنا نطلعه علي العربيه ونغني بقا
اسراء : واتعرفت علي جدتي الله يرحمها من كدا صح
غفران ببتسامه : يااااه دا انت كنت عامل في ارض ابو جدتك الله يرحمها وفي يوم الدنيا كانت جيبه شتا لدرجة ان المحصول بتاع الغله كله باظ وانا كنت بايت في الارض في اليوم دا لقيتها جايبه شال صوف تدهولي علشان ادفي من يومها وهي شغلت تفكيري لحد ما اتجوزتها ….. كنت حاسس بنتصار عظيم وانا بتجوزها الله يرحمها مانت مريحه في كل حاجه
شهد بتأثر : زمانك زعلت لما ماتت صح ؟
غفران بتنهيده : انا زعلت ايوا بس كنت فرحان انها ارتاحت جدتك كان عندها الخبيث بعيد عنكم في قلبها كانت قويه وبتحاول تبين انها كويسه بس انا كنت عارف ومتأكد انها تعبانه ولما ماتت سابت فراغ كبير في كل حاجه في الحياه بس ارتاحت من الوجع ربنا ينور قبرها
الكل : امين يارب العالمين
ام صفوان : اللي يسمع بلاوي الناس تهون عليه بلوته والله العظيم
غفران : يلا اهي دنيا جمال فين يا رشا ؟
رشا وهي بتخبز : جمال نايم يبااا مشرط عليا انا واخواته محدش يصحيه غير علي المغرب
غفران : طب قوم معايا يا صفوان نطلع نشوف الناس اللي جايا تشتري الدبايح
صفوان : وراك يا حج ” وقام راح مع جده علي المزرعه ”
…………………………………
” في شقة ليلي الساعه بقت 11 وليلي كانت لما الغسيل وطبقته في الدولاب وقعدت قدام التلفزيون احلام رنت عليها ”
ليلي : الوو ايوا يا ماما احلام ؟
احلام : ايه يا روح احلام عمله ايه يا ليلي
ليلي : انا الحمدالله كويسه كنت بطبق الغسيل
احلام : انتي لوحدك ولا ايه مصطفي في ؟؟
ليلي : مصطفي فطر وراح القهوه مع غالب وانا طلعت الشقه
احلام : طب انزلي تحت زمان صفوان وصل بالعيش كنا بنخبز النهارده قرص وعيش وعملت حسابك عرفه انك بتحبي تكلي قرص مع الشاي
ليلي ببتسامه : انا مفتقده كل حاجه عندك والله يا احلام اكلك وحضنك حتي الشاي اللي بتعمليه تعرفي كنت مفكره لما اتجوز واكون مع مصطفي عمري ما هحب عندكم ولا هحب اجي بس العكس صحيح
احلام ببتسامه : فكره لما كنتي تتبغددي علي العدس اللي لعمله كنت بقولك بكرا تتجوزي وتقولي لحظه من ايامك يا احلام
ليلي بضحك : ياستي هاااتي العدس وانا هاكله ولو اتكلمت موتيني بس ارجع لحظه من غير ما اقوم بدري او اغسل مواعين ولا احس ان شايله مسؤليه حاجه
احلام : دي الحياه يا ليلي احمدي ربنا جوزك بيحبك وبيراعي ربنا فيكي حياتك كتير بتمنوها وان كان علي الصحيان وشويه الاطباق اللي مزعلينك امال كنتي تعملي ايه لو نزلتي الدوار تكنسيه حبي حياتك يا ليلي بكرا تخلقي وعيلتك تكبر وقتها هتحسي بالمسؤليه بحق
ليلي : والله يا احلام بحاول اتعامل مع كل اللي موجودين يعني بابا خالد وجدي غالي وشهد وجدتي فاطمه وغالب وطنط انصاف بيعملوني حاو اووي لكن طنط اميمه زي ما انتي عرفه وكنز اخت غالب دي بت مقريفه كدا مبتتكلمش معايا خاااالص
احلام : انشالله متكلمت ملكيش دعوه بيها جوزك قبل الكل واللي يقولك عليه اعمليه يا ليلي
ليلي : والله يا احلام بعمل كدا وماشيه معاه وحده وحده
احلام : طيب يلا انزلي خدي العيش من صفوان زمانه وصل
ليلي وقفت : ماشي يلا باي ” وقفلت ولبست الاسدال ونزلت علي تحت البيت كله كان نايم شويه وفعلا صفوان كان بيخبط فتحت ” عليااا الطلاق وحشني
صفوان بضحك : بكاااشه وكدابه عمله ايه يا مهلبيه ؟
ليلي بضحك : مصطفي لو سمعك وانت بتقول يا مهلبيه هيصفيك
صفوان بهمس : هو فين صحيح ؟
ليلي بضحك شديد : اطمن في القهوه
صفوان بمرح وهو بيحضنها حضن اخوي : لاء دا كدا بالحضن بقااا
ليلي : طب ادخل واقف علي الباب ليه ياااض
صفوان ازاها العياشه ” علبه كبيره بيتحط فيها العيش ” : امسكي احلام اكيد كلمتك المهم همشي انا علشان في زباين بيشترو بهايم من المزرعه عوزه حاجه
ليلي : يا سلااام يا احلام عليكي وعلي عيشك القمر اللي زيك ” وبصت في الساعه لقيتها 12 وربع ” والباااشا لسه قاعد علي القهوه خليييك يبااا بات علي كرسي في حضن صاحب القهوه ” وراحت لفيته في قماشه وحطيته علي الرخامه سمعت باب الشقه بيتفتح طلعت وقفت برا ليه ”
مصطفي دخل لقاها في وشه رفع حاجبه وهو بيعلق المفتاح ورا الباب : في ايه وقفالي كدا ليه ؟
ليلي بغضب وهي حطه ايدها في وسطها : كنت فين يا مصطفي خارج من الساعه 7 ونص وراجع 12 ونص بليل اييه القهوه حلوه اوي كدا ؟؟
مصطفي بغباء : القهوه قمر ايه اللي حصل القعده شدتني ومحستش بالوقت
ليلي بصدمه : مين اللي قمر يا مصطفي يا جبراااني
مصطفي بضحك : يخربيتك انا مش قصدي حاجه والله انا فعلا بحسبك بتتكلمي علي القهوه ” ورايح يحضنها ليلي بعدت ”
ليلي ربعت ايده : عندك رايح فين انت فاكرها سيبه ولا ايه مفيش احضان ولا بوس ؟
مصطفي برفع حاجب : ليه عندك اتعديتي من جدري البقر وبتعملي وقايه علي نفسك ؟
ليلي ببرود : لاء خالص انا بعاقبك بس
” مصطفي قرب عليها وهي بترجع لحد ما حاوطها بين الحيطه وبينه وقرب وشه من رقابته وهي استسلمت انه يبوسها وهو ابتسم عليها بخبث لكن مبسهاش مشي ايده علي ايدها برااحه اووي خلاها تبلع ريقها بالعافيه ”
مصطفي بهمس : دلوقتي انا اللي بعاقبك مش انتي بتعاقبيني انقلب السحر علي الساحر “وبعد خصله من شعرها ورا ودنها وهو بينفخ في رقابتها ”
ليلي بهمس وتوتر : مصطفي لو سمحت ابعد مينفعش كدا
مصطفي بهمس : مينفعش ايه ؟
” ليلي حاولت تبعد بس هو ماسكها ومنعها من انها تتحرك ”
مصطفي بهمس :عوزه تروحي فين ؟
ليلي بستسلام : عوزه احضنك !!’
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية بنت العدو ) اسم الرواية