رواية لقاء الاحبة كاملة بقلم فيولا عماد عبر مدونة دليل الروايات
رواية لقاء الاحبة الفصل الثالث و العشرون 23
في صباح يوم جديد
قصر الشناوي
ثريا بصوت عالي:يلا ي بنات
خديجة :حاضر ي ماما
البنات :صباح الخير
الجميع :صباح النور
سليم : الفيزا كارد معاكي يخديجة و بلاش خناق و مشاكل مع حد
خديجة بعبوث:انا برضو ي سولي ؟
ثريا بعبوث من سليم :لا طبعا هاتي كل حاجه تعجبك و همست و متنسيش اللي قلتلك عليه
خديجة بهمس و خجل :تعالي انتي معايا
ثريا :مش هينفع يلا بقا مع السلامة ي بنات
البنات :باي
……
فريدة: انا حابه اطلع بعربيتي و امشي و راكم
ريم بخوف عليها:تعالي معنا ا
فريدة بحب:متخافيش انا خدت العلاج مش هتعب
ريم :طب اطلع انا وانتي
فريدة بعبوث:لا
ريم: طب خالي بالك من نفسك و بلاش الفون و
فريدة بزهق: خلاص بقا
خديجة بحب:يلا ريم احنا العربية دي و هي ورانا و الحراس و راء العربيتين
…..
قصر الانصاري
يوسف بغيظ:ي زين فوووق بقا
زين بنوم:بس ي يوسف
يوسف :عشان خاطري رد عليا خديجة و البنات في انهي مول
زين بزهق و نوم:قولتلك معرفش و اسكت بقا
يوسف :رن علي خديجة اسالها اهو تطمن عليها
زين بغضب:اخررررج بقا
يوسف بعبوث :بكرهك ي بن احمد
و خرج
زين بنوم :عيل غتت
…….
ريم :بصوا اول حاجه هندخل محل ملابس الخروج و بعد كده الشوزات و الشنط
خديجة بفرحة:ماشي
ريم بتساءل:اومال فين فري ؟
خديجة ل محمد الحارس:فين آنسة فريدة
محمد الحارس:في المطعم التابع للمول حضرتك و معها حراس كفاية مفيش داعي للقلق
خديجة بضحك:لا داعي للقلق يعني
ريم بمرح :انجليزي ده يمرسي
محمد الحارس :لا رد
خديجة بهمس ل ريم :هو حرام يبيبن سنانه ؟
ريم بهمس :باين كده
و ذهب لشراء الاشياء
……
:تعرفي أن أنا مفطرتش كمان ؟
فريدة بضحك:انت بتطلع منين ؟
يوسف بضحك:في اي مكان انتي فيه
فريدة :طيب عوز اي ؟
يوسف بعبوث:أفطر معاكي
فريدة بحب :اتفضل سندوتشات اهي و اجبلك عصير
يوسف بحب و عبوث:مش بحب العصير هاتي قهوة
فريدة بعبوث:لا عشان صحتك
يوسف بمرح: فعلا انا عوز اهتم بصحتي اليومين دول
فريدة بفهم :امممم
يوسف بسرعة: رايحة فين؟
فريدة :هشتري لبس و اتمشي عندك مانع
يوسف :وانا برضو هشتري و اتمشي
فريدة بغيظ:انا مش بحب الشغل ده و مش هرتبط
و ذهبت
يوسف :هو حد كلامها ؟ استني ي بت
…
ريم بتعب :كده خلاصنا ملابس الخروج و الداخلية و الشوزات و الشنط باقي اي ؟
خديجة بخجل :اي؟
ريم بضحك:مالك اطمطم ؟
خديجة بغيظ:والله امشي و اسيبك و
زين :صباح الخير ي حبيبتي
خديجة بحب:صباح النور يروحي
زين بحب : يسعد صباحك فينك يقلبي؟
خديجة:ف المول بنجهز شويات حاجات
زين :بقولك
خديجة:قول
زين بمرح و خبث:متجبيش هدوم مش هنحتاجها
خديجة بعدم فهم:ليه هو انت اشتريت هدوم ليا و ليك ؟
زين بوقاحة :لا بس هنعمل اي بيها الهدوم هههههههه
خديجة بكسوف :قليل الادب و أغلقت
ريم بخبث:مالك كده اجمدي الكسوف لسه قدام 😂
خديجة بكسوف و غيظ:بس بقا وقاحة
و أخذوا يشتروا اشياء كثيرة تخص العرائس و هدايا للعائلة و لكل واحدة هدايه ل قرة عينها
…..
تو تو مش حلو
فريدة بغيظ :انت عاوز اي متتلم و تبعد
يوسف و هو يقترب اكتر:ابعد اكتر من كده ؟
فريدة بغيظ:انت عاوز مني اي ؟
يوسف بحب:عايزك
فريدة بحزن :انا مش هنفعك و في غيري كتير سبني ف حالي بقا
يوسف بهدؤء:مش هسيبك اقولك علي حاجه ؟
فريدة :نعم
يوسف بفكرة :تعالي معايا
فريدة بصدمة و خجل :يخربيتك الناس بتتفرج علينا استنا طيب امشي جانبك انت بتشد جاموسة
يوسف بسرعه:مفيش وقت يلا
فريدة بغيظ:وقت ل اي يبن المجنونة انا تعبت براحه اصبر
يوسف :يلا وصلنا العربية اركبي
فريدة :مش هركب
يوسف و هو يضع فريدة ف الداخل :يلا بس
يوسف و هو يقود سيارته:هاخدك مكان هتتفاجاي بيه
فريدة بغيظ:انت كده خطفني و بعدين اروح معاك ليه نزلني ي يوسف
يوسف بتسبيل:احلي يوسف سمعتها
فريدة :اعااااااا
…..
ريم :بقولك كده خلاص يلا بقا نمشي
خديجة بتعب :فعلا كده خلاص بس انا تعبت تعالي ناكل حاجه طيب
ريم بضحك:انتي تعبتي ي بيضة
خديجة:طب والله ل امشي
ريم بضحك :استني يهبله
بعد وقت
زين :صباح الخير
خديجة و ريم :صباح النور
زين ببتسامة :عاملة اي ريم ؟
ريم بهدوء: الحمدلله
زين بحب :عاملة اي يحبيبتي ؟
خديجة بخجل :الحمدالله
ريم يستأذن :طب قاسم وصل انا همشي بقا باي
زين و خديجة:باي
زين :قومي
خديجة:ليه ؟
زين بخبث:هنروح محل ف المول
خديجة بتعب :يلا
بعد دقائق
خديجة بكسوف:اي ده ي زين ؟
زين ببراءة:محل لانجري يروحي
خديجة بخجل :زين
زين بضحك :طب تعالي ندخل بس
خديجة:زين انا جبت ممكن نخرج بقا
زين :انا حابب اجبلك علي مزاجي بصي الحته الحمراء دي
خديجة و عينها ف الأرض :وحش
زين بمرح:دا حتي الاحمر علي الاسد بيمنع الحسد
خديجة بجري :قليل الادب انا ماشيه باي
و ذهبت خديجة بعرييتها و زين ذهب أيضا …..
فريدة بحب:الله البيت حلو
يوسف :دا البيت اللي امي و ابي اتجوزا في
فريدة باعجاب : بجد حلو اوووي و كبير و الوانها من برة جميلة و المكان حلو و هادي
يوسف بحب :عاجبك ؟
فريدة بحب :اوووووي بجد
يوسف :الكامبوند هنا رايق جدا و راقي تعالي اوريك حاجه جوه
فريدة بخوف ظاهر :لا مش هينفع ااا
فريدة بزعل من نفسها :يوسف والله مش قصدي
يوسف ببتسامه ل اخفاء الحزن :لا عادي انا حقيقي عندي شغل
و ذهبت فريدة ل فيلة الشناوي و ذهب يوسف ل فيلة الانصاري و هو يلعن و يسب نفسه علي تسرعه و حبه ل فريدة
يوسف ف نفسه :انت غبي اوووي تسرعك و عشمك غلط لازم تتحكم في تصرفاتك هي مش بتحبك و عندها حياته و يمكن بتحب نام ي يوسف نام
و ذهب يوسف ف ثبات عميق و هو حزين و يمر أيضا علي فريدة بحزن و زعل من نفسها لانه أحرجت يوسف
زين و خديجة و ريم و قاسم لم تخلو المكالمات من المشاكسات و المرح و الحب
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية لقاء الاحبة ) اسم الرواية