رواية ملك القاسي كاملة بقلم شمياء شاكر عبر مدونة دليل الروايات
…….-: قاسم محمد المنياوي…
وعد بصت على مصدر الصوت…بلعت رقها بصدمه وبخوف…وهزت رسها لاء
قاسم قدم بخطوات ثابته…لغايط ماوقف قصادهم…..
أدهم وقف بغضب : مرات مين؟!…أنت مجنون…وعد تبقا خطبتي انا…ودقايق وتبقي مراتي…
قاسم بصله ببرود…ربع أيده..: رئيك أي ياشيخ…
المؤزون بيبص في القسيمه وبيقرئها كويس…
كامل بغضب : أكيد القسيمه دي مزوره….قول مين اللى مسلطك علينا…
وعد بصه لقاسم بخوف…وشريط الماضي بيتعاد في دماغها….هى وقاسم متجوزوش…ولا قاسم أجبرها على الاجواز قبل كده…أمال بيقول كده لي…وجاب القسيمه منين….ولي هدير بتساعده في الحوار ده…
ده كان تفكير وعد…
المؤزون بصلهم : قسيمة الجواز أصليه…مفيش حاجه فيها مزوره…
أدهم بص للمؤزون بصدمه….وبعدها بص لوعد….
وعد هزت رسها لاء بتوتر وخوف : لاء يأدهم…انا معملتش كده…
وعد دموعها نزلو…ومسكت أيد جدتها : صدقيني يا جدتي…انا مستحيل أعمل كده…..
قاسم راح أعد على كرسي…وحط رجل على التانيه بأبتسامه جانبيه….
أدهم راح لوعد بعكازه : اهدي…طيب قوليلي…هو أجبرك على ألأمضى على القسيمه…
وعد مسحت دموعها وبتحاول تفتكر…..بصت لأدهم وهزت رسها لاء : انا ممضتش على أي حاجه…. صدقني…انا مليش دعوه بأي حاجه…..
واحد من المعازيم…زميل أدهم في شغله : انا أقدر أعرف أذا كانت الامضى مزوره او لاء…وكمان أقدر أعرف..أذا هي مضت تحت ضغط او لاء…
كامل بسرعه خد القسيمه… وبص لزميل أدهم : خد أتأكد…
زميل أدهم…خد ورقه بيضه وقلم…وبص لوعد : أستأذنك تمضي على الورقه دي…بس حولي تهدي…ومتمضيش وانتى متوتره…حولي تكوني هاديه…
وعد مسحت دموعها..وهزت رسها…خدت منه الورقه….
وعد بصت لقاسم بتوتر…لقته بصصلها بثقه….وأبتسامه جانبيه…
وعد بلعت رقها ومضت بهدوء…
زميل أدهم خد منها الورقه…وبقا يطابق الأمضتين….
عدى ٥ دقايق…
زميل أدهم بأسف : ألأمضه مش مزوره…ولا تحت أي ضغط…
الجده وكامل وأدهم وسندس…بصو لوعد بصدمه…
والناس اللى فى الفرح بقا يتهامسو وصوت الهمهمات عليت….
وعد رجعت خطوه لورا بتوتر وخوف..وبتهز رسها لاء..ودموعها نزلت زي المطر : انا معملتش حاجه….صدقوني…انا مليش دعوه بحاجه..
وعد راحت لجدته وباست أديها بترجي : أرجوكي ياجدتي صدقيني…انا معملتش أي حاجه…مستحيل أخدعكو بطريقه دي…مستحيل أعمل كده…
الجده دموعها نزلو…. وسحبت أديها من أيد وعد بصدمه…
وعد بصت لجدتها بخوف….نزلت تحت رجل جدتها بعياط…ومسكتهم : انا معملتش حاجه…صدقيني ياجدتي…مستحيل أعمل كده….انا مامضتش على حاجه….أرجوكي صدقيني…أبوس رجلك صدقيني…انا مليش دعوه بأي حاجه…
هدير دموعها نزلو..وحطت أديها على بؤها بحزن وزعل..على حالة وعد…
كامل قوم وعد بعنف… وضربها بلقلم…
بس قبل ما القلم ينزل على خد وعد… كان قاسم ماسك أيده كامل… وضغط عليها بعنف…
كامل بص لقاسم…ووشه أحمر من الالم…
قاسم بجمود : انا بعدت..وسبتلكم مساحه تتأكدو من القسيمه….لاكن أنك تمد أيدك على مراتي….انا مش هسمح بده…
قاسم ضغط على أيد كامل أكتر…
كامل بيشد أيده من أيد قاسم بألم : اااااه….
أدهم قرب من قاسم ولسه هيضربه بلبونيه…
قاسم مسك أيد أدهم..ولواها ورا ضهره..وضغط عليها جامد…
الظباط صحاب أدهم..أتلمو حولين قاسم ورفعو مسدستهم عليه
وعد بصت لقاسم بترجي وعياط : لاء ياقاسم أرجوك…سبهم في حالهم ياقاسم….أبوس أيدك…
وعد بعدت أدهم عن قاسم…ووقفت قدام أدهم وضهرها لقاسم…..
وعد مسحت دموعها : خلاص..قاسم جوزي…مكنتش عارفه أفاتحكو في الموضوع أزاي…بس اللى حصل حصل…قاسم جوزي ياجدتي….أيوا يا أدهم قاسم جوزي….مش انتى ياجدتي عايزاني أكون سعيد…..سعدتي مع قااسم يا جدتي
كامل بزعيق : مش أنا قولت البت دي هتعمل زي أمها….انا قولتلك ياماما…لاكن محدش سمع مني…أشربي بقا….
الجده بصه لوعد بنظرة فقدان أمل…وخيبة أمل…بنظرة انا كنت بتحدي الكل بيكي..وفي الاخر ضحكتي الكل علينا….
وعد مستحملتش نظرات جدتها….حست أن روحها بتنسحب…وقلبها دقاته بتقل…غمضت عيونها…وأستسلمت للأغماء…
قاسم لحق دماغها قبل متوصل للأرض..
الجده أتخضت عليها ولسه هتروحلها…سندس مسكت أديها وضغطت عليها…
الجده بصت بسندس بدموع…
سندس هزت رسها لاء
قاسم شال وعد…ولأول مره القلق يخبط على قلبه…
الجده بصت لقاسم بدموع : أمشي…خد مراتك وأمشي..ومتجيش هنا تاني…
الجده بصت لأصحاب أدهم : وسعولو السكه…الراجل مغلطش…الراجل جاي ياخد مراته ويمشي…
أدهم بزعيق : مش بسهوله دي…انا هوريكي مين أدهم ياوعد…..انا هخليكي تندمي على اليوم اللى أتولدتي فيه…
قاسم رفع عيونه وبص لأدهم بنظرت شر…وداس على سنانه بغضب…
الجده بصت لقاسم : مستني أي…العالم كله أتفرج علينا…يلا خد مراتك ومتجيش هنا تاني…
قاسم من غير مينطق حرف واحد…. مشي وهو شايل وعد….ركبها على كنبة العربيته…وركب عربيته ومشي..
……………………………..
في شقة قاسم….
الدكتوره بصت لقاسم بعد ما كشفت على وعد : جالها أنهيار عصبي…هو سبب الاغماء…أنا أدتها حقنه…وعلى بكره أن شاء
الله هتبقا زي الفل…بس أهم حاجه تبعد عن أي توتر….
قاسم هز راسه : تمام..
الدكتوره بأبتسامه : بعد أذنك…
قاسم هز راسه…والدكتوره نزلت
قاسم دخل أوضته… أعد جنب وعد…وبقا يقلعها طرحتها….ويفرض شعرها على المخده…..ويغير لبسها…ويفتكر…..
(فلاش باك)
هدير دخلت مكتبها واتصلت بقاسم…
قاسم رد : الو
هدير : زي ما حضرتك أمرت بظبط…وعد أستلمت الشغل النهارده في شركة حضرتك….ومستر جلال مسألهاش على أي مؤهل….
قاسم هز راسه :تمام…في درج مكتبي…هتلاقي قسيمة جواز…تخلي وعد تمضي وتبصم على القسيمه…
هدير بصدمه : جواز….
هدير بلعت رقها : طيب… هخليها تمضي على القسيمه ازاي…
قاسم ببرود : هتقوللها ورق تعيين لمدة أربع شهور….
هدير بقلق : طيب أفرض قرأت القسيمه وفهم….
قاسم قاطعها : وعد مش هتقرأ وراكي…نفذي اللى بقولك عليه…
قاسم قفل…
هدير بتوتر : ربنا يستر…
(باك)
قاسم بصصلها…وبيملس على خدها…قرب منها بتردد….وطبع بوسه خفيفه على خدها…..
…………………………..
الشمس فردت ضوئها
حازم واقف على ميناء شرم الشيخ…
وال ١٥٠٠ طفل نزلين من عربيات الجامبو وهما مربوطين…ولزق على بوئهم…وبيعيطو جامد…ومشيين ورا بعض..وبيركبو السفينه…تحت خوفهم..
صاحب الفلوس بأبتسامه : انا كنت متفق مع الزعيم..على الطفل الواحد ٧٥ الف…انا هخليها ٨٠ الف….
حازم أبتسم بجانبيه : تمام أووي…
عاصم قرب على ودن حازم : الذياده لينا…..
صاحب الفلوس حط قدام حازم وعاصم..أكتر من ٢٥ شنطة فلوس…
حازم شاور لرجالته تتأكد من الفلوس…
وفعلآ رجالة حازم أتأكدت من الفلوس…والفلوس كلها حقيقيه..
عاصم أبتسم : تمام اووي…مش هيكون أخر تعامل ما بنا…
فاجئه ضرب نار فاجئ الكل……
حازم طلع مسدسه… بقا يبص حوليه….
وعاصم نفس النظام….
حازم شاور لرجالته….
رجالة حازم بقت تخرج الاطفال من السفينه وترجعها الجامبو تاني…تحت ضرب النار…
حازم بسرعه رفع أيده لفوق بأستسلام…
عاصم بزعيق : أنت بتعمل أي…
حازم بصوت عالي : أستسلم يا عاصم وألا هتموت…اعمل زيي..
عاصم بص حوليه بتوتر….
معظم رجالة صاحب الفلوس ماتو…ورجالة حازم أتصابو…
عاصم رمه مسدسه ورفع أيده بستسلام….
وائل الحديدي نزل من عربيته بأبتسامه جانبيه….وراح وقف قدام حازم…
ورجالة وائل الحديدي خدو شنط الفلوس كلها…
عاصم بأنفعال وزعيق : سيبو الفلوس….خسرنا الشحنه يا حاازم…خسرنا الشحنه يا حاااازم…
………………………….
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية ملك القاسي ) اسم الرواية