رواية ملك القاسي كاملة بقلم شمياء شاكر عبر مدونة دليل الروايات
رواية ملك القاسي الفصل الثالث 3
الدنيا ليل….كانت الساعه ١ بعد نص الليل….. قاسم سايق عربيته وماشي لوحده بعد ما أمر رجلته تدور ورا ضر*ب النار ……وتعرف مين عمل كده……
قاسم شاف عربيتين ماشيين وراه ومركزين معاه… والمكان مقطوع وعلى الجانبين أشجار ……
قاسم طلع مسدسه وعمره وسرع شويه….
العربيتين سرعو معاه لغايط مبقو يضربو عربيته من ورا……
قاسم بضيق : يا ولاد الك*لب…..
قاسم ساق بسرعه جدآ والعربيتين وراه وبيضر*بو نار عليه….
قاسم طلع من شباك العربيه وماسك مسدسه… وصوب مسدسه على كوتش العربيه…. وبما ان قاسم ضربته مبتخيبش ومدرب كويس جدآ على التصويب….. الرصاصه جت في كوتش العربيه قلبتها…….
قاسم أبتسم أبتسامه جانبيه وسرع تاني…..
العربيه التانيه فضلت تضرب عليه نار…. وبتحاول تضرب على كوتش عربيه قاسم لاكن مبتصبش…..
قاسم طلع تاني من الشباك وضرب رصاصه جت في نص راس اللي بيسوق…
العربيه توازنها أختل وتقلبت…..
قاسم دخل راسه تاني وبيسوق….أتفاجئ بشجره كبيره منيمنها في نص الطريق…..
قاسم حاول يهدي لاكن مقدرش…. . المسافه كانت قليله….. والسرعه كانت عاليه جدآ….
عربية قاسم أتقلبت كذا مره ورا بعض
……………………………..
في مكان تانى
مرات أبوها ضربتها بلقلم وقعتها على الارض…. وبغضب وزعيق : يعنى اي لاء….. انتِ يابنت سناء بقا ليكي لسان تعترضي بيه……
البنت وقعت على الارض وعماله تعيط ولاكن من غير صوت…….
مرات أبوها قومتها من شعرها وبتجرها من شعرها على بره……
البنت بعياط وصريخ : أستني يامرات أبويا أرجوكي…. شعري هيتقلع في أيدك… ااااه أستنى انا هروح فين…..
مرات أبوها زقتها بره باب الشقه وجابت طرحتها ورمتها في وشها…. ووقفت سانده أديها على الباب…..
البنت بعياط جريت مسكت في رجليها بترجي وعياط : أرجوكي….. أروح فين… انا معرفش حد في أسكندريه……. أرجوكي أبويا مات من يومين…… ووصاكي عليا…..
مرات أبوها زقتها برجليها : أوعي يابت كده….. ميخصنيش يا حببتي هتروحي فين….. أبوكى مات وخلاص مبقتش مجبره أتحملك……
البنت بعياط : طيب خليني لبكره…. وهمشي على طول أول ما الشمس تطلع….
مرات أبوها : مينفعش يا حببتي….. أصل حبيبي جاي…. وعايزه أكون انا وهو لوحدنا……
البنت بصدمه : حبيبك….
مرات الاب : أيوا ويلا بقا من هنا…..
مرات أبوها قفلت في وشها الباب……
البنت حطت الطارحه على شعرها…… وخرجت من البيت…. وأساسآ بيت باباها كان منعزل كده في حته مقطوعه….وحولين بيت أبوها أشجار….
البنت فضلت تمشي وهى خايفه…. ومرعوبه لغايط مخرجت على الطريق….. الدنيا ضلمه ومفيش مخلوق في الشارع…. فاجئه سمعت صوت خطوات وراها…..
البنت وقفت برعب ومسكت في هدومها جامد…. وبتلف براحه تشوف مين…
بصت بصدمه على راجل جسمه كله بينزل دم وفاجئه وقع عليها……
……………………………….
نرجع لورا نص ساعه
عربية قاسم أتقلبت كذا مره ورا بعض
وبقت مقلوبه على ضهرها….
عده كام دقيقه على الوضع ده
قاسم دراعه وقع بره الشباك ومليانه دم…..
حرك صوابع أيده براحه… وفتح عيونه….
والذكريات بقت تهاجمه وفتكر أزاي بقا في الوضع ده….
قاسم بيحاول يخرج من العربيه خصوصآ أنه شامم ريحت البنزين….. وعارف ان أقل من خمس دقايق العربيه هتنفجر……
قاسم فتح باب العرببه بأعجوبه…. وبقا بيحاول يخرج…. لاكن رجله مش قادر منها وبتنزف جامد….. ودماغه مخبوطه جامد بتنزف….
ده غير الجروح اللى في صدره ورجله…..
قاسم بعد كذا محاوله…. قدر يخرج من العربيه وقع جنبها….
بيبص على العربيه لقي النار ماسكه فيها وفي أقل من ثوانى هتنفجر……
قاسم حاول يقوم يقف وقدر فعلآ وبقا بيمشي براحه….. بعيد عن العربيه وده كان أكبر مجهود عامله…..
وفاجئه العربيه أنفجرت وقاسم وقع من الانفجار…..
بص على العربيه لقاها مولعه كلها
قاسم قام براحه وبقا بيحاول يمشي وهو خلاص مش قادر…. وحاسس أنه بيموت……
بعد ممشي أكتر من ٥ دقايق….. وخلاص مش قادر …..وهيقع في اي لحظه….
لقي بنت ماشيه على الطريق…. وهى أمله الوحيد أنه يعيش…..
قاسم فضل ماشي وراها…. ومن حسن حظه أنها مشيه ببطء جدآ…. وشكلها خايفه…..
مكنش قادر ينادي عليها….. ولا يعمل اي صوت….. لغايط مقرب منها جدآ…
وبقا بيحاول يمد أيده يلمس كتفها…. علشان تحس بيه….
بس هى فاجئه وقفت وبتلف براحه….
البنت لفت وبصت لقاسم بصدمه…..
قاسم بقا دايخ جدآ والرؤيه عنده مش واضحه وتوازنه أختل….. وقع عليها وبعدها محسش بنفسه ويامرحبآ بظلام…….
البنت وقعت من حمل قاسم وهو فوقيها
البنت صرخت بخضه وخوف : ااااااااااه …..ينهار أبيض مين ده…..
البنت نزلت قاسم من عليها بصعوبه وجابته جانبها……
البنت أعدت على ركبتها وبصتله برعب: هى ناقصه مشاكل…… مين ده؟…..وأي اللى عمل فيه كده.؟…..
البنت قامت : وانا مالى…… انا همشي وأكنى مشفتش حاجه….. مش ناقصه هم فوق همي… كفايه أنى مطروده من بيت أبويا…..
البنت سابته ومشيت كام متر…… بعدها أتنهدت ووقفت بصت وراها….. قاسم صعبان عليها اووي….
لاكن هزت رسها لاء…. وبعدها كملت مشي…. وبتقول لنفسها : انا مليش دعوه…… انا مليش دعوه….
ألبنت وقفت تاني وبصت وراها….. أتنهدت بغيظ….. ورجعت لقاسم أعدت على ركبتها وحطت رسها على صدره تشوفو حي ولا لاء…… لاقت قلبه بيدق…. أتنهدت وبتحاول تفوقه: أنت….ياا كابتن…
قاسم كان غرقان في دمه وملامحها حرفيآ مش باينه من دمه…. وفي عالم تاني……
هو صعب عليها جامد …..وبقت مش عارفه تعمل أي…. قلعت طرحتها…. وقطعتها نصين. ربطت دماغه بقطعه….. وبقطعه التانيه ربطت رجله…… وبعدها قامت حولت تقومه…. قاسم بس تقيل جدآ…. ومش قادره حتى تأعده….. بقت تشده من دراعه بكل صعوبه….. بتحاول تبعده عن الطريق….. ودخلت بيه بين الاشجار……
البنت أعدت على ركبتها وبتشوف نبضه لقته لسه عايش…….. وبقت مش عارفه تعمل لقاسم أي…… بتحاول تفوءه علشان يقوم معاها على اقرب مستوصف
يعالجه…..
البنت بقت دموعها تنزل…. شخص بيموت قدمها ومش عارفه تعمله اي حاجه…….
البنت قامت جري على الطريق تشوف أي عربيه او أي حد يساعدها….. ولاكن مفيش……
مبين كل عربيه وعربيه بتعدي أكتر من ربع ساعه….. ومش بيقفو خالص علشان المنطقه مقطوعه جدآ….
البنت بتفكر ولو رجعت لمرات أبوها….. هتتبله عليها بكلام محصلش…..
البنت بقت دموعها بتنزل وراحت لقاسم تاني حطت رسها على صدره وقلبه بيدق لاكن ضعيف……
البنت أتعدلت وبعياط: انا أسفه مفيش في أيدي حاجه أعملها…… انا بجد أسفه
البنت فضلت تعيط جامد وبقت تدعي ربنا في سرها……..
فاجئه الجو قلب وبقت تغيم ورعد وبرق والدنيا مطرت جامد…….
البنت بقت تبص حوليها ومسحت دموعها بصت لقاسم….. وفكت الطرحه اللى ربطه بيها راسه وبقت تمسح الدم من على وشه…… والمطر بيساعدها تمسحه….. وقلعته قميصه اللى متقطع وبتمسح بيه الجروح اللى على صدره…… طلعت على الجرح اللى في دماغه ومسحته من الدم كويس….. فاجئه البرق والرعد خضوها والمطره ذادت
البنت بصت على وش قاسم وملامحه أبتدت تبان لما مسحت الدم من على وشه….جابت راسه على رجليها وبتحاول تفتح بؤه علشان يشرب من المطر……
المطر بقا ينزل على وش قاسم وفي بؤه
وبراحه جدآ حرك صوابع أيده بس هى محستش……
البنت بدموع حطت رسها على صدره بتشوفه حي ولا ميت لاكن فرحت والامل كبر جواها لما سمعت دقات قلبه…..
أتعدلت وبصتله : قوم بقا أرجوك لازم تروح المستوصف….. انا عملت كل اللى أقدر عليه أرجوك فوق بقا……
قاسم حرك راسه براحه وبيحاول يفتح عيونه……
البنت بفرحه رفعت أديها لفوق بتحاول تمنع المطر اللى بينزل على وشه… علشان يعرف يفتح عيونه
قاسم براحه فتح عيونه…… وأول حاجه شافها عيون البنت
قاسم بصلها بستغراب وبيبص حوليه…..
البنت بفرحه : الحمدلله… الحمدلله يارب…
قاسم بصلها تاني وفاجئه الزكريات هاجمته….
العربيتين اللى حاوله يموتوه….
الشجره الكبيره اللى أتفاجئ بيها…. وعربيته اللى أتقلبت…..
والانفجار……
البنت اللى مشي وراها…….
قاسم بيتعدل… البنت بتساعده…..
البنت بقلق : حاول تقوم معايا….. لازم نروح المستوصف يعلجوك… أرجوك أتحمل وقوم معايا……
قاسم أعد براحه وبص حوليه وبتعب شديد جدآ وصوت خافت : أنا..فين…..
البنت : أحنا في الغابه لازم نطلع على الطريق……. أرجوك قوم معايا
البنت قامت وبتسند قاسم…..
قاسم قام معاها ولاكن دايخ جدآ ومش قادر يوزن نفسه……
وكان لسه هيقع البنت ساندته وبقا حمله كله عليها……
والجو اللى كان في صلحها بقا ضدها… والمطر نازل عليهم جامد……
البنت مش قادره وخلاص هتقع من حمل قاسم اللى رماه عليها….
قالت بصوت مخنوق مش قادره من حمله : أرجوك.. حاول….معايا…
قاسم توازن بلعفيه….. وبقا يمشي معاها براحه….. لغايط مطلعو على الطريق……..
قاسم بقا ماشي معاها ومش قادر حتى يفتح عيونه….
البنت خلاص قاسم تقيل عليها جامد….. وطويل عنها اووي…. فمش قادره أكتر من كده….. وخلاص حرفيآ هتقع…..
البنت بتعب :أرجوك فوق معايا……كدا انا وانت هنقع…..
قاسم فعلآ بيحاول يتوازن ويمشي معاها…… ولاكن الخابطه كانت جامده على دماغه ورجله….. مش قادر يتحرك
البنت من بعيد شافت المستوصف وفرحت جدآ وبقت تشجع قاسم :يلا أهو هناك أهو حاول بقا معايا…….
قاسم مش قادر حرفيآ ومش شايف قدامه ورمه نفسه عليها…..
البنت بتحاول تتوازن لاكن خلاص وقعت على الارض….. وقاسم فوقيها وتقريبآ غطي معظم جسمها…..
البنت عيطت جامد من التعب والوجع اللى في ضهرها وجسمها كله…. وبقت تحاول تبعد قاسم عنها……
قاسم مش قادر حتى يفتح عيونه سامعها لاكن مش قادر يدي أي رد فعل…..
البنت بتحاول تقومه بس مفيش…… راحت شداه على جنب…. وسابته وجريت على المستوصف…. ودخلت جري وبصوت عالى وعياط : أرجوكم حد يساعدنى هيموت….. أرجوكم هيموت….
الدكاتره والممرضين رحولها جري…..
دكتور : في اي….. مين بيموت…..
البنت مش عارفه تقول اي وأول حاجه جت في بلها قالتها : جوزى….
والبنت مكنتش تعرف أنها من مساعدتها لقاسم فتحت على نفسها أبواب الجحيم……
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية ملك القاسي ) اسم الرواية