رواية غريبه في بيتنا (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم نرمين طارق
رواية غريبه في بيتنا الفصل الثاني 2
الفصل التاني
نور: ياريت يا ماما انا عايزه اشوف الجامعه اوي او احمد الي يجي معايا نقدم الورق بكره لو محمد مش هيرضي انا مش عارفه محمد لي مش شبه احمد كده بحسو قفيل كده وحتى كلامو معايا على اد وعلي طول مكشر و..
سكتت لما لقت محمد واقف عند الباب وبص عليهم راح داخل الأوضة بتاعتو
نور:يالهوي عليه لازم يعني يطلع مني الكلام ده اكيد زعل من كلامي
-لا يا بنتي ولا زعل وحاجه هو عارفه لسانك هارب منك حبتين انا هروح ادخلو الاكل تلاقي جعان
نور:خلاص يا ماما خليكي انا هروح اجيبو وادخلوا
_____________________
احمد باشا الي مش بنعرف نقعد معاه شويه على بعضهم
احمد: اعمل اي يا وائل على طول في المحل مع محمد ده غير أن محمد بيضايق لما يلقيني كل شويه خارج ده انا حتى اقتنعتو اني مش هطول وهاجي على طول
وائل: في اي يا احمد انت مش صغير مش كل حاجه محمد محمد وفيها اي لما تخرج يعني هو هيحبسك
واخر خروجه بوظتها بردو بسبب الاستاذ محمد بتاعك وبعدين المحل ده مش حوار مفيهاش مشكله لما يوم متنزلش او هو يبقى لوحدو فيه كام ساعه يعني
احمد: مهو انا كل كام يوم بقول مش هتيجي من يوم يا محمد هخرج وهو عدي كتير بس زعق بقى وشايف اني مهمل في الشغل
وائل: لا بقولك اي اتصرف انا مظبط معاهم احنا بعد يومين كده عايزين نخرج
احمد: هنخرج فين ومظبط مع مين
وائل:صحابي هعرفك عليهم وفين دي بقي مفجاءه بس انت اخلع منو بعد بكره
احمد: ماشي يا وائل هتصرف
____________________
في الشقه
نور بتخبط على الباب ومحمد قالها تدخل
نور: ازيك يا محمد جبتلك الاكل
محمد وكان لسه خارج من الحمام وغير هدومو رد عليها وقالها ماشي يا نور شكرا حطيه
راحت نور حطيت الاكل وقعدت جمبو
نور :لا مهو انا عامله حسابي معاك وقولت ناكل سوا لو ينفع يعني
محمد بصلها بإستغراب وراح قاعد معاها وبدا ياكل وهو بيتكلم وقالها على فكره مضايقتش انا متعود على كلامك عادي
نوربضحك : ده انا كنت بهزر مع ماما ده احنا حتي امبارح بقولها محمد ده الملاك الي هنا فينا وعلى طول هادي
محمد بصلها برفعه حاجب وقالها على طول هادي هو انتي بتمدحي في عيل صغير
نور: يوه متركزش يا محمد عدي. هو انت هتاخدني معاك بكره الجامعه صح
محمد: اه لو عايزه تنزلي معايا تعالي انا كنت هروح وارجع طول على بس لو عايزه تيجي مشكله
نور بسرعه اه هاجي هاجي معاك نفسي اشوفها
دخل احمد وهما بيتكلمو
الله الله طب اسالو عليه حتى بدل مبتكلو لوحدكم كده واستنوني
نور بهزار احنا جعانين اكيد مش هنقعد بنستناك تشرف
احمد: طب يلا قومي زي الشاطرة جهزلي اكلي
نور ببصه قرف قايمه
محمد: خلصي اكلك الأول
نور بابتسامة لا خلاص شبعت ومشيت
احمد: محمد انا مش هعرف انزل المحل بعد بكره علشان خارج مع وائل
محمد: ماشي يا احمد اخرج مع اني مش برتاح لوائل ده
احمد هزلو راسو وقام خرج
____________________________
تأتي يوم
نور: يووووه انا زهقت هي الدنيا زحمه كده لي
محمد: اعمل اي يا نور ما انا قاعد جمبك اهو
بعد موصلو
نور نازله من الأتوبيس وقعت في الطينه
نور بصوت عالي يا نهااار ابيض انا اتبهدلت
محمد بضحك وهو بيساعدها مش تخلي بالك
نور قامت متعصبه ومحمد بيضحك عليها
نور : هعمل اي دلوقتي هدومي اتبهدلت
محمد: احنا قدام الجامعه خشي الحمام ظبطي الهدوم
نور ماشيه معاه وهي مش طايقه نفسها
ودخلو.. محمد دخل يقدم الورق ونور دخلت الحمام ومسحت هدومها ورجعت مع محمد تاني
نور: يا يمحمد بص الجامعه فيها كافتيرات والناس قاعده ازاي ولا كأنهم بيتفسحو وراحت ضحكت
محمد وعينو بتلف في الجامعه واضايق من الاختلاط الكبير ده
نور: تيجي نقعد شويه عند كافتريا فيهم
قعد فعلا محمد ونور يفطرو
محمد: انا هفضل في الأول اوصلك على متتعودي وكمان وخلي بالك الاختلاط مش حلو في الجامعه ركزي في مذاكرتك وبس وتروحي وترجعي على طول
نور شاورت براسها هي كمان مش عجبها الاختلاط ده
____________________
في البيت
نور متوتره وحسمت أمرها انها لازم تفتح مامتها في موضوع الشغل واقتنعت نفسها ان مامتها هتقدر تقنع محمد وأحمد عادي اكيد كده كده مش هيقول حاجه
لكن هي عارفه ان محمد اكيد هيرفض هو من كمان وهو مش بيحبها تخرج كتير وكمان ساعت المدرسه مش بيخلها تخرج مع صحابها
نور: ماما كنت عايز اتكلم معاكي في حاجه
_ في اي يا نور اتكلمي
نور وبتفرك في ايدها
نور: بصراحه كده يا ماما انا عايزه انزل اشتغل انتي شايفه انا كبرت وفي كتير بيشتغلو وهما في الجامعه
_ لي يا نور احنا قصرنا في حاجه يا بنتي
نور بسرعه خالص يا ماما بالعكس انتو بتعملو ليه كل حاجه بس انا عارفه ان جامعه مصارفعا اكتر وبعدين يا ماما انا عايزه اشتغل علشان خاطري وافقي وكمان هجرب لو في اي تقصير او اي حاجه انتو شايفنها غلط هسمع كلامكو واقعد على طول
مامتها بتفكير خلاص يا نور انتي عارفه يا بنتي ان الفكره مش عندي انا محمد مش هيوافق
نور بسرعه انتي يا ماما انتي الي هتقول لمحمد وتقنعي علشان خاطري
_خلاص يا نور سيبني كده وانا هقول لمحمد لما يرجع
حضنتها نور وراحت دخلت تعمل الاكل وهي فرحانه
محمد وأحمد رجعو
وبعد شويه وهما قاعدين على الاكل
نور عماله تشاور لمامتها وهما الاتنين بيتكلمو بعنيهم لاحظ احمد :في اي انتو بتتهامسو على أي
محمد بيبص وهو ساكت
_ محمد يا بني كنت عايزه اتكلم معاك في حاجه
محمد بصلها ومتكلمش كان حاسس ان في حاجه غريبه
_بص يا بني نور اتكلمت معايا كده في حاجه وانا كنت عايزه اقولك علشان توافق
عين محمد راحت علي نور بسرعه ونور اتوترت ونزلت عينها
_بص يا محمد نور كانت عايزه تنزل تشتغل وكملت بسرعه وهي كمان قالتلي لو الشغل قصر في حاجه او مكنش كويس هتسيبو
سكتت وكلهم. مستنين الرد واحمد مستني يشوف محمد هيقول اي بس كان عارف انو مش هيوافق
محمد بيحاول يبقى هادي رد وقال لا مفيش نزول
نور برد بسرعه : لي يعني يا محمد مش عايزني انزل
محمد بيبصلها: قولت لا يا نور انتي ناقصك اي يعني اي حاجه ناقصاكي انا هجبهالك لكن نزول لا
نور : بس انا عايزه انزل يا محمد عايزه اشتغل
محمد خرج عن هدوءو بانفعال ولي بقى الهانم عايزه تشتغل لتكون افتكرت نفسها كبرت للدرجادي انتي يدوب لسه داخله الجامعه
نور وبصوت عالي شويه : ايوه يا محمد كبرت وعايزه اشتغل عايزه اشيل مسؤلية نفسي شويه كفايه انتو بردو شلتو كتير
محمد بصوت عال: ملكيش دعوه انتي تقعدي وتدرسي وملكيش دعوه بحاجه يا نور
الجو اتوتر واحمد ومامتو ادخلو
_اهدي يا محمد اهدي يا بني مش كده
نور أدخلت بدموع : انا عايزه انزل انا كده كده هيجي عليه وقت وامشي عايزه اعتمد على نفسي
بصت لمحمد : لو سمحت خليني انزل
محمد بصلها ودخل الاوضه بتاعتو وهو متعصب ونور واقفه وراحت دموعها نزلت وراحت دخلت اوضتها هي كمان واحمد ومامتو راحو وراها
__________________________
عند محمد في الاوضه قاعد وهو متعصب وبيفتكر كلامها وحاسس انها ممكن تكون سمعتو وهو بيكلم مع امو انو عايزها تمشي ودلوقتي هي عايزه تشتغل علشان تمشي فعلا
سرح محمد وفكر هي ممكن تمشي فعلا زي مهو طلب....
رايكوو❤️
•تابع الفصل التالي "رواية غريبه في بيتنا" اضغط على اسم الرواية