رواية حكاية توبة كاملة بقلم دونا عبر مدونة دليل الروايات
رواية حكاية توبة الفصل الثاني 2
توبه بلوي بوز عينها علي جبل .. جدي قولي مين الحيط اللي انقذني دااا حضرتك تعرفه مين
جبل بغيظ واستفزاز .. انا حيط يا توبه
الجد بضحك .. ههههه معلش يا ولدي اكيد قولتلها حاجه ديقتها
توبه بلوي بوز واستفزاز .. ولا يعرف يديقني يا جدي بس عامل يتملص علي اسمي توبه يا جدي يرضيك أكده
الجد بابتسامه بحب .. الله لا ميرضنيش وصل يا توبه الاسيوطي دااا انتي توبه قلبي يا حبيبتي
جبل بستفزاز .. ونبي متنفخش فيه أوي يا جدي احسن تشوف نفسها وتفرقع حرام
توبه بغيظ وعصبيه ودبدبه عالارض .. يووووه وانت مالك يا اخي انت افففف ووجهه كلامها لجدها .. جدي انا دخله المطبخ
ساره وكريمه وسميره بيضحكوا عليهم
سميره بزعل من جبل .. كده يا جبل زعلتها
جبل برفع حاجب وغيظ قعد علي الكرسي لانه تعب
كريمه بضحك .. يوه متانبيش جبل يا سميرة دي توبه قلبه ابيض بس هي أكده ابتدأت ترجع توبه القديمه مش أكده يا بيه
جبل بتركيز في الكلام
الجد بابتسامه وزعل .. ياريت يا كريمه دي اديلها من ساعه حادث كمال وسمر الله يرحمهم ويغفر لهم وهي متغيره قوي
الكل .. امين يارب العالمين امين
ساره بتغير الجو .. بس تعرف يا جدي أن توبه دخلت المطبخ دلوقتي وهناكل اكل حلو اوي علي الفطار اخيرااا
كريمه بتايد .. اه اخيرااا .. ايه دااا انتي قصدك بايه يا بت انتي و ساره بضحك طلعت جريت علي المطبخ
الجد ضحك بصوته كلها حته سميره ضحكت وجبل قاعده بينام علي روحه لحد ما سمع صوت
مراد بتنهيد وضحك .. جبل سالم بيه هرب هههههههه
جبل برفع حاجب وغيظ .. نفسي مره اسمع اسمي منك وبعده خبار خير يا اخي
مراد بضحك .. لا فيه خبر حلو اني خليت عم الحج يدور عليه حي أو ميتنا
جبل بغيظ منه .. لا فالح يا ولاه
الجد بحسره علي ابنه .. انا مش عارف ليه سالم عمل أكده أو ليه اصلا
سميرة بزعل .. عمي اهدا شويه
جبل بهدوء .. طب احنا هنستاذن واتاكد يا جدي أن سالم مستحيل يقرب علي هنا لان في ظابط متكلف بالقبض عليه حاطط حراسه في كل مكان
الجد بابتسامه حب .. كتر خيرك يا ولدي بس ليا عندكم طلب كمان
سميرة بابتسامه .. انت تؤمر يا عمي مش تطلب
الجد بابتسامه .. الأمر الله يا بتي بس انا عاوزكم مادام انتوا في البلد أهنئ خليكم قعدين عندينا وفي الاول والاخر البيت بيتك يا سميرة
سميرة بفرحه .. اكيد ياعمي
مراد بتسرع ومرح .. واخيراا يا ناس في سلام
جبل بغيظ .. يا اخي اسكت بقا
الجد بضحك .. كريمه اطلعي جهزي االاوض بسرعه علشان يرتاحوا شويه لحد ما الفطار يجهز
كريمه بفرحه .. حاضر يا ابوي فروريره
كريمه جهزت الدونيا وكلهم طالعوا يا رتاحوا والجد دخل المكتب وطلب من كريمه تنادام صالح
في المطبخ
توبه بغيظ وهي بتعمل كيك شوكولا .. انا يتريق علي اسمي انا لا وكمان يقولي انتي فاكره نفسك هند رستم ولا جورجينا بناادم رزل وحيط ومتخلف افففف
ساره بضحك عليها .. حبيبتي اهدي الدونيا متتاخدتش كده ههههه هو عملك ايه بس دااا حته انقذك
توبه بغيظ .. يوووه متقوليش انقذني دي دااا واحد مستفز اوي وغتتت
ساره بستفزاز .. بس متنكريش أنه قمر ومز
توبه بغيظ .. طب اتلمي يا ساره هانم وانجزي لانه خلاص الفطار قرب
ساره بضحك شديد .. هههههههه هموت
توبه بغيظ .. ساره
ساره بكتم ضحكتها .. خلاص خلاص اهو سكت
في المكتب
الجد بجدي .. صالح عرفت مكان سالم
صالح بهدوء .. يا هشام بيه الرجال كلهم بيدوره عليه
الجد بتنهيده .. صالح عينك تكون وسط راسك علي توبه وساره لأن سالم أكده مش هيسكت فاهم
صالح بطاعه .. اكيد يا بيه من غير متقول انا مخلي رجاله مرقيبن البيت من مخارجه ومداخله متقلقش يا هشام بيه
هشام بحزن .. يااارب استرها من عندك في الأيام المفترجه دي
صالح .. امين يارب العالمين امين يا هشام بيه استاذن انا بعد اذنك واتمناه ترتاح شويه ومتجهدش نفسك
الجد بيهز راسه .. ماشي يا صالح روح انت
عدااا اليوم بتفصيله العاديه جدااا لحد معاد الفطار كله خلص صلاه والأدعية
ساره بمرح .. يلا يا جماعه الاكل جاهز وانا ميته من جوعي لوحدي
الجد بابتسامه .. يا بت اصبري واكسري صيامك بشويه مياه الاول
ساره بمرح .. ايوه ايوه ما انا مستنيه لحد ما نتلم صح يا خالتو
سميرة بفرحه .. هههههه صح الصح يا حبيبت خالتك
توبه بستغراب .. اسفه انا متعرفتش علي حضرتك انا توبه كمال الاسيوطي
سميرة بضحك وحب وهي بتشدها لحضنها .. وانا خالتك سميرة توفيق الاسيوطي يا توبه الاسيوطي
توبه بحب .. انتي خالتي
مراد بتدخل .. ايوه يا قمر ماما خالتك وانا ابن خالتك الصغير مراد و اللي انقذك امبارح دااا وبيشاور علي جبل بيكون جبل فايز الآسيوي اخويا
توبه بابتسامه .. اهلا وسهلا بكم نورت البيت
جبل بهدوء .. البيت منور باصحابه يا توبه
توبه بغيظ وبلوي بوز بصلته بقرف وقعدت
مراد بمرح وعيونه علي ساره .. بس مكنتش اعرف أننا عندنا بنات في علتنا زي القمر كده
توبه وساره وشهم قلب طماطم من كتر الخجل والكسوف
الجد بحده وممزوجه بمرح بيدب بعصايه بتعته في الأرض .. مراد إلزام حدودك يا ولد راعي اني واقف يا مراد بيه
مراد بمرح .. اسف يا جدي بس انا مش قصدي حاجه هما اللي حلوين بزياده اهااا يا امي
سميرة بعتاب وهي بتمسك ودان مراد جامد .. عيب يا ك*لب البحر انت ازي وتتجرااا وتحرج البنات كده
جبل بهدوء .. جدي معلش أمته هناكل لاني جوعت اوي
الجد بابتسامه .. عملتينا ايه يا توبه النهارده
توبه بابتسامه لجده .. عملت بشاميل و مقلوبه بلحم يا جدي ومحشي ورق العنب اللي بتحبه يا حبيبي وسلطات اللي بتحبها برضوا وكيك شكولاه وعصير مانجا و فراوله يا حبيبي
مراد بمرح وهو رايح يقعد .. انا اكيد حماتي بتموت فيا علي كده دااا الاكل ريحته وشكله جوعني اومال الطعام هيكون ايه
جبل بستفزاز وعيونه علي توبه .. يا ريت يطلع الطعم حلو الاول ومنروحش المستشفى بسبب اكلها
الجد بابتسامه .. طب تعال كول الاول واحكم بعدها
والكل اتجمعوا علي السفره واكلوا
وجبل عجبه جدااا الاكل من اول ما داقه واتاكد أن فعلا توبه افضل شيف
في مكان تاني في مكان شبه بيت مهجور وسط الزرع
سالم بهوس وجنون .. انا ابن الك*لب يعمل كده فيا واخدها مني انا
صابر اللي شغال عند سالم بخوف .. يا بيه الحكومه قلبه البلد كليتها عليك
سالم بخبث وهوس .. اممم أكده لازم نقفل علي الموضوع دااا علشان نلعب علي نضيف
صابر بعدم فهم .. مش فاهم حاجه يا بيه
سالم بخبث وهوس وهو بيمسك سكينه كانت موجودة علي الترببزا اللي قدمه .. هفهمك يا صابر هفهمك يا حبيبي وطعنه بسكينه في صدره و خمس مرات بهوس وبيضحك بشر انا هبدااا من جديد بس الكل لازم يعرف اني موت علشان اعرف اوصل لتوبه اسف يا صابر هههههههههههههه
فضل يضحك بشر وهو قعد جنب الجثه و بدل هدومه بهدوم صابر وطلع بره البيت و ولالع في البيت كله وهرب
الناس اللي شافت المنظر جريوا بلغو البوليس والمطافي
يلحقوا الدونيا
ونرجع البيت الاسيوطي
الكل خلص اكله والجد بص علي جبل وقال
الجد بمرح .. بهناء علي معدتكم يا ولاد و هااا يا جبل الاكل عجبك علي كده ايه
الكل في صوت واحد الله يهنيك
جبل بستفزاز وعيونه علي توبه .. مش عارف اقول ايه يا جدي بس هو مقبول يعني
توبه بغيظ .. مكنتش كملت طافحك يا جبل بيه بما أن الاكل مش قد المقام
مراد بتسرع .. انت هتستهبل يا جبل دااا انا لو عليا هاكل الاطباق دلوقتي
جبل بصله بغيظ .. بستهبل انا طب حسابك تقل يا حبيب اخوك و وجه كلامه لتوبه وشكرااا لذوقك يا توبه هانم
توبه بغيظ وعصبيه .. انا قايمه اجيب العصير لوسمحتي يا خاله كريمه ساعدني الم الاكل ومشيت
سميرة بقفد امل منهم .. نفسي مره نعقل يا حبايبي
الجد بابتسامه وفرح .. سبيهم يا سميرة وتعالي عاوزك في المكتب وانتي يا ساره قولي لتوبه تعملي قهوه من أيده بدل العصير ومشي علي المكتب وسميرة وراه
ساره بطاعه .. حاضر يا جدي
مراد بستغراب .. عارف حاجه في الموضوع تعالي اللي علي المكتب دااا واللي هيتكلموا فيه
جبل بهدوء سابه وقام طلع لجنينه وهو بيتنهد
مراد بيبص حوليه .. ايه المعامله دي يارب استغفرالله العظيم يارب
ساره بضحك شديد .. ايه هما سابوك وقاموا ولا ايه
مراد بتوهان .. يخربيت ضحكتك يا شيخه ايه دااا
ساره اتكسفت وسكتت
مراد بمرح وخبث .. اوع تضحكي كده وانا صايم هتخليني أفطر وحرام عليكي
ساره أحرجت وسابته ودخلت المطبخ لتوبه وكريمه
مراد بضحك شديد اخد بعضه وطلع لجبل اغتت عليه لحد ما العصير يجهز
عند توبه
كريمه بضحك .. نفسي افهم ليه انتي وجبل علطول ناقر ونقير كده
ساره بضحك شديد .. الحب يا ماما كريمه يبدأ هكذااا
توبه بغيظ وعصبيه ودبدبه عالارض .. حب في عينك يا زفته عيب الكلام دااا ويلا تطلعي العصير دااا ليهم
ساره بضحك .. انا مالي اطلعه ليه يا ضنايا تطلعيه انتي
توبه بغيظ منها ابتسامة لكريمه وقالت .. خالتي طالعيه انتي لو سمحتي
كريمه بضحك وحب .. اسفه يا عيني بس انا هطلع فنجان قهوه لجدك مشيت
توبه بغيظ وعصبيه طلعت تقدملهم العصير
في المكتب دخلت كريمه قدمت القهوه والعصير لسميرة وطلعت
الجد بابتسامه .. اهااا ايه رايك يا سميرة موافقة
سميرة بفرحه .. اكيد موافقه يا عمي والمهم ان حضرتك عرفت الحقيقة وانا موافقه علي الكلامك كله يا عمي يا قمر انت
الجد بابتسامه حب .. اهااا منك يا بكاشه انتي طيب يلا ننفذ بقا ومتقلقيش انا هتصرف
سميرة بابتسامه هزت راسها وطالعوا
عند توبه وهي طالعه بتقدم العصير
توبه بتصنع الطافه .. اتفضلوا بهناء والشفا
جبل وهو بياخد منه العصير .. هو انتي بتقدمي علاج لينا يابنتي عموما شكراا والله يهنيك يا توبه
توبه برود .. واضح أن اسمي عجبك اوي يا جبل بيه علشان كل ما اتكلم معايا تقوله
جبل كان لسه هيرد بس مراد لحقه
مراد بسرعه .. تعرفي يا انسه توبه انك حقيقي افضل شيف حقيقي تسلم ايدك الاكل كان تحفه والعصير كمان جميله ماشالله عليكي
جبل وهو بيستفز توبه .. متافورش يا مراد
توبه جابت آخرها وبزعيق .. لا بقا كده كتير انت بناادم غتتت وبارد وقليل ذوق علفكره
جبل برفع حاجب وبيمسك أعصابه .. صوتك ميعلش تاني وإلا قسما بالله هدفنك مكانك يا توبه علي كلامك دااا وعلو صوتك
توبه بعصبية .. انت بتكلمني كده ازي اصلا وتدفن مين يا بابا فوق لنفسك انت فاكر نفسك مين يعني
جبل بغرور واستفزاز .. جبل فايز الآسيوي يا توبه عرفتي انا مين
توبه بستفزاز .. محصلش الشرف اعملك ايه يعني
ساره واقفه بتضحك علي شكلهم
مراد لمحه وبمرح .. الله يا بت يا ساره تعالي اتفرجي من هنا الصوره احلا وأوضح
جبل وتوبه في صوت واحد .. انت تخرس خالص
مراد وساره انفجروا في الضحك والجد وسميرة وكريمه طالعوا علي الصوت وانصدموا أن توبه واخده جنب ومتعصبه وجبل واقف هينفجر من الغيظ
الجد بقلق .. في ايه يا ولاد
سميرة بغيظ .. انتوا الاتنين بتضحكوا علي ايه فاهمونا اي اللي حصل مالك يا توبه يا حبيبتي وانت يا جبل
مراد وساره انفجروا في الضحك بسبب عند توبه ولوي بوزه وغيظ بتع جيل
كريمه بقلق .. الله انتوا بتضحكوا علي ايه بس
مراد بكتم ضحكته .. اسف يا خالته كريمه اهو خلاص وساره سكتت خالص كمان
الجد بخبث .. بقولك يا توبه في عريس متقدملك ايه اريك يا بتي
توبه بصدمه وخجل .. ايه
وجبل سمع الكلام ملامحه اتغيرت
سميرة بابتسامه وحب .. اه يا حبيبتي وبصراحه انا وجدك وفقنا ايه رايك انتي موفقه
توبه بوجع قلب بتبص علي الارض .. طالما جدي موافق انا موافقه بس ممكن اعرف مين
الجد بفرحه .. كده كتب كتابك هيكون الاسبوع الجاي بس هو حاليا في سافر مش هيجي غير يوم كتب كتاب هتعرفيه يومها ومتقلقيش
ساره هي ومراد واقفين شاكين في الكلام دااا
وكريمه بفرحه .. يا الف نهار ابيض دااا يوم المني يوم السعد وحضنتها وتوبه سابتها وطلعت ع الاوضه بتعتها
جبل واقف متشتت ومتعصب وقلبه موجوع وهو مش عارف السبب فاستأذن وطالع
مراد بتفكير .. ماما انتي وجدي في حاجه غلط في الموضوع دااا عاوزين نفهم
ساره بتايد .. ياريت يا جدي
كريمه بعدم فهم .. هو انتوا بتقولوا ايه انا مش فاهمه حاجه وصل
الجد بضحك وحب .. طب تعالوا هفهمكم كل حاجه
سميرة بضحك .. وربنا يستر منكم 🙄
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حكاية توبة ) اسم الرواية