رواية قلب من حجر كاملة بقلم سارة بكر عبر مدونة دليل الروايات
رواية قلب من حجر (عشق الالفي) الجزء (2) الفصل الثالث 3
خرج الدكتور و قابله عبدالله بلهفه و قال: اي يا دكتور نغم كويسه
رد الدكتور بأسف: انا مش عارف اقولكوا اي هي حالتها متاخره اوي محل الرصاصه صعب جداً المطلوب انها تعدي 48 ساعه الجاين دول بس بسلام لما للأسف
وقف عبدالله الكلام في حلقه و هو بيقول بغضب: هتقول و هتبقي كويسه و احسن من الاول نغم مش هتسبني و مش هيحصلها حاجه فاهم
رد الدكتور بحزن علي حالته: ادعلها احسن بعد اذنك
قال عبدالله بغضب و الدموع تنزل منه: والله هقتله يا جدي هقتله مش هسيب علي مش هسيبه
______________________________________
رجع غيث البيت و طلع غرفته وجدها قاعده بتعيط: ممكن كفايه عياط بقي يا ميسون
ردت ميسون بانفعال: ملكش دعوه بيا سبني في حالي انت دمرت حياتي
قال غيث ب صرامه: ميسون اطلعي من الدور بقي انتي بتحبيني
عقده حاجبيه و قالت: اي الكلام الفارغ دا حب اي و قرف اي، اي الكلام الفارغ دا
مسكها غيث و قال بزعيق: لا يا ميسون دا مش كلام فارغ يا ميسون دي الحقيقه الانتي بتهربي منها من اول يوم شوفتيني في و لما لقيتي انك مش هتشوفيني تاني وافقتي علي فارس وانتي بتحبيني انا يا ميسون انتي كنتي بتفكري فيا ديما
شدت ميسون يديها منه بقوه و بعدته عنها: حتي لو انا اه مش جبانه عشان اتهرب و اقولك اني فعلا مش بحبك لا كنت بحبك كنت غابيه لاني اعجبت ب واحد و حبيته لمجرد انقذني بس مكنتش اعرف انك هتدمرلي حياتي
غيث بانفعال: انتي الحصل معاكي دا كان فعلا هيحصل مع اختك كانت هتكون هي مكانك وجودك حاجه كويسه اوي و الخطه مشيت صح
قال ميسون بغل و زعيق: و لي ادخل انا واختي الخطه دي من الاول ذنبنا اي فهمني لي يحصل فينا كده لي لي انت تعمل فيا كده قولي لي تصورني و انت اهئ اهئ حرام عليك انا بكرهك بكرهك امشي اطلع بره مش عوزه اشوف وشك امشيييييي مش عوزه اشوووووفك بكرهك بكرهك
خرج غيث من الاوضة بحزن و سمع صوتها وهي بتقول: انا بكرهك يا غيث بكرهك اهئ ابعد عني انا بكرهك و بكره نفسي
خرج غيث من الفيلا و كلم ريان: تعالي حالا يا ريان عوزك
ريان رد بتوتر: اااااا حاضر حاضر
قفل ريان و اخد الاكياس من الكاشير و ركب العربيه و راح عند العقرب، نزل و بلع ريقه و دخل له: اي يا غيث في اي
غيث رد بغل: مش عارف اعمل اي يا ريان يوسف حطني و حطنا كلنا في موقف زي الزفت و انا مش عارف اعيش
ريان بأحترام: طيب يا غيث باشا ممكن… قطعه غيث: من غير القاب يا ريان و باشا ولا بيه اخلص
ريان: يعني لو الموضوع علي ميسون اي يا غيث مش هتعرف تسايسها شويه و تجبها تحت جناحك
ابتسم غيث: اسيسها بقي ميسون دي تتسايس يا ريان انت والله غلبان اوي و بعدين انت بقالك اسبوعين فين
ريان بأرتباك: أصل أصل ااااا
غيث وهو يضيقه عينيه: قول يا ريان كنت فين اخلص
ريان: البنت الدكتوره انا كنت حبسها هنا و تعبت و خوفت اروح بيها المستشفي و روحت بيتي عشان اطمن عليها
غيث وهو يغمض يعني: وهي فين دلوقتي يا حنين
رد ريان بهدوء: عندي في البيت
حدق به غيث و قال بغضب: لي يا جميل بقالها أسبوعين بتتعافي من اي و اصلا انت ازاي تعمل كده و تخدها عندك لا و كمان عاملي فيها امها و رايح تجيب حاجات من السوبر ماركت
ريان: عشان تعمل الغدا يا غيث مفيش حاجه في البيت
غيث بغضب أكبر: اي يا بارد هي مراتك انت متعرفس هي بنت مين و ابوها هيعمل فيك اي
ريان بهدوء: عاااارف يا غيث عااارف و أصلا خلاص هرجعها انهارده و هي قالتلي انها مش هتقول ل ابوها
غيث: انا مليش دعوه امشي يا ريان
______________________________________
رجعت قمر النجع و دخلت البيت بس مكنش حد في دخلت اوضتها و اخد دش و خرجت نزل لقت سراج جه قالت له بصرامه: انت اي الجابك هنا يا سراج
سراج اتقدم لها ووقف قدمها: انا مش هعرف اعيش من غيرك يا قمر تعالي ارجعي معايا تاني و نبدأ من جديد
قمر بدموع: لي عشان تشك فيا تاني انا لو عملت كده و رجعت هعيش عمري كله معاك مش في أمان لان انت مش واثق فيا
سراج بدموع: انا كنت غبي يا قمر والله
نظرة قمر بخوف و قالت: جدي في اي مالك
اتفاجأ الجد بوجود قمر و سراج و اتوتر لأنه ميعرفش يقول اي ل قمر: اااا اي يا ولاد اي الجابكوا دلوقتى في حاجه
قالت قمر بعد تفكير: لا لا مفيش حاجه خالص انا بس نغم وحشتني وااا كنت عوزه اجي اشوفها هي فين بدور عليها مش لاقياها
دمع الجد و قال: نغم في المستشفي لأن علي ضرب عبدالله بالرصاص و هي خدت الضربه مكانه
وقع قمر من صدمتها لكن ايد سراج لحقتها قبل ما تلمس الأرض و قال لها بهدوء: متقلقيش هتكون كويسه
نظرة في عيونه و قالت: انا عوزه اروح اشوف اختي يا سراج دلوقتي يلا
خرجت قمر مع سراج و في طريقهم للمستشفي
______________________________________
نرجع للواقع
فاق يوسف من تفكيره علي صوت رنت موبيله: اي يا ناصر بيه
_ مش كفايا كده يا يوسف انقطاع عن شغلك انت بتدمر نفسك لي
رد يوسف بعصبيه: انا مش منقطع انا استقلت مش هكمل شغل في الداخليه
_ يوسف انت ظابط شاطر جداً وانا مش عاوز في لحظه تهور تخسر شغلك كفايه الانت خسرته
زعق يوسف و قال: شغلي كان السبب اني اخسر حياتي شغلي هو السبب اني مراتي تضيع مني شغلي كان السبب اني افضل خمس سنين في حزن و مرار شغلي الكان روحي في كان هو السبب اني روحي تطلع انا مش راجع يا عمي غير لما القي روحي تاني
_ ماشي يا يوسف انت حر سلام
قفل يوسف و رجع مره تانيه ل افكاره
______________________________________
نرجع للماضي
مر يومين و يوسف لسه بيدور عليها، رجع البيت و رمه نفسه علي الكنبه: اووووف انا تعبت خلاص هتكون راحت فين
رد وليد: اممممم فكر مين اقرب حد ليها مين الممكن الهي اول ما تقع في مشكله فوراً بتروح عنده فكر يا يوسف
رد يوسف بخيب امل: انا لفيت عليها في كل حته ممكن تكون فيها و مش موجوده انا خايف يكون لوسفير عمل فيها حاجه
وليد: ازاي يعني وهو في السجن
يوسف: هو في السجن ياسر لا ياسر صديق لوسفير و بيشتغل معاه و دا مخوفني علي مليكه و نجمه
وليد: طيب احنا لازم ناخد نجمه منه
رد يوسف بحزن: فص ملح و داب عشان كده حاسس اني مليكه معاه
وليد: طيب هنعمل اي
اتوتر وليد ف هو بيعرف كل حاجه عن مراد و حبه ل حنه: هو هو مراد هيروح يخطب انهارده
هز يوسف رأسه بنعم بشك
______________________________________
عند فارس
فتحت حور عينيها و حدقت به و بسرعه رفعت الملايه علي نفسها و قالت بخوف: ااا انت انت بتعمل اي هنا و دخلت هنا ازاي
لف هيثم وشه ليها و ابتسم بمكر
______________________________________
في النجع
رجع سراج البيت استقبلته قمر: اي يا سراج رجعت لي و قولتلي مجيش لي انهارده
دخل عبدالله البيت و هو ينظر في الارض و الدموع تنزل من عيونه
صرخت قمر قائله: نغاااااااااااااااااام
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية قلب من حجر ) اسم الرواية